Identification
Personal identification
- Full name
- Sérgio Gaitas
Citation names
- Gaitas, Sérgio
Author identifiers
- Ciência ID
- 2616-F6BA-1C17
- ORCID iD
- 0000-0002-7367-2321
Email addresses
- sgaitas@ispa.pt (Professional)
- smpgaitas@gmail.com (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
English | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) |
French | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2016/04/01
Concluded
|
Special Educational Needs (Título de especialista)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
|
2014/03/03
Concluded
|
Sciences de l’éducation (Docteur)
Université Toulouse Jean Jaurès, France
"L'enseignement de la lecture-écriture au cours preparatóire: Les résultats des élèves en lecture." (THESIS/DISSERTATION)
|
Trés honorable avec félicitations du jury |
2014/03/03
Concluded
|
Psicologia (Doutoramento)
Major in Educational Psychology
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
"O ensino da linguagem escrita no 1º ano de escolaridade: Os resultados dos alunos em leitura" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito bom com distinção e louvor |
2006/09/01 - 2009/06/18
Concluded
|
Educational Psychology (Mestrado)
Major in Educational Psychology
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
"Relationships be-tween primary teachers’ beliefs and their practices in relation to writing instruction." (THESIS/DISSERTATION)
|
Very good |
2001/09/15 - 2006/12/15
Concluded
|
Educational Psychology (Licenciatura)
Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação em Educação, Portugal
"Differentiated instruction: Teachers and pupils views" (THESIS/DISSERTATION)
|
15 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/09/04 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2015 - 2020/07/31 | Lecturer (University Teacher) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal (...) |
||
2015 - 2019 | Lecturer (University Teacher) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2017/05/11 - Current | Inservice teacher training | Centro de Formação do Litoral Alentejano, Portugal |
2015/09/01 - 2023/08/31 | Pedagogical Director | A Voz do Operário, Portugal |
A Voz do Operário, Portugal | ||
2008/02/06 - 2009/12/31 | Educational Psychologist | COOPERATIVE OF EDUCATION AND REHABILITATION OF CITIZENS WITH DISABILITIES (CERCI), Portugal |
COOPERATIVE OF EDUCATION AND REHABILITATION OF CITIZENS WITH DISABILITIES (CERCI), Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2010/09/01 - 2013/08/31 | The teaching of reading and writing in the 1st year of primary school: the results of students in reading
FCT - DFRH - SFRH/BD/64630/2009
PhD Student Fellow
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/08/22 | Differentiated students or differentiated instruction? | EARLI 2023
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) (Thessaloniki, Greece)
|
2023/07/17 | Diferenciação pedagógica e bem-estar: A opinião dos alunos | I CIRPIE – I Colóquio Internacional de Reflexão sobre Práticas Integradas em Educação
Escola Superior de Educação do Politécnico de Coimbra (ESEC) (Coimbra, Portugal)
|
2023/07/17 | Pressupostos, princípios e práticas de diferenciação pedagógica | I CIRPIE – I Colóquio Internacional de Reflexão sobre Práticas Integradas em Educação
Escola Superior de Educação do Politécnico de Coimbra (ESEC) (Coimbra, Portugal)
|
2023/07/05 | School Psychologists perceived efficacy in promoting Inclusive Education | 44th Annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA)
University of Bologna (Bolonha, Italy)
|
2022/09/08 | Das práticas de diferenciação pedagógica à pedagogia inclusiva | I Congresso Internacional De Investigação E Intervenção Em Psicologia Escolar E Da Educação
Instituto de Educação, Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2022/09/08 | Diferenciação pedagógica: Que estratégias te ajudam a aprender melhor? | I Congresso Internacional De Investigação E Intervenção Em Psicologia Escolar E Da Educação
Instituto de Educação, Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2022/07/20 | Fazer diferente para fazer a diferença: Diferenciação pedagógica no ensino da matemática no 2º ciclo | Porto International Conference On Research In Education
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto (ESE/IPP) (Porto, Portugal)
|
2022/04/20 | Teachers' perceptions of differentiated instruction: What can we learn? | ATEE 2022 Winter Conference
Association for Teacher Education in Europe (ATEE) (Sestri Levante, Italy)
|
2019/09/04 | Clima de sala de aula da matemática do 2º ciclo e impacto nos resultados escolares. | XV Congresso Internacional Galego-Portugês de Psicopedagoxía.
Universdiade da Coruña. (Corunha, Spain)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2019/12/09 - 2022/12/13 | A perceção dos professores sobre o trabalho colaborativo e o papel da liderança na educação inclusiva
Supervisor
|
Educação (PhD)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2021/09/14 - 2022/07/28 | A Perceção Dos Alunos Sobre As Práticas Dos Professores Promotoras De Bem-Estar
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
|
2021/09/01 - 2022/07/28 | A prática do psicólogo em contexto escolar: A construção de uma escola inclusiva
Supervisor
|
Psicologia da Educação (Master)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
|
2021/09/01 - 2022/07/26 | A diversidade do grupo e a diferenciação pedagógica
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2021/09/01 - 2022/07/18 | Ajudar é ajudar a pensar: interação em situação de tutoria na ótica do tutor
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2021/09/01 - 2022/07/18 | Diferenciação pedagógica: Práticas no Jardim de Infância
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2021/09/01 - 2022/07/18 | Diferenciação Pedagógica: Caracterizar as conceções e as práticas de diferenciação pedagógica para um ensino inclusivo
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2020/09/01 - 2021/12/28 | A diversificação das modalidades de trabalho no 1º Ciclo do Ensino Básico
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2020/09/01 - 2021/07/30 | Estratégias promotoras de inclusão numa sala de 1ºCiclo
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2020/09/01 - 2021/07/27 | Diferenciação Pedagógica em Jardim de Infância
Supervisor
|
Educação Pré-Escolar (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2018/10/01 - 2019/12/17 | Clima de sala de aula na disciplina de matemática: Uma abordagem preditiva dos resultados escolares em alunos do 2º ciclo
do ensino básico.
Co-supervisor
|
Psicologia (Master)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2015/06/25 - 2015/06/27 | Conference "13º International Conference on Psychology and Education (2015/06/25 - 2015/06/27)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2013/06/10 - 2013/06/13 | Conference held in Paris: Literacies And Effective Learning And Teaching For All and PhD Pre-conference International Association
For The Improvement Of Mother Tongue Education (IAIMTE) (2013/06/10 - 2013/06/13)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2019/11/30 - Current | Communication about methodologies in the educational process in formal education.
Seminar
|
Dia Internacional da Cidade Educadora: Escutar a Cidade para a Transformar.
Camara Municipal de Lisboa, Portugal
|
2018/11/15 - 2018/11/17 | Comunication entitled: Social interaction, knowledge and school: learning through communication.
Meeting
|
IV Encontro IDEA sob o tema: “Investigar Hoje para Construir Amanhã"
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2018/09/04 - 2018/09/05 | Communication: The languages of Inclusive Education: The paths less traveled
Meeting
|
Na Vanguarda das Literacias.
Câmara Municipal de Seia, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/05/22 | Das conceções ás praticas de avaliação e estimulação do desenvolvimento na leitura, por professores de primeiro ciclo do Ensino
Básico
(Thesis) Main arguer
|
Fátima Maria Gonçalves Pereira Trindade (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2023/04/27 | Grade retention and the affective components of learning: effects on students’ self-concept, self-esteem, goal orientations,
and school belonging
(Thesis) Arguer
|
Joana Cândido Pipa (PhD)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2021/07/29 | Highscope no 1º Ciclo - A aprendizagem ativa e organização das aprendizagens dos alunos em contexto de sala de aula
President of the jury
|
Inês Ferreira Rodrigues (Master)
ISPA-Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
|
2018/04/06 | Desenvolvimento e Perturbações da Linguagem
(Thesis) Main arguer
|
Dina Paula De Oliveira Sereno (PhD)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
|
2015/01/27 | As Práticas de Ensino e a sua Relação com os resultados em leitura no 1º e 3º ano de Escolaridade
(Thesis) Main arguer
|
Laura Maria Caleca Lampreia (Master)
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
|
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2020/02/01 - Current | Inclusion and pedagogical differentiation | Educação de Infância (Licenciatura) | Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich, Portugal Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2020/02/01 - Current | Theories and practices of inclusion and pedagogical differentiation | Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Mestrado integrado) | Escola Superior de Educadores de Infância Maria Ulrich, Portugal Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2018/10/10 - Current | Questions and educational issues | Psicologia (Mestrado integrado) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2017/02/22 - Current | Education, Society and Culture | Psicologia (Mestrado integrado) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2016/02/12 - Current | Educational intervention and special educational needs | Psicologia da Educação (Mestrado integrado) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
2015/10/01 - 2020/07/01 | Educational Psychology | Psicologia (Mestrado integrado) | Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2020/05/05 | Article publication "retrospective of a deep love: the proximity needed in distance education" | Le Monde Diplomatique |