???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Marisa Alexandra Ferreira Quaresma
Gender
Female

Citation names

  • Quaresma, Marisa

Author identifiers

Ciência ID
0414-A3E4-8BA3
ORCID iD
0000-0002-0861-6016
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=pt-BR&user=xPMvxFkAAAAJ
Researcher Id
AAT-5779-2020
Scopus Author Id
56471538400

Email addresses

  • mq@campus.ul.pt (Professional)
  • maquaresma@ie.ulisboa.pt (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences - Education, General

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Advanced (C1) Beginner (A1) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2012/09/17 - 2018/12/12
Concluded
Education, specialisation in Mathematics Education (Doutoramento)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
"O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de Matemática: Duas experiências no ensino básico [Lesson study as a professional development process for mathematics teachers: Two experiments in elementary school]" (THESIS/DISSERTATION)
Approved with distinction and Honors
2013/11
Concluded
Education, specialisation in Mathematics Educations (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
18
2010/12/14
Concluded
Education, specialisation in Mathematics Educations (Mestrado)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
"Ordenação e comparação de números racionais em diferentes representações: uma experiência de ensino. [Ordering and comparison of rational numbers in different representations: a teaching experient]" (THESIS/DISSERTATION)
18 valores (Excellent)
2005
Concluded
Degree in Mathematics and Science Teaching (grades 1-6) (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
15 valores
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2011/01/10 - Current Researcher (Research) Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
2021/07/01 - 2023/10/31 Contracted Researcher (Research) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2021/01 - 2021/12 Researcher (Research) Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação em Educação, Portugal
2019/10/03 - 2020/02 Contracted Researcher (Research) Universidade de Lisboa Instituto de Educação, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
2018/09/17 - 2019/07/17 Science and Technology Management Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/11/01 - Current Assistant Professor (University Teacher) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
2019/09/02 - 2023/10/31 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa Instituto de Educação, Portugal
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
2020/09/04 - 2021/06/30 Assistant Professor (University Teacher) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2020/02 - 2020/08 Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2014/09/01 - 2019/08/31 Invited Assistant (University Teacher) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2018/09 - 2019/02 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2012/10/12 - 2014/08/31 Trainee Assistant (University Teacher) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2009/09/01 - 2013/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Básica José Saramago, Portugal
2008/09/01 - 2009/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio Guadalupe, Portugal
2008/04/21 - 2008/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) E B 2,3 de Cruz de Pau – Agrupamento de Escolas Terras de Larus, Portugal
2006/05/02 - 2006/06/23 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Agrupamento Vertical de Escolas Padre Abílio Mendes - Escola N.º 6 do Barreiro., Portugal
2006/04/03 - 2006/06/23 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2005/03/07 - 2005/05/27 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Básica 2,3 de Luísa Todi – Setúbal, Portugal
2004/03/08 - 2004/05/21 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Básica 2,3 de Luísa Todi – Setúbal, Portugal
2003/01/15 - 2003/03/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Básica do 1º Ciclo N.º3 de Setúbal, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2006/05/29 - 2008/07/31 Pedagogical Director Mathnasium – Ginásio de Matemática do Barreiro, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2014/03 - 2018/08 "O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de Matemática: Duas experiências no ensino básico [Lesson study as a professional development process for mathematics teachers: Two experiments in elementary school]"
SFRH/BD/97702/2013
PhD Student Fellow
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2021/07 - 2023/10/31 Teachers' and facilitators' learning on Lesson Study in the Portuguese context
2020.02874.CEECIND
Researcher
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2019 - 2022 REASON - Raciocínio Matemático e Formação de Professores. [Mathematical Reasoning and Teacher Education]
PTDC/CED-EDG/28022/2017
Researcher
Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2020/10/01 - 2021/06/30 MATHMot - Co-constructing mathematics motivation in primary education - A longitudinal study in six European countries project
Researcher
Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação em Educação, Portugal
The Research Council of Norway
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação
UID/CED/04107/2019
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2010/12/13 - 2014/06/12 Práticas Profissionais dos Professores de Matemática [Professional Practices of Mathematics Teachers]
PTDC/CPE-CED/098931/2008
Researcher
Universidade do Minho, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Universidade de Évora, Portugal

Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade Aberta, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Quaresma, Marisa. "Challenging Students to Develop Mathematical Reasoning". In Research in Mathematics Education, edited by Leikin, R., 147-167. Springer International Publishing, 2023.
    Published • 10.1007/978-3-031-18868-8_8
  2. Martins, Micaela; Gomes, Paula; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Refletir sobre discussões coletivas: contributos de estudos de aula com professores e futuros professores de Matemática". In Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores, edited by Richit, Adriana; Ponte, João Pedro da; Gómez, Encarnación Soto, 167-194. São Paulo, Brazil: Livraria da Física, 2022.
    Published
  3. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Estudos de aula na formação inicial de professores de Matemática". In Estudos de aula na formação inicial e continuada de professores, edited by Richit, Adriana; Ponte, João Pedro da; Gómez, Encarnación Soto, 335-360. São Paulo, Brazil: Livraria da Física, 2022.
    Published
  4. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Exploratory mathematics teaching and the development of students’ use of representations and reasoning processes: An illustration with rational numbers.". In Science and mathematics education for 21st century citizens: challenges and ways forwards., edited by Laurinda Leite; Elizabeth Oldham; Ana S. Afonso; Floriano Viseu; Luis Dourado; Helena Martinho. Nova Science Publishers, 2020.
    Under revision
  5. Ponte, João Pedro da; Wake, Geoffrey; Quaresma, Marisa. "Lesson study as a learning context in mathematics education". In The international handbook of mathematics teacher education: Participants in mathematics teacher education, edited by G. M. Lloyd; O. Chapman, 103-126. Leiden, Netherlands: Brill/Sense, 2019.
    Published
  6. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "Fitting Lesson Study to the Portuguese Context". In Mathematics Lesson Study Around the World, edited by M. Quaresma; C. Winsløw; S. Clivaz; J. P. Ponte; N. Shuilleabhain; A. Takahashi, 87-103. Netherlands: Springer International Publishing, 2018.
    Published • 10.1007/978-3-319-75696-7_5
  7. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "Estudos de aula para promover o desenvolvimento profissional do professor". In Formação de professores no Brasil e em Portugal: pesquisas, debates e práticas., edited by Adriana Loss; Ana Paula Caetano; João Pedro da Ponte, 227-249. Portugal: Appris, 2015.
    Published
  8. Ponte, João Pedro da; Branco, Neusa; Quaresma, Marisa. "Exploratory Activity in the Mathematics Classroom". In Transforming Mathematics Instruction, edited by Y. Li; E. Silver; S. Li, 103-125. Netherlands: Springer International Publishing, 2014.
    Published • 10.1007/978-3-319-04993-9_7
  9. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "A comunicação na sala de aula numa abordagem exploratória no ensino dos números racionais no 5.º ano.". In Práticas profissionais dos professores de Matemática., edited by João Pedro da Ponte, 261-279. Portugal, 2014.
    Published
  10. Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Quaresma, Marisa; Velez, Isabel. "Formação de professores do 1.º e 2.º ciclos: Articulando contextos de formação e de prática.". In Práticas profissionais dos professores de Matemática., edited by João Pedro da Ponte, 361-375. Portugal, 2014.
    Published
  11. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da; Baptista, Mónica; Mata-Pereira, Joana. "O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional.". In Práticas profissionais dos professores de Matemática., edited by João Pedro da Ponte, 409-425. Portugal, 2014.
    Published
  12. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Baptista, Mónica; Mata-Pereira, Joana. "Os estudos de aula como processo colaborativo e reflexivo de desenvolvimento profissional.". In A formação, os saberes e os desafios do professor que ensina matemática., edited by J. Sousa; I. Cevallos, 61-82. Brazil: Editora CRV, 2014.
    Published
  13. Ponte, João Pedro da; Nunes, Cláudia; Quaresma, Marisa. "Explorar, investigar, interagir na aula de Matemática: Elementos fundamentais para a aprendizagem.". In Ensinar Matemática: Formação, investigação e práticas docentes., edited by A. C. Silva; M. Carvalho; R. G. Rêgo, 49-74. Brazil: UFMT, 2012.
    Published
Conference abstract
  1. Miguens, Ana Lúcia; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Teachers' understanding of Computational Thinking for tasks design and and tasks sequencing". Paper presented in WALS conference 2023, Zwolle, 2023.
    Published
  2. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Secondary school prospective mathematics teachers’ learning in a lesson study". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023, Zwolle, 2023.
  3. Cardoso, Linda; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "The development of mathematical knowledge of prospective primary teachers in a lesson study". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023, 2023.
  4. Faria, Filipa; Gomes, Paula; Martins, Micaela; Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Facilitating Lesson Study: Exploring the actions and challenges of novice facilitators". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023, 2023.
  5. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Understanding Conflicts in Carrying LS in Portugal". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023, 2023.
  6. Miguens, Ana Lúcia; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "O pensamento computacional na prática letiva dos professores do 1.º ciclo: Contributo formativo do estudo de aula". Paper presented in XIII Fórum de Jovens Investigadores, Lisboa, 2023.
  7. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Prospective mathematics teachers' perceptions about their learning experience in a lesson study". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2021, 2021.
    Published
  8. Gomes, Paula; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "O desenvolvimento da prática letiva do professor de matemática do ensino secundário através do estudo de aula". Paper presented in X Forum de Jovens Investigadores, Lisboa, 2019.
    Published
  9. Quaresma, M.; Ponte, J. P.. "Collaboration as a key feature of the lesson study as a professional development process". Paper presented in Association for Teacher Education in Europe (ATEE) Winter Conference 2019, Braga, 2019.
    Published
  10. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Scheller, Morgana. "The Role of the Teacher Educator during Lesson Study Sessions". Paper presented in World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference, Amesterdão, 2019.
  11. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Abordagem exploratória em estudos de aula em Matemática.". Paper presented in IV Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares, Lisboa, 2018.
    Published
  12. Quaresma, Marisa; Winsløw, Carl. "Lesson/Learning Studies and Mathematics Education". Paper presented in 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg, 2017.
    Published
  13. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Lesson study as professional development process in mathematics for elementary teachers in Portugal". Paper presented in WALS conference 2016, Exeter, 2016.
    Published
  14. Quaresma, Marisa. "Estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional". Paper presented in VII Fórum Jovens Investigadores, 2016.
    Published
  15. Quaresma, Marisa. "Estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional". Paper presented in VI Fórum Jovens Investigadores, Lisboa, 2015.
    Published
  16. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana. "Estudos de aula como estratégia de desenvolvimento profissional do professor de matemática". Paper presented in CiEMeLP 2015, Coimbra, 2015.
  17. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Mathematical discussions as a challenge to teachers¿ professional practice". Paper presented in ECER, Budapest, 2015.
  18. Mata-Pereira, Joana; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Teacher´s actions in a whole class mathematical discussion triggered by na exploratory task". Paper presented in ECER, Budapest, 2015.
  19. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Reflecting on teaching decimal numbers: studying teacher learning in Portugal". Paper presented in ECER, Budapest, 2015.
  20. Quaresma, Marisa. "Estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional". Paper presented in V Fórum Jovens Investigadores, Lisboa, 2014.
    Published
  21. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Baptista, Mónica; Mata-Pereira, Joana. "Lesson study as a professional development framework". Paper presented in ECER, Porto, 2014.
  22. Quaresma, Marisa. "Processos de raciocínio na ordenação e adição de números racionais: Uma experiência de ensino no 5.º ano de escolaridade". Paper presented in IV Fórum Jovens Investigadores, Lisboa, 2013.
    Published
  23. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Developing students¿ reasoning with rational numbers". Paper presented in EARLI 15, Munich, 2013.
Conference paper
  1. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Primary teachers' knowledge development in a lesson study.". Paper presented in 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Alicante, 2023.
    Published
  2. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Challenges for the development of lesson study in Portugal.". Paper presented in Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Budapeste, 2023.
    In press
  3. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Lesson study in prospective mathematics teachers' education.". Paper presented in Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bolzano, 2022.
  4. Gomes, Paula; Martins, Micaela; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Prospective and in-service teachers designing mathematical tasks in lesson study". Paper presented in Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino da Matemática (SILSEM), 2021.
    Published
  5. Gomes, Paula; Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. ""Quer explicar o que escreveu?" Discussões coletivas usando múltiplas representações durante e após um estudo de aula". Paper presented in EIEM 2021 Encontro em Investigação em Educação Matemática- Capacidades Matemátucas Transversais, 2021.
    Published
  6. Quaresma, Marisa. "Developing Collaborative Relationships in Lesson Study Groups". Paper presented in ICMI Study 25, Lisboa, 2020.
    Published
  7. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Teachers' Collaboration in a Mathematics Lesson Study.". Paper presented in Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education CERME11, Utrech, 2019.
    Published
  8. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Colaboração entre professores do 1.º ciclo num estudo de aula em Matemática". Paper presented in EIEM - Encontro de Investigação em Educação Matemática, Coimbra, 2018.
    Published
  9. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Dinâmicas de aprendizagem de professores de matemática num estudo de aula na elaboração e análise de um diagnóstico dos conhecimentos dos alunos". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, 2017.
    Published
  10. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "A adaptação dos estudos de aula ao contexto português". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, 2017.
    Published
  11. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "Lesson study and curriculum development". Paper presented in II European Conference on Crriculum Studies, 2015.
    Published
  12. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Representações matemáticas e ações do professor no decorrer de uma discussão matemática". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, Bragança, 2015.
    Published
  13. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Comunicação e processos de raciocínio: Aprendizagens profissionais proporcionadas por um estudo de aula". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, Évora, 2015.
    Published
  14. Mata-Pereira, Joana; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Teaching actions conducting mathematical whole class discussions". Paper presented in 9th Congress of European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9), Praga, 2015.
    Published
  15. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Conducting mathematical discussions as a feature of teachers’ professional practice". Paper presented in 9th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME9), Praga, 2015.
    Published
  16. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Baptista, Mónica; Mata-Pereira, Joana. "Teachers’ involvement and learning in a lesson study". Paper presented in Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving, 2014.
    Published • 10.13140/2.1.2272.9285
  17. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Baptista, Mónica; Mata-Pereira, Joana. "Promover o desenvolvimento do raciocínio matemático: perspetivas de professoras num estudo de aula". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, Sesimbra, 2014.
    Published
  18. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da; Baptista, Mónica; Mata-Pereira, Joana. "O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2014.
    Published
  19. Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Quaresma, Marisa; Velez, Isabel. "Formação de professores do 1.º e 2.º ciclos: Articulando contextos de formação e de prática". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2014.
    Published
  20. Morais, Cristina; Cerca, Raquel; Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Os números racionais no 2.º ano: Um estudo diagnóstico". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2014.
    Published
  21. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "A condução de discussões matemáticas como vertente da prática profissional do professor". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática, Braga, 2013.
    Published
  22. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "A model to study teacher professional practice". Paper presented in 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME), Kiel, 2013.
    Published
  23. Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Henriques, Ana; Quaresma, Marisa. "Designing and using exploratory tasks". Paper presented in ICMI Study 22, Oxford, 2013.
    Published
  24. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Representações e raciocínio matemático nos números racionais". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2013.
    Published
  25. Ponte, João Pedro da; Branco, Neusa; Quaresma, Marisa; Velez, Isabel; Mata-Pereira, Joana. "Perspetivas teóricas no estudo das práticas profissionais dos professores de matemática". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2012.
    Published
  26. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "As tarefas e a comunicação numa abordagem exploratória no ensino dos números racionais". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2012.
    Published
  27. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Formal and informal reasoning processes in comparing and ordering rational numbers". Paper presented in 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Taipei, 2012.
    Published
  28. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "A construção das partes e a reconstrução da unidade na compreensão dos números racionais". Paper presented in XXII Seminário de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, 2011.
    Published
  29. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "A aprendizagem da comparação e ordenação de números racionais através de uma abordagem exploratória". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática (EIEM), Póvoa do Varzim, 2011.
    Published
  30. Ponte, João Pedro da; Costa, Maria João; Quaresma, Marisa. "Conhecimento dos alunos sobre percentagens antes do ensino formal". Paper presented in Seminário de Investigação em Educação Matemática (SIEM), Aveiro, 2010.
    Published
  31. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Costa, Maria João. "Comunicação e representações na aprendizagem dos números racionais no 5.º ano de escolaridade". Paper presented in Encontro de investigação em educação matemática, Costa de Caparica, 2010.
    Published
Conference poster
  1. Miguens, Ana Lúcia; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Selection and adaptation of problem-solving tasks for the promotion of computational thinking". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática (EIEM) 2023, 2023.
  2. Miguens, Ana Lúcia; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. Corresponding author: Miguens, Ana Lúcia. "Computational thinking in primary teachers' teaching practice: the contribution of lesson study". Paper presented in 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), 2023.
  3. Cardoso, Linda; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "O contributo do estudo de aula na formação inicial de professores para o desenvolvimento de conhecimento sobre raciocínio matemático". Paper presented in Encontro de Investigação em Educação Matemática, 2021.
  4. Cardoso, Linda; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Lesson Study in Portuguese Initial Teacher Education: Potentials and Challenges". Paper presented in Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal, 2021.
  5. Cardoso, Linda; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "O Desenvolvimento de Conhecimento Matemático e Didático de Futuros Professores dos Primeiros Anos Através do Estudo de Aula". Paper presented in V Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, 2021.
  6. Fonseca, A; Jesus, M; Peixoto, F.; Mata, Lourdes; Quaresma, Marisa. "Quão motivado estás para a matemática? Análise das propriedades psicométricas da escala de motivação para a matemática em alunos do 1º e 2º Ciclo.". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, 2021.
  7. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "Lesson study as a professional development framework to support an exploratory approach". Paper presented in 9th Congress of European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9), 2015.
  8. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Leaning rational numbers: An exploratory approach". Paper presented in 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2011.
Edited book
  1. Quaresma, M., Winsløw C., Clivaz S., Ponte J., Ní Shúilleabháin A., & Takahashi A. (Orgs.).. Mathematics Lesson Study Around the World. Springer International Publishing. 2018.
    Published • 10.1007/978-3-319-75696-7 • Editor
Journal article
  1. Bezerra, Cristina Alves; Quaresma, Marisa. "Desenvolvimento do conhecimento didático de futuros professores no contexto do Estudo de Aula". Revista Paranaense de Educação Matemática (2023): https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.325-349.
    Published • 10.33871/22385800.2023.12.29.325-349
  2. Gomes, Paula; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. ""O que descobriram?" Tarefas e discussões coletivas usando diferentes representações durante e após estudos de aula". PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática (2023): https://doi.org/10.30827/pna.v18i1.27033.
    Published • 10.30827/pna.v18i1.27033
  3. João Pedro da Ponte; Regina da Silva Pina Neves; Aluska Dias Ramos de Macedo; Marisa Quaresma. "Formación inicial de profesores de Matemáticas: una experiencia de intercambio internacional a partir de los estudios de aula". PARADIGMA (2023): https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p213-240.id1418.
    10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p213-240.id1418
  4. Paula Gomes; Marisa Quaresma; João Pedro da Ponte. "Conhecimento sobre tarefas e sobre os alunos num estudo de aula com professoras de matemática". Educación Matemática (2023): https://doi.org/10.24844/EM3501.05.
    10.24844/EM3501.05
  5. Linda Cardoso; João Pedro Da Ponte; Marisa Quaresma. "The development of pedagogical content knowledge of prospective primary teachers in a lesson study". International Journal for Lesson & Learning Studies (2023): https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2022-0027.
