???global.info.a_carregar???
Victor Flores is an Associate Professor and Head of the PhD Program in Media Arts and Communication at Lusofona University, in Lisbon. He is the founding organizer of the ‘International Conference on Stereo & Immersive Media: Photography, Sound and Cinema Research’, and the principal editor of the ‘International Journal on Stereo & Immersive Media’. He is currently the Principal Investigator of the research projects ‘Curiositas: Peeping Before Virtual Reality. A Media Archaeology of Immersion Through VR and the Iberian Cosmoramas’ (FCT) and ‘Decolonising the Panorama of Congo: A Virtual Heritage Artistic Research’ (H2020). Between 2018 and 2021 he organised and curated the 'Catalogue Raisonné of Carlos Relvas's Stereoscopic Photography', an online searchable database that allows the first comprehensive presentation of Carlos Relvas's stereoscopic prints and negatives from 1862 to 1874 (https://carlosrelvascatalogue.pt). In 2020 he has joined the administration board of the ‘Fundación para la Difusión de la Fotografía y Estereoscopía Histórica FBS’ in Madrid.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Victor Flores
Data de nascimento
1973/07/05
Género
Masculino

Nomes de citação

  • Flores, Victor

Identificadores de autor

Ciência ID
FF14-72D4-1AEA
ORCID iD
0000-0002-1094-0851

Endereços de correio eletrónico

  • victor.flores@ulusofona.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 217515500 (Profissional)

Moradas

  • Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2009
Concluído
PhD in Sciences of Communication, specialty in Communication and Culture (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"The Technical Image and The Construction of its Beliefs. Research on the Visual Trust in the Digital Era" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good with Distinction and Praise
1999
Concluído
Sciences of Communication (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Form, Anti-Form and Body. The Deconstruction of Aesthetic Modernism by Robert Morris" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Very Good
1995
Concluído
Sciences of Communication (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
15
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01/02 - Atual Investigador principal (carreira) (Investigação) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/10/01 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1996/09 - 2009 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/09/01 - Atual Head of PhD Program in Media Arts and Communication Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/01/01 - Atual Dirigente de laboratório, instituto, museu, centro ou observatório Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1999 - 2018 Scientific Coordinator of the Specialization in Arts and Cultural Management Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2012/09/01 - 2015 Director of the 2nd Cycle in Cultural Management and Programming Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/01/17 - 2025/01/16 Curiositas: Peeping Before Virtual Reality. A Media Archaeology of Immersion Through VR and the Iberian Cosmoramas
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Em curso
2022/05/04 - 2024/01/03 CONGO VR — Decolonising the Panorama of Congo: A Virtual Heritage Artistic Research
TBC
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2018/09/01 - 2021/08/31 The Photographic Impulse: The Photographic and Filmic Archive of the Portuguese Geographic and Anthropologic Missions
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2019/01/01 - 2019/12/31 Carlos Relvas Full 3D. The Stereo Catalogue
UID!CCI!04667!2016
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias
Concluído
2017/03/01 - 2018/02/28 European Stereo Masters: Carlos Relvas (1838-1894)
UID!CCI!04667!2016
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias
Concluído
2013 - 2015 Stereo Visual Culture. The Visual Culture of Portuguese Stereoscopic Photography
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2013 - 2015 Stereo Visual Culture. The Visual Culture of Portuguese Stereoscopic Photography Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Flores, Victor; Susana S. Martins. Autor correspondente: Flores, Victor. "Virtual Heritage for Virtual Worlds: Researching the Iberian Cosmoramas". Trabalho apresentado em 13th International Seminar on the Origins and History of Cinema, Girona, 2021.
    Publicado
  2. Flores, Victor. "Virtual museum to promote accessibility to art and cultural heritage: quantitative study on user experience within a virtual reality task". Trabalho apresentado em International Conference on Disability, Virtual Reality & Associated Technologies, Serpa, 2020.
    Aceite para publicação
  3. Flores, Victor. "Involuntary Pseudos. The Untransposed Stereos in The Digital Archives". Trabalho apresentado em Archiving 2019— Digitization, Preservation and Access, Lisboa, 2019.
    Publicado
  4. Flores, Victor. "The Portuguese Photographer Carlos Relvas (1838-1894) and Stereoscopy. The making of the Digital Catalogue Raisonné". Trabalho apresentado em 3rd Conference on History of Photography Research. Stereoscopic and 3D Photography, 19th and 20th Centuries, Zaragoza, 2019.
    No prelo
  5. Flores, Victor. "The Lens Culture in the Digital Imaginary: Noise Transmission". Trabalho apresentado em 5th International Symposium of Interactive Media Design, Istambul, 2007.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Flores, Victor; Susana S. Martins. "Immersion and Expanded Spectatorships: Notes on a Reinvented Field". Aniki – Portuguese Magazine of the Moving Image 10 1 (2023): 130-137. www.aim.org.pt/aniki.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Victor Flores. "Wet Collodion And a Pair of Lenses. Carlos Relvas's Stereoscopic Photography: The Digital Reunion of Negatives and Prints". History of Photography (2021):
    Aceite para publicação • 10.31235/osf.io/6qdj3
  3. Flores, Victor. "The Metrics of Landscape. Stereo fieldwork by Francisco Afonso Chaves and other Portuguese Explorers". Media Archaeology 21 (2018): http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i21.3162.
    Publicado • 10.7238/a.v0i21.3162
  4. Flores, V.. "The Animation of The Photographic: Stereoscopy and Cinema. The Experiments of Aurélio da Paz dos Reis". Early Popular Visual Culture 14 1 (2016): 87-106. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84964378413&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1080/17460654.2015.1124047
  5. Flores, Victor. "Stereo Visual Culture: Between the Documentary and Entertainment". The International Journal of the Image 3 4 (2013): 9-19. http://dx.doi.org/10.18848/2154-8560/cgp/v03i04/44095.
    Publicado • 10.18848/2154-8560/cgp/v03i04/44095
  6. Flores, Victor. "The Post-Photographic in the Technological Arts". Revista Comunicação e Sociedade, «Ecrãs e Ligações Sociotécnicas» 17 (2012):
    Publicado
  7. Flores, Victor. "Issues arising from the current negotiations between the beliefs of the analog and the digital images". Contemporânea. Revista de Comunicação e Cultura 2 1 (2004): 29-48.
    Publicado
Capítulo de livro
  1. Flores, Victor. "O Régulo: um arquétipo do poder colonial português". In 100 Olhares. Portugal, 2023.
    No prelo
  2. Flores, Victor. "The Lens and The Burin: Transferences. Initial Steps Towards Recognition of Carlos Relvas's Photography". In Carlos Relvas (1838-1894). Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons. Lisboa, Portugal: Museu Nacional de Arte Contemporânea— Museu do Chiado, 2019.
    Publicado
  3. Flores, Victor. "Stereoscopic Photography in Portugal. Discourses and Practices of a Visual Culture". In The Third Image. Stereo Photography in Portugal, 19-59. Lisbon, Portugal: Documenta, 2019.
    Publicado
  4. Flores, Victor. "The Haptic Interface of 'The Flea' from 'Nos Mondaines'". In The Third Image. Stereo Photography in Portugal. Lisbon, Portugal: Documenta, 2019.
    Publicado
  5. Flores, Victor. "Aspects of The Stereo Gaze". In The Third Image. Stereo Photography in Portugal. Lisbon, Portugal: Documenta, 2019.
    Publicado
  6. Flores, Victor. "Stereoscopic Materialities. The Portuguese Stereoscopic Photography and the need for an Archaeology". In Photograms— Essays on Photography. Lisboa, Portugal: Documenta, 2016.
    Publicado
  7. Flores, Victor. "2.0. Post-Screen Condition". In Post-Screen: Intermittence+Interference. Portugal: Edições Universitárias Lusófonas e Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 2016.
    Publicado
  8. Flores, Victor. "The Internet Uses in Portuguese Art Institutions: the Case of Museums and Exhibition Centers". In The Technological Arts and Internet Network in Portugal, 124-129. Lisbon, Portugal: Nova Vega, 2009.
    Publicado
  9. Flores, Victor. "Installation, Site-Specific and Community-Based, the Necessary and Sufficient Genres for a New Public Art?". In Sciences of Communication at the End of the Century. Lisbon, Portugal: Vega Editora, 2002.
    Publicado
Catálogo de exposição
  1. Flores, Victor. A maior imersão em pequeno formato. Jorge Marçal da Silva e o fascínio da Vérascope. Arquivo Municipal de Lisboa — Fotográfico, 2023.
  2. Flores, Victor; Mendes, Ana David; Tavares, Emília; Pellerin, Denis. Carlos Relvas (1838-1894). Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons. Museu Nacional de Arte Contemporânea — Museu do Chiado, 2019.
  3. Flores, Victor. The Third Image. Stereoscopic Photography in Portugal and the Desire for 3D. Arquivo Municipal de Lisboa— Fotográfico, 2015.
Edição de livro
  1. Flores, Victor. Unspoken Dialogues. Lisbon, Portugal: Edições Universitárias Lusófonas e Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. 2017.
    Publicado • Editor
Edição de número de revista
  1. Flores, Victor; Susana S. Martins. "Immersion and Expanded Spectatorships". Aniki: Portuguese Magazine of the Moving Image 10 1 (2023): www.aim.org.pt/aniki.
    Publicado • Co-editor
  2. Flores, Victor. "Flow and Archive". International Journal of Film and Media Arts 4 1 (2019): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijfma.
    Publicado • Co-editor
  3. Flores, Victor. "International Journal on Stereo and Immersive Media". Vol. 2 Issues 3-4 (2018): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo.
    Publicado • Editor
  4. Flores, Victor. "International Journal on Stereo & Immersive Media". Vol. 1 Issues 1-2 (2017): http://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo.
    Publicado • Editor
  5. Flores, Victor. "Stereoscopic and Immersive Media". International Journal of Film and Media Arts 1 2 (2016): https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijfma/issue/view/670.
    Publicado • Editor
Entrada de dicionário
  1. Flores, Victor. "'Image Theories' and 'Optical Unconscious'". In Critical Dictionary of Art, Image, Language and Culture. Centro de Estudos de Comunicação e Linguagens, Universidade Nova de Lisboa, 2014. http://www.arte-coa.pt.
Livro
  1. Flores, Victor. The Third Image. Stereo Photography in Portugal. Lisboa, Portugal: Documenta. 2019.
    Publicado
  2. Flores, Victor. The Technical Image and its Beliefs. Visual Confidence in the Digital Age. Portugal. 2012.
  3. Flores, Victor. Minimalism and Post-Minimalism. Form, Anti-Form and Body in the work of Robert Morris. Editora Livros Labcom. 2007.
    Publicado

Artística / Interpretação

Arte visual
  1. Luz, Filipe Soares Branco da Costa; Flores, Victor; Mendes, Ana David. Carlos Relvas Studio VR — The first photographic studio of Carlos Relvas.
Exposição de curadoria/museu
  1. 2018. "Carlos Relvas (1838-1894) — Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons". In Carlos Relvas (1838-1894) — Rediscovered Views of Portugal. Photography in European Salons.
  2. 2015. "The Third Image. Stereoscopic Photography in Portugal and the Desire for 3D". In The Third Image. Stereoscopic Photography in Portugal and the Desire for 3D.

Outros

Conjunto de dados
  1. Flores, Victor. The Catalogue Raisonné of Carlos Relvas's Stereoscopic Photography. http://www.ulusofona.pt.
  2. Flores, Victor. Stereo Visual Culture database. https://stereovisualculture.ulusofona.pt.
  3. Flores, Victor. Cataloguing of the Collection of Fernando Santana Cardoso, National Archive of Torre do Tombo. https://digitarq.arquivos.pt/details?id=4746486.
Outra produção
  1. Involuntary pseudos. The untransposed stereos in the digital archives. 2020. Victor Flores. https://doi.org/10.31235/osf.io/z3eaf.
    10.31235/osf.io/z3eaf
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/11/22 Stereo Mediation in Archives: User Access and Experience A Celebration of Stereoscopic 3D
London Stereoscopic Company (Reino Unido)
2020/09/18 Experiencing and Interpreting Visual Heritage with New Media Ex\\Immersio II Production Practices, Audience Development and Media Cultural Transformation
Hochschule Darmstadt (Dieburg, Alemanha)
2019/10/24 The Portuguese photographer Carlos Relvas (1838-1894) and stereoscopy. The making of the Catalogue Raisonné 3rd Conference on History of Photography Research. Stereoscopic or 3D Photography, 19th and 20th centuries
Institución Fernando el Catolico (Zaragoza, Espanha)
2017/11/07 European Stereo Masters: Carlos Relvas (1838-1894) — The Research in a Photographic Archive 1st Iberian Talks on Culture, Heritage and Tourism in the Digital Society
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2016 Experimenting, Composing and Commodifying Stereoviews: Aurélio da Paz dos Reis (1862-1931) Colloque Stéréoscopie et Illusion
ENS Louis-Lumière and La Fémis (Paris, França)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021/02 - Atual Media Lab Talks (online event) (2021/02)
Conferência (Coorganizador)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/09/01 - Atual Organizer of the International Conference on Stereo & Immersive Media (2015/09/01)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/11 - 2021/02 Celebration of Stereoscopic 3D Event (online event) (2020/11)
Conferência (Coorganizador)
2015/10/07 - 2020/06/20 Chair of the organizing committee of the International Conference on Stereo & Immersive Media. Photography, Sound and Cinema Research, Lisbon, Portugal (2015, 2016, 2018 and 2020 editions.) The conference has had about 50 participants in each edition. (2015/10/07 - 2020/06/20)
Congresso (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/06/15 - 2019/06/16 Conference ‘Photographic Monuments. The Nineteenth-Century Visual Construction of Heritage’, Monument of Batalha, Portugal. Participation of 12 national and international keynotes. (2019/06/15 - 2020/06/16)
Simpósio (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/11/11 - 2015/11/11 1st Visual Culture Meeting, Portuguese Association of Communication Sciences (SOPCOM), University of Coimbra. (2015)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Coimbra, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2016 - 2016 Colloque Stéréoscopie et Illusion [Colloquium Stereoscopy and Illusion] Labex Arts-H2H, ENS Louis-Lumière and La Fémis

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2017 - Atual Vista, Journal of Visual Culture
2017 - Atual International Journal on Stereo & Immersive Media (2184-1241) Universidade Lusófona
2017 - Atual International Journal on Film and Media Arts (2183-9271) Universidade Lusófona
2014 - 2015 The International Journal of the Image Common Ground Publishing

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2019 - 2019 Member of the Reviewing Board of the Art History Journal
Avaliador
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História da Arte, Portugal

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2023/04/18 - 2023/08/31 Exhibition Consultant: Jorge Marçal da Silva - The Immersive Dimension Arquivo Municipal de Lisboa, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2015/09 - Atual History of Portuguese Photography Fotografia (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2014 - Atual Social History of Technical Images Ciências da Comunicação (Doutoramento) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2009/09 - Atual Visual Culture Comunicação Aplicada. Marketing, Publicidade e RelaçõesPúblicas (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
1996/10 - Atual Methodologies of Image Analysis Methodologies of Image Analysis (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2020/02/01 - Atual Member, Research Network “European Network on Immersive Media”, Hochschule Darmstadt, University of Applied Sciences, Fachbereich Media/Department of Media, Dieburg, Germany (under implementation).
Membro
Hochschule Darmstadt Medienzentrum, Alemanha
1999 - Atual Member of the Scentific Council of ECATI- School of Communication, Arts and Information Technologies
Membro
Distinções

Outra distinção

2019 Erasmus +, Pompeu Fabra University, Spain.
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2004 PhD Scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
1996 Master Scholarship
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal