???global.info.a_carregar???
Filipe Gaspar is a PhD candidate at Universidade NOVA de Lisboa (NOVA FCSH), developing the project “From History to the Daily Life of Operetta in Lisbon: From the middle of the nineteenth century to the end of the 1920s”. He earned a Masters degree in Musicology, with the dissertation “Ciríaco de Cardoso e ‘O burro do Sr. Alcaide’: percursos de formação de um compositor de comédia musical no Portugal finissecular”. He is a Researcher in training at the Centre for the Study of the Sociology and Aesthetics of Music (CESEM), as a member of the Music in the Modern Period research group, the Opera Studies Research Cluster, and NEMI – Nucleus of Studies in Music in the Press. He was a team member of the research project “‘Theatre for Laughing’: Musical Comedy in Portuguese-language Theatres (1849-1900)” (CESEM – NOVA FCSH). Currently, his main research topics are: nineteenth-century musical theatre, music in the periodical press, operetta, café-concert, theatre and globalization, and modernity. Between 2015 and 2017, he wrote opera performance reviews for Glosas online magazine. Since 2015, he has been writing program notes for performances of Teatro Nacional de São Carlos and Orquestra Sinfónica Portuguesa. He was Secretary of the Board of SPIM – Portuguese Society of Music Research (2013-2015).
Identification

Personal identification

Full name
Filipe Gaspar

Citation names

  • Gaspar, Filipe

Author identifiers

Ciência ID
2A11-265D-257E

Email addresses

  • fgaspar@fcsh.unl.pt (Professional)

Addresses

  • CESEM NOVA FCSH. Colégio Almada Negreiros, 3.º andar, sala 354, Campus de Campolide, 1099-032, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2021
Ongoing
Ciências Musicais (Doutoramento)
Major in Ciências Musicais Históricas
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Da História ao Quotidiano da Opereta em Lisboa: De meados do século XIX ao final da década de 1920" (THESIS/DISSERTATION)
2021
Concluded
Ateliê de Criação – Academia de Ópera da Temporada On-line 2021 (Outros)
Major in Dramaturgia de ópera
Fundação Clóvis Salgado, Brazil
2020/06/08
Concluded
Theatre and Globalization (Outros)
Ludwig-Maximilians Universität München (LMU) - Institut für Theaterwissenschaft / Department of Theatre Studies, Germany
100%
2017/05/12
Concluded
Análise de dados qualitativos assistida por computador com recurso a MAXQDA (Outros)
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
2017/01
Concluded
Social Network Analysis (Outros)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
17 valores
2017
Concluded
Ciências Musicais (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Major in Ciências Musicais Históricas
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
18 valores
2015
Concluded
Ciências Musicais (Mestrado)
Major in Musicologia Histórica
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Ciríaco de Cardoso e O burro do Sr. Alcaide : percursos de formação de um compositor de comédia musical no Portugal finissecular" (THESIS/DISSERTATION)
18 valores
2013
Concluded
Ciências Musicais (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores
2007
Concluded
Enfermagem (Licenciatura)
Escola Superior de Enfermagem de Lisboa, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores
Affiliation

Others

Category
Host institution
Employer
2015 - Current Redação de notas de programa de concerto OPART - Organismo de Produção Artística, EPE, Portugal
2017/01/01 - 2019/12/31 Bolseiro de Doutoramento do Programa Doutoral "Música como Cultura e Cognição" - PD/BD/132377/2017 Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2016/01/01 - 2017/01/01 Bolseiro de Investigação do Programa Doutoral "Música como Cultura e Cognição" - PD/BI/114018/2015 Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2015 - 2017 Crítico musical Glosas, Portugal
2012/11/01 - 2013/11/01 Bolseiro de Investigação no projecto "Teatro para Rir": A comédia musical em teatros de língua portuguesa (1849-1900) - PTDC/EA T-MMU/098/2008 Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2011/11/01 - 2012/08/01 Estagiário na Biblioteca/Arquivo: digitalização de partituras de operetas e outras obras dramáticas, predominantemente da segunda metade do século XIX até início do século XX Teatro Nacional D Maria II EPE, Portugal
2008/01/01 - 2011/11/01 Enfermeiro (Programa de Saúde Infantil; Programa de Saúde da Visão) Fundação Nossa Senhora do Bom Sucesso, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2017/01/01 - Current Da história ao quotidiano da opereta em Lisboa: de meados do século XIX ao final da década de 1920
PD/BD/132377/2017
PhD Student Fellow
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing

Contract

Designation Funders
2012/11/01 - 2013/11/01 "Teatro para Rir": A comédia musical em teatros de língua portuguesa (1849-1900)
PTDC/EAT-MMU/098104/2008
Research Fellow
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Gaspar, Filipe. Música Género Sexualidades: Musical Trouble, After Butler. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Húmus. 2021.
    Published • Editor
Book chapter
  1. Gaspar, Filipe. "«Sou delicado é de nascença...»: representações da não-normatividade de género na opereta oitocentista em Portugal". In Música Género Sexualidades: Musical Trouble... After Butler, edited by Paula Gomes Ribeiro (EC10-F99-BDB2); Durand, Júlia; Joana Freitas (D31C-1ECD-B558); Gaspar, Filipe, 115-121. Vila Nova de Famalicão, Portugal: Húmus, 2021.
    Published
  2. Gaspar, Filipe. "As temporadas de Verão no Teatro de S. João e a recepção portuguesa de Offenbach (1865-1868)". In O velho Teatro de S. João (1798-1908): teatro e música no Porto do longo século XIX, edited by Cymbron, Luísa; Ana Isabel Vasconcelos, 399-427. Porto, Portugal: Edições Afrontamento, 2020.
    Published
Conference abstract
  1. Gaspar, Filipe. "Máscaras e géneros na promoção dos bailes do Café-Concerto: a construção da novidade pela imprensa periódica, na Lisboa do final da década de 1850". Paper presented in III Jornadas NEMI / 9.o MUSPRES A imprensa perante a estreia musical: promoção, divulgação, recepção e crítica La prensa ante el estreno musical: promoción, difusión, recepción y crítica, Lisboa, 2021.
    Published
  2. Gaspar, Filipe; Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM - NOVA FCSH). "Café-Concert in Lisbon: a Musical Theatre Spectacle Venue connecting the Local and the International". Paper presented in Singing Speech and Speaking Melodies: Musical Theatre (1650-1918): International Conference, Oviedo, 2019.
    Published
  3. Gaspar, Filipe; Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM - NOVA FCSH). "Café-Concerto para uma Lisboa burguesa: entretenimento e distinção a partir do discurso jornalístico". Paper presented in ENIM 2018 – VIII Encontro de Investigação em Música, Porto, 2018.
    Published
  4. Gaspar, Filipe. "Representações do espetáculo músico-teatral como formas de agência: o caso da Ilustração Portuguesa (1903-1908)". Paper presented in ENIM 2017 - VII Encontro de Investigação em Música, Braga, 2017.
    Published
  5. Gaspar, Filipe. "A receção de Jacques Offenbach em Portugal: a ação do Teatro de São João a partir da imprensa periódica coeva". Paper presented in O Velho Teatro de São João do Porto (1798-1908): História, Cultura e Políticas do Espetáculo Operático e Teatral no Longo Século XIX, Porto, 2017.
    Published
  6. Gaspar, Filipe. "Entre vozes, risos e o tilintar das taças: o espetáculo músico-teatral como experiência de lazer e de trabalho em cafés e casinos da Lisboa oitocentista". Paper presented in ENIM 2016 – VI Encontro Nacional de Investigação em Música, Aveiro, 2016.
    Published
  7. Gaspar, Filipe. "What is Portuguese musicology committed to?". Paper presented in SysMus15 – International Conference of Students of Systematic Musicology, Leipzig, 2015.
    Published
  8. Gaspar, Filipe; Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM - NOVA FCSH). "A crítica à Monarquia nos mecanismos de produção e recepção da opereta". Paper presented in III Encontro Nacional de Investigação em Música, Cascais, 2013.
