???global.info.a_carregar???
Denise Reis Esteves é investigadora em pós-doutoramento no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, onde trabalha enquanto investigadora desde 2011. Atualmente desempenha as funções científicas e de gestão na equipa de coordenação do projeto H2020 "PHOENIX: The Rise of Citizens Voices for a Greener Europe", financiado pela Comissão Europeia. Denise é doutorada em Direitos Humanos nas Sociedades Contemporâneas pelo Instituto de Investigação Interdisciplinar (III-UC) e o seu projeto foi financiado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia com a tese "Reading Beyond the Written Lines of Human Rights: Collaborative Learning Communities and Learning Schools as Drivers for Educational Change". Foi investigadora visitante no Institute of Social Change em Boston, EUA (2015); na Diretoria de Educação e Competências - Análise e Implementação de Políticas (OCDE - EDU/PAI) (2016); e na Faculdade de Educação da Universidade Complutense de Madrid (2017). Em 2017 ganhou o prémio UC- Santander para uma estadia de curta duração na Universidade Estadual do Rio de Janeiro (EFRJ). Foi membro de projetos nacionais e internacionais sobre educação, políticas educativas e subsistema de ensino superior na Universidade do Porto, ISCTE-CIES, e na Universidade de Coimbra. A nível nacional, as colaborações mais relevantes e duradouras foram nos projetos financiados pela FCT: "Os Alunos e os seus Percursos no Ensino Superior: Sucesso e Fracasso: Razões, Processos e promoção de boas práticas" e no projeto "A Ética dos Estudantes e a Tolerância dos Professores e Instituições sobre Fraude Académica no Ensino Superior". Acumulou experiência como gestora e membro da coordenação em dois projetos H2020 financiados pela Comissão Europeia (URBiNAT e PHOENIX). Desempenhou funções de docência na Escola Superior de Educação de Coimbra (2009-2013), Instituto Politécnico (ESEC-IPC) enquanto assistente convidada e na Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra (2013-2015), onde lecionou em língua inglesa. Desde 2021, desempenha as funções de tutora nos cursos de licenciatura em Ciências Sociais da Universidade Aberta, nas disciplinas de Antropologia Geral e Metodologias nas Ciências Sociais. Tem vários artigos publicados em revistas internacionais e nacionais e capítulos de livros sobre educação e ciências sociais; educação e direitos humanos; políticas educativas; ética e ensino superior; património imaterial e antropologia. A nível internacional, participou no projeto-piloto da Avaliação Internacional de Competências de Adultos (Portugal) (PIACC-OCDE) como gestora regional de trabalho de campo. Na Direção de Educação e Competências - Análise e Implementação de Políticas (OCDE - EDU/PAI), participou no projeto "Transforming Schools into Learning Schools". Ainda na sua passagem pela OECD co-organizou uma reunião de especialistas sobre "Transforming Schools into Learning Schools". Contribuiu como investigadora e redatora de dois documentos da série: Educational Policy Outlook (Country Studies: Holanda; Islândia). Atualmente, no Centro de Estudos Sociais, é membro do grupo de trabalho em Ciência Cidadã e Educação do Observatório de Políticas Educacionais e Desenvolvimento Profissional (OP. Edu/CES-Lusófona) e, em 2021, tornou-se membro da Comissão Científica do 10º Encontro do Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais (CIED) da ESELx - Escola Superior de Educação de Lisboa. Desde 2019 é revisora da Revista Educación, Política y Sociedad da Universidade Autónoma de Madrid, editada pelo Grupo de Investigación de Políticas Educativas Supranacionales (GIPES).
Identification

Personal identification

Full name
Denise Esteves

Citation names

  • Esteves, Denise

Author identifiers

Ciência ID
201D-62FC-ABAD
ORCID iD
0000-0002-9466-4099

Email addresses

  • deniseesteves@ces.uc.pt (Professional)
  • deniseesteves@gmail.com (Personal)

Telephones

Telephone
  • 239855570 (Professional)

Addresses

  • Colégio de São Jerónimo, Largo D. Dinis, Apartado 3087 , 3000 - 995, Coimbra, Coimbra, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
Spanish; Castilian Proficiency (C2) Proficiency (C2) Upper intermediate (B2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
French Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2014/03/01 - 2021/05/31
Concluded
Human Rights in Contemporary Societies (Doutoramento)
Major in Direitos Humanos; Direito à Educação
Universidade de Coimbra Instituto de Investigação Interdisciplinar, Portugal

Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
"Reading Beyond the Written Lines of Human Rights: Collaborative Learning Communities and Learning Schools as Drivers for Educational Change " (THESIS/DISSERTATION)
Approved with praise and distinction
2017/01/02 - 2018/01/01
Concluded
Visiting Scholar (Outros)
Major in Educação
Faculdade de Educação, Universidade Complutense, Spain
2007 - 2009
Concluded
Mestrado em Sociologia: Cidades e Culturas Urbanas (Mestrado)
Universidade de Coimbra Faculdade de Economia, Portugal
2004/05
Concluded
Antropologia (Licenciatura)
Major in Antropologia social e cultural
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/02/01 - Current Science and Technology Management EU Framework Programme for Research and Innovation Science with and for Society, Belgium
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
2018/06/01 - 2019/10/15 Science and Technology Management Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
2011/03/01 - 2014/07/31 Researcher (Research) Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
2010/02/01 - 2010/07/31 Researcher (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
(...)
2008/03/01 - 2008/07/31 Researcher (Research) Universidade do Porto Instituto de Sociologia, Portugal
Universidade do Porto Instituto de Sociologia, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021/10/04 - Current Invited Assistant (University Teacher) Universidade Aberta, Portugal
Universidade Aberta, Portugal
2013/10/01 - 2015/02/28 Invited Assistant (University Teacher) Universidade de Coimbra Faculdade de Economia, Portugal
Universidade de Coimbra Faculdade de Economia, Portugal
2009/09/01 - 2013/07/29 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2004/09/01 - 2006/06/30 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Profissional do Alto MInho Interior, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2015/08/17 - 2016/03/04 Internship OECD Directorate for Education and Skills, France
OECD Centre for Educational Research and Innovation, France
Projects

Grant

Designation Funders
2011/03/01 - 2014/06/30 A ética dos alunos e a tolerância de professores e instituições perante a fraude académica no ensino superior. [The ethics of students and the tolerance of teachers towards academic fraud in higher education institutions.]
PTDC/CPE-CED/115915/2009
Research Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2022/02/01 - Current PHOENIX - The Rise of Citizens Voices for a Greener Europe
Post-doc
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
European Commission
Ongoing
2018/06/01 - 2019/10/15 URBiNAT - Healthy corridors as drivers of social housing neighbourhoods for the co-creation of social, environmental and marketable NBS.
Science and Technology Management Fellow
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
EU Framework Programme for Research and Innovation Science with and for Society
Ongoing
2007/05/01 - 2008/06/30 Os estudantes e os seus trajectos no ensino superior: sucesso e insucesso, factores e processos, promoção de boas práticas. [Students and their academic paths in higher education: success, insucess, factors and processes, promotion of good practices].
Research Fellow
Universidade do Porto Instituto de Sociologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. OECD. Netherlands 2016: Foundations for the Future. Paris, France: OECD. 2016.
    Published • 10.1787/9789264257658-en • Assistant staff
  2. OECD. Education Policy Outlook 2015. Paris, France: OECD. 2016.
    Published • 10.1787/9789264225442-en
  3. Kools, Marco; Stoll, Louis. What makes a school a learning organisation? Education Working Paper No. 137. Paris, France: OECD Publishing. 2016.
    Published • doi.org/10.1787/19939019 • Assistant staff
  4. Almeida, Filipe; Seixas, Ana Maria; Gama, Paulo; Peixoto, Paulo; Esteves, Denise; Seixas, Ana. Fraude e plágio na Universidade: a urgência de uma cultura de integridade no Ensino Superior. [Fraud and Plagiarism at the University: the urgency of an integrity culture in the Higher education subsystem].. Imprensa da Universidade de Coimbra. 2016.
    10.14195/978-989-26-1123-5
  5. Esteves, Denise; Lopes, João Teixeira; Amaral, Patrícia. O Centro da Cultura: Estudo sobre os Públicos do Centro Cultural Vila Flor.. Guimarães, Portugal: A Oficina CIPRL. 2010.
    Published
Book chapter
  1. Esteves, Denise; Santos-Carvalho, Ana. "Influência do curso avançado de ciências experimentais nas perceções dos alunos do 4º ano sobre o trabalho dos cientistas: um estudo de caso numa escola Ciência Viva". In História da Ciência no Ensino. Revisitando Abordagens, Inovando Saberes, 463-488. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2021.
    Published • 10.14195/978-989-26-1780-0
  2. Esteves, Denise Reis. "educação para todos: contributos, limitações e desafios do discurso do direito e do capital humano na salvaguarda da educação como direito humano. [Education for all: contributes, limitations and challenges of law and human capital in safeguarding the right to education].". In Direitos Humanos e os debates sobre a Dignidade Humana. [Human Rights and the debates on Human Dignity]. Editora da FURG, 2017.
  3. Esteves, Denise. "Repensar a Educação enquanto Direito Humano: Processo Colaborativos, Contextos Plurais e Práticas Inclusivas para a Transformação. [Rethinking Education as a Human Right: Collaborative processes, plural contexts and inclusive practices towards transformation.}". In Movimentos Sociais e Participacão. [Social Movements and Participation].. 2016.
  4. Esteves, Denise; Seixas, Ana maria; Gama, Paulo; Peixoto, Paulo; Peixoto, Paulo; Esteves, Denise; Seixas, Ana; Almeida, Filipe; Gama, Paulo. "Políticas institucionais em Portugal relativas à fraude académica". In Fraude e plágio na universidade. A urgência de uma cultura de fraude no ensino superior.. Coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2016.
    Published • dx.doi.org/10.14195/978-989-26-1123-5_8
  5. Almeida, Filipe; Peixoto, Paulo; Seixas, Ana; Esteves, Denise; Gama, Paulo; Esteves, Denise; Seixas, Ana maria; Peixoto, Paulo; Gama, Paulo. "Uma cultura de integridade para o ensino superior. [a culture of integrity in the higher education subsystem].". In Fraude e plágio na universidade. A urgência de uma cultura de integridade no ensino superior.. Coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2016.
    Published • http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-1123-5_1
  6. Esteves, Denise; Leão, Tânia; Caetano, Ana. "Percursos focados na educação e com inflexões. [Academic paths focused on education and with inflections].". In Percursos de Estudantes no Ensino Superior: Factores e Processos de Sucesso e Insucesso. [Students paths in Higher Education: factors and processes of sucess and insucess]., edited by Mundos Sociais. Lisboa, Portugal: Mundos Sociais, 2014.
    Published
  7. Almeida, Filipe; Seixas, Ana; Gama, Paulo; Peixoto, Paulo; Esteves, Denise. "Academic Fraud Higher Education Students in Portugal: A Study of Types, Practices and Tolerance of Fraud". In Interdisciplinary Insights on Fraud, edited by Teixeira, Aurora; Maia, António; Moreira, José; Pimenta, Carlos, 169-192. Newcastle upon Tyne, United Kingdom: Cambridge Scholars Publishing, 2014.
    Published
Book review
  1. Esteves, Denise. "Strain, John; Barnett, Ronald; Jarvis, Peter (ed.) (2009). Universities, Ethics and Professions: Debate and Scrutiny. Nova Iorque: Routledge". http://hdl.handle.net/10316/44249.
Conference paper
  1. Seixas, Ana Maria; Esteves, Denise; Almeida, Filipe; Gama, Paulo; Peixoto, Paulo. "Creating a culture of academic integrity: the role of institutional policies among portuguese higher education institutions". 2014.
  2. Gama, P.; Almeida, F.; Seixas, A.; Peixoto, P.; Esteves, D.. "Ethics and academic fraud among higher education engineering students in Portugal". 2013.
    10.1109/CISPEE.2013.6701983
  3. Gama, Paulo; Peixoto, Paulo; Seixas, Ana Maria; Almeida, Filipe; Esteves, Denise. "A ética dos alunos de administração e de economia no ensino superior: um estudo sobre a fraude académica em Portugal". 2012.
  4. Swolkien, Dominika; Martins, A.Nuno; Pereira, Tiago; Esteves, Denise. "Cultural Landscapes and Intangible Heritage Interpretation ¿ the case of the Mondego River Heritage Park". Paper presented in International Conference on Oral Tradition: Orality and Cultural Heritage, 2010.
    Published
Journal article
  1. Esteves, Denise; Adro, Mónica; Holz; Sheila; Sandri, Sinara. "Exploring the Nexus of Gender and Environment in the H2020 PHOENIX Project: Insights from the Design of a Gender Equality Plan". Frontiers in Climate (2024):
    Open access • Accepted
  2. Esteves, Denise. "As comunidades de aprendizagem em tempos líquidos [learning communities in liquid times]". CES CONTEXTO 28 (2021): 34-39.
    Open access • Published
  3. Esteves, Denise. "Colaborar para innovar: contribuciones desde un caso portugués para rediseñar la noción de innovación educativa. [collaborate to innovate: contributions from a Portuguese case study to redesign the conception of educational innovation].". Revista Educación, Política y Sociedad [Journal Education, Policy and Society] (2018):
  4. Esteves, Denise; Almeida, Filipe; Gama, Paulo; Peixoto, Paulo; Seixas, Ana maria; Gama, Paulo; Peixoto, Paulo; Esteves, Denise. "A ética dos alunos de administração e de economia no ensino superior". Revista de Administração Contemporânea, 17 (5) (2013): http://hdl.handle.net/10316/42585.
    10.1590/S1415-65552013000500007
Magazine article
  1. Esteves, Denise; Peixoto, Paulo; Gonçalves, Ivo. "Os regulamentos de prestação de serviço docente", Revista do Sindicato Nacional do Ensino Superior (SNESUP), 2011
Report
  1. Esteves, Denise; Figueira, Jorge. 2021. Collaborative Projects Between Health Ageing Ecosystem in Coimbra and the UK.
  2. Nunes, Nathalie; Caitana, Beatriz; Silva Carvalho, Sandra; Esteves, Denise; Moniz, Gonçalo Canto; Pessina, Gloria. 2019. URBiNAT - Deliverable 1.5 - Compilation and analysis of human rights and gender issues (Year 1). https://cordis.europa.eu/project/id/776783/results.
  3. Caitana, Beatriz; Dorronsoro, Begoña; Esteves, Denise; Moniz, Gonçalo Canto; Ferreira, Isabel; Nunes, Nathalie; Carvalho, Sandra; Holz, Sheila. 2018. URBiNAT - Deliverable 1.6 - Preliminary ethical guidelines, and communication and reporting procedures.
  4. Dorronsoro, Begoña; Caitana, Beatriz; Esteves, Denise; Canto Moniz, Gonçalo; Ferreira, Isabel; Nunes, Nathalie; Silva Carvalho, Sandra; Holz, Sheila. 2018. URBiNAT - Deliverable 1.6 - Guide/manual on preliminary ethical guidelines, and communication and reporting procedures.
  5. Esteves, Denise; Ferreira, Claudino; Peixoto, Paulo; Moura, Adriano; Silva, Sílvia. 2013. Avaliação e desenvolvimento dos impactos das ações de mobilidade para estágios, por programa/ação, no Erasmus e Leonardo da Vinci. [Imapct evaluation of the mobility Actions of Erasmus and Leonardo da Vinci Programmes]..
  6. Esteves, Denise. 2008. Os Estudantes e os seus Trajetos no Ensino Superior: Sucesso e Insucesso, Fatores e Processos, Promoção de Boas Práticas.
Thesis / Dissertation
  1. Esteves, Denise Gayou Lima Reis. "Estragar a mão : práticas culturais híbridas no campo das artes e ofícios". Master, 2009. http://hdl.handle.net/10316/11889.
Working paper
  1. Esteves, Denise Gayou Lima Reis. 2008. "A festa da Queima das Fitas no processo de construção simbólica da comunidade académica". http://hdl.handle.net/10316/48550.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/07/06 Citizen Science Approaches in Educational Contexts: sharing experiences from an initiative in social sciences
Project H2020 - CONNECT (Barcelona, Spain)
2017/10/12 Pequenos cientistas ao microscópio: como se percecionam os alunos portugueses enquanto cientistas. [Tiny scientists at the microscope: how Portuguese students perceived themselves as scientists]. V Congresso de Comunicação de Ciência
Museu da Ciência da Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2017/06/27 Colaborar para inovar: compartir visiones y desarollar prácticas colaborativas para la mejora de la escuela. [collaborate to innovate: shariing visions and developing collaborative practices towards schools improvement]. II simposio internacional de educación, Faculdad de Geografía y Historia, Universidade Complutense de Madrid
RIDECTEI Educación, Ciencia, Tecnología e Innovación (Madrid, Spain)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021/07/07 - 2021/07/07 Facilitator on the workshop "Comunidades Educadoras e Identidades" [learning communities and identities] in the 1st meeting "new time in education?" How? The future is right here", organised at CES by a group of researchers, teachers and students from a wide range of institutions in Portugal and Brazil. (2021/07/07 - 2021/07/07)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal
2016/02/12 - 2016/02/12 International Experts’ Meeting on the topic of Learning Schools with Marco Kools and Louise Stoll (2016/02/12 - 2016/02/12)
Seminar (Co-organisor)
OECD Directorate for Education and Skills, France
2014/05/08 - 2014/05/11 International Seminar on Academic Fraud: “A ética dos alunos e a tolerância de professores e instituições perante a fraude académica no ensino superior (2014/05/08 - 2014/05/11)
Conference (Co-organisor)
Universidade de Coimbra Centro de Estudos Sociais, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2017/12/02 - Current VI Encuentro Internacional Comunidades de Aprendizaje, Barcelona.
Meeting
VI Encuentro Internacional Comunidades de Aprendizaje,
2023/12/04 - 2023/12/05 Participation in the seminars and working groups in the event "Beyond Minimal Democracy" organized by the Fondazione Giangiacomo Feltrinelli under the H2020 PHOENIX Project (Milan, Italy, 4-5 December 2023).
Seminar
Beyond Minimal Democracy
Fondazione Giangiacomo Feltrinelli, Italy
2016/06/10 - 2016/06/14 Summer School: Methods and Methodology in Educational Research, Educational Research, European Educational Research Association (EERA), Linz, Austria (English).
Meeting
Methods and Methodology in Educational Research
2015/06/06 - 2015/06/11 "Science and You" International Congress and "PhD Study Days" event, Université de Lorraine, Metz and Nancy, France
Congress
Science and You and PhD Days
Université de Lorraine, France

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2021/06/01 - 2021/11/30 10.º Encontro do CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais, da Escola Superior de Educação de Lisboa ESELX - Escola Superior de Educação de Lisboa

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2021/10/01 - 2022/04/30 Projeto-Piloto: Ciência Cidadã nas escolas Tema geral: Direitos Humanos e Aprendizagens Público-alvo: Comunidade escolar, entendida de uma forma abrangente (professores/as, alunos/as mas também famílias, investigadores/as e outros elementos da comunidade escolar), do 1º Ciclo do EB ao Secundário (nota: seleccionar 1 turma por escola e por ciclo, de Coimbra, para implementar o projecto-piloto) Objectivo geral: Promover uma discussão crítica, inter e transdisciplinar, sobre os Direitos Humanos a partir de uma perspectiva das ciências sociais. Ciência Cidadã nas Escolas (Ensino secundário)
2004 - 2006 Designing and lecturing the "Community Studies" discipline to the students of the "Sociocultural Monitoring and Family Assistance"; coordination and tutoring of Professional Ability Tests (PAP). Animação sociocultural (Curso Técnico Superior Profissional) Escola Profissional do Alto MInho Interior, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2017/06/01 - 2017/06/03 Member of the jury at the 25.º Concurso para Jovens Cientistas organised by the Fundação da Juventude, during the 11.ª Mostra Nacional. (invitation by the Ciência Viva national program)
Evaluator
Fundação da Juventude, Portugal Ciência Viva

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2019/04/01 - Current Educación, Política y Sociedad (2445-4109) Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES), Universidad Autónoma de Madrid
Distinctions

Award

2017 Prémio UC-Santander
2013 FCT PhD Scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2012 Best paper award
Associação Nacional de Estudos Graduados e Pesquisa em Administração, Brazil

Title

2017 Ibero-American professional peer
REDIPE - Red Iberoamericana de Pedagogía, Spain

Other distinction

2016 The publication "Transforming schools into learning organisations"- reference document for promoting successful practices in education by the Ministry of Education