???global.info.a_carregar???
Hélia Oliveira is Associate Professor at the Institute of Education, University of Lisbon (IE-ULisboa). She is an integrated member of the Research and Developed Unit in Education and Training (UIDEF), of the IE-ULisboa. She earned her Ph.D. from the University of Lisbon, in 2004. Her research interests focus on the professional development and knowledge of mathematics teachers, namely for promoting students' mathematical reasoning, and on the use of digital technologies in teacher education, and on STEAM education. She has participated in several projects funded by the Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), the European Commission and the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq, from Brazil). She is the general coordinator of the Masters for Teaching at the ULisboa, a member of the Scientific Council and School Council of IE-ULisboa. She is the coordinator of PhD Program in Education- Didactics of Mathematics at IE-ULisboa. She also teaches different courses at the undergraduate and graduate level. She is involved in the editorial board of national and international journals, namely as Associate Editor of Bolema, and Associate Editor of Sisyphus- Journal of Education.
Identification

Personal identification

Full name
Hélia Margarida Aparício Pintão Oliveira

Citation names

  • Oliveira, Hélia
  • Oliveira, Hélia Margarida

Author identifiers

Ciência ID
2319-4BA7-C8C7
ORCID iD
0000-0002-2560-1641

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences - Education, General

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2004/10/06
Concluded
Educação (Doutoramento)
Major in Especialidade: Didáctica da Matemática
Universidade de Lisboa, Portugal
"A Construção da Identidade Profissional de Professores de Matemática em Ínicio de Carreira" (THESIS/DISSERTATION)
1998/07/15
Concluded
Mestrado em educação/Master in Education (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"Actividades de investigação na aula de Matemática: Aspectos da prática do professor" (THESIS/DISSERTATION)
1990
Concluded
Licenciatura em Ensino da Matemática (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"." (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/12/28 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2004/10/10 - 2023/12/27 Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa, Portugal
1998 - 2004 Assistant (University Teacher) Universidade de Lisboa - Faculdade de Ciências, Portugal
Universidade de Lisboa - Faculdade de Ciências, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2023/07 - Current Coordenadora do Doutoramento Educação - Didática da Matemática Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - Current Coordenadora dos mestrados em ensino ULIsboa Universidade de Lisboa, Portugal
2018 - Current Membro do Conselho Científico Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2011 - 2013 Membro Conselho pedagógico Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2024/09 - 2027/08 DIM²ENSION - Digital Supported Mathematical Modelling for Sustainable Development Goals in European Education
KA220-HED-287FDC3F
Researcher
European Education and Culture Executive Agency
Ongoing
2023 - 2026 Projeto ContinueUP - Co-constructing the continuum between initial teacher education and continuous professional development
101104631
Researcher
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
European Education and Culture Executive Agency
Ongoing
2023 - 2026 Projeto acaSTEMy - Trans-national STEM teacher education focusing on transversal competence and sustainability education
101104631
Researcher
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
European Education and Culture Executive Agency
Ongoing
2022/01/02 - 2024/11/30 ALiCE: Assessment for Learning in Citizenship Education
ID KA220-SCH-5BFF06F1
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
European Commission
Ongoing
2020/12 - 2023/08 Highly Interactive Guidance Helpful For Leadership In Educationally Relevant Skills
2020-1-EE01-KA203-077990
Researcher
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
European Commission
Concluded
2019/03/01 - 2023/02/28 Raciocínio Matemático e Formação de Professores
PTDC/CED-EDG/28022/2017
Researcher
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal

Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2017 - 2020 Enhancing Differentiated Instruction and Cognitive Activation in Mathematics Lessons by Supporting Teacher Learning
Researcher
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
European Commission
Concluded
2016/01/01 - 2019/04/30 Technology Enhanced Learning at Future Teacher Education Lab” (TEL@FTELab)
PTDC/MHC-CED/0588/2014
Researcher
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2013 - 2016 Rede de cooperação UEL/UL na elaboração e utilização de recursos multimídias na formação de professores de matemática
402440/2012-9
Researcher
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Concluded
2012/03/15 - 2015/09/14 Desenvolver a literacia estatística: Aprendizagem do aluno e formação do professor (DSL)
PTDC/CPE-CED/117933/2010
Principal investigator
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal

Universidade de Évora, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010/12/13 - 2014/06/12 Práticas Profissionais dos Professores de Matemática
PTDC/CPE-CED/098931/2008
Researcher
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu, Portugal

Universidade Aberta, Portugal

Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Évora, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2007/10/27 - 2011/02/28 Promover a aprendizagem matemática em números e álgebra
PTDC/CED/65448/2006
Researcher
Fundação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal

Universidade da Beira Interior, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Richit, Adriana; Oliveira, Hélia. Formação de professores e tecnologias digitais.. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2021.
    Editor
  2. Richit, Adriana; Oliveira, Hélia. Tecnologias na formação e na prática docente. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2021.
  3. Da Ponte, João Pedro; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica. 2019.
  4. Oliveira, H.; Henriques, A.; Da Ponte, J.P.. Developing statistical literacy (DSL): Student learning and teacher education. 2015.
    10.1007/978-3-319-23470-0_35
  5. Oliveira, Hélia; Henriques, Ana; Canavarro, A. P.; Monteiro, Cecília; Carvalho, Carolina; Ponte, João Pedro da; Ferreira, Rosa; Colaço, S.. Proceedings of the International Conference Turning data into Knowledge: New opportunities for Statistics Education. Lisboa, Portugal: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. 2015.
    Published
  6. Ponte, João Pedro da; Boavida, Ana Maria; Canavarro, Ana Paula; Guimarães, Fátima; Guimrães, Henrique; Oliveira, Hélia; Brocardo, Joana; et al. Programas de Matemática no 3.º ciclo do ensino básico. Um estudo confrontando Espanha, França, Irlanda, Suécia e Portugal. Lisboa, Portugal: Centro de Investigação em Educação da FCUL e Associação de Professores de Matemática. 2006.
    Published
Book chapter
  1. Richit, Andriceli; Martins, M.; Oliveira, Hélia; Henriques, Ana. "Um olhar sobre a formação inicial de professores de matemática na Universidade de Lisboa: compreensões sob a ótica do raciocínio matemático". In Gestão e Formação de Professores na Educação Básica, 253-274. Brazil: Pedro & João Editores, 2023.
    Published
  2. Oliveira, H.; Henriques, A.. "Aprofundar o conhecimento sobre o raciocínio matemático na formação inicial de professores do 3.º ciclo do ensino básico e do ensino secundário.". In Raciocínio matemático e formação de professores, 82-97. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.
    Published
  3. Oliveira, Hélia; Mendes, Fátima; Delgado, Catarina. "Raciocínio matemático e orientações curriculares para o ensino e a aprendizagem da matemática no 3.º ciclo do ensino básico e no ensino secundário". In Raciocínio Matemático no 3.º ciclo e secundário - Álgebra e Geometria, 8-11. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.
    Published
  4. Santos, L.; Oliveira, Hélia; Henriques, A.; Guimarães, H.; Mata-Pereira, J.. "Tarefas". In Raciocínio Matemático no 3.º ciclo e secundário - Álgebra e Geometria. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.
    Published
  5. Santos, L.; Oliveira, H.; Henriques, A.; Guimarães, H.; Mata-Pereira, Joana. "Tarefas de formação". In Raciocínio Matemático no 3.º ciclo e secundário – Guia do Formador. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2022.
    Published
  6. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Building Opportunities for Learning Multiplication". In Teaching Multiplication with Lesson Study, 241-264. Springer International Publishing, 2021.
    In press • 10.1007/978-3-030-28561-6_10
  7. Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luis. "Desenvolver novas perspetivas sobre o ensino de Matemática através da análise da prática: Os casos multimédia na formação de professores". In Formação de professores e tecnologias digitais, 117-141. São Paulo, Brazil: Editora Livraria da Física, 2021.
  8. Meier, Melissa; Hélia Oliveira. "A formação inicial de professores de matemática na universidade de Lisboa: Um olhar sobre a inserção de tecnologia na prática de ensino supervisionada". In Didática e formação de professores: desafios e perspectivas da articulação entre teoria e prática, 201-216. Brazil: Bagai Editora, 2021.
  9. Oliveira, Hélia; Canavarro, A. P.; Menezes, Luís. "Desenvolver novas perspetivas sobre o ensino da Matemática através da análise da prática: os casos multimédia na formação de professores". Editora Livraria da Física, 2021.
  10. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Promoting a Learning Scenario for an Integrated Approach to STEM: Prospective Teachers’ Perspectives in Portugal". In Integrated Approaches to STEM Education, 385-402. Springer International Publishing, 2020.
    Published • 10.1007/978-3-030-52229-2_21
  11. Ventura, Hélia; Oliveira, Hélia. "Promover conexões entre diferentes representações de um número racional através de uma experiência de ensino no 5.º ano". In Contributos para o desenvolvimento do sentido de número racional, 140-162. Lisboa: APM, 2020.
    Published
  12. Oliveira, Helia; Henriques, Ana. "Teachers’ Perspectives About Statistical Reasoning: Opportunities and Challenges for Its Development". In Topics and Trends in Current Statistics Education Research, 309-328. Springer International Publishing, 2018.
    Published • 10.1007/978-3-030-03472-6_14
  13. Santos, Leonor; Oliveira, Hélia; Henriques, Ana; Da Ponte, João Pedro. "Relatório da prática de ensino supervisionada: o contributo da investigação na prática de ensino". In Práticas de Formação Inicial de Professores: Participantes e Dinâmicas, 167-203. Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2018.
  14. Henriques, Ana; Santos, Leonor; Oliveira, Hélia; Ponte, João Pedro da. "Relatório de Prática de Ensino Supervisionada: O Contributo da Investigação na Prática de Ensino". In Práticas de Formação Inicial de Professores: Participantes e Dinâmicas. 2018.
    Published
  15. Cyrino, Márcia; Oliveira, Hélia. "Ensino exploratório e casos multimídia na formação de professores que ensinam Matemática". In Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam Matemática: elaboração e perspectivas, 19-32. Londrina, Brazil: Eduel, 2016.
    Published
  16. Menezes, Luís; Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula. "Inquiry-Based Mathematics Teaching: The Case of Célia". Springer, 2015.
  17. Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luís. "Casos multimédia na formação de professores que ensinam Matemática". J. P. Ponte, 2014.
  18. Canavarro, Ana Paula; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Ponte, João Pedro. "Práticas de ensino exploratório da Matemática: Ações e intenções de uma professora". Instituto de Educação, 2014.
  19. Ponte, João Pedro. "Práticas profissionais dos professores de Matemática". Instituto de Educação, 2014.
  20. Mende, Fatima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "La Multiplicación: Construyendo oportunidades para su aprendizaje". In El Estudio de Clases y las Demandas Curriculares: La Enseñanza de la Multiplicación. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso: Valparaíso, Chile, 321-350. 2011.
    Published
  21. Ponte, João Pedro da; Segurado, Maria Irene; Oliveira, Hélia. "A collaborative project using narratives: What happens when pupils work on mathematical investigations?". Kluwer, 2003.
  22. Oliveira, Hélia; Segurado, Irene; Ponte, João Pedro da; Cunha, Helena. "Mathematical investigations in the classroom: A collaborative project". 1997.
Conference abstract
  1. Jacinto, Hélia ; Oliveira, Hélia. "Discussion group on the integration of computational thinking in school mathematics: Nationally and internationally - The case of Portugal". Paper presented in 15th International Congress on Mathematical Education, Sydney, 2024.
    Published
  2. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "O pensamento relacional de futuras educadoras e professoras: um estudo na formação inicial". Paper presented in SIEM XXXII ¿ Seminário de Investigação em Educação Matemática, Setúbal, 2023.
    In press
  3. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "Preservice teachers' ability to notice childrens algebraic thinking". Paper presented in 45th conference of the international group for the psychology of mathematics education - PME, Alicante, 2022.
    Published
  4. Cabral, Joana; Mendes, Fátima; Oliveira, Hélia Margarida. "O conhecimento matemático e o conhecimento dos alunos no domínio do pensamento algébrico: um estudo com futuras educadoras e professoras". Paper presented in 1ST INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND TRAINING - THINKING EDUCATION IN TRANSITION TIMES, Lisboa, 2022.
    Published
  5. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia; Mendes, Fátima. "Perceber o pensamento algébrico das crianças: um estudo com futuras educadoras e professoras dos anos iniciais". Paper presented in X Fórum dos Jovens Investigadores, 2019.
    Published
Conference paper
  1. Cybulski, Fernanda; Oliveira, Hélia; Cyrino, Márcia. "Noticing of preservice mathematics teachers of student’s thinking about the classification of quadrilaterals". Paper presented in IX Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Natal, 2024.
    Published
  2. Richit, Andriceli; Oliveira, Hélia. "Elaboração de tarefas por futuros professores de Matemática visando o raciocínio matemático". Paper presented in I Congreso Internacional de Educación de la Universidad Isabel I, Burgos, 2024.
    Published
  3. Tiago Oliva; Jacinto, Hélia ; Oliveira, Hélia. "Developing computational and algebraic thinking in early grades: A systematic literature review". Paper presented in 15th International Congress on Mathematical Education, Sydney, 2024.
    Published
  4. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "Deepening preservice teachers' algebraic thinking by noticing children's thinking". Paper presented in CERME 13, Budapeste, 2023.
    Published
  5. Goñi-Cervera, J.; Polo-Blanco, I.; Oliveira, Hélia; Henriques, A.. "Strategies used by a student with autism when solving a pictorial pattern task under an instructional approach". 2023.
    Published
  6. Cabral, J.; Oliveira, Hélia; Mendes, F.. "Preservice teacher's ability to notice children´s algebraic thinking". Alicante, 2022.
  7. Meier, Melissa; Oliveira, Hélia. "The TPACK model in the evaluation of tasks that integrate technological support to the learning of Mathematics". Paper presented in CERME12, Bolzano, 2022.
    Published
  8. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "The growing knowledge of prospective teachers about mathematical justification in a teacher education course". Paper presented in CERME12, Bolzano, 2022.
    Published
  9. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "A capacidade de generalização de futuras educadoras e professoras no contexto das sequências repetitivas". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática - EIEM 2021, Santarém, 2021.
    Published
  10. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Santos, Leonor; Guimarães, Henrique. "Developing prospective teachers’ knowledge to promote students’ mathematical reasoning: design of a teacher education experiment". Paper presented in 14th International Congress on Mathematical Education, Shangai, 2021.
    In press
  11. Santos, Leonor; Oliveira, Hélia. "Perceções de professores sobre uma formação visando o raciocínio matemático". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, Santarém, 2021.
    Published
  12. Santos, Leonor; Oliveira, Hélia; Ponte, João Pedro da; Henriques, Ana. "Pre-service teachers’ experiences in selecting and proposing challenging tasks in secondary classrooms". 2019.
  13. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Pre-service teachers’ perspectives on the role of statistics in a learning scenario for promoting STEM integration". Paper presented in CERME11, 2019.
    Published
  14. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Transnumeração em contexto STEM: Um cenário de aprendizagem desenvolvido por futuros professores com alunos do 8.º ano". Paper presented in Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, Granada, 2019.
  15. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "O conhecimento matemático no domínio da Early Algebra: um estudo com futuras educadoras e professoras dos anos iniciais". Paper presented in III Enjie, Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, 2019.
    Published
  16. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Prospective teachers¿ interdisciplinary learning scenario to promote students¿ statistical reasoning". Paper presented in Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), 2019.
    10.1063/1.4995142
  17. Santos, Leonor; Oliveira, Hélia; Ponte, João Pedro da; Henriques, Ana. "Tarefas desafiantes em matemática e o trabalho autónomo dos alunos: Práticas e desafios do professor". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática 2018 (EIEM 2018), Coimbra, 2018.
    Published
  18. Santos, Leonor; Oliveira, Hélia. "O ensino e a aprendizagem da geometria: Perspetivas curriculares". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática 2017 (EIEM 2017), Lisboa, 2017.
    Published
  19. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Pedagogical content knowledge of prospective teachers in a mathematics-physics interdisciplinary teacher education project.". Paper presented in 10th International Conference of Education, Research and Innovation, 2017.
  20. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia. "Prospective teachers¿ perspectives about an interdisciplinary learning scenario involving physics and statistics.". Paper presented in 10th International Conference of Education, Research and Innovation, 2017.
  21. Delgado, Catarina; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Teachers’ pratices and number sense development in elementary school". 2016.
  22. Delgado, Catarina; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Selecting and adapting mathematical tasks that foster number sense development: the practice of one primary teacher". 2013.
  23. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Evolution of students' mathematical procedures to solve division tasks". 2013.
  24. Menezes, Luís; Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula. "Descrevendo as práticas de ensino exploratório da Matemática: o caso da professora Fernanda". 2013.
  25. Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Canavarro Teixeira, Ana Paula. "The use of classroom videos as a context for research on teachers’ practice and teacher education". 2012.
  26. Canavarro Teixeira, Ana Paula; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís. "Práticas de ensino exploratório da matemática: o caso de Célia". 2012.
  27. Canavarro, Ana; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís. "The mathematics inquiry-based classroom practice of Célia". 2012.
  28. Da Ponte, João Pedro; Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Moreira, Darlinda; Martinho, Maria Helena; Menezes, Luís; Tomás Ferreira, Rosa. "Práticas profissionais dos professores de matemática: o projeto P3M". 2012.
  29. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "A exploração de tarefas matemáticas para o desenvolvimento do pensamento algébrico de alunos do 4.º ano de escolaridade". 2012.
  30. Mestrinho, Nelson; Oliveira, Hélia. "A integração do tangram na aula de Geometria – Uma primeira abordagem ao conceito de área na formação inicial de professores dos primeiros anos.". 2012.
  31. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "3rd year pupils' procedures to solve multiplication tasks". 2012.
  32. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "From quasi-variable thinking to algebraic thinking: A study with grade 4 students". 2012.
  33. Delgado, Catarina; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Práticas de seleção e construção de tarefas que visam o desenvolvimento do sentido do número: o caso do professor Manuel". 2012.
  34. Silva, Margarida Nunes; Boavida, Ana Maria; Oliveira, Hélia. "Desenvolvendo o sentido do número racional: que deasfios para o professor?". 2012.
  35. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "Generalizar estratégias de cálculo: Um estudo sobre o pensamento relacional de alunos do 4.º ano de escolaridade". 2011.
  36. Delgado, Catarina; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Teachers' pratices and number sense development in elementary school". 2011.
  37. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Evolution of pupils' mathematical procedures to solve multiplication tasks". 2011.
  38. Mendes, Fátima; Oliveira, Hélia; Brocardo, Joana. "As potencialidades de sequências de tarefas na aprendizagem da multiplicação". 2011.
  39. Consciência, Madalena; Oliveira, Hélia. "Conexões entre representações, em funções não familiares, mediadas pela calculadora gráfica: O caso de Diogo". 2011.
  40. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Students' procedures on multiplication tasks". 2011.
  41. Ramos, Teresa; Boavida, Ana Maria; Oliveira, Hélia. "Pensamento algébrico no 2.º ano de escolaridade: Generalização de sequências". 2011.
  42. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "Compensação e variação: Um estudo sobre o pensamento relacional de alunos do 4.º ano de escolaridade". 2011.
  43. Oliveira, Cláudia; Oliveira, Hélia. "Processos de modelação no ensino profissional: Uma tarefa envolvendo funções". 2011.
  44. Ventura, Hélia; Oliveira, Hélia. "Estabelecendo conexões entre números racionais: O caso da percentagem". 2011.
  45. Ponte, João Pedro da; Oliveira, Hélia. "Information technologies and the development of professional knowledge and identity in teacher education". 2002.
  46. Ponte, João Pedro da; Ferreira, Catarina; Brunheira, Lina; Oliveira, Hélia; Varandas, José Manuel. "Investigating mathematical investigations". 1998.
  47. Oliveira, Hélia; Ponte, João Pedro da. "Investigação sobre concepções, saberes e desenvolvimento profissional dos professores de Matemática". 1997.
Conference poster
  1. Faria, C.; Chagas, I.; Galvão, C.; Serra, P.; Oliveira, Hélia; Miia Rannikmäe. "Como promover a confiança pública na Ciência? Uma atividade didática para explorar a Ciência versus a Pseudociência". Paper presented in 3º Congresso de História da Ciência no Ensino, 2023.
  2. Faria, Cláudia; Chagas, Isabel; Cecília Galvão; Oliveira, Hélia; Miia Rannikmäe. "Public Trust on Science and Science Education: A Missing Link?.". Paper presented in ESERA 2023, 2023.
  3. Pereira, M.; Faria, C.; Oliveira, Hélia; Galvão, C.. "Projeto High-Fliers: Avaliação do Programa Flyhigh de desenvolvimento de competências STEM". Paper presented in II Conferência Nacional Educação STEM, 2023.
  4. Cabral, Joana; Mendes, Fátima; Oliveira, Hélia Margarida. "Noticing first graders relational thinking: a study with preservice teachers". Paper presented in 45th conference of the international group for the psychology of mathematics education - PME, 2022.
  5. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "Perceber o pensamento algébrico das crianças: um estudo com futuros educadores e professores dos anos iniciais". Paper presented in X Fórum dos Jovens Investigadores - Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2019.
  6. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia. "Problemas de otimização no contexto das derivadas". Paper presented in II Jornadas dos Mestrados em Ensino ¿ ¿Ser professor hoje, 2015.
  7. Delgado, Catarina; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Teacher' Pratices and Number Sense Development in Elementary School". Paper presented in 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2011.
Journal article
  1. Faria, Cláudia; Valente, Bianor; Oliveira, Hélia; Galvão, Cecília. "“Green Cities:” A Panel Discussion Activity for Promoting Pre-Service Teachers’ Skills Oriented toward Environmental Education". Science Education International 35 4 (2024): 322-329. https://doi.org/10.33828/sei.v35.i4.3.
    Published • 10.33828/sei.v35.i4.3
  2. Maria Assunção Flores; Hélia Oliveira; João Pedro da Ponte. "From teacher surplus to teacher shortage and its effects on teacher education: the Portuguese case". European Journal of Teacher Education (2024): https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2443668.
    10.1080/02619768.2024.2443668
  3. Fernanda Caroline Cybulski; Hélia Oliveira; Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino. "Quadrilaterals hierarchical classification and properties of the diagonals: A study with pre-service mathematics teachers". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (2024): https://doi.org/10.29333/ejmste/14916.
    10.29333/ejmste/14916
  4. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Santos, Leonor. "DESIGN PRINCIPLES OF PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION TO DEVELOP PROSPECTIVE TEACHERS¿ KNOWLEDGE OF MATHEMATICAL REASONING". SCIREA Journal of Education 8 4 (2023): 158-173. http://dx.doi.org/10.54647/education880455.
    Published • 10.54647/education880455
  5. Cabral, Joana; Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima. "Noticing do pensamento algébrico de crianças a propósito de sequências de repetição". Medi@ções 11 1 (2023): 82-95. https://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/373.
    Published • https://doi.org/10.60546/mo.v11i1.373
  6. Oliveira, Hélia Margarida; Mendes, Fátima; Henriques, Ana C.. "A investigação sobre o ensino e a aprendizagem de temas matemáticos publicada em 30 anos da revista Quadrante". Quadrante 31 2 (2022): 32-62. https://doi.org/10.48489/quadrante.28086.
    Published • https://doi.org/10.48489/quadrante.28086
  7. Oliveira, Hélia; Tomás Ferreira, R. A.; Jacinto, Hélia. "Quadrante: 30 anos a celebrar a diversidade da investigação em educação matemática". Quadrante 31 1 (2022): 1-6.
    Open access • Published
  8. Renata Viviane Raffa Rodrigues; Hélia Margarida Oliveira; Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino. "Promoting Prospective Mathematics Teachers’ Professional Vision on a Whole-class Reflective Discussion: Contributions of Digital Resources". International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (2022): https://doi.org/10.46328/ijemst.2181.
    10.46328/ijemst.2181
  9. Cabral, Joana Filipa; Mendes, Fátima; Oliveira, Hélia Margarida. "A capacidade de noticing do pensamento algébrico dos alunos: um estudo na formação inicial". Quadrante 31 1 (2022): 28-53. https://doi.org/10.48489/quadrante.27091.
    Published • https://doi.org/10.48489/quadrante.27091
  10. Everton José Goldoni Estevam; Márcia Cristina De Costa Trindade Cyrino; Hélia Oliveira. "Aprendizagens profissionais de professores sobre o ensino de estatística suscitadas por reflexões na análise de um caso multimídia". Revista Portuguesa de Educação 34 1 (2022): https://doi.org/10.21814/rpe.20709.
    10.21814/rpe.20709
  11. Leonor Santos; Joana Mata-Pereira; João Pedro da Ponte; Hélia Oliveira. "Teachers’ Understanding of Generalizing and Justifying in a Professional Development Course". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (2022): https://doi.org/10.29333/ejmste/11488.
    10.29333/ejmste/11488
  12. Rodrigues, Paulo; Cyrino, Márcia; Oliveira, Hélia. "The search for the sense of agency in vulnerable situations in mathematics teachers’ initial education". The Mathematics Enthusiastic 19 1 (2022): 158-186.
  13. Joana Cabral; Hélia Oliveira; Fátima Mendes. "Preservice Teachers’ Mathematical Knowledge about Repeating Patterns and their Ability to Notice Preschoolers Algebraic Thinking". Acta Scientiae (2021): https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6302.
    10.17648/acta.scientiae.6302
  14. Hélia Oliveira; Ana Henriques. "Preservice Mathematics Teachers’ Knowledge about the Potential of Tasks to Promote Students’ Mathematical Reasoning". International Journal of Research in Education and Science (2021): https://doi.org/10.46328/ijres.2472.
    10.46328/ijres.2472
  15. Estevam, Everton; Cyrino, Márcia; Oliveira, Helia. "Aprendizagens profissionais de professores sobre o ensino de estatística suscitadas por reflexões na análise de um caso multimédia.". Revista Portuguesa de Educação 34 1 (2021): 167-187.
    Published
  16. Oliveira, Hélia; Polo Blanco, Irene; Henriques, Ana. "EXPLORING PROSPECTIVE ELEMENTARY MATHEMATICS TEACHERS’ KNOWLEDGE: A FOCUS ON FUNCTIONAL THINKING". Journal on Mathematics Education 12 2 (2021): 257-278. http://dx.doi.org/10.22342/jme.12.2.13745.257-278.
    Published • 10.22342/jme.12.2.13745.257-278
  17. Oliveira, Hélia; Tomás Ferreira, R. A.; Jacinto, Hélia. "Da globalização ao confinamento: como fica a educação (matemática)?". Quadrante 29 1 (2020): 1-7.
    Published
  18. Cristina Cirino de Jesus; Marcia Cristina de Costa Trindade Cyrino; Hélia Margarida de Oliveira. "Mathematics teachers’ learning on Exploratory Teaching: analysis of a Multimedia Case in a Community of Practice". Acta Scientiae (2020): https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5566.
    10.17648/acta.scientiae.5566
  19. Aldinete Silvino de Lima; Iranete Maria da Silva Lima; Hélia Margarida Oliveira. "Diversidade, investigação e emancipação humana como princípios da formação de professores de Matemática em cursos de licenciatura em Educação do Campo
    Diversity, research and human emancipation as principles of mathematics teacher education in degree courses in field education". Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática (2020): https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p731-752.
    10.23925/1983-3156.2020v22i1p731-752
  20. Joana Cabral; Hélia Oliveira; Fátima Mendes. "O pensamento funcional e a capacidade de perceber o pensamento funcional de futuras educadoras e professoras dos anos iniciais". Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática 21 3 (2019): https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019vol21i3p50-74.
    10.23925/1983-3156.2019vol21i3p50-74
  21. Oliveira, Hélia; Ferreira, Rosa; Jacinto, Hélia. ""Todo o mundo é composto de mudança": uma nova etapa no percurso da Quadrante | "The whole world is made up of change": a new stage in Quadrante's journey". Quadrante - Journal of Research in Mathematics Education 28 1 (2019): 1-5. https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/82.
    Published
  22. Gregório, Marisa; Oliveira, Hélia. "As justificações matemáticas de alunos do 5.º ano na validação de uma conjetura no estudo da igualdade de triângulos". Boletim Online de Educação Matemática 6 12 (2019): 21-40. http://dx.doi.org/10.5965/2357724x06122018021.
    10.5965/2357724x06122018021
  23. Rodrigues, Renata; De Costa Trindade Cyrino, M.C.; Oliveira, Hélia. "Percepção profissional de futuros professores sobre o pensamento algébrico dos alunos na exploração de um caso multimídia". Quadrante 28 1 (2019): 100-123.
    Open access • Published
  24. Oliveira, Hélia; Henriques, Ana; Baptista, Mónica. "A tecnologia num cenário de aprendizagem de articulação entre Física e Matemática: um estudo na formação inicial de professores.". Sisyphus- Journal of Education 7 1 (2019): 9-30.
    Open access • Published
  25. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "Articulação interdisciplinar entre Estatística e Física: um cenário de aprendizagem no 8.º ano". Educação e Matemática 154 (2019): 70-76.
  26. Henriques, Ana; Oliveira, Hélia; Baptista, Mónica. "A tecnologia num cenário de aprendizagem de articulação entre física e matemática: um estudo na formaçâo inicial de professores". Sisyphus ¿ Journal of Education 7 1 (2019): 9-30. https://doi.org/10.25749/sis.15805.
    Published
  27. Oliveira, Hélia; Henriques, Ana; Baptista, Mónica. "Techonology in a Learning Scenario on Physics and Mathematics Integration". (2019): https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/15805.
  28. Renata Viviane Raffa Rodrigues; Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino; Hélia Margarida Oliveira. "Comunicação no Ensino Exploratório: visão profissional de futuros professores de Matemática". Bolema: Boletim de Educação Matemática 32 62 (2018): 967-989. https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a11.
    10.1590/1980-4415v32n62a11
  29. Cristina Cirino de Jesus; Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino; Hélia Oliveira. "Análise de tarefas cognitivamente desafiadoras em um processo de formação de professores de Matemática
    Analysis of cognitively challenging tasks in a process of mathematics teacher education". Educação Matemática Pesquisa : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática 20 2 (2018): https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i2p21-46.
    10.23925/1983-3156.2018v20i2p21-46