    10.1108/IJLLS-02-2022-0027
  6. Paula Gomes; Marisa Quaresma; João Pedro da Ponte. "Leading whole-class discussions: from participating in a lesson study to teaching practice". International Journal for Lesson & Learning Studies (2023): https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2022-0022.
    10.1108/IJLLS-02-2022-0022
  7. João Pedro Mendes da Ponte; Marisa Quaresma; Joana Mata-Pereira. "Prospective mathematics teachers’ views of their learning in a lesson study". PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática (2023): https://doi.org/10.30827/pna.v17i2.23896.
    10.30827/pna.v17i2.23896
  8. João Pedro Da Ponte; Marisa Quaresma; Joana Mata-Pereira. "The development of teachers' knowledge in a lesson study". International Journal for Lesson & Learning Studies (2023): https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2022-0025.
    10.1108/IJLLS-02-2022-0025
  9. Paula Gomes; Micaela Martins; Marisa Quaresma; Joana Mata-Pereira; João Pedro da Ponte. "Task design and enactment: Developing in-service and prospective teachers’ didactical knowledge in lesson study". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education (2022): https://doi.org/10.29333/ejmste/12172.
    10.29333/ejmste/12172
  10. Quaresma, Marisa; Neves, Regina; Macedo, Aluska. "Prática profissional e o estágio curricular supervisionado: Experiências com lesson study na formação inicial de professores de Matemática". Educação Matemática em Revista - RS (2022): https://doi.org/10.37001/EMR-RS.v.2.n.23.2022.p.135-148.
    Published • 10.37001/EMR-RS.v.2.n.23.2022.p.135-148
  11. da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Teachers' learning in lesson study: insights provided by a modified version of the interconnected model of teacher professional growth". ZDM - International Journal on Mathematics Education (2022): https://publons.com/wos-op/publon/52566797/.
    10.1007/S11858-022-01367-1
  12. Paula Gomes; Marisa Quaresma; João Pedro da Ponte. "A Lesson Study with Mathematics Teachers: Learning About Communication in the Classroom". Acta Scientiae (2021): https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6666.
    10.17648/acta.scientiae.6666
  13. Adriana Richit; João Pedro da Ponte; Marisa Quaresma. "Aprendizagens Profissionais de Professores Evidenciadas em Pesquisas sobre Estudos de Aula". Bolema: Boletim de Educação Matemática (2021): https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a26.
    10.1590/1980-4415v35n70a26
  14. Quaresma, Marisa; da Ponte, Joao Pedro. "DEVELOPING COLLABORATIVE RELATIONSHIPS IN LESSON STUDY". PNA-Revista de Investigacion en Didactica de la Matematica (2021): https://publons.com/wos-op/publon/52531000/.
    10.30827/PNA.V15I2.16487
  15. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Prospective mathematics teachers’ learning in a lesson study.". International Journal for Lesson and Learning Studies (2020):
    Under revision
  16. Da Ponte, Joao Pedro; Wake, Geoffrey; Quaresma, Marisa. "LESSON STUDY AS A LEARNING CONTEXT IN MATHEMATICS EDUCATION". INTERNATIONAL HANDBOOK OF MATHEMATICS TEACHER EDUCATION, VOL 3: PARTICIPANTS IN MATHEMATICS TEACHER EDUCATION, EDITION (2020): https://publons.com/wos-op/publon/56335704/.
    10.1163/9789004419230_005
  17. Quaresma, M.; Ponte, J. P.. "Dinâmicas de Reflexão e Colaboração entre Professores do 1.° Ciclo num Estudo de Aula em Matemática [Primary Teachers’ Reflection and Collaboration Dynamics in a Mathematics Lesson Study]". Bolema: Boletim de Educação Matemática 33 63 (2019): 368-388. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a18.
    Open access • Published • 10.1590/1980-4415v33n63a18
  18. Scheller, Morgana; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "O formador na condução de sessões de um estudo de aula.". Revista Educere et Educare - dossiê Lesson Study em Matemática 14 32 (2019): http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/21792.
    Open access • Published
  19. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "Designing lesson studies to support teachers’ professional development". Educational Designer 3 11 (2018): http://www.educationaldesigner.org/ed/volume3/issue11/article45/.
    Open access • Published
  20. Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Quaresma, Marisa; Velez, Isabel. "Formação de professores dos primeiros anos em articulação com o contexto de prática de ensino de Matemática [Elementary teachers' professional development in interrelation with the context of mathematics teaching practice]". Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 20 1 (2017): 71-94. https://doi.org/10.12802/relime.17.2013.
    Open access • Published • 10.12802/relime.17.2013
  21. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Participar num estudo de aula: A perspetiva dos professores". Boletim GEPEM 71 2 (2017): 98-113. http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2017.039.
    Open access • Published • 10.4322/gepem.2017.039
  22. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "The challenge of mathematical discussions in teachers’ professional practice.". Didacticae 1 1 (2017): 45-59. http://hdl.handle.net/10451/28790.
    Open access • Published • 10.1344/did.2017.1.45-59
  23. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Dinâmicas de aprendizagem de professores de Matemática na elaboração de um diagnóstico dos conhecimentos dos alunos num estudo de aula.". Quadrante 26 2 (2017): 43-68. http://hdl.handle.net/10451/36479.
    Published
  24. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "O Estudo de Aula como Processo de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática [Lesson Study as a Professional Development Process of Mathematics Teachers]". Bolema: Boletim de Educação Matemática 30 56 (2016): 868-891. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a01.
    Open access • Published • 10.1590/1980-4415v30n56a01
  25. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Comunicação, tarefas e raciocínio: aprendizagens profissionais proporcionadas por um estudo de aula". Zetetike 23 2 (2016): 297. http://dx.doi.org/10.20396/zet.v23i44.8646540.
    Open access • Published • 10.20396/zet.v23i44.8646540
  26. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Teachers’ professional practice conducting mathematical discussions". Educational Studies in Mathematics 93 1 (2016): 51-66. http://dx.doi.org/10.1007/s10649-016-9681-z.
    Published • 10.1007/s10649-016-9681-z
  27. Ponte, João Pedro da; Carvalho, Renata; Mata-Pereira, Joana; Quaresma, Marisa. "Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas.". Quadrante 25 2 (2016): 77-98. http://hdl.handle.net/10451/28786.
    Published
  28. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática". (2016): http://hdl.handle.net/10451/28722.
  29. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "As discussões matemáticas na aula exploratória como vertente da prática profissional do professor". Revista da Faculdade de Educação (UNEMAT) 23 1 (2015): 131-150. http://hdl.handle.net/10451/22604.
    Open access • Published
  30. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Mónica. "Exercícios, problemas e explorações: Perspetivas de professoras num estudo de aula.". Quadrante 241 2 (2015): 111-134. http://hdl.handle.net/10451/22628.
    Published
  31. Mata-Pereira, Joana; da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa. "Teaching actions conducting mathematical whole class discussions". PROCEEDINGS OF THE NINTH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME9) (2015): https://publons.com/wos-op/publon/27448943/.
  32. Quaresma, Marisa; da Ponte, Joao Pedro; Mata-Pereira, Joana; Baptista, Monica. "Lesson study as a professional development framework to support an exploratory approach". PROCEEDINGS OF THE NINTH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME9) (2015): https://publons.com/wos-op/publon/27448941/.
  33. da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa. "Conducting mathematical discussions as a feature of teachers' professional practice". PROCEEDINGS OF THE NINTH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME9) (2015): https://publons.com/wos-op/publon/27448945/.
  34. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Representações e raciocínio dos alunos na resolução de tarefas envolvendo números racionais numa abordagem exploratória.". Revista Uni-Pluri/versidad 14 1 (2014): 102-114. http://hdl.handle.net/10451/22621.
    Open access • Published
  35. Da Ponte, J.P.; Quaresma, M.. "Representations and reasoning processes in comparing and ordering rational numbers in an exploratory approach,Representações e Processos de Raciocínio na Comparação e Ordenação de Números Racionais numa Abordagem Exploratória". Bolema - Mathematics Education Bulletin 28 50 (2014): 1464-1484. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84920555983&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/1980-4415v28n50a22
  36. da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa; Baptista, Monica; Mata-Pereira, Joana. "TEACHERS' INVOLVEMENT AND LEARNING IN A LESSON STUDY". Proceedings of the Problem@web International Conference: Technology, Creativity and Affect in Mathematical Problem Solving (2014): https://publons.com/wos-op/publon/18347125/.
  37. da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa. "Representations and mathematical reasoning of students in solving tasks involving rational numbers in an exploratory approach". Uni-pluriversidad (2014): https://publons.com/wos-op/publon/18347121/.
  38. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; João Pedro da Ponte; Marisa Quaresma; Ana Henriques; Henriques, Ana; Ponte, João Pedro. "Representações e processos de raciocínio na comparação e ordenação de números racionais numa abordagem exploratória". BOLEMA 28 50 (2014): 1464-1484. http://hdl.handle.net/10451/22617.
    Published
  39. Ponte, João Pedro; Quaresma, Marisa. "Representações e raciocínio matemático dos alunos na resolução de tarefas envolvendo números racionais numa abordagem exploratória". Uni-pluri/versidad 14 1 (2014): 102-114.
    Published
  40. Ponte, João Pedro da; Mata-Pereira, Joana; Quaresma, Marisa. "Ações do professor na condução de discussões matemáticas.". Quadrante 22 2 (2013): 55-81. http://hdl.handle.net/10451/22627.
    Published
  41. Ponte, João Pedro da; Branco, Neusa; Quaresma, Marisa; Azevedo, Arminda. "Investigações e explorações como parte do trabalho quotidiano na sala de aula.". Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemáticas 9 18 (2013): 05-22. http://hdl.handle.net/10451/28782.
    Open access • Published
  42. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "O papel do contexto nas tarefas matemáticas.". Interacções 8 22 (2012): 196-216. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/1542.
    Open access • Published
  43. Quaresma, Marisa; Ponte, João Pedro da. "Compreensão dos números racionais, comparação e ordenação: O caso de Leonor.". Interacções 20 (2012): 37-69. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/485.
    Open access • Published
  44. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Branco, Neusa. "Tarefas de exploração e investigação na aula de Matemática.". Educação Matemática em Foco 1 1 (2012): 9-29. http://hdl.handle.net/10451/28726.
    Open access • Published
  45. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Branco, Neusa. "Práticas profissionais dos professores de Matemática.". Avances en Investigación en Educación Matemática 1 1 (2012): 65-86. http://hdl.handle.net/10451/6558.
    Open access • Published
  46. Da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa; Branco, Neusa. "Professional practices of Mathematics teachers". Avances de Investigacion en Educacion Matematica (2012): https://publons.com/wos-op/publon/18347136/.
  47. da Ponte, Joao Pedro; Quaresma, Marisa. "FORMAL AND INFORMAL REASONING PROCESSES IN COMPARING AND ORDERING RATIONAL NUMBERS". PROCEEDINGS OF THE 36TH CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL. 1: OPPORTUNITIES TO LEARN IN MATHEMATICS EDUCATION (2012): https://publons.com/wos-op/publon/18347171/.
  48. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa. "Abordagem exploratória com representações múltiplas na aprendizagem dos números racionais: Um estudo de desenvolvimento curricular". Quadrante 20 1 (2011): 55-81. http://hdl.handle.net/10451/6562.
    Published
  49. Quaresma, Marisa; da Ponte, Joao Pedro. "LEARNING RATIONAL NUMBERS USING DIFFERENT REPRESENTATIONS: AN EXPLORATORY APPROACH". PROCEEDINGS OF THE 36TH CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL. 1: OPPORTUNITIES TO LEARN IN MATHEMATICS EDUCATION (2011): https://publons.com/wos-op/publon/18347150/.
Magazine article
  1. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Gomes, Paula. "Representações e raciocínio na aula de matemática", Educação e Matemática, 2022
  2. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "Como desenvolver o raciocínio matemático na sala de aula?", Educação Matemática, 2020
  3. Quaresma, Marisa; Morais, Cristina. "Uma surpreendente viagem ao Japão", Educação Matemática, 2016
  4. Ponte, João Pedro da; Quaresma, Marisa; Mata-Pereira, Joana. "É mesmo necessário fazer planos de aula?", Educação Matemática, 2015
Thesis / Dissertation
  1. Quaresma, Marisa. "O Estudo de Aula como Processo de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática: Duas Experiências no Ensino Básico. [Lesson study as a professional development process for mathematics teachers: Two experiments in elementary school]". PhD, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2018. https://renates2.dgeec.mec.pt/ppsqdet.asp.
  2. Quaresma, Marisa Alexandra Ferreira, 1982-. "Ordenação e comparação de números racionais em diferentes representações : uma experiência de ensino". Master, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2010. http://hdl.handle.net/10451/2451.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/03 Lesson Study adaptation in Portugal: different lenses to analyse outcomes XV Summer Workshop in Mathematics
(Brasília, Brazil)
2023/02/14 Estudos de aula em Portugal Ciclo Internacional de Conferências Lesson Study
Adriana Richit
2021/05 Lesson study na formação inicial de professores de Matemática: em foco a Iniciação à Prática Profissional e o Estágio Curricular Supervisionado Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática
(Brazil)
2021/02 O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de Matemática Ciclo de Conferências do ISPA – Instituto Universitário
(Portugal)
2020/02/05 Developing Collaborative Relationships in Lesson Study Groups ICMI Study 25
INTERNATIONAL COMMISSION ON MATHEMATICAL INSTRUCTION (Lisboa, Portugal)
2019/07/11 O Estudo de Aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de Matemática em Portugal e no Brasil. [Lesson Study as a professional development process of mathematics teachers in Portugal and Brazil.] ProfMat 2019
APM (Castelo Branco, Portugal)
2018/11 Investigando a aula de Matemática: o contributo do estudo de aula (Painel plenário) [Investigating the Mathematics lesson: The Contribution of the Lesson Study (Plenary Panel)] Encontro em Investigação em Educação Matemática
(Coimbra, Portugal)
2016 Tasks, communication and mathematical reasoning: teachers’ professional learning in lesson studies 8th YERME Summer School
(Podebrady, Czech Republic)
2015 Estudos de aula como estratégia de desenvolvimento profissional do professor de matemática [Lesson Studies as a Math Teacher Professional Development Strategy] CiEMeLP 2015 - Conferência Internacional do Espaço Matemático em Língua Portuguesa
(Coimbra, Portugal)
2015 Reflecting on teaching decimal numbers: studying teacher learning in Portugal ECER
(Budapeste, Hungary)
2015 Teacher´s actions in a whole class mathematical discussion triggered by an exploratory task ECER
(Budapeste, Hungary)
2015 Mathematical discussions as a challenge to teachers’ professional practice ECER
(Budapeste, Hungary)
2015 Promoting the development of Mathematics reasoning: Teachers’ perspectives in a Lesson Study. ECER
(Budapeste)
2014 Lesson study as a professional development framework. (Studies in Mathematics teachers and teaching) ECER
(Porto, Portugal)
2014 Estudos de aula: Um contexto de desenvolvimento profissional na escola (Conferência com discussão) [Lesson Studies: A Context of Professional Development at School (Conference with Discussion)] ProfMat 2014
(Braga, Portugal)
2013 Developing students’ reasoning with rational numbers in comparing and ordering tasks. EARLI - European Association for Research on Learning and Instruction Conference
(Munique, Germany)
2013 Práticas matemáticas promotoras de capacidades transversais nas atuais orientações curriculares [Mathematical practices that promote transversal skills in current curricular orientations] ProfMat 2013
(Albufeira, Portugal)
2013 Projeto práticas profissionais dos professores de Matemática [Professional Practices of Mathematics Teachers Project] ProfMat 2013
(Albufeira, Portugal)
2012 Addition and subtraction of rational numbers: A teaching experiment with grade 5 students 6th YERME Summer School
(Faro, Portugal)
2012 Abordagens exploratórias como eixo central da mudança curricular em Matemática [Exploratory approaches as a central axis of mathematical curriculum change] XIX Colóquio da AFIRSE
(Lisboa, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2020 - Current A discussão coletiva como momento de comunicação matemática: contributo formativo do estudo de aula
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2020 - Current Conhecimento profissional de futuros professores de matemática da educação básica do Brasil: experiências no estágio supervisionado no contexto do estudo de aula
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - Current Desenvolvimento profissional de professores de aula de professores de Matemática do ensino superior do Brasil e de Portugal
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - Current O desenvolvimento de conhecimento matemático e didático de futuros professores dos primeiros anos através do estudo de aula
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - Current O raciocínio matemático e o uso da linguagem algébrica com compreensão no 8º ano
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - Current O desenvolvimento do conhecimento de futuros professores de matemática dos primeiros anos no estudo de aula
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019 - 2024 Contribuição do estudo de aula para o desenvolvimento do conhecimento didático de futuros professores de matemática no estágio supervisionado
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - 2024 Integrar o Estudo de Aula na Formação Inicial de Professores de Matemática do 3.º ciclo do Ensino Básico e do Ensino Secundário
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - 2024 Aprendizagens profissionais dos futuros professores de matemática: uma experiência com estudo de aula.
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2018 - 2024 O conhecimento e a prática letiva de professores de matemática do ensino secundário participantes em estudos de aula
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2021/09 - 2023/11 Promoção da oralidade na aula de Língua Inglesa através do estudo de aula: Desenvolvimento profissional de professores.
Co-supervisor
Educação (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023 - 2023 Contribuição do estudo de aula para o conhecimento e prática de professores de Cálculo Diferencial e Integral
Co-supervisor
Educação (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2019/09 - 2020/07/21 O raciocínio matemático dos alunos do 11.º ano de escolaridade no tópico Assíntotas ao gráfico de uma função
Supervisor
Mestrado em Ensino de Matemática (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2013/09 - 2015/12/10 "Adição de números racionais: Uma experiência de ensino no 3.º ano. [Addition of rational numbers: A teaching experiment in the 3rd grade.]"
Supervisor of Ricardo Jorge Costa de Vilhena
Education, specialisation in Mathematics Educations (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2022/09 - 2023/06 VII Encontro de Professores APM-IE –Desenvolvimento profissional e inovação curricular em matemática (2023/04/22)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

APM - Associação de Professores de Matemática, Portugal
2021/10 - 2022/09 MELSE III – Mathematics Education Lesson Study in Europe (2022/07/11)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2021/09 - 2022/06 VI Encontro de Professores APM-IE – Raciocínio matemático e representações (2022/05/14)
Meeting (Member of the Organising Committee)
APM - Associação de Professores de Matemática, Portugal

Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2020/09 - 2021/06 V Encontro de Professores APM-IE – Gestão curricular em Matemática (2021/05/29)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

APM - Associação de Professores de Matemática, Portugal
2019/03 - 2020/02 ICMI Study 25 on Teachers of Mathematics Working and Learning in Collaborative Groups. (2020/02/03 - 2020/02/07)
Conference (Member of the Organising Committee)
2018/10 - 2019/05 IV Encontro de Professores APM-IE - Aprendizagens essenciais em Matemática: Perspectivas e práticas [APM-IE Teachers conference - Essential Mathematics Learning: Perspectives and Practices] (2019/05/11 - 2019/05/11)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Associação de Professores de Matemática, Portugal
2016/01 - 2016/07 VII FJI – Fórum Jovens Investigadores (2016/07/07 - 2016/07/08)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2015/10 - 2016/05 Tarefas para o desenvolvimento do raciocínio matemático [Tasks to develop mathematical reasoning] Encontro Tarefas para o Ensino da Matemática [Conference Tasks to Mathematics Teaching] (2016/05/07 - 2016/05/21)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Associação de Professores de Matemática, Portugal
2015/01 - 2015/07 VI FJI – Fórum Jovens Investigadores (2015/07/07 - 2015/07/08)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2014/01 - 2014/07 V FJI – Fórum Jovens Investigadores (2014/07/01 - 2014/07/02)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2019/07/11 - 2019/07/11 Dinamização de Oficina de Investigação sobre a Prática no ProfMat 2019. [Dynamization of Research Workshop on Practice in ProfMat 2019 conference].
Meeting
ProfMat
2017/04 - 2017/04 Números racionais: Desafios para ensinar, desafios para aprender [Rational numbers: Challenges to teach, challenges to learn]
Round table
ProfMat 2017
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2016/11 - 2016/11 Tasks for the development of mathematical reasoning (Practical session).
Conference
A Matemática nos primeiros anos
Associação de Professores de Matemática, Portugal
2016/10/10 - 2016/10/10 Worhshop on Lesson Study at Hummeltofteskolen with specialists from Elementary School attached to University of Tsukuba.
Workshop
Worhshop on Lesson Study at Hummeltofteskolen
Department of Science Education, University of Copenhagen, Denmark
2016/08/13 - 2016/08/20 YESS8 Eight YERME Summer School
Conference
YESS8 Eight YERME Summer School
European Society for Research in Mathematics in Education, Germany
2016/06/20 - 2016/06/27 Lesson Study Immersion Program 2016, IMPULS Project, Tokyo, Japan
Workshop
Lesson Study Immersion Program 2016
Mathematics Education Department of Tokyo Gakugei University, Japan
2016/01/18 - 2016/03/27 Research visit at the International Centre for Classroom Research (ICCR) following the international project Learning from Lessons: Studying the construction of teacher knowledge catalysed by purposefully-designed experimental mathematics lessons.
Other
Further education at ICCR
Melbourne Graduate School of Education, University of Melbourne, Australia
2013/11/05 - 2013/11/08 Educational Design Research as a Means to Strengthen Relationships between Curriculum Research, Practice and Policy (Season school focus on Design Based Research (by EERA))
Workshop
Educational Design Research as a Means to Strengthen Relationships between Curriculum Research, Practice and Policy
Universidad de Jaén, Spain

