Book |
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Fazer a diferença, (des)fazer desigualdades, construir equidades: um
olhar sobre um legado de psicologia diferencial. 2019.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Reduzir as desigualdades educacionais de migrantes e refugiados/as em
países da ue com recursos de e-learning relevantes, que permitem a construção de um sentimento de inclusão e pertença social:
manual para educadores/as. 2019.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Resiliência e habilidades sociais: reflexões conceituais e práticas
para uma nova geração. 2015.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Intergenerational solidarity in an ageing society: socio-demographic
determinants of intergenerational support to elderley parents. 2013.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Uma questão de confiança: o que (des)motiva a geração actual. 2010.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Famille comme source de résilience des jeunes: analyse du discours des
jeunes à propos d'évènements vécus, d'appui reçus, de modèles et de bonheur. 2007.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Balancing family and work roles: expectations of portuguese university
students. 2001.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Travail féminin et autonomie des jeunes en fin d'adolescence. 2001.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Adaptação da escala de auto-eficácia generalizada percebida (Schwarzer
& Jerusalem, 1993). 1999.
|
Book chapter |
- Daniela Leal; Jorge Gato; Susana Coimbra; Fiona Tasker. "DIVERSIDADE SEXUAL E PARENTALIDADE PROSPECTIVA: UMA ABORDAGEM MULTIDIMENSIONAL".
2024.
10.15448/1720.8
- Costa, Ana L.; Coimbra, Susana. "Joining voices for social inclusion: Activism and resilience of professionals working with
people in situations of vulnerability.". In Learning Inclusion in a Digital Age. Belonging and Finding a Voice., edited
by Stephen Dobson; Brit Svoen; Gabriella Agrusti; Pip Hardy. Springer Nature. Sustainable Development Goals Series., 2023.
Accepted
- Damiani, Valeria; Coimbra, Susana; Costa, Ana L.. "Fostering social inclusion of people in situations of vulnerability: experience
from the Italian and Portuguese contexts.". In Learning Inclusion in a Digital Age. Belonging and Finding a Voice,
edited by Stephen Dobson; Brit Svoen; Gabriella Agrusti; Pip Hardy. Springer Nature. Sustainable Development Goals Series.,
2023.
Accepted
- Matias, Marisa; Monteiro, I.; Coimbra, Susana. "Intergenerational family solidarity: A brief overview of research in Portugal".
In Families and Family Values in Society and Culture, 349-361. Information Age Publishing, 2021.
Published
- Coimbra, S.; Ribeiro, L.A.; Fontaine, A.M.. "Intergenerational solidarity in an ageing society: Socio-demographic determinants
of intergenerational support to elderly parents". 205-222. 2013.
|
Conference abstract |
- Costa, Ana Luisa; Teixeira, Elsa ; Caramelo, João; Pinto, Marta; Coimbra, Susana. "Educação e inclusão social de migrantes
e refugiados: uma reflexão sobre desafios à produção e mobilização de recursos educativos digitais". 2020.
|
Conference paper |
- Pinto, Marta; Caramelo, João; Coimbra, Susana; Terrasêca, Manuela; Agrusti, Gabriella. "Key competences and skills for young
low achievers’: Hearing the voices of students, trainers and teachers". 2015.
- Pinto, Marta; Terrasêca, Manuela; Coimbra, Susana; Caramelo, João; Martins, L; Agrusti, Gabriella. "Development of basic skills
through technology rich environments to support low achievers lifelong learning". 2014.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Adult roles anticipation: a differential study among portuguese adolescents
and emergent adults". 2010.
|
Conference poster |
- Leal, Daniela; Gato, Jorge; Coimbra, Susana; Daniela Freitas; Fiona Tasker. "Beyond the parenting desire: The role of social
support in transition to parenthood among LGB persons". Paper presented in II International Seminar Doctoral Programme
in Human Sexuality, 2019.
|
Journal article |
- Inês Vázquez; Jorge Gato; Susana Coimbra. "Discrimination in Portugal: Prevalence and mental health adjustment profiles.".
Psychology of Violence (2025): https://doi.org/10.1037/vio0000588.
10.1037/vio0000588
- Jéssica Aline Rovaris; Anne Marie Fountaine; Susana Coimbrã; Alessandra Turini Bolsoni-Silva. "Preditores de problemas de
comportamento externalizantes e internalizantes: um estudo com mães e pais biológicos". Ensaios USF (2025): https://doi.org/10.24933/e-usf.v9i1.433.
10.24933/e-usf.v9i1.433
- Maria Vigário; Paulo Jorge Santos; Susana Coimbra. "Resiliência académica". Psychologica (2024): https://doi.org/10.14195/1647-8606_67_7.
10.14195/1647-8606_67_7
- Inês Vázquez; Susana Coimbra. "Resilience in the face of the COVID-19 Pandemic in Portuguese Adult Athletes". Cuadernos
de Psicología del Deporte (2024): https://doi.org/10.6018/cpd.548461.
10.6018/cpd.548461
- Elainy Camilo Loiola; Susana Coimbra; António Abel Pires. "Voices of College Students in the COVID-19 Pandemic: Experiences
and Reflections on Mental Health and Academic Life". Trends in Psychology (2023): https://doi.org/10.1007/s43076-023-00334-3.
10.1007/s43076-023-00334-3
- Vivian Fukumasu da Cunha; Susana Coimbra; Anne Marie Fontaine; Maurício da Silva Neubern; Fabio Scorsolini-Comin. "Contributions
for teaching religiosity/spirituality in undergraduate nursing programs: a qualitative study with Brazilian nurses". Journal
of Nursing and Health (2023): https://doi.org/10.15210/jonah.v13i2.23312.
10.15210/jonah.v13i2.23312
- Aline Penna-de-Carvalho; Susana Coimbra; Jorge Gato; Vanessa Leme. "Habilidades sociais, suporte familiar e clima escolar
em estudantes do sexto ano". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2023): https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.1.9538.
10.17979/reipe.2023.10.1.9538
- Márcia Kelma de Alencar Abreu; Vanessa Barbosa Romera Leme; Luana De Mendonça Fernandes; Carolina Seixas da Rocha; Verônica
Morais Ximenes; Daniela Fonseca de Freitas; Susana Coimbra. "Escala de Discriminação Cotidiana para Adolescentes e Jovens:
Adaptação e Evidências Psicométricas". Estudos e Pesquisas em Psicologia (2022): https://doi.org/10.12957/epp.2022.68646.
10.12957/epp.2022.68646
- Daniela Leal; Jorge Gato; Susana Coimbra; Fiona Tasker; Samantha Tornello. "The Prospective Co-Parenting Relationship Scale
(PCRS) for Sexual Minority and Heterosexual People: Preliminary Validation". International Journal of Environmental Research
and Public Health 19 10 (2022): 6345-6345. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph19106345.
10.3390/ijerph19106345
- María Del Carmen García Mendoza; A. Parra; I. Sánchez-Queija; J. E. Oliveira; S. Coimbra. "Gender Differences in Perceived
Family Involvement and Perceived Family Control during Emerging Adulthood: A Cross-Country Comparison in Southern Europe".
Journal of Child and Family Studies 31 4 (2022): 1007-1018. http://dx.doi.org/10.1007/s10826-021-02122-y.
10.1007/s10826-021-02122-y
- Daniela Fonseca de Freitas; Marina Mendonça; Dieter Wolke; Edna Maria Marturano; Anne Marie Fontaine; Susana Coimbra. "Resilience
in the face of peer victimization and perceived discrimination: The role of individual and familial factors". Child Abuse
& Neglect (2022): https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105492.
10.1016/j.chiabu.2022.105492
- Ana Carolina Braz; V. R. B. Leme; E. J. Barham; C. E. Squassoni; S. Coimbra; L. Pizzani; A. M. G. V. Fontaine. "A Cross-cultural
Adaptation of A Measure of Intergenerational Family Relations, for Use in Brazil". Journal of Intergenerational Relationships
(2022): 1-19. http://dx.doi.org/10.1080/15350770.2022.2027836.
10.1080/15350770.2022.2027836
- Claudia Maria Simões MARTINEZ; Susana COIMBRA; Anne Marie Germaine Victorine FONTAINE; Mirela de Oliveira FIGUEIREDO; Mariana
Gurian MANZINI; Carolina REBELLATO; Caroline Fernanda Bella PERUZZO. "SOLIDARIEDADE, MATURIDADE E AMBIVALÊNCIA EM AVÓS E MÃES
DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIA: POTENCIALIDADES E RECURSOS NAS TROCAS INTERGERACIONAIS1". Revista Brasileira de Educação Especial
28 (2022): https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0093.
10.1590/1980-54702022v28e0093
- Aline PENNA-DE-CARVALHO; Vanessa Barbosa Romera LEME; Susana Maria Gonçalves COIMBRA; Fernanda de Azevedo FRANÇA. "Psychosocial
adjustment profiles of Elementary School 6th graders: a Cluster-based analysis". Estudos de Psicologia (Campinas) (2022):
https://doi.org/10.1590/1982-0275202239e200174.
10.1590/1982-0275202239e200174
- Joyce Aguiar; Marisa Matias; Ana Carolina Braz; Filipa César; Susana Coimbra; Maria Filomena Gaspar; Anne Marie Fontaine.
"Parental Burnout and the COVID -19 Pandemic: How Portuguese Parents Experienced Lockdown Measures". Family Relations
(2021): https://doi.org/10.1111/fare.12558.
10.1111/fare.12558
- Daniela Leal; Jorge Gato; Susana Coimbra; Daniela Freitas; Fiona Tasker. "Social Support in the Transition to Parenthood Among
Lesbian, Gay, and Bisexual Persons: A Systematic Review". Sexuality Research and Social Policy (2021): https://doi.org/10.1007%2Fs13178-020-00517-y.
10.1007/s13178-020-00517-y
- Vanessa Barbosa Romera Leme; Susana Coimbra; Luciana Dutra-Thomé; Ana Carolina Braz; Gisele Aparecida de Morais; Amanda Oliveira
Falcão; Anne Marie Fontaine. "Preditores das Crenças de Autoeficácia de Jovens Frente aos Papéis de Adulto". Psicologia:
Teoria e Pesquisa 37 (2021): https://doi.org/10.1590/0102.3772e373513.
10.1590/0102.3772e373513
- Zlotnick, Cheryl; Groenou, Marjolein Broese; Orban, Annamaria; Corrigan, Trudy; Coimbra, Susana; Kirtava, Zviad; Holdsworth,
Clare; et al. "Lessons Learned From 11 Countries on Programs Promoting Intergenerational Solidarity". Family Relations
(2020): http://dx.doi.org/10.1111/fare.12482.
10.1111/fare.12482
- Marinho, Inês; Gato, Jorge; Coimbra, Susana. "Parenthood Intentions, Pathways to Parenthood, and Experiences in the Health
Services of Trans People: an Exploratory Study in Portugal". Sexuality Research and Social Policy (2020): http://dx.doi.org/10.1007/s13178-020-00491-5.
10.1007/s13178-020-00491-5
- Joyce Aguiar; Claudia Filipa Sequeira; Marisa Matias; Susana Coimbra; Anne Marie Fontaine. "Gender and Perception of Justice
in Housework Division between Unemployed Spouses". Journal of Family Issues (2020): 0192513X2094282-0192513X2094282.
https://doi.org/10.1177%2F0192513x20942823.
10.1177/0192513x20942823
- Gato, J.; Leal, D.; Coimbra, S.; Tasker, F.. "Anticipating Parenthood Among Lesbian, Gay, Bisexual, and Heterosexual Young
Adults Without Children in Portugal: Predictors and Profiles". Frontiers in Psychology 11 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85087002067&partnerID=MN8TOARS.
10.3389/fpsyg.2020.01058
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Violência sexual contra crianças e adolescentes: resiliência e protagonismo
na Amazónia". (2019): https://hdl.handle.net/10216/125183.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Professionals' key knowledge, competences and practices to promote social
inclusion of refugees". (2019): https://hdl.handle.net/10216/123075.
10.1080/13603116.2019.1678777
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Perceived parenting styles and adjustment during emerging adulthood: a
cross-national perspective". (2019): https://hdl.handle.net/10216/123081.
10.3390/ijerph16152757
- Leal, D.; Gato, J.; Coimbra, S.. "How does sexual orientation influence intergenerational family solidarity? An exploratory
study". Journal of Prevention and Intervention in the Community (2019): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85067599840&partnerID=MN8TOARS.
10.1080/10852352.2019.1627081
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Predictors of academic self-efficacy in portuguese and brazilian youngsters
attending professional education". (2018): https://hdl.handle.net/10216/123911.
- Freitas, Daniela Fonseca de; Fernandes-Jesus, Maria; Ferreira, Pedro D.; Coimbra, Susana; Teixeira, Pedro M.; de Moura, Andreia;
Gato, Jorge; Marques, Susana C.; Fontaine, Anne Marie. "Psychological correlates of perceived ethnic discrimination in Europe:
A meta-analysis". (2018): http://hdl.handle.net/1822/59943.
10.1037/vio0000215
- Freitas, Daniela Fonseca; Coimbra, Susana; Fontaine, Anne Marie; Marturano, Edna Maria. "Protection mechanisms in the face
of peer victimization and discrimination". (2017): https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/1152.
- Freitas,Daniela Fonseca; Coimbra,Susana; Fontaine,Anne Marie; Marturano,Edna Maria. "Mecanismos de proteção perante a vitimização
por pares e a discriminação". (2017): http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492017000200003.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Gender differences in school-family conflict and school-family enrichment
in nontraditional portuguese students". (2017): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/102626.
10.1080/07377363.2017.1272439
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Resilience in the face of peer victimisation and discrimination: the who,
when and why in five patterns of adjustment". (2017): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/104227.
10.1016/j.adolescence.2017.05.009
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Envolvimento paterno: validade interna da versão brasileira do Inventory
of Father Involvement". (2017): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118058.
10.15689/AP.2017.1602.13
- De Santis, L.; Barham, E.J.; Coimbra, S.; Victorine Fontaine, A.M.G.. "Father involvement: Internal validity of the Brazilian
version of the Inventory of Father Involvement,Envolvimento paterno: Validade interna da versão Brasileira do Inventory of
Father Involvement". Avaliacao Psicologica 16 2 (2017): 225-233. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85036506058&partnerID=MN8TOARS.
10.12689/AP.2017.1602.13
- Freitas, D.F.; Coimbra, S.; Fontaine, A.M.; Marturano, E.M.. "Protection mechanisms in the face of peer victimization and
discrimination,Mecanismos de proteção perante a vitimização por pares e a discriminação". PSICOLOGIA 31 2 (2017): 25-46.
http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85037629987&partnerID=MN8TOARS.
10.17575/rpsicol.v31i2.1152
- Cassoni, C.; Marturano, E.M.; Coimbra, S.; Fontaine, A.M.. "A validation study of the Multidimensional Life Satisfaction Scale
for Children". Psicologia: Reflexao e Critica 30 1 (2017): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85037991285&partnerID=MN8TOARS.
10.1186/s41155-017-0068-6
- Freitas, D.F.; Coimbra, S.; Fontaine, A.M.. "Resilience in LGB youths: A systematic review of protection mechanisms". Paideia
27 66 (2017): 69-79. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85014877641&partnerID=MN8TOARS.
10.1590/1982-43272766201709
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Social skills inventory for adolescents: evidence of construct validity
and reliability". (2016): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/107975.
10.15448/1980-8623.2016.3.20942
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Defining the key competences and skills for young low achievers' in lifelong
learning by the voices of students, trainers and teachers". (2016): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/109903.
10.4119/UNIBI/jsse-v15-i1-1465
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Discrimination and mental health among gay, lesbian, and bisexual youths
in Portugal: the moderating role of family relationships and optimism". (2016): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/90437.
10.1080/1550428X.2015.1070704
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Solidariedade intergeracional familiar nas pesquisas brasileiras: revisão
integrativa da literatura". (2016): https://hdl.handle.net/10216/124434.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Adaptação da Escala de Discriminação Quotidiana para Jovens Portugueses
= Adaptation of the Everyday Discrimination Scale to Portuguese Youth". (2015): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/82097.
10.1590/1678-7153.201528408
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "How much hope is enough?: levels of hope and students' psychological and
school functioning". (2015): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/109835.
10.1002/pits.21833
- Freitas,Daniela Fonseca; Coimbra,Susana; Marturano,Edna Maria; Fontaine,Anne Marie. "Adaptação da Escala de Discriminação
Quotidiana para Jovens Portugueses". (2015): http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722015000400009.
- Leme, V.B.R.; Del Prette, Z.A.P.; Coimbra, S.. "Social skills, social support and well-being in adolescents of different family
configurations". Paideia 25 60 (2015): 9-17. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84926484841&partnerID=MN8TOARS.
10.1590/1982-43272560201503
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Validation of a portuguese version of the Snyder Hope Scale in a sample
of high school students". (2014): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/108194.
10.1177/0734282914540865
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Family support in the transition to adulthood in Portugal : its effects
on identity capital development, uncertainty management and psychological well-being". (2014): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/107215.
10.1016/j.adolescence.2014.07.004
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Relação com os pais e resolução de identidade adulta no período da adultez
emergente: estudo comparativo de militares e civis e trabalhadores e estudantes". (2013): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/93258.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Confirmatory factor analysis of the Generalized Self-Efficacy Scale in
Brazil and Portugal". (2013): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/94084.
10.1017/sjp.2013.93
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Práticas educativas parentais e habilidades sociais de adolescentes de
diferentes configurações familiares". (2013): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/97462.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Ageing in lusophone countries: the impact of age-specific legislation
on the recognition of rights". (2013): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/70445.
- Coimbra, S.; Mendonça, M.G.. "Intergenerational solidarity and satisfaction with life: Mediation effects with emerging adults".
Paideia 23 55 (2013): 161-169. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84890715163&partnerID=MN8TOARS.
10.1590/1982-43272355201303
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Construction and validation of self-efficacy towards adult roles scale".
(2010): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/94740.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Será que sou capaz? Estudo diferencial de auto-eficácia com alunos do
nono ano". (2010): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/98288.
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Aprender a aprender o quê?: um testemunho experencial: aspectos emocionais
de uma aprendizagem". (1998): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/98223.
|
Manual |
- Teixeira, Elsa Guedes; Coimbra, Susana; Caramelo, João; Costa, Ana Luísa. LIDA Handbook. Learning Inclusion in a Digital
Age. 2024.
Published
- Caramelo, João; Teixeira, Elsa Guedes; Coimbra, Susana; Pinto, Marta. Reducing educational gap for migrants and refugees
in EU countries. Booklet for Educators (co-author). 2019.
|
Report |
- Magalhães, Maria José; Coimbra, Susana. 2021. Project ATHENA BEGIN - Need Analysis Report. https://www.fpce.up.pt/love_fear_power/athena/publicacoes_en.html.
- Carolina Joana Magalhães Dias; Coimbra, Susana; Cátia Pontedeira; Iglesias, Camila. 2021. Comparative report on femicide
research and data in five countries: Cyprus, Germany, Malta, Portugal, Spain.
- Coimbra, Susana; Pontedeira, Cátia; Iglesias, Camila. 2021. ATHENA BEGIN - State of Art and Country Background Reserch.
- Pinto, Marta; Coimbra, Susana; Caramelo, João. 2017. Intellectual Output 01 – Mapping and benchmarking cultural sensitivity
report (ADVENUS project).
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. 2016. LIBE project : Supporting Lifelong learning with Inquiry-based
education. https://hdl.handle.net/10216/124391.
10.13140/RG.2.1.3098.9044
- Terrasêca, Manuela; Coimbra, Susana; Caramelo, João; Pinto, Marta. 2014. Deliverable3.1 LIBE Framework of ICT key information
processing competencies. http://libeproject.it/wpcontent/uploads/2014/01/D3.1-LIBE-Framework-of-ICT-key-information-processing-competencies.pdf.
|
Thesis / Dissertation |
- Susana Coimbra. "Estudo diferencial de auto-eficácia e resiliência na antecipação da vida adulta". PhD, 2008. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/101856.
- Susana Coimbra. "Estudo diferencial da auto-eficácia em alunos do 9º ano". Master, 2000. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/20550.
|