  30. Hélia Oliveira; Ana Henriques; Luis Fabián Gutiérrez-Fallas. "A integração da tecnologia na planificação de aulas na perspectiva do ensino exploratório: um estudo com futuros professores de matemática". Perspectiva 36 2 (2018): 421-446. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n2p421.
    10.5007/2175-795X.2018v36n2p421
  31. Estevam, Everton; Cyrino, Márcia; Oliveira, Hélia. "Desenvolvimento do conhecimento estatístico para ensinar a partir da análise de tarefas em uma comunidade de professores de Matemática.". Revista de Ensino de Ciências e Matemática 9 (2018): 32-51.
  32. Delgado, Catarina; Oliveira, Hélia; Brocardo, Joana. "Práticas do Professor na Discussão de Tarefas que Visam o Desenvolvimento do Sentido de Número: um estudo no Ensino Básico". Bolema: Boletim de Educação Matemática 31 57 (2017): 323-343. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a16.
    10.1590/1980-4415v31n57a16
  33. Delgado, C.; Oliveira, H.; Brocardo, J.. "Teacher's practices in the tasks' discussion aiming at the development of number sense: A study in an elementary school,Práticas do professor na discussão de tarefas que visam o desenvolvimento do sentido de número: um estudo no ensino básico". Bolema - Mathematics Education Bulletin 31 57 (2017): 323-343. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85030754518&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/1980-4415v31n57a16
  34. Ponte, João Pedro da; Santos, Leonor; Oliveira, Hélia; Henriques, Ana. "Research on teaching practice in a Portuguese initial secondary mathematics teacher education program". (2017): http://hdl.handle.net/10451/28906.
    10.1007/s11858-017-0847-7
  35. Estevam, Everton; De Costa Trindade Cyrino, M.C.; Oliveira, Hélia. "Análise de vídeos de aula na promoção de reflexões sobre o ensino exploratório de Estatística em uma comunidade de professores". Quadrante 26 1 (2017): 145-169.
    Open access • Published
  36. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Especificidades e desafios da design research: o exemplo de uma experiência de ensino no 1.º ciclo". Quadrante XXV 51 (2016): 75. http://dx.doi.org/10.4025/bolgeogr.v28i1.8628.
    Published • 10.4025/bolgeogr.v28i1.8628
  37. Mota, A.I.; Oliveira, H.; Henriques, A.. "Developing mathematical resilience: Students' voice about the use of ICT in classroom". Electronic Journal of Research in Educational Psychology 14 1 (2016): 67-88. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84963502614&partnerID=MN8TOARS.
    10.14204/ejrep.38.15041
  38. Henriques, A.; Oliveira, H.. "Students' expressions of uncertainty in making informal inference when engaged in a statistical investigation using tinkerplots". Statistics Education Research Journal 15 2 (2016): 62-80. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85016104816&partnerID=MN8TOARS.
  39. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia; Mestre, Célia. "Uma experiência de ensino no 4.º ano conduzida no duplo papel de professora e investigadora". Quadrante 25 2 (2016): 51-75.
    Open access • Published
  40. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "Uma experiência de ensino no 4.º ano conduzida no duplo papel de professora-investigadora". (2016): https://doi.org/10.48489/quadrante.22937.
    10.48489/quadrante.22937,title
  41. Quintas, S.M.O.; Ferreira, R.A.O.F.T.; Oliveira, H.M.A.P.. "The statistical didactical knowledge of two mathematics teachers about bivariate data | O conhecimento didático de estatística de duas professoras de matemática sobre dados bivariados". Bolema - Mathematics Education Bulletin 29 51 (2015): 284-306. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84928233008&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/1980-4415v29n51a15
  42. Delgado, Catarina; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. "Investigar as práticas do professor num contexto de trabalho colaborativo: Potencialidades e desafios". Medi@ções 2 3 (2014): 85-110.
    Published
  43. Oliveira, Hélia; Cyrino, Márcia. "Developing the knowledge of inquiry-based teaching through analysis of a multimedia case: a study with prospective mathematics teachers.". Sisyphus- Journal of Education 1 3 (2013): 214-245.
    Open access • Published • doi.org/10.25749/sis.3712
  44. Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Canavarro, Ana Paula. "Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: Contributos da prática de uma professora do 3.º ciclo param a elaboração de um quadro de referência". Quadrante 22 2 (2013): 30-30. http://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/1957.
    Published
  45. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "A co-construção da generalização nas discussões coletivas: Um estudo com uma turma do 4.º ano". (2012): https://doi.org/10.48489/quadrante.22878.
    10.48489/quadrante.22878,title
  46. Mestre, Célia; Oliveira, Hélia. "A mobilização da capacidade de generalização através da exploração de estratégias de cálculo: um estudo com alunos do 4.º ano". (2012): http://hdl.handle.net/10451/7091.
  47. De Costa Trindade Cyrino, M.C.; De Oliveira, H.M.. "Algebraic thinking through the basic education in Portugal | Pensamento algébrico ao longo do ensino básico em Portugal". Bolema - Mathematics Education Bulletin 24 38 (2011): 97-126. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-79958102457&partnerID=MN8TOARS.
  48. Brocardo, Joana; Mendes, Fátima; Oliveira, Hélia. "Os procedimentos usados pelos alunos do 1.º ciclo quando resolvem tarefas de multiplicação e a sua evolução. Indagatio Didactica. Universidade de Aveiro: Aveiro". Indagatio Didactica (2011):
    Published
  49. Boavida, Ana Maria; Oliveira, Hélia; Santos, Leonor; Carreira, Susana. "Da selha da roupa à forma do bolo". Educação e Matemática 97 (2008): 7-10.
    Published
  50. Ponte, João Pedro da; Oliveira, Paulo; Varandas, José Manuel; Oliveira, Hélia; Fonseca, Helena. "Um dispositivo de interacção virtual de suporte à reflexão na formação inicial de professores". Quadrante 1 (2007): 3-25.
    Published
  51. Ponte, João Pedro da; Oliveira, Paulo; Varandas, José Manuel; Oliveira, Hélia; Fonseca, Helena. "Using ICT to support reflection in pre-service mathematics teacher education". Interactive Educational Multimedia 14 (2007): 79-89.
    Published
  52. Ponte, João Pedro da; Oliveira, Paulo; Varandas, José Manuel; Oliveira, Hélia; Fonseca, Helena. "Explorando o papel da interacção virtual na formação inicial de professores". Discursos 2 (2004): 135-158.
    Published
  53. Ponte, João Pedro da; Oliveira, Hélia. "Remar contra a maré: A construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial". Revista de Educação 11 2 (2002): 145-163. http://hdl.handle.net/10451/3167.
    Published
  54. Ponte, João Pedro da; Oliveira, Hélia; Brunheira, Lina; Varandas, José Manuel; Ferreira, Catarina. "O trabalho do professor numa aula de investigação matemática". (1998): http://hdl.handle.net/10451/3042.
    https://doi.org/10.48489/quadrante.22709
Working paper
  1. Mendes, Fátima; Brocardo, Joana; Oliveira, Hélia. 2011. "A multiplicação: Construir oportunidades para a sua aprendizagem". http://hdl.handle.net/10451/7088.

