???global.info.a_carregar???
Maria Prazeres Simões Moço Casanova is an integrated researcher at UID-FCT nº 4372, Laboratory of Distance Education and eLearning (LE@D) - Universidade Aberta (Portugal). In LE@D she integrates one strategic areas, 3: Education and post-digital issues. She was completed her Doctorate in Education Sciences at the University of Évora, Master¿s degree in Education Sciences at the Faculdade Ciências Humanas at Universidade Católica Portuguesa, and a degree in Religious Sciences in September 1997 at the Faculdade de Teologia at the Universidade Católica Portuguesa. She completed her post-doctorate in Education at the Universidade Aberta (Portugal). She also completed her post-graduation in Special Education - Cognitive - Motor Domain at the Universidade de Lisboa. She is a trainer with the number CCPFC/RFO-22369/07 in the following areas: Educational Administration; Evaluation; Education and Development; Organization of the Educational System; Special Education (Cognitive and Motor Domain); Technology and Educational Communication; Education and Values; Design and Organization of Educational Projects; Specific Didactics; School Performance Assessment Practices and Pedagogical Relationship. She has published a book: Estruturas Intermédias e Gestão Curricular (2010).
Identification

Personal identification

Full name
Maria Prazeres Simões Moço Casanova
Date of birth
1962/12/22
Gender
Female

Citation names

  • Casanova, Maria Prazeres
  • Casanova, M.P
  • Casanova, M.

Author identifiers

Ciência ID
421D-DECB-50E0
ORCID iD
0000-0002-7555-779X
Researcher Id
M-4864-2013

Email addresses

  • maria.casanova@uab.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2017/10 - 2018/06
Concluded
Educação Especial (Pós-Graduação)
Major in Domínio Cognitivo-Motor
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
17
2016 - 2017/03
Concluded
Avaliação Formativa Digital. Um estudo sobre perspetivas dos alunos (Pós-doutoramento)
Major in projeto “@assess 2.0 – Avaliação Alternativa Digital de Competências
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
2006
Concluded
Education sciences (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade de Évora, Portugal
"A Escola Como Observatório de Diagnóstico de Necessidades de Fomração Contínua: um Estudo de Caso" (THESIS/DISSERTATION)
1996/09 - 1998/11
Concluded
Ciências da Educação (Mestrado)
Major in Gestão Educacional
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, Portugal
"Supervisão Pedagógica: Função do Orientador de Estágio na Escola" (THESIS/DISSERTATION)
Distinção com Laude
1983/10 - 1997/09
Concluded
Ciências Religiosas (Licenciatura)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Teologia, Portugal
14
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2016/04 - Current Researcher (Research) Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2021 - Current Teacher Trainer Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal
CENFORES, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018 - Current Avaliação Digital de Competências - @DIC
PTN/UID4372-LEaD/022016
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Laboratório de Educação a Distãncia e E-Learning
UID/Multi/04372/2019
Universidade Aberta, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Casanova, Maria Prazeres; Rocha, Ana Paula. "Ética nas comunidades de investigação". In Ética e Investigação no Digital, 10-19. Lisboa, Portugal, 2022.
    Published • 10.6084/m9.figshare.23245727
  2. Casanova, Maria. "Perfil do Avaliador no Contexto da Avaliação do Desempenho Docente". Portugal, 2009.
Conference abstract
  1. Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres. "Digital pedagogical strategies to promote the collaborative writing competence in a foreign language: An action research study with secondary school students". Paper presented in 2nd International Congress on 21st Century Literacies, Santarém, 2022.
    Published
Conference paper
  1. Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Bastos, Glória; Pestana, Filomena; Rocha, Ana Sousa Gonçalves; Casanova, Maria Prazeres; Beaton, Mhairi. "Digital learning to (re)imagine a positive direction for post-COVID education¿: european perspectives". 2023.
    10.21125/edulearn.2023.1088
  2. Cardoso, Teresa Margarida Loureiro; Bastos, Glória; Pestana, Filomena; Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres; Beaton, Mhairi. ""Aprendizagem digital para (re)imaginar uma direção positiva para a educação pós-covid: uma ação de formação para professores". Paper presented in MeetUP23 – 2.º Encontro de Investigadores do LE@D “Inovação e Ciência”., Lisboa, 2023.
    Published
  3. Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres. "Estratégias pedagógicas digitais para promoção da competência escrita em língua estrangeira de alunos do secundário". 2023.
    10.34627/leadt.2023.5
  4. Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres. "Digital pedagogical strategies to promote the collaborative writing competence in a foreign language: an action research study with secondary school students". 2022.
  5. Casanova, Maria Prazeres. "A compreensão leitora mediada por tecnologias de informação e comunicação". 2020.
    10.13140/RG.2.2.19310.15682
  6. Casanova, Maria Prazeres. "Desenvolvimento e prevenção de riscos no uso de tecnologias digitais". 2020.
    10.13140/RG.2.2.17213.00480
  7. Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres; Amante, Lúcia; Oliveira, Isolina. "Formative assessment a research based on a teachers training course in a blearning environment". 2020.
    10.38069/edenconf-2020-rw0017
  8. Casanova, Maria Prazeres; Barreto, Marta; Cotrim, Natércia; Ferreira, Sílvia; Fati, Ansumane; Morato, Pedro. "Teorias da aprendizagem: psicopedagogia das necessidades especiais". 2018.
    10.13140/RG.2.33160.72969
  9. Casanova, Maria Prazeres; Rocha, Ana paula; AMANTE, LÚCIA; Oliveira, isolina. "Avaliação de alunos: um modelo de formação de professores para a melhoria das aprendizagens em b-learning no 3.º ciclo e secundário". Braga, 2017.
    Published
  10. Casanova, Maria Prazeres; Rocha, Ana Paula (601A-CB35-C62D; Oliveira, Isolina 8D1A-DA51-38BA; AMANTE, LÚCIA. "A avaliação formativa digital. Projeto de intervenção numa escola". 2017.
    Published • 10.6084/m9.figshare.23283650
  11. Casanova, Maria; Casanova, Maria Prazeres; Silva, Adelaide. "A formação pedagógica de professores em contexto de formação continua". 2017.
    10.13140/RG.2.2.26338.32964
  12. Casanova, Maria Prazeres. "Centro de formação de associação de escolas: avaliação de formação contínua de professores". 2017.
    10.13140/RG.2.2.17949.72160
  13. Rocha, Ana Paula; Isolina Oliveira; Amante, Lúcia; Casanova, Maria Prazeres. "AVALIAÇÃO DE ALUNOS: UM MODELO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A MELHORIA DAS APRENDIZAGENS EM B-LEARNING NO 3.º CICLO E SECUNDÁRIO". Paper presented in Conferência Internacional de TIC na Educação - Challenges 2017, Braga, 2017.
    Published
  14. Casanova, Maria Prazeres. "A avaliação como promoção da aprendizagem dos alunos". 2015.
  15. Casanova, Maria; Casanova, Maria Prazeres; Santos, Cristina; Silva, Maria Adelaide. "The Need of Continuous Teachers Training in the Coaching of Vocational Education". 2014.
  16. Casanova, Maria; Casanova, Maria Prazeres. "Avaliação da formação contínua de professores : uma necessidade emergente". 2014.
  17. Casanova, Maria. "Construção do projeto educativo de escola". 2014.
  18. Casanova, Maria Prazeres. "Necessidades de formação contínua de professores na lecionação do Ensino Profissional". 2014.
  19. Casanova, Maria Prazeres. "Avaliação da Formação Contínua de Professores". 2013.
  20. Casanova, Maria. "Educação em Valores: Necessidade ou Obrigação?". 2011.
  21. Casanova, Maria Prazeres. "Desafios da avaliação do desempenho docente". 2011.
  22. Casanova, Maria. "Avaliação da Profissionalidade Docente". 2008.
  23. Casanova, Maria. "O Papel da Tutoria no Desenvolvimento Curricular". 2002.
  24. Casanova, Maria. "Supervisão Pedagógica: Função do Orientador de Estágio na Escola". 2001.
Edited book
  1. Casanova, Maria. Estruturas Intermédias e Gestão Curricular. Portugal. 2010.
Journal article
  1. Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres. "Digital approach to teach creative writing with secondary student learners of English". (2023): http://hdl.handle.net/10400.2/15124.
    10.24071/llt.v26i2.6569
  2. Casanova, Maria Prazeres. "Formação Contínua de Professores ao Serviço do Desenvolvimento Profissional Docente". AlmadaForma. Liderança e Organização Escolar - Revista do CFAECA (2016): 9-18. https://issuu.com/almadaformarevista/docs/12oie/1.
    Open access • Published • 10.6084/m9.figshare.23283890
  3. Casanova, Maria Prazeres. "A formação contínua de professores: uma leitura do decreto-lei 22/2014". AlmadaForma. Liderança e Organização Escolar - Revista do CFAECA 9 (2015): 12-18. http://hdl.handle.net/10400.26/13426.
    Open access • Published • 10.6084/m9.figshare.23283989
  4. Casanova, Maria Prazeres. "Necessidades de formação contínua de professores na lecionação do Ensino Profissional". AlmadaForma. Ensino Profissional. Políticas e Praticas. Abordagens Nacionais e Internacionais - Revista do CFAECA (2015): 68-72. http://hdl.handle.net/10400.26/8547.
    Open access • Published • 10.6084/m9.figshare.23284001
  5. Casanova, Maria Prazeres. "Avaliação da Formação Contínua de Professores : Uma Necessidade Emergente". (2014): 31-37. http://hdl.handle.net/10400.26/8555.
    Open access • Published • 10.6084/m9.figshare.23284043
Newspaper article
  1. Rocha, Ana Paula; Casanova, Maria Prazeres. "DIGITAL APPROACH TO TEACH CREATIVE WRITING WITH SECONDARY STUDENT LEARNERS OF ENGLISH", LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 2023
    https://doi.org/10.24071/llt.v26i2.6569
Report
  1. Casanova, Maria Prazeres; AMANTE, LÚCIA; Oliveira, Isolina 8D1A-DA51-38BA. 2017. Avaliação formativa digital: um estudo sobre perspetivas de alunos. http://hdl.handle.net/10400.2/14944.
    10.6084/m9.figshare.24134928
Thesis / Dissertation
  1. Casanova, Maria Prazeres Simões Moço. "A escola como observatório de diagnóstico de necessidades de formação contínua: um estudo de caso". PhD, 2005. http://hdl.handle.net/10174/11262.
  2. Casanova, Maria Prazeres Simões Moço. "Supervisão pedagógica : função do orientador de estágio na escola". Master, 1998. http://hdl.handle.net/10400.14/1049.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/05/27 "Aprendizagem digital para (re)imaginar uma direção positiva para a educação pós-covid" uma ação de formação para professores. 1. MeetUP 23 - 2.º Encontro de investigadores do LE@D - Inovação e Ciência
LE@D - Uab (Lisboa, Portugal)
2022/07/08 Digital pedagogical strategies to promote the collabora-tive writing competence in a foreign language: An action research study with secondary school students 2nd International Congress on 21st Century Literacies: Book of Abstracts, p.84
Politécnico Santarém (Santarém, Portugal)
2022/03/18 Comissão de ética da UID . Atividades em 2021 MeetUP22 Encontro de Investigadores do LE@D - Inovação e Ciência.
LE@D - Uab (Lisboa, Portugal)
2020/10/22 Formative assessment a research based on a teachers training course in a blearning environment EDEN RW 2020
EDEN RW 2020 (Lisboa, Portugal)
2019/02/01 Desenvolvimento e prevenção de riscos no uso de tecnologias digitais XXVI Colóquio da AFIRSE Portugal: Tempos, espaços e artefactos em Educação
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2019/02/01 A compreensão leitora mediada por tecnologias de informação e comunicação XXVI Colóquio da AFIRSE Portugal: Tempos, espaços e artefactos em Educação