EERA - European Educational Research Association, Germany

SLO - Netherlands Institute for curriculum development, Netherlands
2013/07/12 - 2013/07/12 Matemática para todos, Matemática com todos: Encontro em memória de Paulo Abrantes [Mathematics for all, Mathematics with all: Conference in memorium of Paulo Abrantes]
Conference
Matemática para todos, Matemática com todos: Encontro em memória de Paulo Abrantes
Associação de Professores de Matemática, Portugal

Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2012/05/14 - 2012/05/14 Tools and teacher learning systems to support productive mathematical discussions (by Magdalene Lampert)
Conference
Tools and teacher learning systems to support productive mathematical discussions (by Magdalene Lampert)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2012/02/03 - 2012/02/05 2012 ECO-ESCOLAS, educação para a sustentabilidade no âmbito da agenda 21. [2012 ECO-SCHOOLS, education for sustainability under the 21 agenda.]
Workshop
Encontro ECO-ESCOLAS 2012
Associação Bandeira Azul da Europa (ABAE), Portugal
2012/02/02 - 2012/02/04 Group Coordination – O desenvolvimento curricular na educação básica [Curriculum development in elementary and middle school]
Conference
XIX Colóquio da Secção Portuguesa da AFIRSE
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2011 - 2011 Abordagem exploratória com representações múltiplas na aprendizagem da noção, comparação e ordenação de números racionais (Sessão Prática) [Exploratory approach with multiple representations in the learning of notion, comparison and ordering of rational numbers (Pratical session)]
Conference
ProfMat 2011
2009/09 - 2010/07 Teacher education program using action-research.
Workshop
Melhoria das Aprendizagens e Educação para a Cidadania
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2010/05 - 2010/06 Workshop on the use of interactive whiteboards in Basic Education
Workshop
A utilização dos quadros interativos Multimédia (QIM) no contexto de aprendizagem
CFAE Ordem de Santiago, Portugal
2005/10/17 - 2006/03/20 Teacher education program on using manipulatives for teaching mathematics
Workshop
Inovação em início de carreira – Materiais para o ensino da Matemática: Produzir, experimentar e reflectir
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/02/19 Conhecimento pedagógico do conteúdo (PCK) de professores de física no contexto do estudo de aula
Thesis Member
Mauri Luís Tomkelski (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2024/02/08 O conhecimento e a prática letiva de professores de Matemática do ensino secundário participantes em estudos de aula
Supervisor
Paula Cristina Marques Gomes (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023/12/12 O estudo de aula no desenvolvimento do conhecimento didático de futuros professores sobre discussão coletiva em Matemática
Thesis Member
Nicole Gaspar Duarte (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023/11/21 Pensamento algébrico nos anos iniciais: desvelar as aprendizagens profissionais de professores
Thesis Member
Miriam Criez Nobrega Ferreira (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023/11/16 Prática profissional de professores dos anos iniciais do ensino fundamental do Brasil em educação estatística, num contexto de trabalho colaborativo
Thesis Member
Flávia Batista Santos (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2023/11/12 Manifestações de flexibilidade de cálculo mental em tarefas que envolvem multiplicação e divisão numa perspetiva do sentido de número
Thesis Member
Cília Cardoso Rodrigues da Silva (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2022/09/26 Desenvolver a compreensão dos números racionais: Uma experiência de ensino no 5.º ano de escolaridade
Thesis Member
Sofia Isabel Andrade Graça (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2021/09/08 Estudo de aula de Matemática com robótica educacional na formação inicial do professor de Matemática
Thesis Member
Crhistiane da Fonseca Souza (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade Federal de Uberlândia, Brazil
2021/06/21 A orquestração instrumental na elaboração de uma tarefa matemática: Conhecimento e práticas profissionais do professor
Thesis Member
Maria Solange da Silva (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2021/01/20 Conhecimento didático e prática pedagógica de futuros professores no ensino dos Números Racionais
Thesis Member
Nadia Diogo Ferreira (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2020/04/29 Capacidade de Generalização em Sequências Crescentes com Estruturas Pictóricas em Alunos de 4.º ano
(Thesis) Main arguer
Gonçalo Teixeira da Silva Cordeiro (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2019/01/10 Diferenciar em Matemática: As Potencialidades das Tarefas Paralelas no Desenvolvimento do Cálculo Mental. [Differentiate in Mathematics: The Potentialities of Parallel Tasks in the Development of Mental Calculus.]
President of the jury
Catarina Sofia Fernandes Lopes (Master)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2015/12/10 "Adição de números racionais: Uma experiência de ensino no 3.º ano. [Addition of rational numbers: A teaching experiment in the 3rd grade.]"
Supervisor
Ricardo Jorge Costa de Vilhena (Master)
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2016 - Current WALS (World Association of Lesson Studies)
2009/03 - Current Associação de Professores de Matemática [Mathematics Teachers Association]
2009 - Current SPIEM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Educação Matemática [Portuguese Society of Research in Mathematics Education]

