???global.info.a_carregar???
Rui Bordalo is graduated in Art Conservation (2003). Interested in new technologies applied to Conservation, he researched the consequences of laser cleaning of oil paintings, which led him to assess the potentialities and dangers of this technique with a PhD degree at the Courtauld Institute of Art, University of London (2011). He then lectured at Portucalense University (2009-2012) before pursuing a post-doctoral fellowship at HERCULES Lab with an individual project (The artistic materials of 19th century in Portugal: analytical and statistical characterisation), in 2013-2016, under a FCT grant (BPD/85259). There, he analysed and identified the materials used by some of the most relevant 19th century Portuguese painters with a vast range of analytical techniques (XRF, SEM-EDX, XRD, FTIR and Raman spectroscopy, FORS, colourimetry, and microscopy) while developing in-situ analytical non-destructive methodologies for paintings. In 2016, he later joined another project dedicated to transference of knowledge and entrepreneurship in Cultural Heritage. At present, he is integrated member of CITAR where he is developing research on a project focused on the geomaterial study and conservation of Soares dos Reis works. He has also developed since 2004 a series of computer-related interests and skills including web development, computer programming, databases, and digital imaging. He holds a postgraduation in Applied Informatics to Organizations (specialization in Information Systems Development) at ISCTE to further develop expertise in the field of applied informatics to Cultural Heritage. He is also co-founder and editor-in-chief of e-conservation journal, having provided extensive hands-on as editor, reviewer, and graphic designer.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Rui Bordalo

Nomes de citação

  • Rui Bordalo
  • Bordalo, Rui

Identificadores de autor

Ciência ID
EE16-F237-8016
ORCID iD
0000-0003-2852-1345

Endereços de correio eletrónico

  • rbordalo@porto.ucp.pt (Profissional)
  • rmbordalo@gmail.com (Pessoal)

Moradas

  • CITAR, Universidade Católica Portuguesa, Rua Diogo de Botelho, 1327, 4169-005, Porto, Porto, Portugal (Profissional)
  • CITAR, Universidade Católica Portuguesa, Rua Diogo de Botelho, 1327, 4169-005, Porto, Porto, Portugal (Profissional)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - História da Arte
  • Ciências Exatas - Química - Química Analítica
  • Humanidades - Outras Humanidades
  • Humanidades - História e Arqueologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2018
Concluído
Post-Graduation in Applied Informatics to the Oganisations, specialization in Information Systems Development (Pós-Graduação)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Escola de Tecnologias e Arquitectura, Portugal
2011/05/31
Concluído
PhD at the Courtauld Institute of Art, University of London (Doctor of Philosophy)
Courtauld Institute of Art, Reino Unido
"Characterisation of the Alterations Induced by UV Laser Radiation on the Pigmented Oil Layers in Nineteenth Century Paintings on Canvas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
n/a
2003
Concluído
Conservation and Restoration, Specialisation: Technology (Licenciatura)
Especialização em Easel Paintings and Polychromed Wood Sculpture
Instituto Politécnico de Tomar, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2001
Concluído
Bachelor in Conservation and Restoration (Bacharelato)
Instituto Politécnico de Tomar, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
15
Percurso profissional

Ciência

2018/12/01 - Atual Investigador Contratado (Investigação)
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal

Outros

2016/10/11 - 2017/02/11 Postdoctoral researcher. Project: “HIT3TEC, HERCULES Interface for Technology, Transfer and Teaming in Cultural Heritage”. Funding: ALT20-03-0246-FEDER-000004
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2013/03/01 - 2016/02/28 Post-doctoral researcher with the project "The artist materials from the XIX century in Portugal: analytical and statistical characterisation". Funding: FCT postdoctoral fellowship.
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2009/09/01 - 2012/07/31 Invited Auxiliar professor, undergraduate and graduated courses taught in Conservation and Restoration: Techniques of Laboratorial Analysis, Physics in Conservation, Techniques and Materials for Art P
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique Departamento de Turismo Património e Cultura, Portugal
2004/03/01 - 2004/12/31 Professional internship as technician of laser technology applied to painted surfaces
Instituto de Soldadura e Qualidade, Portugal
2003/03/03 - 2003/05/30 Erasmus
Université catholique de Louvain, Bélgica
2001/08/01 - 2001/09/28 Conservation Technician
Ocre, Lda, Portugal
2000/09/01 - 2000/09/30 Internship in the Areas of Collections Maintenance and Conservation
Biblioteca Nacional de Portugal, Portugal
2000/08/01 - 2000/08/31 Paintings Conservation Internship
Câmara Municipal de Santarém, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2013 - 2016/02 The artist materials from the XIX century in Portugal: analytical and statistical characterisation
BPD/85259
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
Foundation for Science and Technology (FCT)
2006 - 2009/01 Characterisation of the Alterations Induced by UV Laser Radiation on the Pigmented Oil layers in Nineteenth Century Paintings on Canvas
SFRH/BD/16759/2004
Bolseiro de Doutoramento
Courtauld Institute of Art, Reino Unido
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Projeto

Designação Financiadores
2018 - Atual GEO-SR - Multidisciplinary approach to the alteration, alterability and conservation of Soares dos Reis’ geomaterial sculptures: reevaluation of museological paradigms and creation of value for changing societies, through Cultural Heritage
031304
Investigador
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal
Horizon 2020

Foundation for Science and Technology (FCT)
2016 - 2018/02/10 HIT3CH, HERCULES Interface for Technology, Transfer and Teaming in Cultural Heritage
UEvora_HERCULES_BPD_3BI/HIT3TEC/2016
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
European Regional Development Fund
2007 - 2008 LASARTE II - Laser Technology in Pictorial Materials
70/00343/2007
Investigador
Instituto de Soldadura e Qualidade, Portugal
AdI - Agência de Inovação

Outro

Designação Financiadores
2015 - 2018/12/31 Wikipedia: GLAM/Museum of Évora
volunteer project
Investigador
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2006 - 2008 INART – Innovative laser based system and technologies for in-situ cleaning of painting artworks
COOP-CT-2005-017861
Investigador
Instituto de Soldadura e Qualidade, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Rui Bordalo; Carvalho, Salomé Silva de; Eduarda Vieira; José Guilherme Abreu. "Active infrared Thermography analysis with a low cost camera in plaster sculptures of museum collections". Trabalho apresentado em 3rd International Conference in Green Conservation of Cultural Heritage, Porto, Portugal, Porto, Portugal, Porto, 2019.
    Em revisão
  2. Barbara Lydzba-Kopczynska; Carlo Bottaini; Rui Bordalo; Roksana Wawrzczak; Pawel Milejsk. "Chemometrics Methods In The Reconstruction Of The Chemical Composition Of Medieval Silver Hohlpfennig From Poland". Trabalho apresentado em 5th International Congress on Chemistry for Cultural Heritage, Bucharest, 2018.
    Publicado
  3. Frederico Henriques; Ana Bailão; Rui Bordalo; Agnés Le Gac; Alexandre Gonçalves; Liliana Cardeira; Eduarda Vieira; António Candeias. "Mapping lacunae for retouching paintings with computer graphics software". Trabalho apresentado em 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, Split, 2017.
    Publicado
  4. Rui Bordalo; Sónia Costa; Carlo Bottaini; António Candeias. "Retratos dos Duques de Bragança (1908-1910) do Paço Ducal de Vila Viçosa, Portugal: Estudo Histórico-Artístico". Trabalho apresentado em Congresso Palácios e Dinâmicas Urbanas: Centro de Poder e Conhecimento na Europa, Evora, 2015.
    Publicado
  5. Rui Bordalo; Paulo J. Morais; Christina R.T. Young; Luís F. Santos; Rui M. Almeida. "The Effect of Excimer Laser Irradiation on Selected Pigments used in the 19th Century". Trabalho apresentado em ICOM-CC Lisbon 2011, Lisbon, 2011.
    Publicado • 10.13140/RG.2.1.3535.6645
Artigo em revista
  1. J. L. Cardoso; Carlo Bottaini; José Mirão; R. J. Silva; Rui Bordalo. "O espólio metálico do povoado pré-histórico de Leceia. Inventariação e estudo analítico [The Metallic Artifacts of the Prehistoric Fortified Settlement of Leceia (Oeiras): Inventory And Analytical Study]". Estudos Arqueológicos de Oeiras 26 (2020): 41-66. https://www.researchgate.net/publication/340388980_O_espolio_metalico_do_povoado_pre-historico_de_Leceia_Oeiras_inventariacao_e_estudo_analitico.
    Publicado
  2. Carlo Bottaini; L. Rafael; R. Fortuna; S. Gómez Martínez; Rui Bordalo; Massimo Beltrame; José Mirão; R. Silva. "Islamic copper-based metals from Garb al-Andalus (South-Western Iberia) at the end of the Islamic Golden Age. The contribution from Martulah (Mértola)". Archaeometry (2020):
    Em revisão
  3. Carlo Bottaini; J.L. Cardoso; R.J. Silva; Rui Bordalo. "Revisiting the arsenical copper metallurgy in Western Iberia. A contribution from Leceia (Central Portugal)". Journal of Archaeological Science: Reports (2020):
    Em revisão
  4. Rui Bordalo; Carlo Bottaini; António Candeias. "A Framework Design for Information Management in Heritage Science Laboratories". Journal on Computing and Cultural Heritage (2020):
    Aceite para publicação
  5. Rui Bordalo; Carlo Bottaini. "Spectral Databases of Artist’s Materials used in Heritage Science: use, limitations and guidelines". Journal of Cultural Heritage (2020):
    Submetido
  6. José Luis Silva; Rui Bordalo; José Pissarra. "Wood Identification: an overview of current and past methods". ECR - Estudos de Conservação e Restauro (2020):
    Acesso aberto • Aceite para publicação
  7. José Guilherme Abreu; Salomé Carvalho; Rui Bordalo; Eduarda Vieira. "The Image Of Soares Dos Reis’ Sculpture In Art History, Art Criticism And Literature: Epochs, Models And Representations". ARTis ON 9 (2019): 74-85. http://artison.letras.ulisboa.pt/index.php/ao/article/view/240.
    Acesso aberto • Publicado
  8. Carlo Bottaini; Antonio Brunetti; Rui Bordalo; António Valera; Nick Schiavon. "Non-destructive characterization of archeological Cu-based artifacts from the early metallurgy of southern Portugal". Archaeological and Anthropological Sciences 10 8 (2018): 1903-1912. http://dx.doi.org/10.1007/s12520-017-0501-x.
    Publicado • 10.1007/s12520-017-0501-x
  9. Cátia Salvador; Rui Bordalo; Mara Silva; Tânia Rosado; António Candeias; Ana Teresa Caldeira. "On the conservation of easel paintings: evaluation of microbial contamination and artists materials". Applied Physics A: Materials Science and Processing 123 1 (2016): http://dx.doi.org/10.1007/s00339-016-0704-5.
    Publicado • 10.1007/s00339-016-0704-5
  10. Carlo Bottaini; Raquel Vilaça; Nick Schiavon,; José Mirão; António Candeias; Rui Bordalo; Giovanni Paternoster; Ignacio Montero-Ruiz. "New insights on Late Bronze Age Cu-metallurgy from Coles de Samuel hoard (Central Portugal): A combined multi-analytical approach". Journal of Archaeological Science: Reports 7 (2016): 344-357. http://dx.doi.org/10.1016/j.jasrep.2016.05.009.
    Publicado • 10.1016/j.jasrep.2016.05.009
  11. Rui Bordalo; Carlo Bottaini; Claudia Moricca; António Candeias. "Material Characterisation of a Florentine Painter in Portugal in the Late 19th century: Paintings by Giorgio Marini". International Journal of Conservation Science 7 4 (2016): 967-980. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85007427104&partnerID=MN8TOARS.
    Acesso aberto • Publicado
  12. António Candeias; Rui Bordalo; Luiz Souza; Yacy-Ara Froner. "3rd Portuguese-Brazilian Conference on Conservation and Restoration - Thinking Conservation in its multiple aspects | O III Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro - refletir a Conservação nas suas multiplas vertentes". Conservar Patrimonio 23 (2016): 7-8. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84979920385&partnerID=MN8TOARS.
    Acesso aberto • Publicado • 10.14568/cp23fm2
  13. Cátia Salvador; Mara Silva; Tânia Rosado; Rita Vaz Freire; Rui Bordalo; António Candeias; Ana Teresa Caldeira. "Biodeterioration of easel paintings: Development of new mitigation strategies". Conservar Patrimonio 23 (2016): 119-124. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84979895615&partnerID=MN8TOARS.
    Acesso aberto • Publicado • 10.14568/cp2015032
  14. Rui Bordalo; Merces Lorena; António Cardoso; José Mirão; Luís Santos; António Candeias. "Comparative study of ground layers of nineteenth century Portuguese paintings". Microscopy and Microanalysis 21 S6 (2015):
    Publicado • 10.1017/S1431927614014433
  15. Rui Bordalo; Merces Lorena; António Cardoso; José Mirão; Luís Santos; António Candeias. "Microanalytical characterization of nineteenth century Portuguese Paintings: contribution to the study of works by João Cristino da Silva and Miguel Ângelo Lupi". Microscopy and Microanalysis 21 S6 (2015):
    Publicado • 10.1017/S1431927614014421
  16. Rui Bordalo; Paulo J. Morais; Christina R.T. Young; Luís F. Santos; Rui M. Almeida. "Characterisation of Laser-induced Physical Alterations of Pigmented Oil Layers". e-Preservation Science 9 (2012): 47-59. http://www.morana-rtd.com/e-preservationscience/2012/Bordalo-31-12-2011.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
  17. Paulo J. Morais; Rui Bordalo; Helena Gouveia. "Laser technology in conservation and restoration. The particular case of painted artworks". Restauro 8 (2007): 540-546.
    Publicado
  18. Rui Bordalo; Paulo J. Morais; Helena Gouveia; Christina R.T. Young. "Laser Cleaning of Easel Paintings: An Overview". Laser Chemistry 2006 (2006): 1-9. http://dx.doi.org/10.1155/2006/90279.
    10.1155/2006/90279
Capítulo de livro
  1. Paulo J. Morais; Rui Bordalo; Leonel dos Santos; Sofia F. Marques; Ermelinda Salgueiredo; Helena Gouveia. "Excimer laser ablation of egg tempera paints and varnishes". In Lasers in the Conservation of Artworks, editado por J. Nimmrichter; W. Kautek; M. Schreiner, 303-311. Berlin, Áustria: Springer Berlin Heidelberg, 2007.
    Publicado • 10.1007/978-3-540-72130-7_35
Poster em conferência
  1. Pablo General-Toro; Carlo Bottaini; Rui Bordalo; Carlo Nocco; Antonio Brunetti; Salomé Carvalho; Patrícia Moreira; Eduarda Vieira. "Analytical characterization of copper-based metal sculptures in Portugal in 1880-1990: the artwork of Soares dos Reis". Trabalho apresentado em 43rd International Symposium on Archaeometry (ISA 2020) [postponed 2 months due to coronavirus], 2020.
  2. Rui Bordalo; Salomé Carvalho; Eduarda Vieira; Fernando Rocha. "Estudo material das esculturas em gesso de Soares dos Reis [Material study of plaster casts by Soares dos Reis]". Trabalho apresentado em XIII Congresso Ibérico de Arqueometria (XIII CIA), 2019.
  3. Rui Bordalo; Salomé Carvalho; Eduarda Vieira; Fernando Rocha. "Geomaterial Characterization of the sculptoral work of Soares dos Reis. A study of his plaster casts". Trabalho apresentado em Technart 2019, 2019.
  4. Rui Bordalo; Carlo Bottaini; António Candeias. "Estudo Material de Pintura Portuguesa do Século XIX: Desenvolvimento de Base de Dados". Trabalho apresentado em IV Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, 2017.
  5. Isabel Valle Herrero; Rui Bordalo; Ana Cardoso; António Candeias. "Characterisation of thermal andchemical degradation of acrylonitrile butadiene styrene (ABS) on LEGO bricks". Trabalho apresentado em 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology (RAA2017), 2017.
  6. Rui Bordalo; Carlo Bottaini; António Candeias. "A multi-analytical approach for non-destructive in-situ characterization of early 20th century Portuguese Paintings". Trabalho apresentado em TECHNART 2017- Nondestructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage, 2017.
  7. Rui Bordalo; Carlo Bottaini; António Candeias. "Multi-analytical characterization of 18th-20th centuries votive paintings in southern Portugal". Trabalho apresentado em TECHNART 2017- Non-destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage, 2017.
  8. Carlo Bottaini; Antonio Brunetti; Rui Bordalo; Antonio Valera; Nick Schiavon. "Use of the Monte Carlo simulation as a tool for non- destructive EDXRF analysis of archaeological coppers from early metallurgy in Southern Portugal". Trabalho apresentado em 41st International Symposium on Archaeometry (ISA2016), 2016.
  9. Carlo Bottaini; Rui Bordalo; António Carlos Valera; António Candeias; José Mirão; Antonio Brunetti; Nicola Schiavon. "Metalurgia calcolítica do sítio dos Perdigões (Reguengos de Monsaraz)". Trabalho apresentado em XI Congresso Ibérico de Arqueometria (CIA-XI), 2015.
  10. Carlo Bottaini; Massimo Beltrame; Rui Bordalo; L. Rafael; R. Fortuna; S. Gómez Martínez; António Candeias; Teresa Ferreira; José Mirão. "Uma abordagem multi-analítica no estudo de um conjunto de materiais de época islâmica procedentes de Mértola (Alentejo)". Trabalho apresentado em XI Congresso Ibérico de Arqueometria (CIA-XI), 2015.
  11. Nuno Carriço; Vanda Amaral; Rui Bordalo; Carlo Bottaini. "Digital Techniques as support to the dissemination of archaeometric data". Trabalho apresentado em XI Congresso Ibérico de Arqueometria (CIA-XI), 2015.
  12. Rui Bordalo; Mercês Lorena; António Candeias. "The Use of Artists’ Materials in Portugal in the second half of the 19th century: material characterisation of 12 paintings". Trabalho apresentado em InArt - 1st International Conference on Innovation in Art Research and Technology, 2013.
  13. Luís F. Santos; Ana M. Silva; Rui M. Almeida; Rui Bordalo; Paulo J. Morais. "Analytical characterization of laser irradiated pigments". Trabalho apresentado em ART2008 – 9th International Conference, 2008.
  14. Rui Bordalo; Paulo J. Morais; Maria J. Barata; Helena Gouveia. "An Approach to the Development of a Flexible Laser-based Cleaning System for Painted Works of Art". Trabalho apresentado em Materiais 2007 - 13th Conference of Sociedade Portuguesa de Materiais, 2007.
  15. Rui Bordalo; Paulo J. Morais; Leonel dos Santos; Sofia F. Marques; Ermelinda Salgueiredo; Helena Gouveia. "Excimer laser ablation of egg tempera paints and varnishes". Trabalho apresentado em Lasers in the Conservation of Artworks, LACONA VI, 2005.
Tese / Dissertação
  1. Rui Bordalo. "Characterisation of the Alterations Induced by UV Laser Radiation on the Pigmented Oil layers in Nineteenth Century Paintings on Canvas". Doutoramento, Courtauld Institute of Art, 2011.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020/05/18 Conservação da escultura “Repouso”, de Gustavo Bastos, da colecção do Museu da FBAUP. Estudo e Metodologia de Intervenção [Conservation of the sculpture "Repouso", by Gustavo Bastos, from the FBAUP Museum colection. Study and Intervention Methodology] 4.º Encontro Luso-Brasileiro de Degradação em Estruturas de Betão
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2019/10/10 Infrared thermography (IRT) analysis and experimentation with a low-cost camera in plaster sculptures of Museum Collections within GEO-SR project 3rd International Conference in Green Conservation of Cultural Heritage
Universidade Católica Portuguesa (Porto, Portugal)
2018/07/03 Chemometrics Methods In The Reconstruction Of The Chemical Composition Of Medieval Silver Hohlpfennig From Poland 5th International Congress on Chemistry for Cultural Heritage
(Bucharest, Roménia)
2018/04/21 Caracterização Material Não-Destrutiva de Pinturas de Inícios do Século XX de Abel Manta, Dórdio Gomes e Júlio Santos [Non-Destructive Material Characterization of Early 20th-Century Paintings by Abel Manta, Dórdio Gomes and Júlio Santos] Encontro Arte & Património 2018
(São Jorge (Ilha), Portugal)
2017/10/20 Mapping lacunae for chromatic reintegration with Blender 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH4
University of Split (Split, Croácia)
2016/09/29 Estudo Material de Pintura Portuguesa do século XIX - Uma abordagem digital I Colóquio de Investigações em Conservação do Património
I Colóquio de Investigações em Conservação do Património (Lisboa, Portugal)
2015/11/07 Retratos dos Duques de Bragança (1908-1910) do Paço Ducal de Vila Viçosa, Portugal: Estudo Histórico-Artístico Congresso Palácios e Dinâmicas Urbanas: Centro de Poder e Conhecimento na Europa
University of Évora / Evora City Hall (Evora, Portugal)
2015/10/09 3D documentation, study, semantic information acquisition and public interpretation of archaeological artifacts: a methodology and a case study Congresso de Humanidades Digitais em Portugal: Construir pontes e quebrar barreiras na era digital
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015/05/06 Digital Techniques applied to Cultural Heritage: Experiences in Interactive dissemination developed by HERCULES Lab (University of Evora) I Symposium of Virtual Archaeology
(Montemor-o-Novo, Portugal)
2014/12/10 Comparative study of ground layers of nineteenth century Portuguese paintings Microscopy in Research 2014
Sociedade Portuguesa de Microscopia (Monte da Caparica, Portugal)
2014/12/10 Microanalytical characterization of nineteenth century Portuguese Paintings: contribution to the study of works by João Cristino da Silva and Miguel Ângelo Lupi Microscopy in Research 2014
Sociedade Portuguesa de Microscopia (Monte da Caparica, Portugal)
2011/09/22 The Effect of Excimer Laser Irradiation on Selected Pigments used in the 19th Century ICOM-CC 16th Triennial Conference Lisbon
International Council of Museums - Committee for Conservation (Lisbon, Portugal)
2008/07/10 Analytical characterisation of pigments irradiated by excimer laser irradiation COLOURS 2008, bridging science with Art
University of Évora (Evora, Portugal)
2007/04/01 Characterisation Studies of KrF Laser Radiation on Nineteenth Century Pigments Materiais 2007 - XIII Conferencia da Sociedade Portuguesa de Materiais
Sociedade Portuguesa de Materiais (Porto, Portugal)
2006/09/14 Prorestauro: an online Project Tool for Heritage Professionals 11th International Seminar Forum UNESCO - University and Heritage
Forum UNESCO (Florence, Itália)
2006/06/29 Laser cleaning of easel paintings: an overview Workshop in Lasers in the Preservation of Cultural Heritage, Laser Optics Conference
International Conference Laser Optics ICLO 2006 (St. Petersburg, Rússia)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2020/10/01 - Atual A Cómoda-Papeleira em Portugal e no Brasil, do Barroco ao Neoclássico: estética e materialidade [The Bureau in Portugal and Brazil, from Baroque to Neoclassical: aesthetics and materiality] (currently under evaluation for funding)
Coorientador
tion and Restoration of Cultural Assets (Doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal
2019 - Atual Conservação de duas esculturas em suporte de gesso e de cimento da Coleção do Museu da FBAUP: «Marcellus como Hermes Logios» (reprodução) e «Repouso» de Gustavo Bastos. Abordagem no âmbito da conservação verde.
Coorientador
Mestrado em Conservação e Restauro de Bens Culturais (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
2020 - 2024 Wood identification in 17th-19th century Portuguese Sculpture. Contribution for the technical, material and environmental factors
Orientador
PhD in Conservation and Restoration / Doutoramento em Conservação e Restauro de Bens Culturais (Doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2016/01 - 2017/11 Setup of CHRONOS (Cultural Heritage Research ON Digital Documentation for Safeguard and Sustainability), a platfomt to bring closer experts in research, development and application of digital technologies to cultural heritage (2016 - 2017)
Outro (Coorganizador)
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2017/10/24 - 2017/10/28 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology (RAA2017) (2017/10/24 - 2017/10/28)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2016/07/11 - 2016/07/15 Organisation of the course "3D Documentation Methodologies of Cultural Heritage" (2016 - 2016)
Outro (Coorganizador)
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2016/07/04 - 2016/07/08 Organisation of the course "2D Documentation Methodologies with SIG Management System" (2016 - 2016)
Outro (Coorganizador)
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2015/11/11 - 2015/11/14 ECR2015 - III Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro (2015/11/11 - 2015/11/14)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2015/10/23 - 2015/10/24 RECH3 – 3rd International Meeting on Retouching of Cultural Heritage (2015/10/23 - 2015/10/24)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Escola Profissional e Artística Árvore, Portugal
2015/05/25 - 2015/05/27 GILT-EnArt 2015, Gilding Materials and Techniques in European Art (2015/05/25 - 2015/05/27)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2017/09/04 - 2017/09/13 1 of 22 selected participants at the 10-days course "II Summer School on Digital Art History. Data-Driven Analysis and Digital Narratives", dividided in 2 modules: I) Data analysis and visualization; and II) Digital narratives and interfaces. Further information at http://historiadelartemalaga.uma.es/dahss17/en/program/
Outro
II Summer School on Digital Art History. Data-Driven Analysis and Digital Narratives (DAHSS2017)
Universidad de Málaga, Espanha

University of California Berkeley, Estados Unidos
2016/09/06 - 2016/09/09 Participation by selection in the sessions: “Network Analysis”, “Spatial Visualisation of Historical and Archaeological Data”, “Augmenting Historical Data”, and “Spatial Visualisation of Historical and Archaeological Data” of the International Workshop: Explorations in the Digital Humanities. Case studies & Problem-solving, NOVA University of Lisbon, 6-9 September 2016
Oficina (workshop)
International Workshop: Explorations in the Digital Humanities. Case studies & Problem-solving
CHAM Centro de Humanidades, Portugal
2016/06/20 - 2016/06/30 Workshop on Palaeography (15h)
Oficina (workshop)
Workshop on Palaeography
Universidade de Évora Centro de História de Arte e Investigação Artística, Portugal
2015/12/07 - 2015/12/09 Participation at the Training School on Heterogeneous Visual Data Fusion Techniques – Acquisition and Algorithms, promoted by COSCH - Colour & Space in Cultural Heritage (COST Action TD1201), hosted by the University of Szeged, Hungary, 7-9 December 2015
Oficina (workshop)
Training School on Heterogeneous Visual Data Fusion Techniques – Acquisition and Algorithms
European Cooperation in Science and Technology, Bélgica
2014/12/10 - 2014/12/12 Participation on the Training School on Hyperspectral Imaging Techniques Applied to the Investigation of 2D Polychrome Surfaces, promoted by COSCH - Colour & Space in Cultural Heritage (COST Action TD1201), hosted by the “Nello Carrara” Institute of Applied Physics, National Research Council, Florence, Italy, 10-12 December 2014
Oficina (workshop)
Training School on Hyperspectral Imaging Techniques Applied to the Investigation of 2D Polychrome Surfaces
European Cooperation in Science and Technology, Bélgica

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2019 Labelling of Proteinaceous Binders in Art
Arguente
Su Yin Ooi (Doutoramento)
Universidade de Évora, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2020/09/24 - 2020/09/26 III Congresso "Investigações em Conservação do Património" 2020 University of Lisbon, Faculty of Fine Arts
2019/10/10 - 2019/10/12 3rd International Conference in Green Conservation of Cultural Heritage Universidade Católica Portuguesa
2018/10/19 - 2018/10/20 2ªs Jornadas Documentação e Representação Digital de Bens Culturais Universidade Católica Portuguesa
2017/11/27 - 2017/12/01 LBCR2017 - IV Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro Universidade Federal do Rio de Janeiro
2017/10/20 - 2017/10/21 RECH4 – 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage University of Split
2016/09/29 - 2016/09/30 I Colóquio Investigações em Conservação do Património University of Lisbon, Faculty of Fine Arts
2015/09/24 - 2015/09/26 COLORS 2015 – Bridging Science with Art University of Évora

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2019 - Atual Journal of the Institute of Conservation (1945-5232) Informa UK (Taylor & Francis)
2018 - Atual Microchemical Journal (0026-265X) Elsevier
2017 - Atual Electronic Journal of Biotechnology (0717-3458) Elsevier
2016 - Atual Studies in Conservation (2047-0584) Maney Publishing
2016 - Atual Color Research & Application (1520-6378) Wiley (John Wiley & Sons)
2016 - Atual Ge-conservación (1989-8568) The International Institute for Conservation of Histtoric and Artistic Works
2015 - Atual Estudos de Conservação e Restauro (1647-2098) Universidade Catolica Portuguesa
2014 - Atual e-conservation Journal (2183-1335) E-Conservation Journal - University of Evora
2007 - 2013 e-conservation Magazine (2183-1335) E-Conservation Journal - University of Evora

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2020/09 - 2021/02 Undergraduate course: "History, materials and technologies III (Wood)" Cadeira de licenciatura, 1º semestre: "Historia, Materiais e Tecnologias III (Madeiras)" Historia, Materiais e Tecnologias III (Licenciatura) Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2011/09/01 - 2012/07/31 Técnicas e Materiais de Produção Artística [Artistic Production Techniques and Materials] Mestrado Em Património Artístico Conservação E Restauro (Mestrado) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2011/02/01 - 2012/07/31 Biologia em conservação e Restauro [Biology in Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2011/02/01 - 2012/07/31 Física em Conservação e Restauro (Physics in Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2011/02/01 - 2012/07/31 Métodos de Exame e de Análise Laboratial [Laboratory Techniques of Examination and Analysis] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2011/09/01 - 2012/01/31 Equipamentos e Produtos de Conservação e Restauro [Equipments and Products of Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2010/02/01 - 2011/07/31 Física em Conservação e Restauro (Physics in Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2010/02/01 - 2011/07/31 Métodos de Exame e de Análise Laboratial [Laboratory Techniques of Examination and Analysis] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2010/02/01 - 2011/07/31 Biologia em Conservação e Restauro [Biology in Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2010/09/01 - 2011/01/31 Equipamentos e Produtos de Conservação e Restauro [Equipments and Products of Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2009/02/01 - 2010/07/31 Física em Conservação e Restauro (Physics in Conservation and Restoration] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2009/01/02 - 2010/07/31 Estratégia Organizacional (Organisational Strategy] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2009/09/01 - 2010/01/31 Métodos de Exame e de Análise Laboratial [Laboratory Techniques of Examination and Analysis] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2009/09/01 - 2010/01/31 Equipamentos e Produtos [Equipments and Products] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2009/09/01 - 2010/01/31 Métodos de Análise e Representação Gráfica [Techniques of Analysis and Graphic Representation] Licenciatura em Conservação e Restauro do Património (Licenciatura) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2006 - 2012 ARP, the Professional Association of Conservator-Restorers of Portugal Member of the Direction Board of ARP
2005 - 2012 European Confederation of Conservator-Restorers’ Organisations (E.C.C.O.) Committee member

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2019 - Atual Member of the Scientific Council of CITAR (Research Centre in Science and Technology of the Arts), from the School of Arts – Catholic University of Portugal
Membro
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2013 - Atual Integrated member of HERCULES Lab, University of Évora
Membro
Laboratório Hercules Herança Cultural Estudos e Salvaguarda, Portugal
2007 - Atual Editor-in-chief of the e-conservation Journal (2014- onwards), previously e-conservation Magazine (2007-2013)
Outro
2005 - 2012 Committee member of E.C.C.O., the European Confederation of Conservator-Restorers’ Organisations
Membro
ECCO, Bélgica
2005 - 2012 Member of the Direction Board of ARP, the Professional Association of Conservator- Restorers of Portugal
Membro
Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal, Portugal

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2012 - 2013 Peer-reviewer for Lasers in the Conservation of Artworks (LACONA) IX Conference post-prints