???global.info.a_carregar???
Mariana Sousa completed her PhD in Clinical Psychology at the Faculty of Psychology and Sciences of Education of the University of Porto in july 2015. She is Assistant Professor at the Institute of Psychology and Educational Sciences (Instituto de Psicologia e Ciências da Educação) and a Researcher at the Psychology of Development Research Centre (Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento - CIPD), Lusíada University in Porto (Universidade Lusíada). Her research interests lie in the field of socioemotional development and adjustment of children and adolescents. She has been performing studies with both normative and clinical populations to further explore typical and atypical developmental processes and their association with socioemotional adjustment, especially the emergence and structure of psychopathology. She is also engaged in clinical practice with children and adolescents, supervises and trains professionals working in this field.
Identification

Personal identification

Full name
Mariana Lopes de Sousa

Citation names

  • Sousa, Mariana

Author identifiers

Ciência ID
0B13-16BE-F5C7
ORCID iD
0000-0002-4624-6589

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
French Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2015/07/15
Concluded
PhD Program in Pscyhology (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"A competência emocional nas narrativas das crianças maltratadas e não maltratadas" (THESIS/DISSERTATION)
18
2009/07/20
Concluded
Integrated Master course in Psychology (MIP) (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"The narratives of children in residential care: The role of the maltreatment experience in the construction of representational models" (THESIS/DISSERTATION)
17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2016/09/12 - Current Researcher (Research) Fundação Minerva, Portugal
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2016/09/12 - Current Assistant Professor (University Teacher) Fundação Minerva, Portugal
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2022/09 - Current Clinical Supervision Instituto Português de Psicologia e Outras Ciências, Portugal
Instituto Português de Psicologia e Outras Ciências, Portugal
2019 - Current Clinical Psychologist Instituto de Neurodesenvolvimento, Portugal
Instituto de Neurodesenvolvimento, Portugal
2010/12/02 - 2019/07/31 External collaborator in the Psychological Intervention Service with Children and Adolescents Universidade do Porto, Portugal
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2015/09 - 2018/12 Clinical Psychologist Oficina da Fala – Terapia da Fala e Apoio Psicológico, Unipessoal Lda. , Portugal
Oficina da Fala – Terapia da Fala e Apoio Psicológico, Unipessoal Lda. , Portugal
2016/03 - 2016/04 Clinical Psychologist Hospital CUF, Portugal
Hospital CUF Porto, Portugal
2009/12/01 - 2010/12/01 Professional Internship Universidade do Porto, Portugal
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2019/09/01 - Current COST Action CA18138: Riseup-PPD: Research Innovation and Sustainable Pan-European Network in Peripartum Depression Disorder. European Cooperation in Science and Technology
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento
UID/PSI/04375/2019
Universidade Lusiada Porto Centro de Investigacao em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Sousa, Mariana. Ensina os teus músculos a relaxar. Truques para aprender e brincar.. Porto, Portugal: Edições Fernando Pessoa. 2010.
    Published
Book chapter
  1. Cruz, Sara; Sousa, Mariana; Mateus, Vera. Corresponding author: Cruz, Sara. "Emotion regulation and cognitive and social functioning in early development: The interface between neurophysiological and behavioural perspectives". In Emotional intelligence - Understanding and influencing emotions, edited by éric laurent. IntechOpen, 2024.
    10.5772/intechopen.1004233
Conference paper
  1. Cruz, O.; Sousa, Mariana. "A parentalidade na perspectiva das crianças: a Entrevista de Avaliação das Representações das Crianças acerca das Figuras Parentais". Paper presented in VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação/evaluación Psicológica e XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos, Lisboa, 2011.
    Published
  2. Sousa, Mariana; Cruz, O.. "As narrativas das crianças institucionalizadas: a experiência de maus-tratos e a construção dos modelos representacionais". Paper presented in VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Braga, 2010.
    Published
Conference poster
  1. Sousa, Mariana; Cavadas, I.; Henriques, Margarida R.. "Social skills as protective factors in the developmental pathway: a clinical study.". Paper presented in I International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents, 2015.
  2. Sousa, Mariana; Cruz, O.. "The role of self-conscious emotions in maltreated children moral dilemmas resolution". Paper presented in 16th Conference on Developmental Psychology, 2013.
  3. Alves, Diana; Henriques, Margarida R.; Sousa, Mariana; Lemos, Marina Serra. "O caso Maria: avaliação e intervenção nas dificuldades de aprendizagem". Paper presented in V Congresso Internacional e X Congresso Nacional de Psicologia Clínica V International Congress e X National Congress in Clinical Psychology, 2012.
  4. Sousa, Mariana; Cruz, O.. "The impact of maltreatment experience and representational models on social competencies". Paper presented in 1º Congresso Internacional de Parentalidade do Instituto de Psicologia e Neuropsicologia do Porto, 2012.
  5. Henriques, Margarida R.; Alves, Diana; Sousa, Mariana; Lemos, Marina Serra. "A(braços) com os embaraços na leitura e na escrita: Um modelo de resposta". Paper presented in XXII Encontro Nacional de Psiquiatria da Infância e da Adolescência Abordagens Terapêuticas em Psicoterapia: Desafios e Controvérsias, 2011.
  6. Henriques, Margarida R.; Sousa, Mariana; Cavadas, I.. "A competência social como factor de resiliência na trajectória desenvolvimental: estudo com uma amostra clínica de crianças entre os 4 e os 14 anos.". Paper presented in VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação Psicológica / XV Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos, 2010.
Journal article
  1. Cruz, Sara; Sousa, Mariana; Peixoto, Maria Manuela; Ana Meireles; Marques, Teresa; Faria, Sara; Moreira, Paulo. Corresponding author: Cruz, Sara. "The interplay between emotional well-being, self-compassion, and basic psychological needs in adolescents". International Journal of Adolescence and Youth (2024):
    Accepted
  2. Sara Cruz; Mariana Sousa; Marta Marchante; Vitor Alexandre Coelho. "Trajectories of social withdrawal and social anxiety and their relationship with self-esteem before, during, and after the school lockdowns". Scientific Reports 13 1 (2023): http://dx.doi.org/10.1038/s41598-023-43497-w.
    10.1038/s41598-023-43497-w
  3. Mariana Sousa; Maria Manuela Peixoto; Orlanda Cruz; Sara Cruz. "The relationship between temperament characteristics and emotion regulation abilities in institutionalized and noninstitutionalized children". Psychological Studies (2023): https://doi.org/10.1007/s12646-023-00735-5.
    10.1007/s12646-023-00735-5
  4. Mariana Sousa; Manuela Peixoto; Orlanda Cruz; Sara Cruz. "Academic performance in institutionalized and noninstitutionalized children: the role of cognitive ability and negative lability". Children (2023): https://doi.org/10.3390/children10081405.
    10.3390/children10081405
  5. Mariana Sousa; Célia Sofia Moreira; Orlanda Cruz; Sara Cruz. "Cognitive flexibility and academic performance of children in care and children from a community sample: the contrasting mediator effect of task persistence". Educational and Developmental Psychologist (2023): https://doi.org/10.1080/20590776.2023.2210761.
    10.1080/20590776.2023.2210761
  6. Mariana Lopes de Sousa; Maria Manuela Peixoto; Sara Cruz. "The association of social skills and behaviour problems with bullying engagement in Portuguese adolescents: From aggression to victimization behaviors". Current Psychology (2023): https://doi.org/10.1007/s12144-021-02491-z.
    10.1007/s12144-021-02491-z
  7. Maria Manuela Peixoto; Mariana Sousa; Sara Cruz; Olga Cunha. "Cognitive subjective well-being during the second lockdown in Portugal: the predictive role of sociodemographic and psychopathological dimensions". Psych (2022): https://www.mdpi.com/2624-8611/4/4/53.
    10.3390/psych4040053
  8. Ana Meireles; Sofia Marques; Maria Manuela Peixoto; Mariana Sousa; Sara Cruz. "Portuguese adolescents' cognitive well-being and basic psychological needs during the COVID-19 outbreak: A longitudinal study". Applied Psychology: Health and Well-Being 14 3 (2022): 881-898. https://doi.org/10.1111/aphw.12356.
    10.1111/aphw.12356
  9. Mariana Lopes de Sousa; Maria Manuela Peixoto; Sara Figueiredo Cruz. "The association between externalizing and internalizing problems with bullying engagement in adolescents: the mediating role of social skills". International Journal of Environmental Research and Public Health 18 19 (2021): 10444-10444. https://doi.org/10.3390/ijerph181910444.
    10.3390/ijerph181910444
  10. Sousa, Mariana. "A triadic model on the intervention with students with learning disabilities: The case of Maria.". Psicologia, Educação e Saúde (2020):
    Open access • In press
  11. Sousa, Mariana; Cruz, Sara; Cruz, Orlanda. "The relationship of emotion regulation and negative lability with socioemotional adjustment in institutionalized and non-institutionalized children". British Journal of Developmental Psychology (2020): http://dx.doi.org/10.1111/bjdp.12361.
    Open access • Published • 10.1111/bjdp.12361
  12. Sousa, M.; Cruz, O.. "How do children deal with socio-moral conflicts? Self-conscious emotions and conflict resolution in the narratives of institutionalized and noninstitutionalized children". European Review of Applied Psychology 68 3 (2018): 107-115. http://dx.doi.org/10.1016/j.erap.2018.04.005.
    10.1016/j.erap.2018.04.005
  13. Sousa, Mariana; Cruz, Orlanda. Corresponding author: Sousa, Mariana. "As emoções autoconscientes nas narrativas infantis: contributos da abordagem narrativa". Aletheia 50 (2017): 8-20.
    Open access • Published
  14. Sousa, Mariana. "Expressividade emocional da criança e expressividade emocional atribuída às personagens nas narrativas das crianças maltratadas e não maltratadas". Análise Psicológica 3 XXXV (2017): 309-321. https://hdl.handle.net/10216/106479.
    Open access • Published • 10.14417/ap.1065
  15. Sousa, Mariana. "A relação entre as representações acerca das figuras parentais e as competências sociais em crianças maltratadas e não maltratadas.". Psicologia, Teoria e Pesquisa 32 2 (2016): 1-9. http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e32224.
    Open access • Published • 10.1590/0102-3772e32224
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/09/21 Tools and methods used to assess maternal interpersonal functioning in the context of peripartum depression Riseup-PPD International Conference – Knowledge and Implementation Gaps in Peripartum Depression: Innovation and Future Directions
Sofia University ‘St. Kliment Ohridski (Sofia, Bulgaria)
2022/04/27 Bullying e saúde mental: da vulnerabilidade à resiliência Workshop Bullying e saúde mental, com a comunicação Bullying e saúde mental: da vulnerabilidade à resiliência, dinamizado na , no dia 27 de abril de 2022.
Universidade Lusíada - Porto (Porto, Portugal)
2018/11/16 Crossing the mountain of learning disabilities: an intervention focusing on reading and writing promotion 4th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents
AITANA (Palma de Maiorca, Spain)
2017/11 The case of Maria: between school learning and socioemotional development 3rd International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents
AITANA (Sevilha, Spain)
2017/09 O caso Maria: entre a aprendizagem escolar e o desenvolvimento socioemocional. 2ª Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2016/06 O caso Beatriz: operacionalização do modelo psicolinguístico na avaliação e intervenção nas dificuldades de aprendizagem da leitura e da escrita Jornadas Internacionais de Leitura, Educação e Sucesso Escolar
Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário (Vila Nova de Famalicão)
2015/11 A conversation about silence a clinical case of selective mutism in a school age child I International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents
AITANA (Valência, Spain)
2015/09 Story-stem responses of children with internalizing and externalizing problems 17th European Conference on Developmental Psychology
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2015/09 Self-conscious emotions and resolution of emotional conflicts in the narratives of maltreated and nonmaltreated children 17th European Conference on Developmental Psychology
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2015/07 Emotional expressiveness in maltreated and nonmaltreated chidren's narratives 5th ENSEC Conference
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015/07 Child, family, and school: A triadic perspective on assessment and intervention 5th ENSEC Conference
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2014/11 Uma conversa sobre o silêncio: Caso clínico de mutismo seletivo numa criança de idade escolar VII Congresso Internacional y XII Nacional de Psicologia Clínica.
Facultad de Psicologia de la Universidad de Sevilla (Sevilha, Spain)
2014/11 Um modelo triádico de resposta às dificuldades de aprendizagem: o social, o emocional e o académico VII Congresso Internacional y XII Nacional de Psicologia Clínica
Facultad de Psicologia de la Universidad de Sevilla (Sevilha, Spain)
2014/05 O menino que foi esmagado pelos livros: as armadilhas da nosologia no processo de aprendizagem Seminário Por uma Abordagem Não Medicalizante nem Patologizante da Educação
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, (Porto, Portugal)
2013/07 Assessment and intervention in learning disabilities: an operationalization of psycholinguist perspective 35th International School Psychology Association Conference
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, (Porto, Portugal)
2013/07 Model of assessment and intervention in learning disabilities: a case illustration 35th International School Psychology Association Conference.
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, (Porto, Portugal)
2013/07 The role of self-conscious emotions in maltreated children sociomoral dilemmas resolution
Faculty of Teacher Education, Zagreb (Zagreb, Croatia)
2013/05 A triadic model for learning disabilities 1º Congresso Mundial de Comportamentos de Saúde Infanto-Juvenis/IV Congresso Nacional de Educação para a Saúde
Escola Superior de Saúde de Viseu (Viseu, Portugal)
2013/05 The role of self-conscious emotions in maltreated children sociomoral dilemmas resolution Seminário Responsive Teaching Outreach Project
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, (Porto, Portugal)
2012/10 A Psicometria na avaliação psicológica: Riscos da estandardização da normalidade. Mesa Redonda Por uma Abordagem não Medicalizante, nem Patologizante da Educação
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2012/07 Assessment and Intervention in learning disabilities: A case study II Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contexto Educativo
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2011/07 A parentalidade na perspetiva das crianças: Entrevista de Avaliação das Representações das Crianças acerca das Figuras Parentais VIII Congresso Iberoamericana de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2010/02 As narrativas das crianças institucionalizadas: a experiência de maus-tratos e a construção dos modelos representacionais VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Escola de Psicologia da Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2009/10 As narrativas das crianças institucionalizadas: a experiência de maus-tratos e a construção dos modelos representacionais Congresso Internacional do Desenvolvimento Sócio-Cultural, com a comunicação
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Porto, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2023/03 - Current Regulação emocional, labilidade negativa e perceção sobre os estilos de liderança das/os treinadoras/es de adolescentes envolvidos na prática desportiva
Co-supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2023/03 - Current Regulação emocional, labilidade negativa e sintomatologia ansiosa em crianças em idade escolar
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica
2023/03 - Current Regulação emocional, funcionamento cognitivo e desempenho escolar em crianças institucionalizadas e não institucionalizadas
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2022/01 - 2023/07 Temperamento, regulação emocional e labilidade negativa em crianças institucionalizadas e não institucionalizadas
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2022/01 - 2023/07 Regulação emocional, labilidade negativa e sintomatologia negativa em crianças em idade escolar
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2022/01 - 2023/07 Regulação emocional, labilidade negativa e competências sociais em crianças envolvidas na prática desportiva
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2021/01 - 2022/12 Desempenho escolar e ajustamento socioemocional em crianças institucionalizadas e não institucionalizadas
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2021/01 - 2022/11 Eficácia da psicoterapia em serviços assistidos por equinos na promoção do ajustamento socioemocional e autonomia de crianças e adolescentes: estudo de revisão sistemática
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2021/01 - 2022/11 Regulação emocional, labilidade negativa e ajustamento socioemocional em crianças institucionalizadas e não institucionalizadas
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2021/01 - 2022/02 Ajustamento socioemocional e envolvimento em comportamentos de bullying
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2021/01 - 2022 Efeito do contexto pandémico na perceção da satisfação com a vida e das necessidades psicológicas básicas em adolescentes
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2020/01 - 2021/02 Competências sociais e envolvimento em comportamentos de bullying em adolescentes
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica (Master)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2019/07 - 2019/12 Valores, envolvimento com a sustentabilidade global e ocupação socioprofissional
Supervisor
Mestrado em Psicologia Clínica
Universidade Lusíada Porto, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2020/07/27 - 2020/07/27 Organization and facilitation of the workshop 'Normas APA - 7ª edição' in collaboration with the Association of Psychology Students of the Lusíada University Porto (2020/07/27 - 2020/07/27) Universidade Lusíada Porto, Portugal
2018/09/19 - 2018/09/19 Organization of the conference 'Inclusão: Construir o avião durante o voo', proferida pelo Professor Doutor David Rodrigues (2018/09/19 - 2018/09/19)
Conference (Co-organisor)
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2014/05/16 - 2014/05/16 Organization of the seminar 'Por uma Abordagem não Medicalizante, nem Patologizante, da Educação' (2014/05/16 - 2014/05/16)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2023/10/31 - 2023/12/21 Social Sciences MDPI
2022/11/15 - 2023/12/21 International Journal of Environmental Research and Public Health MPDI
2023/08/21 - 2023/11/07 Future
2023/04/14 - 2023/10/16 Behavioral Sciences MDPI
2023/02/14 - 2023/07/20 Health Care MPDI
2023/06/07 - 2023/06/07 Education Sciences MDPI
2023/03/29 - 2023/04/07 Sustainability MDPI
2022/07/08 - 2022/09/01 Children MDPI
2020/08/01 - 2020/08/20 Revista Educação, Sociedade & Culturas

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023/09/13 - Current Internship Supervision Master in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2023 - 2024/01/31 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master in Clinical Psychology Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2023/09/13 - 2024/01/05 Developmental Psychology of the Child and the Adolescent Bachelor's degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2023/09 - 2024/01/05 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2023/02 - 2023/06 Psychology of Thought and Intelligence Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2023/02 - 2023/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2022/09 - 2023/05 Internship Supervision Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2022/09 - 2023/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2022/09 - 2023/01 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2022/02 - 2022/06 Psychology of Thought and Intelligence Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2022/02 - 2022/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2021/09 - 2022/05 Internship Supervision Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2021/09 - 2022/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2021/09 - 2022/01 Developmental Psychology of Children and Adolescents (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2021/09 - 2022/01 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2021/02 - 2021/06 Psychology of Thought and Intelligence Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2021/02 - 2021/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2020/09 - 2021/06 Internship Supervision (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2020/09 - 2021/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2020/09 - 2021/01 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2020/02 - 2020/06 Psychology of Thought and Intelligence Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2020/02 - 2020/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2019/09 - 2020/06 Internship Supervision Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2019/09 - 2020/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2019/09 - 2020/01 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2019/09 - 2020/01 Children and Adolescent Psychopathology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2019/09 - 2020/01 Helping and Therapeutic Relationship Skills Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2019/02 - 2019/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2018/09 - 2019/06 Internship Supervision Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2018/09 - 2019/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2018/09 - 2019/01 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's Degree in Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2018/02 - 2018/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2017/09 - 2018/06 Internship Supervision Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2017/09 - 2018/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2017/02 - 2017/06 Methods and Techniques of Intervention with Children and Adolescents Master Degree in Clinical Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2016/09 - 2017/01 Clinical Assessment of Children and Adolescents Master Degree in Psychology (Mestrado) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal
2016/09 - 2017/01 Behavioural and Cognitive Models Bachelor's Degree in Psychology (Licenciatura) Universidade Lusíada Porto Instituto de Psicologia e Ciências da Educação, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2023/05 - 2023/05 Participation in the committee responsible for evaluating the curriculum vitae of candidates for the postdoctoral research scholarship competition in the field of Psychology (ref. BIPD(6M)/educacao/2023), in the Psychology for Development Research Center, Lusíada University - Porto (CIPD)
Evaluator
Universidade Lusíada Porto, Portugal Fundação para a Ciência e a Tecnologia