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2018/07/03 Aprendizagem ativa com recursos digitais: Padlet e Google Classroom Jornadas Pedagógicas IV - sob o tema "Projetar o futuro para o bem-estar e bem-saber"
Escola Secundária da Ramada (Odivelas, Portugal)
2018 Avaliação formativa digital: um estudo sobre perspetivas de alunos Comunicação realizada no Seminário Pós-Doc e Estágio Doutoral
Le@d. Uab (Lisboa, Portugal)
2018 Aprendizagem ativa com recursos digitais: Padlet e Google Classroom Jornadas Pedagógicas IV - sob o tema "Projetar o futuro para o bem-estar e bem-saber"
Escola Secundária da Ramada (Odivelas, Portugal)
2017/05/10 A avaliação formativa digital. Projeto de intervenção numa escola X Conferência Internacional de TIC na Educação - Challenges 2017. Aprender nas Nuvens- Learning in the Clouds
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2017/05/10 Avaliação de alunos: um modelo de formação de professores para a melhoria das aprendizagens em b-learning no 3.º ciclo e secundário X Conferência Internacional de TIC na Educação - Chal-lenges 2017. Aprender nas Nuvens- Learning in the Clouds
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2017/02/03 Avaliação de formação contínua de professores. Uma visão diacrónica XXIV Colóquio da AFIRSE: A escola: dinâmicas e atores
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2016/06/29 Autoavaliação do Centro de Formação II Encontro Nacional da CAF
INA (Lisboa, Portugal)
2016/01/28 Formação contínua de professores: ações de curta duração em contexto de formação contínua XXIV Colóquio da AFIRSE: A escola: dinâmicas e atores
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2016/01/28 Centro de Formação de Associação de Escolas: avaliação de formação contínua de professores XXIII Colóquio da AFIRSE Portugal: As pedagogias nas sociedades contemporâneas – Desafios às escolas e aos educadores
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2014/09/04 The need of continuous teachers training in the coaching of Vocational Education Ecer - Porto - The Past, The Future and Present of Educational Research in Europe
Ecer - Porto (Porto, Portugal)
2014 A Construção do projeto educativo de escola XXI Congresso da AFIRSE: “Educação, Economia e Território: O lugar da educação no desenvolvimento”
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2013 Avaliação da Formação Contínua de Professores XX Congresso da AFIRSE “Formação Profissional: Investigação Educacional sobre teorias, políticas e práticas”
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2012 O Papel da Tutoria ao Serviço do Desenvolvimento Curricular XIX Congresso da AFIRSE “Revisitar os Estudos Curriculares: Onde Estamos e para Onde Vamos?”
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2011/11/21 Desafios da Avaliação do Desempenho Docente 8º Congresso da Administração Pública “Administração Pública: Administração Pública - Desafios e Soluções
INA (Lisboa, Portugal)
2011 Educação em Valores: Necessidade ou Obrigação? XVIII Congresso da AFIRSE “Deontologia, Ética e Valores na Educação - Utopia e Realidade”
AFIRSE (Lisboa, Portugal)
2001/10 Supervisão Pedagógica: função do orientador de estágio Modelos e Práticas de Formação Inicial de Professores
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/09/27 - 2023/11/28 Oficina de Formação do Plano de Capacitação Digital Nível II (2023/09/27 - 2023/11/28) Oficina (workshop) (Coorganizador) (2023/11/27 - 2023/11/28)
Workshop (Co-organisor)
CENFORES, Portugal
2022/09/09 - 2022/09/09 JORNADAS PEDAGÓGICAS VII "Ações Transformativas para a Aprendizagem e Inclusão Curricular", (2022/09/09 - 2022/09/09)
Conference (Member of the Organising Committee)
Escola Secundária da Ramada, Portugal
2021/06/30 - 2021/06/30 JORNADAS PEDAGÓGICAS VI - Temática "Ferramentas para o desenvolvimento curricular em ambiente digital", (2021/06/30 - 2021/06/30)
Conference (Co-organisor)
Escola Secundária da Ramada, Portugal
2021/06/30 - 2021/06/30 Jornadas Pedagógicas IV - sob o tema "Projetar o futuro para o bem-estar e bem-saber" (2021/06/30 - 2021/06/30)
Meeting (Co-organisor)
Escola Secundária da Ramada, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2014 - Current Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2017 - Current Comissão de ética do Laboratório de Educação a Distância e eLearning . Universidade Aberta
Member
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
2016 - Current Comissão Científica do Laboratório de Educação a Distância e E-learning
Member
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2022/05/09 - 2022/07/04 Oficina de Formação do Plano de Capacitação Digital Nível II (2022/05/09 - 2022/07/04) Oficina (workshop) (Coorganizador) Capacitação Digital de Docentes - Nível 2 (Outros) CENFORES, Portugal
2022/05/04 - 2022/06/28 Oficina de Formação do Plano de Capacitação Digital Nível II (2022/05/04 - 2022/06/28) Oficina (workshop) (Coorganizador) Capacitação Digital Nível II (Outros)
2022/05/03 - 2022/06/28 Oficina de Formação do Plano de Capacitação Digital Nível II (2022/04/27 - 2022/06/22) Oficina (workshop) (Coorganizador) Capacitação Digital Nível II (Outros) CENFORES, Portugal