???global.info.a_carregar???
SIMÃO PAULO RATO ALVES REIS completed his PhD, MAP-i doctoral program in computer science on 2024/01/11 from the University of Porto Faculty of Engineering/Science and his Master's in Computer Engineering and Telematics back on 2015/07/21 from the University of Aveiro. He is an integrated researcher at CoLAB VORTEX and an Invited Professor at the University of Porto Faculty of Engineering. He has published 2 articles in specialized journals, 4 chapters in books, and 6 works in international conferences in cyber security and Artificial Intelligence. Participated as a Research Fellow in multiple national and European research projects, and is currently an integrated researcher in the Route 25 project - Agenda for Autonomous, Intelligent, Interoperable and Inclusive Mobility. His main research passions are AI agents, with applications in automated mechanism design and decision-making and planning. His work has applications in competitive entertainment theoretical games and serious games for health rehabilitation. He aims to understand games at a more fundamental level and understand the impact of AI technologies and games on society. General fields of interest are software engineering, automated game design, distributed and concurrent systems, high-performance computing, cyber security, agents, robotics, and game theory.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
SIMÃO PAULO RATO ALVES REIS

Nomes de citação

  • REIS, SIMÃO
  • Reis. S
  • S Reis

Identificadores de autor

Ciência ID
FB1C-E2C0-C53A
ORCID iD
0000-0001-7341-2709
AuthenticusID
R-00K-3PX
Scopus Author Id
57208553058

Endereços de correio eletrónico

  • simao.reis@vortex-colab.com (Profissional)
  • spreis@fc.up.pt (Profissional)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2017/09/15 - 2024/01/11
Concluído
MAP-i, Doctoral Program in Computer Science (Doutoramento)
Especialização em Artificial Intelligence
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"Artificial Intelligence Methods for Automated Difficulty and Power Balance in Games" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved unanimously
2010/09/15 - 2015/07/21
Concluído
Engenharia de Computadores e Telemática (Mestrado integrado)
Especialização em Cibersegurança
Universidade de Aveiro, Portugal
"Ecossistema para Exploração do DETIboot no Âmbito de Exames" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/04/15 - Atual Investigador (Investigação) CoLAB VORTEX, Portugal
2022/05/12 - 2023/06/30 Investigador Contratado (Investigação) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/09/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2023/02/01 - 2024/08/31 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017/09/16 - 2022/02/28 Research Fellow Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal
2016/12/05 - 2017/09/15 Intern Altice Labs, Portugal
Altice Labs, Portugal
2015/10/12 - 2016/06/30 Research Fellow Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal
2015/05/01 - 2015/07/31 Research Fellow Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal
2014/04/23 - 2014/12/31 Research Fellow Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/05/12 - 2023/06/30 Intelwheels 2.0
POCI-01-0247-FEDER-03989
Bolseiro de Investigação
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia
Concluído
2017/10 - 2021/11 Cognitive Rehabilitation Enhancement with Serious Gaming using Machine Learning
SFRH/BD/129445/2017
COVID/BD/151875/2021
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/10 - 2016/06 Multi-Source Distribution in Structured Networks using Fountain Codes
UID/CEC/00127/2013-IEETA
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Electrónica e Telemática de Aveiro, Portugal
Concluído
2015/05 - 2015/07 Generating Linux images for DETIboot
PTDC/EEI-TEL/3006/2012-CODESTREAM
Bolseiro de Mestrado
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Electrónica e Telemática de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro
Concluído
2014/04 - 2014/12 Detection of metamorphic viruses by compression analysis
PEst-OE/EEI/UI0127/2014
Bolseiro de Iniciação Científica
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Electrónica e Telemática de Aveiro, Portugal
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2024/04/15 - Atual Route 25 - Agenda for Autonomous, Intelligent, Interoperable and Inclusive Mobility
Investigador
CoLAB VORTEX, Portugal
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Bernardo Ferreira; Simao Reis; Luís Paulo Reis; Marta Pereira; Eliana Silva. "Co-Development of a Serious Game for Social Skills Training for patients with Acquired Brain Injury". 2024.
    10.1109/cog60054.2024.10645566
  2. Mónica Pereira; Simão Reis; Luís Paulo Reis; Eliana Silva. "Co-Design of a Serious Game to Promote Emotion Regulation Strategies in Parents". 2024.
    10.1109/cog60054.2024.10645584
  3. Simão Reis; Rita Novais; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "Automatic Difficulty Balance in Two-Player Games with Deep Reinforcement Learning". Trabalho apresentado em 2023 IEEE Conference on Games, 2023.
    10.1109/cog57401.2023.10333240
  4. REIS, SIMÃO; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "VGC AI Competition - A New Model of Meta-Game Balance AI Competition". Trabalho apresentado em 2021 IEEE Conference on Games, 2021.
    10.1109/cog52621.2021.9618985
  5. David Simões; REIS, SIMÃO; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "Competitive Deep Reinforcement Learning over a Pokémon Battling Simulator". 2020.
    10.1109/icarsc49921.2020.9096092
  6. REIS, SIMÃO; Zúquete, A.; Vieira, J.. "Virtual Machine Halt". 2016.
    10.1145/2851613.2851948
Artigo em revista
  1. Simão Reis; Rita Novais; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "An Adversarial Approach for Automated Pokémon Team Building and Meta-Game Balance". IEEE Transactions on Games (2023): https://doi.org/10.1109/TG.2023.3273157.
    10.1109/TG.2023.3273157
  2. REIS, SIMÃO; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "Game Adaptation by Using Reinforcement Learning Over Meta Games". Group Decision and Negotiation (2020): https://doi.org/10.1007/s10726-020-09652-8.
    10.1007/s10726-020-09652-8
Capítulo de livro
  1. Carolina Figueira; Simão Reis; Luis Paulo Reis; Marta Parreira; Ana Ramos; Eliana Silva. "Promoting Cognitive and Psychosocial Rehabilitation with a Co-Designed Multiplayer Serious Game". 2024.
    10.1007/978-3-031-78269-5_43
Livro
  1. REIS, SIMÃO; Reis, L.P.; Lau, N.. Player Engagement Enhancement with Video Games. 2019.
    10.1007/978-3-030-16184-2_26
  2. REIS, SIMÃO; Reis, L.P.; Lau, N.. Automatic Generation of a Sub-optimal Agent Population with Learning. 2019.
    10.1007/978-3-030-16184-2_7
  3. REIS, SIMÃO; Zúquete, A.; Faneca, C.; Vieira, J.. Authenticated File Broadcast Protocol. 2015.
    10.1007/978-3-319-18467-8_16
Atividades

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2024/10 - Atual IEEE Transactions on Games
2024/01 - 2024/01 Neural Processing Letters
2023 - 2023 Scientific Reports - nature
2022 - 2022 Computers & Education journal
2021 - 2021 PLOS ONE journal