Other

Other output
  1. Práticas de ensino para tornar visível o pensamento do aluno: Um estudo com futuros professores de Matemática. O presente estudo realizou-se no contexto de uma disciplina da formação inicial de professores de Matemática, em que foi usado um dispositivo multimédia construído em torno de uma aula com características de ensino exploratório. O seu objetivo é identificar as potencialidades do uso de tal dispositivo para suscitar a compreensão dos futuros professores acerca de práticas de ensino em sala de aula. 2016. Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Canavarro, Ana Paula. http://hdl.handle.net/10400.19/3468.
  2. Casos multimédia sobre ensino exploratório da Matemática: do retrato de uma prática à formação de professores. A tecnologia digital tem sido utilizada, nas últimas décadas, não só no ensino da Matemática mas também em contextos de formação de professores. Esta tem um papel importante, particularmente, ao retratar práticas de sala de aula inovadoras e exigentes como o ensino exploratório, permitindo uma compreensão alargada do que representa e do potencial de tal prática, assim como da complexidade de que e. 2016. Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luís. http://hdl.handle.net/10400.19/4396.
  3. Cortes na piza (ensino secundário) – caso multimédia. Os casos multimédia focam-se em aulas que se desenvolvem em torno de uma tarefa matemática, sendo ilustrados com segmentos de vídeo de diferentes fases das aulas, com resoluções escritas dos alunos e com comentários do próprio professor sobre essas aulas. Na construção do caso multimédia adotamos um modelo de quatro fases para a estrutura da aula, de acordo com um quadro elaborado para descrever a. 2013. Oliveira, Hélia; Canavarro, Paula; Menezes, Luís. http://hdl.handle.net/10400.19/2199.
  4. Understanding Mathematics Inquiry-Based Classroom Practice: Teacher’s Actions And Intentions. This paper focuses on the inquiry-based teaching of mathematics (Stein, Engle, Smith & Hughes, 2008). It is our purpose to deepen our understanding of this complex practice of the teachers, considering both the actions and the intentions behind the actions they perform (Ponte & Chapman, 2006). We analyse the case of one of the teachers we work with in a broader Design Research project where the re. 2013. Canavarro, Ana Paula; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís. http://hdl.handle.net/10174/10631.
  5. Cubos com autocolantes (1.º ciclo) – caso multimédia. Os casos multimédia focam-se em aulas que se desenvolvem em torno de uma tarefa matemática, sendo ilustrados com segmentos de vídeo de diferentes fases das aulas, com resoluções escritas dos alunos e com comentários do próprio professor sobre essas aulas. Na construção do caso multimédia adotamos um modelo de quatro fases para a estrutura da aula, de acordo com um quadro elaborado para descrever a. 2012. Oliveira, Hélia; Canavarro, Paula; Menezes, Luís. http://hdl.handle.net/10400.19/2197.
  6. Eleição para o delegado de turma – caso multimédia do 3º ciclo. Caso multimédia baseado em aula de 3º ciclo em modalidade de ensino exploratório da Matemática com tarefa Eleição para o delegado de turma.. 2012. Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luís. http://p3m.ie.ul.pt/caso-3-eleicao-para-o-delegado-de-turma-3-ciclo.
  7. Cubos com autocolantes – caso multimédia.. Caso multimédia baseado em aula de 1º ciclo em modalidade de ensino exploratório da Matemática com tarefa Cubos com Autocolantes. 2012. Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luís. http://p3m.ie.ul.pt/caso1-cubos-com-autocolantes-1-ciclo.
  8. Subidas e descidas dos combustíveis - caso multimédia do 2º ciclo. Caso multimédia baseado em aula de 2º ciclo em modalidade de ensino exploratório da Matemática com tarefa Subidas e descidas dos Combustíveis.. 2012. Menezes, Luis; Oliveira, Hélia; Canavarro, Ana Paula. http://p3m.ie.ul.pt/caso2-subidas-e-descidas-dos-combustiveis-2-ciclo.
  9. Investigação em Educação Matemática 2012: Práticas de ensino da Matemática. Esta revista inclui artigos sobre as práticas de sala de aula de professores de Matemática.. 2012. Santos, Leonor; Canavarro, Ana; Boavida, Ana; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Carreira, Susana. http://hdl.handle.net/10400.19/1153.
  10. Eleição para o delegado de turma (3.º ciclo) – caso multimédia. Os casos multimédia focam-se em aulas que se desenvolvem em torno de uma tarefa matemática, sendo ilustrados com segmentos de vídeo de diferentes fases das aulas, com resoluções escritas dos alunos e com comentários do próprio professor sobre essas aulas. Na construção do caso multimédia adotamos um modelo de quatro fases para a estrutura da aula, de acordo com um quadro elaborado para descrever a. 2012. Oliveira, Hélia; Canavarro, Paula; Menezes, Luís. http://hdl.handle.net/10400.19/2198.
  11. Investigação em Educação Matemática 2012: Práticas de ensino da Matemática. Esta revista inclui artigos sobre as práticas de sala de aula de professores de Matemática.. 2012. Santos, Leonor; Canavarro, Ana; Boavida, Ana; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Carreira, Susana. http://hdl.handle.net/10400.19/1153.
  12. Subidas e descidas dos combustíveis (2.º ciclo) – caso multimédia. Os casos multimédia focam-se em aulas que se desenvolvem em torno de uma tarefa matemática, sendo ilustrados com segmentos de vídeo de diferentes fases das aulas, com resoluções escritas dos alunos e com comentários do próprio professor sobre essas aulas. Na construção do caso multimédia adotamos um modelo de quatro fases para a estrutura da aula, de acordo com um quadro elaborado para descrever a. 2012. Menezes, Luís; Oliveira, Hélia; Canavarro, Paula. http://hdl.handle.net/10400.19/2196.
  13. TEACHER PRACTICE IN AN INQUIRY-BASED MATHEMATICS CLASSROOM. This paper presents a framework for an inquiry-based approach to mathematics teaching. It was developed by combining theoretical perspectives and case studies of experienced teacher that usually conduct inquiry based teaching of mathematics. This framework describes the actions teachers intentionally perform with two identified purposes: to promote the mathematical learning of the students and to. 2012. Menezes, Luís; Canavarro, Ana Paula; Oliveira, Hélia. http://hdl.handle.net/10400.19/1138.
  14. Recursos didáticos numa aula de ensino exploratório: da prática à representação de uma prática. Esta comunicação pretende analisar as intenções e ações de uma professora no que diz respeito ao uso de recursos didáticos numa aula de matemática de ensino exploratório de uma turma do 4.º ano, centrada no desenvolvimento do pensamento algébrico. Este estudo decorreu no contexto do planeamento e concretização de um caso multimédia que ilustra práticas de ensino exploratório a ser usado na formaçã. 2012. Oliveira, Hélia; Menezes, Luís; Canavarro, Ana Paula; Menezes, Luis. http://hdl.handle.net/10400.19/1142.
  15. A framework for mathematics inquiry-based classroom practice: the case of Célia.. This paper has been developed in the context of the research project P3M Professional Practices of Mathematics Teachers. One of its main aims is to propose a framework for mathematics inquiry-based classroom practice, combining theoretical perspectives and the analysis of the teaching practice of experienced teachers that regularly conduct inquiry-based teaching of mathematics ¿ in this paper, we. 2012. Canavarro, Ana Paula; Oliveira, Hélia; Menezes, Luís. http://hdl.handle.net/10174/7883.
  16. Editorial. 2004. Guimarães, Henrique Manuel; Moreira, Darlinda; Oliveira, Hélia. https://doi.org/10.48489/quadrante.22783.
    10.48489/quadrante.22783,title
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024 - Current A articulação entre o pensamento computacional e o pensamento algébrico na aprendizagem de tópicos algébricos do 7.º ano do ensino básico
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2024 - Current O noticing de futuros professores do ensino secundário sobre o raciocínio matemático do aluno: uma experiência de formação em Angola
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023 - Current Formular e resolver problemas de Matemática: uma experiência de ensino com alunos do 1.º Ciclo do Ensino Básico
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023 - Current Desenvolvimento e avaliação do pensamento computacional e do pensamento algébrico em alunos do 3.º ano do ensino básico, com tarefas conectadas e desconectadas
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - Current Práticas de Futuros Professores para Promover o Pensamento Relacional nos Alunos do Ensino Primário em Moçambique: Uma Experiência de Formação
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023 - 2024 Promover o Pensamento Computacional no Ensino da Matemática: Uma Experiência de Ensino no 3.º Ano do Primeiro Ciclo
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023 - 2023 O contributo do feedback na avaliação de tarefas de duas fases, no tema Dados e Probabilidades, numa turma do 7.º ano do ensino básico
Supervisor
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
2023 - 2023 O contributo da aula invertida para a aprendizagem de generalidades acerca de funções reais de variável real no 10.º ano de escolaridade
Supervisor
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023 - 2023 Promover o raciocínio matemático através do ensino exploratório e da avaliação formativa: uma experiência de ensino no 5.º ano de ensino básico.
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - 2023 Promover o pensamento computacional no ensino da Matemática: uma experiência de ensino no 3.º ano do ensino básico
Supervisor
Mestrado em Inovação em Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - 2023 Inovação e ensino da literatura nos anos finais do ensino fundamental no Brasil: perspectivas de professores dos ensinos básico e superior
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - 2022 O contributo de um Diário de Aprendizagem Online na avaliação reguladora das aprendizagens da Trigonometria no 9.º ano
Supervisor
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - 2022 Inovação e ensino da literatura nos anos finais do ensino fundamental no brasil: perspectivas de professores dos ensinos básico e superior
Supervisor
Mestrado em Inovação em Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - 2022 As justificações matemáticas de alunos do 9.º ano na aprendizagem de Trigonometria
Supervisor
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022 - 2022 O trabalho de projeto numa turma do 9.º ano, no tema da Trigonometria
Supervisor
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2021 - 2022 As justificações matemáticas de alunos do 8.º ano no estudo do Teorema de Pitágoras
Supervisor of Gisela Maria Coelho Cruz
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2021 - 2021 Contributo da Diferenciação Pedagógica, usando Gamificação, na Aprendizagem do Teorema de Pitágoras
Supervisor of Maria Carolina Rasquinho
Mestrado em Ensino (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
2020 - 2021 As justificações matemáticas dos alunos no tópico Equações do 1.º grau no 7.º ano de escolaridade
Supervisor
Mestrado em Ensino (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
2018 - 2021 Perceber o pensamento algébrico das crianças: um estudo com futuros educadores e professores dos anos iniciais
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2017 - 2021 O conhecimento matemático de futuras educadoras e professoras e a sua capacidade de perceber o pensamento algébrico das crianças
Supervisor of Joana Filipa Oliveira Cabral
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2016 - 2021 Aptidões em raciocínio dedutivo de alunos do 12.º ano: Uma avaliação com tarefas condicionais e categóricas
Supervisor of Margarida Maria da Silva Carvalho
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2020 - 2020 O Raciocínio Matemático de alunos do 1.º ciclo no tema números e operações
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - 2019 A aprendizagem da Trignometria no 9.º ano de escolaridade através da diversidade de tarefas
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - 2019 Oportunidades de aprendizagem profissional para o ensino de função: um estudo com futuros professores de matemática da educação básica
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - 2019 A resolução de problemas na aprendizagem da trigonometria no 9.º ano de escolaridade
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2017 - 2019 Ações colaborativas em uma comunidade de prática e conhecimentos docentes de professores de Matemática
Co-supervisor
Universidade Federal de Pernambuco, Brazil
2018 - 2018 Transformações geométricas dos gráficos de funções: um estudo no 10.º ano, com recurso a tecnologia
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - 2018 As aprendizagens realizadas por alunos do 9.º ano na unidade de ensino Probabilidades
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - 2018 As justificações dos alunos do 2º Ciclo no contexto de uma experiência de ensino para promover o raciocínio geométrico.
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2017 - 2018 Representações Matemáticas na Aprendizagem das Funções: Um Estudo com Alunos do 7.º Ano de Escolaridade
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2017 - 2018 A Aprendizagem do Conceito de Limite de uma Sucessão: Uma Experiência no 11º Ano
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2017 - 2018 Adição e Subtração de Números Racionais na Representação Fracionária: Uma Proposta de Ensino em Turmas de 5º Ano
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2017 - 2017 O raciocínio geométrico de alunos do 9º ano no estudo da circunferência
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2013 - 2017 O conhecimento didáctico em Estatística de duas professoras do ensino secundário a partir das suas práticas
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2013 - 2017 O contexto de formação a partir da exploração de um caso multimídia: aprendizagens de futuros professores de matemática
Co-supervisor
Universidade Estadual de Londrina Centro de Ciências Exatas, Brazil
2013 - 2017 Perspectiva do ensino exploratório: promovendo aprendizagens de professores de matemática em um contexto de comunidade de prática
Co-supervisor
Universidade Estadual de Londrina Centro de Ciências Exatas, Brazil
2016 - 2016 O Raciocínio Proporcional no Quadro do Pensamento algébrico: uma experiência de ensino no 6º ano.
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2016 - 2016 A noção de declive nas funções afim, linear e constante
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2015 - 2015 Função derivada e a sua relação com a função original, em diferentes representações
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2015 - 2015 Problemas de otimização no contexto das derivadas
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2014 - 2014 Desenvolvimento do sentido de número no 1.º ano de escolaridade
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2014 - 2014 O estudo das funções no 7.º ano : conceito e representações
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2014 - 2014 O uso da calculadora gráfica, por alunos do 10º ano, nas conexões entre representações de funções polinomiais em contexto de resolução de problemas
Supervisor
Ensino de Matemática no 3.º C. do Ensino Básico e no Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2011 - 2014 O desenvolvimento do pensamento algébrico de alunos do 4.º ano de escolaridade: uma experiência de ensino
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2010 - 2014 A Aprendizagem dos Números Racionais através das Conexões entre as várias Representações - uma Experiência de Ensino no 2º Ciclo do Ensino Básico
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2013 - 2013 O modelo de motivação expectativa-valor na aprendizagem da estatística : um estudo com alunos do 7.º ano a partir de dados reais
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2013 - 2013 A capacidade de generalização no estudo das funções no 8.º ano
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2013 - 2013 Das sequências à proporcionalidade direta : uma experiência de ensino no 6.º ano de escolaridade
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2013 - 2013 Tratamento de dados no 7.º ano de escolaridade : medidas estatísticas
Supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2010 - 2013 A Calculadora Gráfica na Aprendizagem das Funções no Ensino Secundário
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2012 - 2012 A aprendizagem do cálculo diferencial no ensino superior: Uma experiência de ensino assente na realização de tarefas de modelação, com recurso às TIC
Supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal