Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Diana Rute Pereira Alves
Nomes de citação
- Alves, Diana
Identificadores de autor
- Ciência ID
- F31A-28F1-4904
- ORCID iD
- 0000-0003-2580-1341
- Researcher Id
- J028952
Endereços de correio eletrónico
- dianalves@fpce.up.pt (Profissional)
Telefones
- Telefone
-
- 220400600 (Profissional)
Moradas
- Rua Alfredo Allen, 4200, Porto, Porto, Portugal (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador independente (B2) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B2) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B2) |
Francês | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B2) | Utilizador independente (B1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2014/05/08
Concluído
|
Psychology (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Aceitação pelos pares na idade escolar: antecedentes, processos e resultados desenvolvimentais
(Peer acceptance by school-age children: background, processes and developmental outcomes)
" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Approved with distinction and unanimously |
2006/10/12
Concluído
|
Psychology (Mestrado)
Especialização em Psychological Intervention with Children and Adolescents
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"O emocional e o social na idade escolar: uma abordagem dos preditores da aceitação pelos pares (
Emotional and Social in School-Age An Approach to Predictors of Peer Acceptance)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Very Good |
1998/09/30
Concluído
|
Psychology (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
16 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2024/01 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2014/05/08 - Atual | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2007/09/30 - 2014/05/07 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Outras Carreiras
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2003/04/11 - 2014/05/07 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Cargos e Funções
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2024/01/22 - Atual | Scientific Coordinator Serviço para a Educação Contínua | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | ||
2021/09/01 - 2023/09/01 | Member of the Scientific Committee - Licenciatura em Psicologia | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | ||
2019/02 - 2023/02 | Member of the Department Council | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2014/05/09 - Atual | Scientific and technical management of the Specialized Unit of Learning Difficulties -Service of Psychological Intervention for Children and Adolescents (FPCEUP) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
FPCE UP - Serviço de Consultas-Serviço de Intervenção Psicológica de Crianças e Adolescente, Portugal | ||
2014/05/08 - Atual | Clinical Psychologist at the Service of Psychological Intervention for Children and Adolescents (FPCEUP) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2019/02/27 - 2023/02/27 | Member of the Psychology Department Council | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2005/01/03 - 2014/05/07 | Collaborator in the Developmental, Educational and Clinical Research Group with Children and Adolescents - Investigação Desenvolvimental, Educacional e Clinica com Crianças e Adolescentes (IDECCA) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1998/11/15 - 2014/05/07 | Clinical psychologist with supervised clinical practice | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2006/10/08 - 2008/07/31 | Educational Psychologist | Centro Bem Estar Infantil e Juvenil do Coração de Jesus, Portugal |
1998/09/21 - 2003/09/30 | Educational Psychologist and Science Management of a Multidisciplinary Team of Specialized Educational Support in a school with Specialized Education in the district of Porto. | Espaço Aberto, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2015/09/14 - Atual | Programa Doutoral em Psicologia-PDP-PRASI 2015-2020
PD/00206/2013
Investigador
Centro de Psicologia da Universidade do Porto -Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Em curso
|
2021/01/31 - 2024/02/29 | ProWSI-PBS-ECE - ProW: Promoting Teachers Well-being through Positive Behavior Support in Early Childhood Education
info:eu-repo/grantAgreement/NSF/Directorate for Computer & Information Science & Engineering/0434930/US
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Em curso
|
2020/10/01 - 2022/10/01 | #NarcisusMeetsPandora - #NarcisusMeetsPandora: young people's portrait in social media
2020 1 PT01 KA201 078491
Investigador
Fundação Manuel Leão, Portugal
|
European Union
Em curso
|
2018/09 - 2021/08 | Art, Time, Culture and Language” (languageCULTuur)
2018-1-BE02-KA201-046844
Investigador
|
Representação Permanente de Portugal junto da União Europeia
Em curso
|
2018/11 - 2020/10/31 | SOLVINC - Solving intercultural conflicts with international students
Investigador
|
Representação Permanente de Portugal junto da União Europeia
Em curso
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/03/01 - 2024/02/29 | Adoptive families’ strengths, difficulties and service needs: A Portuguese follow-up study
PTDC/SOC-ASO/4158/2020
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Projecto Estratégico - UI 50 - 2011-2012
PEst-C/PSI/UI0050/2011
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/10 - Atual | ESCOLA 2030
SERV0093_Aga Khan Portugal_2021
Investigador
|
Em curso
|
2021/09/01 - Atual | PAL - Promover a Leitura (Promoting Reading)
CIPD/2122/DEED/1
Investigador
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
|
Não financiado
|
2019/09/01 - Atual | Math flight
-
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
Universidade Lusíada Porto, Portugal |
|
2024/01 - 2026/07 | Prescrição Cultural da Universidade do Porto
I&D - I&D - PROJECTOS NÃO FINANCIADOS I&D00029 - I&D Diana Alves
Coordinator of the Cultural Prescription working group
Universidade do Porto, Portugal
|
Em curso
|
2020/09/01 - 2022/09/01 | Reading performance after confinement
00
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
Universidade Lusíada Porto, Portugal |
Não financiado
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Livro |
|
Poster em conferência |
|
Resumo em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Outros
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2023/11 | Abertura do Curso ABC |
(Porto, Portugal)
|
2022/07/21 | Early Childhood Teachers Professional Development: a program based on Positive Psychology and Positive Behaviour Support. |
(Porto, Portugal)
|
2022/06/13 | Professional development and working conditions of ECEC staff in public and private settings in Portugal. |
(Utrecht, Países Baixos)
|
2022/05/17 | Efficacy of an intervention to promote reading fluency during the pandemic context https://www.encontrociencia.pt/2022/?accao=sessoestematicas&dia=todos |
(LISBON, Portugal)
|
2022 | Music and Music Integration in Preschool Programs: a Scoping Review. , 17th European Congress of Psychology - Psychology as the Hub Science: Opportunities & Responsibility, Ljubljana, Slovenia [online]., Ljubljana, Slovenia [online]., 2022-07-07, 2022 |
( Ljubljana,, Eslovénia)
|
2021/01/06 | Communication entitled "Managing Child Anxiety in the Face of Pandemic Situation - Reflection and Intervention", integrated into the Seminar "Specialized Care in the context of Vulnerability in Children and Adolescents", which took place during the 6th and 7th of January 2021, organized by the 14th Specialization Post-Graduation Course in Child Health Nursing and Pediatrics, from the Higher School of Health of the Portuguese Red Cross - Lisbon. | Managing Child Anxiety in the Face of Pandemic Situation - Reflection and Intervention |
2020/09/05 | Sociometric types and academic achievement in preadolescents and adolescents | European Association for Research on Adolescence (EARA) 2020 (Online) Conference
(Porto, Portugal)
|
2020/09/05 | Sociometric types and academic achievement in preadolescents and adolescents | European Association for Research on Adolescence (EARA) 2020 (Online) Conference
(Porto, Portugal)
|
2020/06/05 | He promoted the lecture «The Others in Socioemotional Skills» within the scope of ANEP All Around At Home - organized by the National Association of Psychology Students (ANEP), on June 5, 2020, via Zoom. | «The Others in Socioemotional Skills
(Portugal)
|
2019/05 | THE IMPACT OF ADHD IN ACADEMIC AND SOCIOEMOTIONAL ADJUSTMENT: MULTIMODAL INTERVENTIONS | 5th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents,
(Oviedo, Espanha)
|
2019 | Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Learning Disabilities in school-aged children: an example of a multimodal intervention | 7th World Congress on ADHD From Child to Adult Disorder |
2019 | Portuguese version of the Spence Children’s Anxiety Scale, self (SCAS) and parent-report (SCAS-P). | 15th European Conference on Psychological Assessment |
2019 | Attention deficit hyperactivity disorder and learning disabilities in school-aged children: case study. | 5th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents |
2019 | The impact of attention deficit hyperactivity disorder on social adjustment: a clinical case. | 5th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents |
2019 | The case of João: attention deficit hyperactivity disorder and tourette's syndrome comorbidity | 5th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents |
2019 | Xeque In & Out: an intervention proposal for children and adolescents with ADHD | 5th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents |
2018/11 | "Promotion of literacy in Portugal: investigation and intervention” | 1 st Literacy Summit
(Porto, Portugal)
|
2018/11 | RESPONSES TO LEARNING DISABILITIES: NOT ONLY REMEDIATION, BUT ALSO PREVENTION. | 4th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents
(Palma Maiorca, Espanha)
|
2018 | Direct and indirect relationships among school-aged children’s temperament, socio-emotional skills and peer acceptance | Regional Workshoop: “Social competence and interpersonal relationships: from individual to the context”. Universidade Católica del Sacro Cuore – Millan, Italy. |
2018 | The effects of parental meta-emotion on school-aged children’s behavioral and social adjustment. Poster | 9th Congress European Society on Family Relations |
2018 | Implementation of the "Response to Intervention" model in promoting emergent literacy. | 1 st Litercay Summit |
2018 | Prevention response: Helping young children to develop emergent literacy skills | 4 th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents. AITANA |
2018 | Challeging the gap between aspirations and reality: an adolescent defining vocational choices, While struggling with cognitive difficulties | 4 th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents. AITANA |
2018 | Prevention response: Helping young children to develop emergent literacy skills. | Challeging the gap between aspirations and reality: an adolescent defining vocational choices, While struggling with cognitive difficulties |
2017/11 | PREVENTION OF LEARNING DISABILITIES: MULTITIERED MODELS | 3rd International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents
(Madrid, Espanha)
|
2017 | Coping with Children’s Negative Emotions Scales (CCNES) – validity and reliabity data of the Portuguese version | 4th European Conference on Psychological Assessment |
2017 | Multiple predictors of peer acceptance in school aged children | 18th EADP European Conference on Developmental Psychology |
2017 | Using Clay's task to assess concepts about print. | I Congreso Internacional de Psicología, Salud y Educación |
2017 | Mathematics learning difficulties: Two case studies | 3Rd International Congress of Clinical and Heath Psychology with Children and Adolescents |
2017 | Promoting socioemotional and learning processes: a case study. | 3Rd International Congress of Clinical and Heath Psychology with Children and Adolescents |
2016 | Temperamental, emotional and social predictors of childhood externalizing problems | 11th International Conference on Child and Adolescent Psychopathology. |
2016 | Emotional and social skills and academic performance: A triadic model for intervention in learning disabilities. | II International Congress of Clinical and Heath Psychology with Children and Adolescents |
2015 | Child, family, and school: A triadic perspective on assessment and intervention | 5Th Ensec Conference |
2015 | The positive effects of a triadic perspective on assessment and intervention (Child, family and scholl) In a 14 years old boy with learning disabilities. | 5Th Ensec Conference |
2015 | Psychological support with adoptive children: connecting emotional and educational support. | 5Th Ensec Conference |
2015 | Negative affectivity and peer acceptance in school-age children: the mediating role of social abilities. | 17th European Conference of Developmental Psychology |
2015 | A conversation about silence a clinical case of selective mutism in a school age child | I International Congress of Clinical and Heath Psychology with Children and Adolescents |
2013 | A triadic model for learning disabilities | 1º Congresso Mundial de Comportamentos de Saúde Infanto-Juvenis/IV Congresso Nacional de Educação para a Saúde |
2013 | A versão portuguesa da Emotion Regulation Checklist (ERC) (The Portuguese version of the Emotion Regulation Checklist (ERC)) | IX Congreso Iberoamericano de Evaluación Psicológica |
2013 | Emotion regulation in Portuguese school-age children: Emotion Regulation Checklist | 4th ENSEC |
2013 | Model of assessment and intervention in learning disabilities: a case illustration. | 35th International School Psychology Association Conference |
2013 | Assessment and intervention in learning disabilities: an operationalization of psycholinguist perspective | 35th International School Psychology Association Conference. |
2013 | Does Emotional Competence mediate relation between Maternal Meta-emotion Philosophy and Children´s Peer Acceptance | 16th European Conference on Developmental Psychology |
2012 | "Academic and emotional predictors of peer acceptance", | 15th European Conference on Developmental Psychology |
2011 | Reações parentais ás emoções negativas dos Filhos (RPEN): um questionário de avaliação da meta-emoção parental (Parental reactions to children's negative emotions (RPEN): a questionnaire to assess parental meta-emotion) | VIII Congresso Ibericoamericano de Avaliação/Evaluacion Psicologica- XV Conferencia Internacional Avaliação Psicológica: Formas
e Contextos
(Portugal)
|
2009 | Emotional Knowledge and Time with Peers | 14 th European Conference on Developmental Psychology
(Lituânia)
|
2008 | Escala de Avaliação do Conhecimento Emocional (EACE) (Emotional Knowledge Assessment Scale) | XII Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos
(Braga, Portugal)
|
2007 | Social and Emotional Predictors of Peer Acceptance | 13th European Conference of Developmental Psychology.
(Alemanha)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2019/01/05 - 2020/07/23 | A Visão das Famílias e dos Profissionais sobre o Escutismo: Estudo Exploratório (The Vision of Families and Professionals
on Scouting: Exploratory Study)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019/01/06 - 2020/07/20 | As Dificuldades de Aprendizagem no 1º Ciclo do Ensino Básico: Ecos de um novo Decreto Lei (Learning Disabilities in the Primary
School: Echoes of a new Decree-Law)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019/01/06 - 2020/07/20 | Conhecimento emocional e qualidade do processamento da informação social na idade pré-escolar (Emotional Knowledge and Quality
of Social Information Processing in Preschool Age)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2019 | Preditores da leitura e da escrita no 2º ano de escolaridade (Predictors of reading and writing in the 2nd grade)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2019 | Contributo para um Modelo de Avaliação da Competência Social em Contexto Escolar (Contribution to a Social Competence Assessment
Model in School Context)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2019 | Contributos da Meta-Emoção Parental e da Competência Emocional na Aceitação Pelos Pares (Contributions of Parental Meta-Emotion
and Emotional Competence in Peer Acceptance)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2019 | Estudo Exploratório sobre Associação entre a Adaptação Académica e Indicadores da Perturbação de Hiperatividade e Défice de
Atenção em Estudantes do Ensino Superior (Exploratory study of the association between academic adaptation and indicators
of Attention Deficit Hyperactivity Disorder t in Higher Education Students)
Coorientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Estudo longitudinal: preditores do processo da aprendizagem da leitura e da escrita (Longitudinal study: predictors of the
process of learning to read and write)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Efeitos do programa Amigos do Ziki nas competências socioemocionais no período pré-escolar (Effects of the Ziki´s Friends
program on socioemotional skills in the preschool period)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Spence Children´s Anxiety Scale: estudo psicométrico da versão portuguesa de crianças e pais (Spence Children´s Anxiety Scale:
a psychometric study of the Portuguese version of children and parents)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Pela saúde mental na adolescência (For mental health in adolescence)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2017 | O papel da ansiedade generalizada e dos resultados escolares na rejeição pelos pares no 2º ciclo do ensino básico (The role
of generalized anxiety and school results in peer rejection in the 5th and 6th grade)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2017 | Preditores dos índices de qualidade da vizinhança das mães e educadoras de infância (Predictors of quality indexes in the
neighborhood of mothers and kindergarten teacher)
Orientador
|
Temas de Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | O papel da meta-emoção parental na competência emocional de crianças em idade escolar (The role of parental meta-emotion in
the emotional competence of school children)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Preditores emocionais e sociais da competência académica no 1º ciclo do ensino básico (Emotional and social predictors of
academic competence in the primary school)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Preditores da escrita de palavra no 1º e 2º anos de escolaridade (Predictors of word writing in the 1st and 2nd grade)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | (Re)visões sobre as dificuldades de aprendizagem no 1º ciclo do ensino básico ((Re) views on learning difficulties in the
primary school)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Preditores da leitura e da escrita: consciência fonológicas e linguagem oral (Predictors of reading and writing: phonological
awareness and oral language)
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Implementação do modelo Response to Intervention (RTI) na promoção de competências de literacia emergente (
Implementation of the Response to Intervention (RTI) model to promote emergent literacy skills)
Coorientador
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2021/01/09 - 2021/01/09 | GOT TALENT Project - innovation and social entrepreneurship initiative which aims to activate social innovation processes and attract social investment, to promote development sustainable use of the territory, at an economic, social and environmental level. Activities: listening to the Young members of Associations of the Municipality of Vale de Cambra and other Agents of the territory, to identify the current challenges and needs of the Municipality and realize how young people, can contribute positively to the creation of responses. (2021/01 - 2021/01) | Associação de Desenvolvimento Regional Integrado das Terras de Santa Maria, Portugal |
2020/05/29 - 2020/06/19 | Two Webinars
1. Back to school- webinar after the COVID 19 lockdown. A panel of experts and representatives of the Portuguese government.
https://youtu.be/iLDE92cOr10.
2. Back to work- webinar after the COVID 19 lockdown. A panel of experts and representatives of the Portuguese government.
https://www.youtube.com/watch?v=5jy-FiKax6w
(2020/05/29 - 2020/06/19)
Seminário (Membro da Comissão Científica)
|
Universidade do Porto, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2022/06/09 - 2022/06/09 | Webinar
Specific Educational Needs: Past, present and future
https://www.youtube.com/watch?v=Y8aSrYJYSQ8, 2022
Seminário
|
Specific Educational Needs: Past, present and future
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
2021/02/10 - 2021/02/10 | Participated in the Webinar Child Protection System in addition to pandemic: what challenges and opportunities? , organized
by the ProChild Academy. The Webinar was attended by Rui Godinho (Santa Casa da Misericórdia of Lisbon), Paulo Guerra (Center
for Judicial Studies), Inês Amaro (Instituto Social Security) and Rosário Farmhouse (National Commission for the Promotion
of Rights and Protection of Children and Youth).
Seminário
|
“Child Protection System in addition to pandemic: what challenges and opportunities? ”
Academia-ProChild Academy, Portugal
|
2020/11/18 - 2020/11/21 | Moderated the invited Symposium titled ONCE UPON A TIME THERE WAS A CHILD WITH LEARNING
DIFFICULTIES BUT NOW IT’S TIME TO PROMOTE CHILDREN’S SCHOOL READINESS
Congresso
|
6th International Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents
AITANA , Espanha
|
2019/02/08 - 2019/05/22 | BRIEF TRAINING COURSE
1. Stress: Using Mindfulness to Manage an Automatic Biological Response
DATA: 8 February 2019 Duration: 3h
2.The Energy of Emotions: The Foundational Role of Consciousness
DATA: 23 April 2019 Duration: 3h
3.Attention training
DATA: 22 May 2019 Duration: 3h
Oficina (workshop)
|
Pedagogical Innovation Courses- University of Porto
University of Porto _ Reitoria, Portugal
|
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2023/11 | Emotional regulation of employed children: impact of the family experience of adoption
Arguente principal
|
Estudante: Ana Raquel Gomes Pacheco (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/11 | The fears, losses and changes in the lives of institutionalized children
Arguente
|
Ana Sofia Martins Soares (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/11 | Contributions of the invented writing task and analysis of the results of its application with children at the end of preschool
Arguente
|
Carolina Moniz Mateus (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/07 | Understanding the process of anticipating retirement based on the analysis of professional paths: “The Bank at a certain point
reminds us that that place is not ours”
Presidente do júri
|
Sofia Carneiro de Sousa (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/07 | Programa de Promoção de Competências Socioemocionais em Idade Pré-Escolar(Emogenius): Um Estudo Piloto
Orientador
|
Francisca Alves Adrego (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/07 | Mapping of Music Therapy in Portugal
Orientador
|
Inês Torrão Pentieiros (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2023/07 | The Role of Parental Meta-Emotion in the Socio-Emotional Skills of School-Aged Children
Orientador
|
Patrícia Manuela da Rocha Moreira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/11 | Coping with an emotional stringendo: the role of dysfunctional coping in music performance anxiety
Orientador
|
Sara Alexandra da Costa Ferreira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/11 | The (in)definitions of education professionals about learning difficulties
Orientador
|
Carla Madalena Gomes de Sousa (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/07 | Meta-analysis on the neurophysiological modulation of attention to threat by anxiety: data on the P3 and LPP
Presidente do júri
|
Catarina Alexandra Alves Botelho (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/07 | Tell me what you see, I'll tell you how you relate: Rorschach test and attachment theory
Presidente do júri
|
Joana Cabral Almeida (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/07 | The role of helicopter parenting and perfectionism in the academic satisfaction of generation Z college students
Orientador
|
Nuno Filipe Mota Costa (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/06 | Socio-emotional predictors of academic performance of 5th Grade students
Orientador
|
José António de Sousa Gonçalves (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021/07 | Contributions of cognitive and emotional processes to social adjustment in preschool age
Orientador
|
Sandra Filipa Duarte Patoilo (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021/07 | The Growing with Sophia project
Orientador
|
Ana Alexandra Fonseca Vilela (Mestrado) |
2021/07 | The role of positive parental meta-emotion on preschoolers' socioemotional skills
Orientador
|
Gabriela Filipa Fonseca Pinto (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021 | A look at the role of the school psychologist in the last three decades
Orientador
|
Vera Susana Tinoco dos Santos Rodrigues (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
|
2020/12 | "Literacy, Numeracy and Motricity Skills: A Study with Preschool Children"
Arguente
|
Eliana Raquel da Silva Machado (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/11 | Marital Satisfaction, Sexual Satisfaction and Body Image in Couples - Exploratory Study.
Presidente do júri
|
Telma Eugénia Alves Gomes (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/11 | The development of the perception of ambivalent emotions and the resolution of social problems in children aged 6 to 8 years
Arguente
|
Isabela Fontes De Melo (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/11 | Measuring the Social Impact of the Grow Innovation Program of IRIS - Regional Incubator for Social Innovation: Between the
Confrontation with the Requirements of Innovation and Social Entrepreneurship and the Support for Training to do so¿
Presidente do júri
|
Tiago João Ferreira Monteiro (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/10 | "Impact of the ImprovementCog cognitive stimulation program on quality of life, anxiety, and depression in elderly people
with Mild Cognitive Deficit and Dementia".
Presidente do júri
|
Sara Joana Ferreira Moreira (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/10 | My mind speaks a language that I cannot verbalize: a study on the avoidance response style to the Rorschach test
Arguente
|
Maria da Silva Magro Canilho Ferreira (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/07 | The Vision of Families and Professionals on Scouting: Exploratory Study
Orientador
|
Bruna Sofia da Silva Ferreira (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/07 | Mindfulness practice as a promoter of executive functioning in students of the 3rd year of schooling
Arguente
|
Patrícia Sofia Almeida Reis (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/07 | “Study of Predictors of Social Competence in Adopted and Non-Adopted Children”
Arguente
|
Mariana Faria Schwarz (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/07 | “Motivational atmosphere in football in the context of children and adolescents: the role of parents and coaches”
Arguente
|
Carolina Pinto Vieira (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/07 | “Burnout and Work-Family Conflict: a study with Lawyers”
Presidente do júri
|
Andreia Filipa Gonçalves da Silva (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2020/07 | Emotional Knowledge and Quality of Social Information Processing in Preschool Age
Orientador
|
Francisca de Gusmão Calheiros Nunes da Silva (Mestrado)
FPCE UP, Portugal
|
2019 | Relatório Científico-Profissional de Mestrado Integrado em Psicologia (Scientific-Professional Report of Integrated Master
in Psychology)
Arguente
|
Liliana Conceição Pereira da Silva (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | Sinais de Alerta nas Perturbações do Espectro do Autismo: Estudo Retrospetivo (Warning Signs of Autism Spectrum Disorders:
Retrospective Study)
Arguente
|
Marta Sofia Azevedo Teixeira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | Apoio social, bem-estar subjetivo e solidão em idosos: Estudo comparativo entre Brasil e Portugal (Social support, subjective
well-being and loneliness in the elderly: a comparative study between Brazil and Portugal)
Presidente do júri
|
Graziele Rubin Baronio (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | A relação trabalho-família como fonte de stress ocupacional em bombeiros portugueses (The work-family relationship as a source
of occupational stress in Portuguese firefighters)
Presidente do júri
|
Ana Sofia da Cruz Ferreira (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | A relação entre o conhecimento emocional e o rendimento escolar (The relationship between emotional knowledge and school performance)
Arguente
|
BENILDE BARBOSA DA SILVA (Mestrado) |
2019 | Impacto de incidente crítico no Esquecimento Dirigido: memória traumática na ferrovia em Portugal (Impact of a critical incident
on Managed Oblivion: traumatic memory on the railroad in Portugal)
Presidente do júri
|
Manuel Sérgio Arada da Fonseca (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | Motivação e competências de escrita em alunos do 8.º ano: Adaptação da Escala de Fontes de Autoeficácia na Escrita (Motivation
and writing skills in 8th grade students: Adaptation of the Scale of Sources of Self-efficacy in Writing)
Arguente
|
Mariana Dias Teixeira Moreira da Silva (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | Preditores individuais, familiares e extrafamiliares de competência social em crianças adotadas: um estudo multi-informantes
(Individual, family and extra-family predictors of social compatibility in adopted children: a multi-informant study)
Arguente
|
Joana Lara Ferreira Soares (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | A relação entre o conhecimento emocional e o rendimento escolar (The relationship between emotional knowledge and school performance)
Arguente
|
Benilde Barbosa da Silva (Mestrado)
Universidade Lusíada do Porto, Portugal
|
2018 | Já leu um livro hoje?: estudo da relação entre comportamentos de leitura e a memória operatória (Have you read a book today
?: study of the relationship between reading behaviors and operative memory)
Presidente do júri
|
Patrícia Alexandra Soares Campos (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 | Empatia, Relação Professor Aluno e Comportamentos de Aprendizagem (Empathy, Teacher-Student Relationship and Learning Behaviors)
Arguente
|
Bárbara Rocha Dias (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 | Diferenças no acordo entre informadores na avaliação de sintomas psicopatológicos em função do nível de realização académica
em estudantes portugueses (Differences in the agreement between informants in the assessment of psychopathological symptoms
according to the level of academic achievement in Portuguese students)
Arguente
|
Sofia Ortigão de Oliveira Matos Dias (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
2017 | Realização académica e problemas de internalização em estudantes do 2º e 3º ciclo do ensino básico e estudantes do ensino
secundário (Academic achievement and internalization problems in students of middle and secondary school)
Arguente
|
Eloide dos Santos (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
|
2017 | Interação pais-criança em situação de jogo livre. Um estudo exploratório (Parent-child interaction in a free game situation.
An exploratory study)
Arguente
|
Andreia Patrícia Amaral Rodrigues (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 | Conflito trabalho-família, stress parental e comportamento de externalização em crianças em idade pré-escolar (Work-family
conflict, parental stress and externalizing behavior in preschool children)
Arguente
|
Micael Batista Santos (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 | Histórias de vida de mulheres líderes portuguesas: vivências e significados (Life stories of Portuguese women leaders: experiences
and meanings)
Presidente do júri
|
Diana Gabriela Barbosa Lopes (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 | Efeito do poder associado a legitimidade e estabilidade sobre a responsabilidade à reivindicação dos outros (
Effect of the power associated with legitimacy and stability on the responsibility for the claim of others)
Presidente do júri
|
Ricardo Begonha Moreira Gonçalves (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 | “Teamwork in the Academia – An empirical study”,
Arguente
|
Zita Dulce Pacheco (Doutoramento)
Universidade da Madeira, Portugal
|
2015 | “Indicadores Psicológicos e de Qualidade de Vida de Pacientes em Contexto Hospitalar: Um contributo para o trabalho de equipa
na psicologia da saúde” (Psychological and Quality of Life Indicators of Patients in Hospital Settings: A Contribution to
Teamwork in Health Psychology”)
Arguente
|
Fátima Liliana Gouveia Roque (Doutoramento)
Universidade da Madeira, Portugal
|
2015 |
Promoção da fluência manuscrita em crianças com dificuldades da transcrição. (Promotion of handwritten fluency in children
with transcription difficulties")
Arguente principal
|
Naiana Maria Soares Bezerra Parente (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal
|
2015 | Constituição de amostras em estudos sobre dislexia (Constitution of samples in studies on dyslexia)
Arguente
|
Cristina Maria da Silva Gomes (Mestrado)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
2015 | Perspetiva de Crianças Adotadas sobre as relações familiares e sociais (Perspective of Adopted Children on family and social
relationships)
Arguente
|
Cristina Domingues (Mestrado)
Centro de Psicologia da Universidade do Porto -Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 | Reabilitação Cognitiva na lesão cerebral adquirida: Desenvolvimento e implementação do programa CareBest (Cognitive Rehabilitation
in acquired brain injury: Development and implementation of the CareBest program)
Presidente do júri
|
Vera Patrícia Correia Fernandes (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 | Contribuição para a validação portuguesa da bateria de avaliação cognitiva (BACB): Estudo comparativo entre Grande Porto
e Lezíria do Tejo (Contribution to the Portuguese validation of the cognitive assessment battery (BACB): Comparative study
between Greater Porto and Lezíria do Tejo)
Presidente do júri
|
Telma Alexandra Pinheiro Miranda (Mestrado) |
2014 | A meta-emoção parental e os seus efeitos no conhecimento emocional em crianças de idade escolar (
Parental meta-emotion and its effects on emotional knowledge in school-age children)
Arguente
|
Eloice Cremilde Inácio Chongo (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 | Regulação emocional de crianças adotadas: impacto da vivência familiar de adoção (Emotional regulation of adopted children:
impact of family adoption experience)
Arguente
|
Ana Raquel Gomes Pacheco (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 | Os medos, as perdas e as mudanças na vida das crianças institucionalizadas (Fears, losses and changes in the lives of institutionalized
children)
Arguente
|
Ana Sofia Martins Soares (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 | Ser adotado na escola: estudo dos preditores da vivência de adoção na escola (Being adopted at school: study of predictors
of the experience of adoption at school)
Arguente
|
Anne-Sophie de Sá Carvalho (Mestrado) |
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2018/01 - 2018/02 | 4th International Congress of Health of Polytechnic Institute Leiria (Leiria, Portugal, 11 and 13, may, 2018, “Global Health Trends | Leiria |
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021/01/09 - Atual | Horizon Research Publishing, USA (HRPUB) | Kevin Nelson |
2020/06/20 - Atual | Frontiers in Psychology (1664-1078 ) | Isabel Menezes |
2015/05 - Atual | Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (1852-4206) | |
2015 - Atual | Paidéia (Ribeirão preto) (ISSN 0103-863X ) | |
2018 - 2021 | Psicologia Reflexão e Crítica | |
2019 - 2019 | Australian Journal of Learning Disabilities (1324-8928) | Informa UK (Taylor & Francis) |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2016 - 2020 | Member of the Curriculum Vitae evaluation team for the 180/240 ECTS competition in the Psychological Intervention, Education
and Human Development. Analysis of candidates' CVs and individual interviews.
Avaliador
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | |
2014 - 2015 | Participation in evaluation panels of scientific projects submitted to the Agencia Nacional de Investigación e Innovación
(ANII) of Uruguay in the Education sector. ANII is a governmental entity that promotes research and the application of new
knowledge to the country's productive and social reality. ANII makes public resources available for research projects, national
and international graduate scholarships and programs to encourage innovative culture and entrepreneurship, in the public and
private sectors.
Avaliador
|
Consultoria / Parecer
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2021/01/30 - Atual | Project PONTES The project aims to promote socio-emotional skills in students who attend the 5th grade of schooling in times of Pandemia-COVID-19. Supervises the implementation and implementation of an Evidence-Based Practice | Agrupamento de Escolas da Zona Urbana da Figueira da Foz, Portugal |
2018/09 - Atual | O "Crescer do ser" is a preschool program that aims to promote school readiness in families. The main aims were: connected to the enhancing children's self-regulation and autonomy, improve parents' engagement in their children's early learning experiences, and reinforce parent/child/teacher relationships. The consulting review the theoretical framework and supported the design, and implementation of the project in two kindergartens (one public and one private). | CENTRO DE BEM-ESTAR INFANTIL E JUVENIL DO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS, Portugal Agrupamento de Escolas da arrifana , Portugal |
2016/09/30 - Atual | This project "O Crescer do ler" aims to promote emergent literacy in kindergarten, design based on the RTI model. Consultant with psychologists involved in the implementation of the project: a)universal screening, implementation of different levels of intervention and monitoring of intervention; b) activities implemented in the educational community and c) activities developed with the parents of the children involved in the project. The consultancy developed with pre-school teachers aiming to promote the pedagogical practice. | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022/01 - 2033/12 | PlenaMente- Câmara Municipal VIla do Conde This is a municipal program to promote mental health in a school context, included in the Action Plan for Disadvantaged Communities 2023-2025. The program will focus on young people attending the second and third cycles of basic education, but also secondary school students, teachers and educational assistants, families, and the educational community in general. https://noticiasondaviva.pt/promocao-da-saude-mental-chega-as-escolas-vilacondenses/ https://noticias.up.pt/fpceup/a-fpceup-colabora-na-qualid | |
2018/10/01 - 2022/10/01 | Emogenius Project: a new social-emotional learning Portuguese program created by a multidisciplinary team of psychologists and pediatricians, directed to 4 and 5-year-old children, intending to promote social-emotional competence, while placing a special focus on the mind and body connection, and mindfulness exercises. | Agrupamento de Escolas Eugénio de Andrade, Portugal |
2019/09/09 - 2021/07/30 | VOO MATEMÁTICA: PROJECT TO PROMOTE MATH SKILLS IN PRESCHOOL Early mathematics skills are promoted through simple activities and interactions that stimulate number sense, arithmetical thinking, and problem-solving strategies, as well as other cognitive abilities associated with mathematical performance, such as the spatial-temporal orientation, working memory, attention planning, between others. The project aims to evaluate the efficacy of interventions in 150 preschool children. | Agrupamento de Escolas Samora Correia , Portugal |
2016/09/30 - 2020/07/30 | Os pés do PES ( The feet of the Health Promoting School) In a school context, health education consists of providing children and young people with knowledge, attitudes, and values that help them to make choices and make decisions appropriate to their health and their physical, social and mental well-being, as well as the health of those around them, thus giving them an intervention role. The project Os pés do PES aims to 1. Identify the various types of behavior related to interpersonal problems through a longitudinal study integrating measures of | Agrupamento de Escolas Eugénio de Andrade, Portugal |
2017/09/30 - 2019/07/11 | This project implemented in Public School - Agrupamento de Escola de Sande - aims to promote emergent literacy in kindergarten, design based on the RTI model. The consulting with teachers of kindergarten involved in the implementation of the project occurred during the universal screening, implementation of different tiers of intervention and monitoring of intervention. | Agrupamento de Escola de Sande , Portugal |
2014/09/16 - 2018/07/05 | This project design based on the multi-tier system of supports, implemented in three Public School of DRE da RAM - aims to promote academic success and socioemotional adjustment at the beginning of primary school, design based on the RTI model. The consulting with psychologist responsible from the project support the design of universal screening, implementation of different tiers of intervention and monitoring of intervention. | Diercção Regional da Educação - Madeira , Portugal |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2013/01 - 2023/12 | Loss in infancy | (Pós-Graduação) | Instituto Português de Psicologia, Portugal |
2022/10 - 2023/06 | Promoting the Well-Being of Early Childhood Educators by Supporting Positive Behavior in Pre-School Education | (Curso de Especialização Tecnológica) | |
2021/02/01 - 2021/06/22 | Promoting of the training course for pre-school teachers - The Growth of Reading and Being - Multilevel intervention project in the field of literacy and emerging numeracy and socio-emotional skills. | (Outros) | |
2019/06/17 - 2020/06/28 | Specialized Training in Psychology with Intervention in the School Context: Approaches Applied to Build a More Inclusive School (25hours) | (Outros) | Direção-Geral da Educação, Portugal |
2020/01/10 - 2020/01/10 | Promotion of a training course for School Psychologists and CRE Psychologists, entitled: Psychology in the school context - evaluation by reference to the curriculum: models, instruments and practices. Duration: 10 hours, organized by Direção Regional de Educação, em parceria com Direção-Geral da Educação, Código: ITG-1839/19. | Direcção Geral da Educação da Região Autónoma , Portugal | |
2008 - 2020 | Learning disabilities: reading and writing. Duration: 25 hours Target population: pre-school teachers, teachers and educational psychologists | (Outros) | |
2012/01 - 2014/01 | Cognitive Assessment with children and adolescents: Wechsler intelligence scale for children | Clinical assessment with children and adolescents (Pós-Graduação) | Instituto CRIAP, Portugal |
2008/11 - 2008/11 | Assessment and Intervention in Learning Disabilities | Profiforma, Portugal | |
2004/09 - 2004/10 | Assessment of learning disabilities: reading and writing | (Pós-Graduação) | Colégio dos Altos Estudos, UCAE, Portugal |
Entrevista (jornal / revista)
Descrição da atividade | Jornal / Forum | |
---|---|---|
2023/03/02 | Should we study with our children? Devemos estudar com os nossos filhos? | VISÃO JÚNIOR |
2023/03 | How to talk about war with your children? Como falar da guerra com os seus filhos ? | VIsão Junior |
2021/02/04 | Confined and irritated: 5 tips to avoid conflicts at home Confinados e irritados: 5 conselhos para evitar conflitos aí por casa | VISÃO JÚNIOR |
2021/02/03 | Article from Visão Júnior magazine that aims to leave brief guidelines and suggestions for families to deal with emotional distress in contexts during confinement. "Confined and angry: 5 tips to avoid conflict at home" | Visão Júnior |
2020/09/21 | Participated in the "Visão Junior” (Portuguese magazine) in the "Especial Escola" section, about the main fears of children and young people in relation to the various changes caused by the pandemic on their return to school. | Visão Júnior |
2020/04/14 | Participated in the "Publico Forum- portuguese newspaper) Parents and children in isolation: how to manage the emotional impact on children? The emotional impact on children during the COVID-19 pandemic Participou no Fórum Público Pais e filhos em isolamento: como gerir o impacto emocional nas crianças? O impacto emocional nas crianças em tempo da pandemia COVID-19 | Público |
2019/02/06 | Magazine JN article, When parents do not agree on their children's education Article that addresses the impact of parenting practices Artigo da revista Magazine JN, Quando os pais não estão de acordo na educação dos filhos Artigo sobre o impacto das práticas parentais | Jornal de Noticias |
2017/11/26 | Public newspaper article entitled: REPORTAGEM How many words do you say in a minute? Problems with language are prevented in preschool, 26 November, 2017https://www.publico.pt/2017/11/26/sociedade/reportagem/quantas-palavras-dizes-num-minuto-problemas Artigo do jornal Público intitulado: REPORTAGEM Quantas palavras dizes num minuto? Problemas com a língua previnem-se no pré-escolar, 26 de novembro de 2017 https://www.publico.pt/2017/11/26/sociedade/reportagem/quantas-palavras-dizes-num-minuto-problemas-com-a-lingua-previnemse-no-preescolar-1793177 | Público |
2017/05/05 | Interview (newspaper). Title: The Porto project aims to prevent learning difficulties in kindergartens. description of the emerging literacy promotion project. Projeto do Porto visa prevenir dificuldades de aprendizagem em jardins-de-infância. descrição do projeto depromoção de literacia emergente. | Diário de Noticias |
Entrevista / Programa (rádio / tv)
Programa | Tema | |
---|---|---|
2023/11/17 - Atual | MOCHILA CULTURAL DIGITAL - PNA | Filme Debate #LINGO. O desfio de crescer na era das redes sociais - |
2023/01/26 - Atual | IndieJunior Porto. Mochila Cultural Digital e foi transmitida em direto no canal de youtube da DGEstE Ministério da Educação. | Viver O Luto Através da Arte, |
2014/06/11 - Atual | Canal Superior report entitled: Study techniques, what do the experts say? June 2014, https: //information.canalsuperior.pt/noticias/18035 Reportagem do Canal Superior intitulado: Técnicas de estudo o que dizem os especialistas? junho de 2014, https://informação.canalsuperior.pt/noticias/18035 | Hábitos e Competências de Estudo |
2021/01/30 - 2021/02/05 | Participated in the "Points in the II´s" (information program) - Portuguese program in a Portuguese channel of tv - Porto Canal. | The importance of cartoons for inclusion. |
2021 - 2021 | PONTOS nos II`s | "Os desenhos animados são muito para lá do entretenimento" |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2018/11 - Atual | Member of ELN- European Literacy Network COST is supported by the EU Framework Program Horizon 2020 | |
2018/02 - Atual | INTERNATIONAL SOCIETY FOR THE STUDY OF BEHAVIOURAL DEVELOPMENT (ISSBD) | Member |
2016 - Atual | Member of Order of Portuguese Psychologists (OPP) n. 2808; certified specialist in Educational Psychology and Clinical Psychology. | |
2016 - Atual | Member of Order of Portuguese Psychologists (OPP) n. 2808; certified advanced specialty in Early Intervention and Special Educational Needs. | |
2019/04/05 - 2021/01/22 | Order of Portuguese Psychologists (Ordem dos Psicólogos Portugueses;OPP) Member of the Jurisdictional Council (Membro Vogal do Conselho Jurisdicional, MCJ-OPP) | Member of the Jurisdictional Council (Membro Vogal do Conselho Jurisdicional, MCJ-OPP) |
Revisão ad hoc de artigos em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2022/10 - Atual | Clínica y salud Investigación Empírica en Psicología | |
2022/03 - Atual | Social Development | |
2022/01 - 2024/01 | International Journal of Environmental Research and Public Health | |
2021 - 2024 | Frontiers in Psychology | |
2019/01 - 2024 | Psicologia: Reflexão e Crítica | |
2021/09 - 2023/03 | Canadian Journal of School Psychology | |
2021/09 - 2021/10 | Australian Journal of Learning Difficulties |