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2024/01 - Current Portugal's representative at WALS (World Association of Lesson Studies) council Members
Member
2009/09/01 - 2013/08/31 School coordinator of the Eco-Escolas project.
Coordinator
2009/09/01 - 2013/08/31 School coordinator of the SuperTmatik Championship school stage project.

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2023/10 - 2023/10 Encontro de Investigação em Educação Matemática (EIEM) 2023 Aveiro
2023/06 - 2023/07 World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2023 Zwolle
2023/05 - 2023/06 XXXIII Seminário de Investigação em Educação MAtemática Barcelos
2023 - 2023 e Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) Hungria
2018/11/17 - 2018/11/18 Encontro de Investigação em Educação Matemática [Conference of Research in Mathematics Education] Coimbra
2015/10/24 - 2015/10/25 Encontro de Investigação em Educação Matemática [Conference of Research in Mathematics Education] Braga
2014/04/09 - 2014/04/10 XXV Seminário de Investigação em Educação Matemática Braga

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2020/02 - Current Initiation to Professional Practice IV Mathematics Teaching (Mestrado) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2020/02 - Current Mathematics, Culture, and Reality Elementary School Teaching (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2019/09 - Current Initiation to Professional Practice III Mathematics Teaching (Mestrado) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2019/02 - Current Qualitative Data Analysis Education and Training (Licenciatura) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2019/02 - Current Initiation to Professional Practice II Mathematics Teaching (Mestrado) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2018/09 - Current Thematic Seminar Mathematics Education (Doutoramento) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2017/02 - Current Development of the key competencies for the 21st century. Education and Training (Licenciatura) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2016/09 - Current Introduction to Educational Research Education and Training (Licenciatura) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2015/09 - Current Research methodologies. Education, specialisation in Mathematics Education (Mestrado) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2014/09 - Current Fundamentals of Mathematics Education. Education, specialisation in Mathematics Education (Mestrado) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2014/02 - Current NVivo as a qualitative analysis tool. Education (Doutoramento) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2013/02 - Current Didactics of Numbers and Algebra Education, specialisation in Mathematics Education (Mestrado) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2013/01 - Current Numbers and algebra in Elementary School. Teacher education programme for in-service teachers (Outros) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2018/09 - 2019/07 Mathematics teaching based on student activity Teacher education programme for in-service teachers - Lesson study (Outros) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2018/09 - 2019/02 Research and Project Seminar Animação e Intervenção Sociocultural (Licenciatura) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
2016/09 - 2017/03 Lesson study: theory and practice. Teacher education programme for in-service teachers - Lesson study (Outros) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2016/05 - 2016/05 Tasks for Teaching Mathematics. Teacher education programme for in-service teachers (Outros) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2013/10 - 2014/06 Numbers and Algebra in Elementary school with Lesson Study Teacher education programme for in-service teachers - Lesson study (Outros) Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2013/10 - 2014/06 Learning and Understanding Mathematics in Elementary School. Teacher education programme for in-service teachers Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2008/04/21 - 2013/08/31 Mathematics and Natural Sciences in grades 5 and 6. (Ensino básico 2º ciclo)
2006/05/02 - 2006/06/23 ICT project developed with 1st, 2nd, 3rd and 4th-grade students. (Ensino básico 1º ciclo)
2006/04/03 - 2006/06/23 CBTIC - ICT project developer with 1st, 2nd, 3rd and 4th-grade students. (Ensino básico 1º ciclo)
2005/03/07 - 2005/05/27 Mathematics and Natural Sciences to grade 6 (as trainee teacher). (Ensino básico 2º ciclo)
2004/03/08 - 2004/05/21 Mathematics and Natural Sciences to grade 5 (as trainee teacher). (Ensino básico 2º ciclo)
2003/01/15 - 2003/03/31 Elementary school - grade 4 (as trainee teacher). (Ensino básico 1º ciclo)

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2024/01 - Current International Electronic Journal of Mathematics Education Modestum
2024/01 - Current Bolema: Boletim de Educação Matemática Universidade Estadual Paulista
2023/11 - Current PNA Universidade de Granada
2023/05 - Current International Journal of Educational Research Open Elsevier
2023/04 - Current Medi@ções Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal
2023/03 - Current Journal of Mathematics Teacher Education Springer
2021/12 - Current Revista Portuguesa de Educação
2021/12 - Current Zetetike: Revista de Educação Matemática
2021/05 - Current Revista Paradigma Universidad Pedagógica Experimental Libertador (Núcleo Maracay)
2020/07 - Current International Journal for Lesson and Learning Studies Emerald Insight
2019/01 - Current Quadrante
2018/09 - Current Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa (2007-6819) Revista Latinoamericana e Investigacion en Matematica Educativa RELIME

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2020/04/17 - 2020/04/17 Appreciation of the thesis project that integrates the Doctoral Course of the Doctoral Program in Education, specialization in Mathematics Eductation, Doctoral student Maria Alexandra das Neves Santana Ferreira de Souza. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2019/10/24 - 2019/10/24 Appreciation of the thesis project that integrates the Doctoral Course of the Doctoral Program in Education, specialization in Mathematics Eductation, Doctoral student Madalena Garreth Albino Hungulo. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2019/10/21 - 2019/10/21 Appreciation of the thesis project that integrates the Doctoral Course of the Doctoral Program in Education, specialization in Mathematics Eductation, Doctoral student Paula Cristina Marques Gomes. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2019/10/14 - 2019/10/14 Appreciation of the thesis project that integrates the Doctoral Course of the Doctoral Program in Education, specialization in Mathematics Eductation, Doctoral student Thuysa Schlichting de Souza. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Distinctions

Award

2018 Award Instituto de Educação/ Caixa Geral de Depósitos - Best PhD Thesis Award in Education / Melhor Tese de Doutoramento em Educação
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal

Caixa Geral de Depositos, Portugal