???global.info.a_carregar???
Pedro Moura é doutorando em Ciências da Comunicação, na Universidade do Minho, e investigador no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Tem como principais áreas de investigação os estudos de recepção, o fandom, as narrativas transmediáticas e a educação e literacia para os media. É, ainda, colaborador do MILObs - Observatório sobre Media, Informação e Literacia.
Identification

Personal identification

Full name
Pedro Moura

Citation names

  • Moura, Pedro

Author identifiers

Ciência ID
321C-9389-9528
ORCID iD
0000-0003-1807-7447
Google Scholar ID
https://scholar.google.pt/citations?hl=pt-PT&user=ubNdSbcAAAAJ
Researcher Id
GQH-7690-2022
Scopus Author Id
57202958647

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Elementary (A2) Intermediate (B1) Elementary (A2) Elementary (A2)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2017 - 2023
Ongoing
Ciências da Comunicação (Doutoramento)
Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, Portugal
2011 - 2013
Concluded
Ciências da Comunicação (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"Reflexos das utopias do jornalismo online na Rádio Renascença" (THESIS/DISSERTATION)
18
2008 - 2011
Concluded
Ciências da Comunicação (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2013 - Current Researcher (Research) Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2012/09 - 2012/12 Jornalista estagiário (estágio curricular) r/com – renascença, comunicação e multimédia, Portugal
2011/10 - 2012/05 Colaborador externo Jornal Imediato, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2021 - Current MILObs - Observatório sobre Média, Informação e Literacia
UMINHO/BID/2021/128
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade
Ongoing
2017 - 2021 As narrativas transmediáticas no quotidiano dos jovens: Estudo empírico com alunos do 3.º Ciclo e do Ensino Secundário
SFRH/BD/124039/2016
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2016 - 2017 Transmedia literacy: Exploiting transmedia skills and informal learning strategies to improve formal education
UMINHO/BGCT/18/2016
Science and Technology Management Fellow
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
European Union
Concluded

Contract

Designation Funders
2016 - 2018 Transmedia literacy: Exploiting transmedia skills and informal learning strategies to improve formal education
Researcher
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
European Union
Concluded
2013 - 2015 Competências de Literacia Mediática: Estudo Exploratório com Jovens do 12.º ano
CECS/GMCS/RBE
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Pereira, Sara; Pinto, Manuel; Moura, Pedro. Níveis de Literacia Mediática: Estudo Exploratório com Jovens do 12.º Ano. Braga, Portugal: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. 2015.
    Published
Book chapter
  1. Pereira, Sara; Fillol, Joana; Moura, Pedro. "Teens' Online and Offline Lives: How They Are Experiencing Their Sociability". In The Routledge Companion to Digital Media and Children, edited by Green, Lelia; Holloway, Donell; Stevenson, Kylie; Leaver, Tama; Haddon, Leslie, 152-160. Routledge, 2021.
    Published
  2. Pereira, Sara; Moura, Pedro. "Production Skills". In Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens' transmedia skills in the classroom, 22-32. Barcelona, Spain: Universitat Pompeu Fabra, 2018.
    Published
Conference paper
  1. Moura, Pedro; Pereira, Sara. "Mapeamento das comunidades online portuguesas de fãs: o caso de Star Wars e do Marvel Cinematic Universe". Paper presented in VI Jornadas Doutorais, Comunicação & Estudos Culturais, Braga, 2018.
    Published
Journal article
  1. Moura, Pedro; Ribeiro, Fábio. "Clickbait no jornalismo desportivo: a caça ao clique em três sites portugueses". Cuadernos.info 51 (2022): 72-92. http://cuadernos.info/index.php/cdi/article/view/27741.
    Open access • Published • 10.7764/cdi.51.27741
  2. Pereira, Sara; Moura, Pedro. "Heavy viewers, few interactions: YouTubers’ relevance in the lives of Portuguese teenagers". The Communication Review 25 2 (2022): 117-138. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10714421.2022.2060684.
    Published • 10.1080/10714421.2022.2060684
  3. Pereira, Sara; Moura, Pedro. "Assessing Media Literacy Competences: Reflections and Recommendations from a Quantitative Study". Journal of Media Literacy Education (2022): https://digitalcommons.uri.edu/jmle-preprints/30/.
    Open access • In press
  4. Moura, Pedro; Mourão, Marisa; Eusébio Barbosa, Marta. "After “The Iron Throne”: what two YouTube fan-channels discussed following the end of Game of Thrones". Qualitative Research Reports in Communication (2022): https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17459435.2022.2123028.
    Published • 10.1080/17459435.2022.2123028
  5. Gonçalves, João; Navio, Catarina; Moura, Pedro. "The occidental otaku: Portuguese audience motivations for viewing anime". Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 27 1 (2021): 247-265. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1354856520923966.
    Open access • Published • 10.1177/1354856520923966
  6. Pereira, Sara; Moura, Pedro. "Assessing media literacy competences: A study with Portuguese young people". European Journal of Communication 34 1 (2019): 20-37. http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323118784821.
    Published • 10.1177/0267323118784821
  7. Pereira, Sara; Fillol, Joana; Moura, Pedro. "Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal". Comunicar 27 58 (2019): 41-50. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=58&articulo=58-2019-04.
    Open access • Published • 10.3916/c58-2019-04
  8. Moura, Pedro. "Uma outra Ameaça Fantasma: a relação entre autor, conteúdos e públicos em The Prequels Strike Back". Observatorio (OBS*) 13 1 (2019): 122-136. http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/1308.
    Open access • Published • 10.15847/obsobs13120191308
  9. Moura, Pedro. "Go Rogue: A Case Study of an Official Fan Contest". Kinephanos 8 1 (2018): 81-97. https://www.kinephanos.ca/2018/go-rogue-a-case-study-of-an-official-fan-contest/.
    Open access • Published
  10. Pereira, Sara; Moura, Pedro; Masanet, Maria-José; Taddeo, Gabriella; Tirocchi, Simona. "Media uses and production practices: case study with teens from Portugal, Spain and Italy". Comunicación y Sociedad 33 (2018): 89-114. https://comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/7091.
    Open access • Published • 10.32870/cys.v0i33.7091
  11. Ribeiro, Fábio; Moura, Pedro; Santos, Luís António. "Conhecer as extensões da esfera dos média: Testando conhecimentos a partir de um quiz". Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación 137 (2018): 155-170. http://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/3397.
    Open access • Published • 10.16921/chasqui.v0i137.3397
  12. Pereira, Sara; Moura, Pedro; Fillol, Joana. "The YouTubers phenomenon: What makes YouTube stars so popular for young people?". Fonseca, Journal of Communication 17 (2018): 107-123. http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/fjc201817107123.
    Open access • Published • 10.14201/fjc201817107123
  13. Moura, Pedro. "A cultura de convergência nas redes sociais: análise netnográfica de uma página de Facebook". Comunicando 7 1 (2018): 88-104. https://revistas.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/187.
    Open access • Published
  14. Lopes, Paula; Pereira, Sara; Moura, Pedro; Carvalho, Amália. "Avaliação de competências de literacia mediática: o caso português". Revista Observatório 1 2 (2015): 42-61. https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1642.
    Open access • Published • 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p42
Report
  1. Pereira, Sara; Fillol, Joana; Moura, Pedro. 2018. D5.3.3. Paper about the research findings in Portugal. Transmedia Literacy Project.
  2. Pereira, Sara; Moura, Pedro. 2017. D4.1. Portuguese report on transmedia skills and informal learning strategies. Transmedia Literacy Project.
  3. Pereira, Sara; Moura, Pedro; Fillol, Joana. 2017. Portuguese Teenager’s Favourite Youtubers. The case of Wuant and Pewdiepie. Transmedia Literacy Project.
  4. Pereira, Sara; Moura, Pedro; Masanet, Maria-José; Taddeo, Gabriella; Tirocchi, Simona. 2017. D5.2.2 Paper about the research findings in Spain/Portugal/Italy. Transmedia Literacy Project.
  5. Pereira, Sara; Pinto, Manuel; Moura, Pedro. 2016. Competences Evaluation. Output 2. e-MEL – e-Media Education Lab.
  6. Pereira, Sara; Pinto, Manuel; Moura, Pedro. 2016. Understanding the Current World. Report on the e-Lab Experimentation. e-MEL – e-Media Education Lab.
  7. Pereira, Sara; Pinto, Manuel; Moura, Pedro. 2016. Media uses and audiences in the digital environment. Report on the e-Lab Experimentation. e-MEL – e-Media Education Lab.
Thesis / Dissertation
  1. Moura, Pedro. "Reflexos das utopias do jornalismo online na Rádio Renascença". Master, Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, 2013. https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/28336.

Other

Other output
  1. Children and youth cultures meet the challenges of participation - interview with Henry Jenkins / As culturas das crianças e dos jovens encontram os desafios da participação - entrevista com Henry Jenkins. Comunicação e Sociedade. 2020. Moura, Pedro. https://revistacomsoc.pt/article/view/2657.
    10.17231/comsoc.37(2020).2657
  2. Fake news, fake views - Sociedade da (Des)Informação. Relator da sessão paralela "Fake news, fake views - Sociedade da (Des)Informação", no âmbito da Iniciativa Portuguesa do Fórum da Governação da Internet 2018. 2019. https://www.governacaointernet.pt/pdf/2019_11_LivroMensagens2018_web.pdf.
  3. Literacia, Media e Cidadania – Livro de Atas do 5.º Congresso. Assistente editorial. 2019. Pereira, Sara. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/63218.
  4. Levar os media para a escola. Agenda de atividades de transliteracia. 2018. Pereira, Sara; Fillol, Joana; Moura, Pedro. http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/issue/view/238.
  5. Literacia, Media e Cidadania - Livro de Atas do 4.º Congresso. Assistente editorial. 2017. Pereira, Sara; Pinto, Manuel. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/49363.
  6. Literacia, media e cidadania - Livro de atas do 3.º Congresso. Assistente editorial. 2015. Pereira, Sara; Toscano, Margarida. http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/39209.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2021/09 After The Iron Throne: what two YouTube fan-channels discussed following the end of Game of Thrones 8th European Communication Conference
European Communication Research and Education Association (online)
2019/05 Motivações dos fãs portugueses de anime: resultados de um questionário online V Congresso Literacia, Media e Cidadania
(Aveiro, Portugal)
2018/11 Media production in everyday practices: What and how are teenagers producing? 7th European Communication Conference
(Lugano, Switzerland)
2018/11 Níveis de clickbait nas homepages dos média em Portugal: entre a procura de atenção e a confusão VI Congresso Internacional de Ciberjornalismo
(Porto, Portugal)
2018/10 Mapeamento das comunidades online portuguesas de fãs: O caso de Star Wars e do Marvel Cinematic Universe VI Jornadas Doutorais em Comunicação e Estudos Culturais
(Braga, Portugal)
2018/03 The informal meets the formal: Portuguese outcomes of the Transliteracy research project Transmedia Literacy International Conference
(Barcelona, Spain)
2018/02 Vidas online em escolas offline: aprender com os media fora da sala de aula III Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação
(Braga, Portugal)
2017/11 Usos dos media e práticas de produção e participação: estudo de caso com jovens de Portugal, Itália e Espanha 10.º Congresso Sopcom
(Viseu, Portugal)
2017/11 As novas celebridades: análise de YouTubers destacados por adolescentes portugueses III Congresso Internacional sobre Culturas – Interfaces da Lusofonia
(Braga, Portugal)
2017/09 They Tube, I watch, we talk: YouTube's relevance in the lives of Portuguese teenager Audiences 2030 – Imagining a future for audiences
(Lisboa, Portugal)
2017/06 Práticas e Competências transmediáticas: estudo com adolescentes portugueses III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital
(Segóvia, Spain)
2017/06 Competências de literacia mediática: o caso de alunos portugueses no final da escolaridade obrigatória III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital
(Segóvia, Spain)
2017/05 Conta-me uma história: A criação de narrativas nos media por crianças e jovens VII Encontro Anual da AIM
(Braga, Portugal)
2017/05 Criação de fan fiction e gameplays: motivações e restrições de jovens do ensino básico e secundário 4.º Congresso Literacia, Media e Cidadania
(Porto, Portugal)
2017/05 Conhecer as extensões da esfera dos média: testando conhecimentos a partir de um quiz 4.º Congresso Literacia, Media e Cidadania
(Porto, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021 - 2021 Workshop on Ethics and Children's Rights in the Digital Age (2021/09/06 - 2021/09/06)
Workshop (Member of the Organising Committee)
European Communication Research and Education Association - Children, Youth and Media Section, Belgium
2019 - 2019 V Congresso Literacia, Media e Cidadania (2019/05/03 - 2019/05/04)
Congress (Other)
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
2017 - 2017 4.º Congresso Literacia, Media e Cidadania (2017/05/05 - 2017/05/06)
Congress (Other)
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2015 - Current AlfaMed - Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación en Competencias Mediáticas para la Ciudadanía Membro

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2022 - 2022 IAMCR Beijing 2022
2022 - 2022 ATEE Spring Conference 2020-2021 Proceedings

Interview (tv / radio show)

Program Topic
2018/12/05 - 2018/12/05 Ouvido Crítico O YouTube e os Jovens

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2022 - 2022 Contratexto (1993-4904) Facultad de Comunicación de la Universidad de Lima
2022 - 2022 Vista (2184-1284) Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho
2022 - 2022 Cuadernos.info (0719-367x) Facultad de Comunicaciones, Pontificia Universidad Católica de Chile
2020 - 2020 Comunicación y Sociedad (2448-9042) Centro de Estudios de la Información y la Comunicación, Universidad de Guadalajara
2019 - 2019 Revista Lusófona de Estudos Culturais/Lusophone Journal of Cultural Studies (2184-0458) Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho
2019 - 2019 Comunicação e Sociedade (2183-3575) Centro de Estudos de Comunicacao e Sociedade, Universidade do Minho