    Published
  9. Gaspar, Filipe. "A crítica à Monarquia nos mecanismos de produção e recepção da opereta O Burro do Sr. Alcaide". Paper presented in III Encontro Nacional de Investigação em Música, Cascais, 2013.
    Published
Conference paper
  1. Gaspar, Filipe. "Máscaras e géneros na promoção dos bailes do Café-Concerto: a construção da novidade pela imprensa periódica na Lisboa do final da década de 1850". Paper presented in III Jornadas NEMI / 9.o MUSPRES - “A imprensa perante a estreia musical: promoção, divulgação, recepção e crítica”, Lisboa, 2021.
  2. Gaspar, Filipe; Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM - NOVA FCSH); Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (FCSH). "Ciríaco Cardoso: Paradoxos da Carreira de um Compositor Português de Comédia Musical de Finais do Século XIX". Paper presented in III Encuentro Iberoamericano de Jóvenes Musicólogos, Sevilha, 2016.
    Published
Conference poster
  1. Gaspar, Filipe. "Nascimento do Café-Concerto em Lisboa: Entretenimento músico-teatral em meados do século XIX". Paper presented in Encontro Ciência ‘18, 2018.
Magazine article
  1. Gaspar, Filipe. "’Tristão e Isolda’ de Richard Wagner no CCB", Glosas, 2017, http://glosas.mpmp.pt/tristao-e-isolda-ccb/.
  2. Gaspar, Filipe; Mariana Calado. "Nabucco no São Carlos", Glosas, 2016, http://glosas.mpmp.pt/nabucco-sao-carlos/.
  3. Gaspar, Filipe. "Diálogos no São Carlos: de quem é o grito que resiste?", Glosas, 2016, http://glosas.mpmp.pt/dialogos-no-sao-carlos-grito-resiste/.
  4. Gaspar, Filipe. "Pépito de Offenbach no Teatro Ibérico", Glosas, 2016, http://glosas.mpmp.pt/pepito-offenbach-no-teatro-iberico/.
  5. Gaspar, Filipe. "Requiem de Verdi encerra temporada da Gulbenkian", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/requiem-verdi-encerra-temporada-da-gulbenkian/.
  6. Gaspar, Filipe. "A propósito de um concerto com Annette Dasch", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/berlioz-annette-dasch-na-gulbenkian/.
  7. Gaspar, Filipe. "O cavaleiro das mãos irresistíveis: uma antevisão", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/um-certo-cavaleiro/.
  8. Gaspar, Filipe. "Brahms e Schumann no CCB: à procura da radicalidade…", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/brahms-schumann-no-ccb-procura-da-radicalidade/.
  9. Gaspar, Filipe. "Entre o curricular e o profissional: estratificação no meio musical lisboeta", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/curricular-profissional-estratificacao-no-meio-musical-lisboeta/.
  10. Gaspar, Filipe. "Ainda o Conservatório: mediatização internacional e petições em curso", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/ainda-o-conservatorio-mediatizacao-internacional-e-peticoes-em-curso/.
  11. Gaspar, Filipe. "Espaço Garagem: da informalidade a um repto ao Poder Central", Glosas, 2015, http://glosas.mpmp.pt/espaco-garagem-da-informalidade-um-repto-ao-poder-central/.
Thesis / Dissertation
  1. Gaspar, Paulo Filipe Lopes da Luz. "Ciríaco de Cardoso e O burro do Sr. Alcaide: percursos de formação de um compositor de comédia musical no Portugal finissecular". Master, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2015. http://hdl.handle.net/10362/17641.

Other

Other output
  1. Concerto de Ano Novo. Notas de programa do Concerto de Ano Novo do Coro do Teatro Nacional de São Carlos e Orquestra Sinfónica Portuguesa, no Teatro Municipal Joaquim Benite (Almada). Obras de Ottorino Respighi, Franz Léhar, Emmerich Kálmán e Leonard Bernstein.. 2020. Gaspar, Filipe.
  2. «Oh! Quão bom e quão suave é que os irmãos vivam em união.». Notas de programa do Concerto de Ano Novo do Coro do Teatro Nacional de São Carlos e Orquestra Sinfónica Portuguesa, no Teatro Municipal Joaquim Benite (Almada). Obras de Maurice Ravel, Leonard Bernstein, Erich Korngold, Johann Strauss II, Reynaldo Hahn, Emmérich Kálmán, George Gershwin, Cole Porter, Giacomo Puccini e Dmitri Shostakovich.. 2019. Gaspar, Filipe.
  3. De Espanha, nem bom vento...: o mundo musical ibérico entre o Romantismo e a Belle-Époque. Notas de programa do concerto "De Espanha, nem bom vento...: o mundo musical ibérico entre o Romantismo e a Belle-Époque", dos Serões Musicais do Palácio da Pena. Obras de Manuel García, Pauline Viardot, Gioacchino Rossini, Antonio Reparaz, Juan Goula, Sebastián Iradier, José Francisco Arroyo, João Arroyo, José A. Ribas, Alexandre Rey-Colaço e Francisco Barbieri.. 2018. Gaspar, Filipe. https://www.parquesdesintra.pt/wp-content/uploads/2018/03/Seroes2018_23_24_MAR_Site.pdf.
  4. A música germânica e o "Concerto" em Portugal. Notas de programa do Concerto pela Orquestra Sinfónica Portuguesa, o trompetista Jorge Almeida e direção musical de Rossen Gergov, no Centro Cultural Olga Cadaval (Sintra). Obras de Ludwig van Beethoven, Joseph Haydn e Robert Schumann.. 2018. Gaspar, Filipe.
  5. Le Pouvoir Comique: insubordinação feminina no palco da opereta. Notas de programa do Concerto de Ano Novo do Teatro Nacional de São Carlos. Obras de Franz Lehár, Johann Strauss II, Jacques Offenbach e Rudolf Sieczinski.. 2016. Gaspar, Filipe.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2021/05 Máscaras e géneros na promoção dos bailes do Café-Concerto: a construção da novidade pela imprensa periódica na Lisboa do final da década de 1850 Conferência internacional III Jornadas NEMI e IX MUSPRES: "A imprensa perante a estreia musical: promoção, divulgação, recepção e crítica"
Núcleo de Estudos em Música na imprensa – Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical – Universidade NOVA de Lisboa e Grupo de Trabajo Música y Prensa – Sociedad Española de Musicología (Lisboa, Portugal)
2019/10/24 Opereta em síntese Seminário de Espetáculo Músico-Teatral, Curso de Mestrado em Artes Cénicas
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2019/05 Café-Concert in Lisbon: a Musical Theatre Spectacle Venue connecting the Local and the International
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca e Research Group ERASMUSH University of Oviedo (Oviedo, Spain)
2018/12/06 Notas sobre opereta Seminário de Espetáculo Músico-Teatral, Curso de Mestrado em Artes Cénicas
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2017/06/02 Da História do Quotidiano da Opereta em Lisboa: Do ultimo quartel do século XIX ao final da década de 1920: Apresentação de projeto de investigação III Simpósio Informal do CESEM
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2017/05/04 Da Cultura Visual na Produção de Distinção: A vida musical lisboeta na imprensa ilustrada (1903-1933) Oficina de História e Imagem
Instituto de História Contemporânea da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2016/07/01 A opereta enquanto mediação do ideário do progresso em Portugal de 1890 a 1910 V Seminário Música, Teoria Crítica e Comunicação
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015/12/04 Representações da não-normatividade de género na opereta oitocentista em Portugal Colóquio Musical Trouble: after Butler…
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015/05/30 Percursos de formação de compositores portugueses de comédia musical oitocentista: o caso de Ciríaco Cardoso I Simpósio informal do CESEM
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015/05/06 Percursos de um músico português oitocentista entre Portugal e o Brasil Seminário de História da Música em Portugal, Curso de Mestrado em Ciências Musicais
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2013/06/20 A opereta e suas relações com a sociedade lisboeta de 1891: reflexões acerca de 'O Burro do Sr. Alcaide' Congresso Internacional “As Práticas da Comédia”
Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2013/01 Crítica musical e recepção de O Burro do Sr. Alcaide pela imprensa lisboeta de 1891 Colóquio de Sociologia da Música: Problemáticas da Música no Quotidiano
Departamento de Ciências Musicais da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa (Lisboa, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2019/12/12 - 2019/12/14 IV Encontro Internacional de Piano Contemporâneo (2019/12/12 - 2019/12/14)
Congress (Other)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2019/06/24 - 2019/06/25 International Conference “Opera and the City: Technologies of displacement and dissemination” (2019/06/24 - 2019/06/25)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2017/05/18 - 2017/05/19 “I am not there” – International Conference on Bob Dylan (2017/05/18 - 2017/05/19)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal
2016/10/04 - 2016/10/06 Bilateral International Conference Portugal/Italy Performance Analysis: A Bridge between Theory and Interpretation (2016/10/04 - 2016/10/06)
Congress (Other)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
2014/11/21 - 2014/11/22 IV ENIM – Encontro Nacional de Investigação em Música (2014/11/21 - 2014/11/22)
Congress (Member of the Organising Committee)
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal
2013/11/01 - 2013/11/03 III ENIM - Encontro Nacional de Investigação em Música (2013/11/01 - 2013/11/03)
Congress (Member of the Organising Committee)
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música, Portugal
2013/06/20 - 2013/06/22 Congresso Internacional “As Práticas da Comédia” (2013/06/20 - 2013/06/22)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2013 - 2015 Sociedade Portuguesa de Investigação em Música Secretário da Direção
Distinctions

Award

2014 Prémio de Mérito e Excelência: Licenciaturas : 2013.2014
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Other distinction

2017 Melhores Mestres 2015/2016
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal