???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Maria Teresa Maldonado Covas de Sousa Conceição

Citation names

  • Conceição, T.

Author identifiers

Ciência ID
0A10-CF05-9D3A
ORCID iD
0000-0002-5893-5509

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences - Education, General
Education
Degree Classification
2022/02/16
Concluded
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Didática das Ciências
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Distinção e louvor por unanimidade
2013
Concluded
Educação (Mestrado)
Major in Área de especialização: Didática das Ciências
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"Tarefas de investigação sobre os temas Água, Terra, Ar e Fogo : um estudo com alunos dos percursos alternativos" (THESIS/DISSERTATION)
18 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/02/01 - Current Assistant Professor (University Teacher) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2017/09/01 - 2023/05/04 Invited Assistant (University Teacher) Universidade de Lisboa, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2024/01/01 - Current ICSEFactory
101093387 - GAP-101093387
Researcher
Ongoing
2023/01/01 - Current AcaSTEMy - Trans-national STEM teacher education focusing on transversal competence and sustainability education
101104631
Researcher
2021/01/01 - Current 3C4Life - Perspectives for Lifelong STEM Teaching - Career Guidance, Collaborative Practice and Competence Development.
626139-EPP-1-2020-2-DE-EPPKA3-PI-POLICY
Researcher
Ongoing
2019/03/01 - 2023/02/28 Abordagem STEM e sua influência nas aprendizagens de Física, interesse e motivação
PTDC/CED-EDG/31480/2017
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal

Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal

Universidade do Porto, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2020/01/01 - 2023/01/01 STEMKey - Teaching Standard STEM Topics with a Key Competence Approach
2020-I-DE01-KA203-005671
Researcher
2017/01/01 - 2018/01/01 Promoção do Sucesso Escolar no Ensino das Ciências (um estudo piloto) (PSE2C)
Ministério da Educação
Researcher
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Baptista, M.; Martins, I.; Conceição, T.. "STEM Integration: Evidences of Students' Learning". In Science Teaching and Learning: Practices, Implementation and Challenges, 1-26. New York, United States: Nova Science Publishers, Inc., 2020.
    Published • 10.4324/9780429054976-6
  2. Galvão, C.; Baptista, M.; Conceição, T.. "International Science Education Projects for Context-Based Learning". In Contextualizing teaching to improve learning. The case of science and geography, 201-222. New York, United States: Nova Science Publishers, Inc., 2017.
    Published
  3. Baptista, M.; Conceição, T.. "Ensino da Física no 3.º ciclo da educação básica". In O ensino como fator de envolvimento numa escola para todos, 185-211. Lisboa, Portugal: Climepsi, 2017.
    Published
  4. Conceição, Maria. "Investigação na própria prática como promotora do desenvolvimento profissional de uma professora de física e química". In Supervisão, Liderança e Inclusão. Ramada, Portugal: Edições Pedago, Lda., 2017.
    Published
Journal article
  1. João Paulo Costa; Mónica Baptista; Teresa Conceição; Paulo Maurício. "Construct map development for the propagation of sound in the air". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (2023): https://doi.org/10.29333/ejmste/13510.
    10.29333/ejmste/13510
  2. Teresa Conceição; Mónica Baptista; João Pedro da Ponte. "Examining Pre-service Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge Through Lesson Study". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (2021): https://doi.org/10.29333/ejmste/11442.
    10.29333/ejmste/11442
  3. Teresa Conceição; Mónica Baptista; João Pedro Ponte. "Lesson Study as a Means to Change Secondary Preservice Physics Teachers’ Practice in the Use of Multiple Representations in Teaching". Education Sciences 11 12 (2021): 791-791. https://doi.org/10.3390/educsci11120791.
    10.3390/educsci11120791
  4. Teresa Conceição; Mónica Baptista; João Pedro Da Ponte. "Lesson Study in Initial Teacher Education to Stimulate the Pedagogical Content Knowledge on the topic of Speed of Sound". Acta Scientiae (2020): https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5315.
    10.17648/acta.scientiae.5315
  5. Monica Baptista; Iva Martins; Teresa Conceição; Carolina Pipitone. "Desarrollo de las estructuras cognitivas del alumnado sobre el aire mediante actividades de investigación". Revista eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias (2020): https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i2.2301.
    10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i2.2301
  6. Conceição, T.; Baptista, M.; Ponte, J. P.. "Lesson study in initial teacher education to stimulate the pedagogical content knowledge on the topic of speed of sound". Acta Scientiae 22 2 (2020):
    Open access • In press
  7. Conceição, Teresa; Baptista, Mónica; Ponte, João Pedro da. "Lesson study as a trigger for preservice physics and chemistry teachers’ learning about inquiry tasks and classroom communication". (2019): http://hdl.handle.net/10451/40737.
  8. Conceição, Teresa; Baptista, Mónica; Reis, Pedro. "La contaminación de los recursos hídricos como punto de partida para el activismo socio-científico". (2019): http://hdl.handle.net/10451/36226.
    10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1502
  9. Conceição, T.; Baptista, M.; da Ponte, J.P.. "Lesson study as a trigger for preservice physics and chemistry teachers’ learning about inquiry tasks and classroom communication". International Journal for Lesson and Learning Studies 8 1 (2019): 79-96. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85059512923&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/IJLLS-11-2018-0081
  10. Mónica Baptista; Iva Martins; Teresa Conceição; Pedro Reis. "Multiple representations in the development of students’ cognitive structures about the saponification reaction". Chemistry Education Research and Practice (2019): https://doi.org/10.1039/C9RP00018F.
    10.1039/C9RP00018F
  11. Conceição, Teresa; Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; Baptista, Mónica; Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; da Ponte, João Pedro; Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. "O contributo do estudo de aula na formação inicial de professores de física e química para o uso de múltiplas representações no ensino da física". (2018): http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/11517.
  12. Conceição, Teresa; Baptista, Mónica. "A ação coletiva no ensino das ciências: discussão em torno das questões socio-científicas e socio-ambientais". (2016): https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/8768.
  13. Conceição, Teresa; Baptista, Mónica; Ponte, João Pedro da. "As aprendizagens profissionais de futuros professores de Física e Química num estudo de aula". (2016): http://hdl.handle.net/10451/24731.
Newsletter article
  1. Ueno, Y.; Baptista, M.; Conceição, T.; Galvão, C.. "A new module based on Parsel stages: For PET bottles, is recycling all we need to do?", Boletim da Universidade de Waseda, 2018
Thesis / Dissertation
  1. Conceição, Maria Teresa Maldonado Covas de Sousa. "Estudos de aula no desenvolvimento do conhecimento pedagógico de conteúdo (PCK) de futuros professores de física e química". PhD, 2022. http://hdl.handle.net/10451/54670.
  2. Conceição, Maria Teresa Maldonado Covas de Sousa, 1963-. "Tarefas de investigação sobre os temas Água, Terra, Ar e Fogo : um estudo com alunos dos percursos alternativos". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10451/9983.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2022 Baptista, M., Conceição, T., Martins, I., von Stein, Teresa (julho, 2022). Teachers’ conceptions during a STEM professional development program. Comunicação oral a apresentar no XX IOSTE International Symposium.
2020 Conceição, T., Baptista, M & Ponte, J.P. (2020). Mudanças de práticas de futuros professores de Física e Química sobre o uso de representações científicas num estudo de aula. (5 a 7 novembro de 2020). A voz dos professores de C&T (VPCT 2020). Vila Real: UTAD.
2020 Conceição, T., Baptista, M & Ponte, J.P. (2020). The Use of Multiple Representations in the Practices of Science Pre-service Teachers Engaged in a Lesson Study. International Organization for Science and Technology Education (IOSTE 2020 online). Korea: Kyungpook National University, Daegu.
2020 Martins, I., Baptista, M. & Conceição, T. (10 a 12 setembro de 2020). Desenvolvimento do PCK de professores num tópico específico de Física, através de uma ação de formação na área STEM. XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE). Liberdade, Equidade e Emancipação. Porto: SPCE.
2020 Baptista, M., Martins, I., Silva, M.C., Conceição, T. & Pipitone, C. (10 a 12 setembro de 2020). Ensino por Investigação como meio para o desenvolvimento de estruturas cognitivas de alunos do 1.º Ciclo sobre o Ar. XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE). Liberdade, Equidade e Emancipação. Porto: SPCE. (Comunicação oral)
2019 Martins, I., Baptista, M., Conceição, T., & Reis, P. (novembro, 2019). Reação de Saponificação: Benefícios do uso de multirepresentações para o desenvolvimento das estruturas cognitivas dos alunos. Comunicação oral apresentada no II Encontro do Ensino e Divulgação da Química. Coimbra: Sociedade Portuguesa de Química.
2019 Baptista, M., Freire, S., Conceição, T., & Martins, I. (setembro, 2019). O STEM no desenvolvimento das aprendizagens de ciências dos alunos. Comunicação oral apresentada no XVIII Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVIII ENEC) | II Seminário Internacional de Educação em Ciências (II SIEC). Porto: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto.
2019 Conceição, T., Baptista, M. & Ponte, J. P. (setembro, 2019). O modelo do estudo de aula para as aprendizagens profissionais sobre o uso de múltiplas representações nas aulas de física. Comunicação oral apresentada no XVIII Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVIII ENEC) | II Seminário Internacional de Educação em Ciências (II SIEC). Porto: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto.
2019 Baptista, M., Conceição, T., & Ponte, J. P. (setembro, 2019). Preservice Physics and Chemistry teachers’ learning about inquiry during a lesson study. Comunicação oral apresentada na 13th ESERA’19 conference. Bolonha: Palazzo dei congressi.
2019 Conceição, T., Baptista, M., & Ponte, J. P. (setembro, 2019). Lesson study as a professional development model to promote pre-service Physics and Chemistry teachers’ learning about multiple representations. Comunicação oral apresentada na 13th ESERA’19 conference. Bolonha: Palazzo dei congressi.
2019 Freire, S., Baptista, M., Conceição, T., & Martins, I. (julho, 2019). Contributo de uma abordagem STEM para as aprendizagens de ciências dos alunos. Comunicação oral apresentada no III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação (IIICIEAE). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
2019 Baptista, M., Martins, I., Conceição, T., & Reis, P. (julho, 2019). Múltiplas representações no desenvolvimento da estrutura cognitiva dos alunos sobre a reação de saponificação. Comunicação oral apresentada no III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação (IIICIEAE). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
2019 Baptista, M., Martins, I., & Conceição, T. (junho, 2019). Multiple representations in development of students’ cognitive structures about the saponification reaction. Comunicação oral apresentada no 3rd International Baltic Symposium on Science and Technology Education. Current Challenges and possible solutions. Siauliai: Siauliai University, Faculty of Education Science and Social Welfare.
2019 Baptista, M.; Freire, S., Martins, Iva, Neto, M., & Conceição, T. (abril, 2019). Benefits of STEM integration to students' science learning. Comunicação poster apresentado na ATEE Winter Conference “Science and Mathematics Education in the 21st century”. Braga: Universidade do Minho.
2018 Conceição, T., Baptista, M., & Ponte, J. P. (novembro, 2018). Contribution of lesson study for preservice physics and chemistry teachers’ learning about the use of multiple representations in physics teaching. Comunicação em poster apresentada no WALS 2018. Pequim: Universidade Normal de Pequim.

Association member

Society Organization name Role
2018/08 - Current International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) Representation of PhD students from Mediterranean countries

Consulting

Activity description Institution / Organization
2022 - Current Perita Externa do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Coord. Estela Costa) ao abrigo do Programa TEIP (DGE) no Agrupamento de Escolas Adelaide Cabette
2022 - Current Guião de autor para videografias e recursos de apoio às escolas e aos professores sobre os temas “Ensino por Investigação”, “Abordagem pedagógicas de Role Play”, “Trabalho de Projeto”. DGE/MEC

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023 - Current Educação STEAM Mestrado em Ensino Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2023 - Current Seminário Temático - Doutoramento em Educação Didática das Ciências Doutoramento em Educação
2023 - Current Iniciação à Prática Profissional IV
2022 - Current Metodologia do Ensino da Química Mestrado em Ensino de Física e Química Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2022 - Current Iniciação à Prática Profissional III Mestrado em Ensino de Física e Química
2019 - Current Didática da Física e Química I Mestrado em Ensino de Física e Química Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2018 - Current Didática da Física e Química II Mestrado em Ensino de Física e Química Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2023 - 2024 Práticas Inovadoras em Educação STEAM Pós-Graduação Educação STEAM Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal