???global.info.a_carregar???
Lilia Marcelino holds a PhD in Education since 2015 from Universidade Lusófona, with a doctoral scholarship funded by the Foundation for Science and Technology [SFRH/BD/69366/2010]. As a researcher, she is an integrated member at CICANT - Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies [10.54499/UIDB/05260/2020] and a collaborator at CeiED - Interdisciplinary Research Centre for Education and Development, both at Universidade Lusófona, besides being a regular member of the international MCLS – Mathematical Cognition and Learning Society. Lilia is an assistant professor at FCSEA - Faculty of Social Sciences, Education and Administration - Universidade Lusófona in bachelor’s and master’s degrees. Her research interests focus on mathematics learning difficulties, early diagnosis and (non-)digital intervention in mathematics. She participated in research projects related to mathematics videogame-based learning for deaf students [PTDC/COM-CSS/32022/2017; LISBOA-01-0145-FEDER-032022] and social participation of students with special educational needs in public schools [PTDC/MHC-CED/4150/2014], as a hired doctoral researcher (2019-2021) and a postdoctoral researcher (2018), respectively. In collaboration with the Pro-Sucesso Azores Government program, in 2016-2017, she coordinated two research projects on early identification and mathematics non-digital intervention in first-grade students with and without learning difficulties. She recently began collaborating with the national PISA for School program and the startup EDThink to diagnose mathematics competencies in fourth-grade students. Lilia graduated in Psychology from Universidade Lusófona in 2005 and is a member of the Order of Portuguese Psychologists and an Educational Psychology internship supervisor. As an educational psychologist, she founded the Nucleus of Dyscalculia - Psychopedagogical Support and Training in 2010, which continues to support dyscalculic children and low achievers in mathematics. Since 2016, Lilia has provided certified training in mathematics learning difficulties to psychologists, teachers, and other educational professionals in collaboration with public school’s centre’s of training (CFAE’s) and ISPA – Formação Avançada in a modular post-graduation in Language and Learning Difficulties.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Lilia Marcelino
Género
Feminino

Nomes de citação

  • Marcelino, Lilia

Identificadores de autor

Ciência ID
EA1C-BBCA-2F23
ORCID iD
0000-0002-1811-9531
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=ugUta8YAAAAJ
Researcher Id
ISV-1969-2023
Scopus Author Id
57194638039

Endereços de correio eletrónico

  • lilia.marcelino@gmail.com (Profissional)
  • lilia.marcelino@ulusofona.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 217515500 (Profissional)
Telemóvel
  • 919750398 (Pessoal)

Moradas

  • Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia. Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação - Ciências da Informação
  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2010/09 - 2015/12/18
Concluído
PhD in Education (Doutoramento)
Especialização em Early numerical competencies (or symbolic number sense) and Mathematics achievement in first and second-grade children
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
"Sentido de número e desempenho em matemática: identificação e acompanhamento em alunos do 1.º e 2.º ano de escolaridade [Number sense and mathematics achievement: identification and follow-up of first and second grade students]." (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado por unanimidade, com Distinção e Louvor
2007/10 - 2009/01/20
Concluído
MSc in Communication in Organisations (Mestrado)
Especialização em Primary school children perspective of the functionality of the school: hearing the children voices.
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
"A visão das crianças sobre a funcionalidade da escola [The perspective of children about the functionality of the school]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Good with Distinction
2000/10 - 2005/07/28
Concluído
Psychology (Licenciatura)
Especialização em Effective Communication and Employee perceptions about leadership performance in teams work.
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Psicologia e Ciências da Vida, Portugal
"Eficácia da Comunicação e Percepção de Desempenho em Equipas de Trabalho [Effective Communication and Employee perceptions about leadership performance in teams work]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Graduation in Psychology = 15; Monograph - 19
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01 - Atual Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
2019/02/01 - 2022/07/31 Investigador Contratado (Investigação) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
2017/11/27 - 2018/11/27 Pós-doutorado (Investigação) Universidade de Lisboa - Instituto da Educação, Portugal
Universidade de Lisboa - Instituto da Educação, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/10 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona, Portugal
Universidade Lusófona, Portugal
2021/10 - 2023/07 Professor Adjunto (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2010/09/01 - 2015/12/18 Doctoral fellowship (SFRH/BD/69366/2010) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2010/09 - 2015/12 SENTIDO DO NÚMERO E DESEMPENHO EM MATEMÁTICA: DIAGNÓSTICO E ACOMPANHAMENTO EM ALUNOS DO 1º CICLO
Bolseiro de Doutoramento
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2019/01/29 - 2021/06/30 GBL4DEAF -Game-Based Learning for Deaf Students
Investigador
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2019/01/01 - 2019/12/31 Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação
UID/CED/04107/2019
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento
UID/CED/04114/2019
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2017/11/27 - 2018/11/27 Social participation of students with SEN in inclusive schools
PTDC/MHC-CED/4150/2014
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Universidade de Lisboa Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2016/09/01 - 2017/08/31 Aprendizagem da matemática: despiste e intervenção preventiva em crianças do 1º ano de escolaridade [Mathematics Learning: Screening and preventive intervention in first-grade children
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Açores Direção Regional da Educação
Concluído
2015/09/01 - 2016/08/31 Identificação e intervenção precoce nas competências numéricas em crianças do 1º Ciclo [Identification and intervention in early numerical competencies]
Investigador responsável
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Açores Direção Regional da Educação
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Conceição Costa (3A1F-9BBA-3AD5); Pereira dos Santos, Carlos; Marcelino, Lilia. Autor correspondente: Marcelino, Lilia. "Using Mathematics game-based intervention on children with special educational needs". Trabalho apresentado em 16th European Conference on Games Based Learning, Lisboa, 2022.
    https://papers.academic-conferences.org/index.php/ecgbl/article/view/528
  2. Costa, C.; Marcelino, L.. "Games user research with deaf students-research design and preliminary results". 2020.
    10.34190/GBL.20.108
  3. Marcelino, Lilia; Sousa, Carla; Costa, Conceição. "COGNITIVE FOUNDATIONS OF MATHEMATICS LEARNING IN DEAF STUDENTS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW". Trabalho apresentado em EDULEARN19, Palma Mallorca, 2019.
  4. Costa, C.; Marcelino, L.; Neves, J.; Sousa, C.. "Games for education of deaf students: A systematic literature review". 2019.
    10.34190/GBL.19.113
  5. Marcelino, Lilia. "Sentido de número e desempenho na matemática: Estudos de caso em crianças com baixas competências numéricas". Trabalho apresentado em IX Congreso Iberoamericano de Psicologia/2º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses, Lisboa, 2014.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Lilia Marcelino; Pedro M. A. Fernandes; João Cerqueira. "Learning Engagement in a Pre-Alpha Version of an Educational Game: Evaluation and Proposed Solutions". International Journal of Games and Social Impact (2024): https://doi.org/10.24140/ijgsi.v2.n1.02.
    10.24140/ijgsi.v2.n1.02
  2. Galindo, Edgar; Lilia Marcelino. "Treatment of school failure in Portuguese children: Case studies.". Repositório Ciêntifico da Universidade de Évora (2018): http://hdl.handle.net/10174/22798.
  3. Galindo, Edgar; Candeias, Adelinda A.; Pires, Heldemerina S.; Angelv Carbonero, Miguel. "Editorial: School Achievement and Failure in Portuguese and Spanish Speaking Countries". Frontiers in Psychology (2018): https://publons.com/wos-op/publon/61065239/.
    10.3389/FPSYG.2018.01074
  4. Marcelino, Lilia; de Sousa, Óscar; Lopes, António. "Predictive Relation between Early Numerical Competencies and Mathematics Achievement in First Grade Portuguese Children". Frontiers in Psychology 8 1103 (2017): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01103.
    Acesso aberto • 10.3389/fpsyg.2017.01103
  5. Marcelino, Lília; Teixeira, Ricardo; Rato, Joana; Marcelino, Lilia; Teixeira, Ricardo Cunha; Joana Rato. "Método sentido de número: intervenção nas competências numéricas iniciais de crianças do 1.º ano de escolaridade". Revista Quadrante 26 1 (2017): 119-144. https://doi.org/10.48489/quadrante.22941.
    Aceite para publicação • https://doi.org/10.48489/quadrante.22941
  6. Marcelino, Lilia; de Sousa, Oscar; Cruz, Vitor; Lopes, Antonio. "Multi-year longitudinal investigation of children's early mathematics development". Procedia - Social and Behavioral Sciences (2012): https://publons.com/wos-op/publon/45490298/.
    10.1016/J.SBSPRO.2012.12.145
  7. Marcelino, Lilia; Galindo, Edgar. "Treatment of school failure in Portuguese children: Case studies". International Journal of Psychology (2008): https://publons.com/wos-op/publon/61065003/.
Capítulo de livro
  1. Marcelino, Lilia. "Discalculia: definição, prevalência, comorbilidade, subtipo, avaliação e intervenção.". In Investigar em educação matemática: Diálogos e conjunções numa perspectiva interdisciplinar, 71-88. Ponta Delgada: Letras Lavadas, 2015.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Marcelino, Lilia; Teixeira, Ricardo Cunha; Joana Rato (591B-2B12-04F7). "Identification and intervention in early numerical competencies". Trabalho apresentado em 15th European Congress of Psychology, 2017.
Pré-impressão
  1. Marcelino, Lilia; Costa, Conceição; José Neves; Sousa, Carla (1A13-60F1-OB45); Fernando M. Soares. "Conducting a usability playtest of a Mathematics educational game with deaf and hearing students.". 2020. https://easychair.org/publications/preprint/5RVf.
Resumo em conferência
  1. Neves, J. C.; Costa, Conceição; Melo, A.; Soares, F.; Santos, C; Frade, J.; Marcelino, Lilia. "Space Adventure: defend the planet!". Trabalho apresentado em 18th International Conference on the Foundations of Digital Games, Lisbon, 2023.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Marcelino, Lília Sofia Ferreira Lopes. "Sentido de número e desempenho em matemática: identificação e acompanhamento em alunos do 1º e 2º ano de escolaridade". Doutoramento, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, 2015. http://hdl.handle.net/10437/6903.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/01/18 What an early numerical competence screener measure tells us about Portuguese children's mathematics achievement at earlier ages - a quantitative study on first-grader children Seventh Lisbon Research Workshop on Economics, Statistics and Econometrics of Education
ISEG - Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2024/01/04 What an early numerical competence screener measure tells us about Portuguese children's mathematics achievement at earlier ages - the importance of early diagnosis (In)Sucesso na matemática: uma inevitabilidade?
EdThink & PISA para as Escolas (Amadora, Portugal)
2022/10/06 Using Mathematics game-based intervention on children with special educational needs. ECGBL 2022 - 16th European Conference on Games Based Learning
Universidade Lusófona de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2021/06/06 Learning Engagement in a Pre-alpha version of an Educational Game: Evaluation and Proposed Solutions 8th International Congress of Audiovisual Researchers
CICANT - Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
2020/11 Conducting a usability playtest of a Mathematics educational game with deaf and hearing Students Videojogos 2020
(Mirandela, Portugal)
2020/06 GBL4deaf - Game-based mathematics learning for deaf students MCLS2020 – 3rd Conference of Mathematical Cognition and Learning Society
(Dublin, Irlanda)
2019/07 Cognitive Foundations Of Mathematics Learning In Deaf Students: A Systematic Literature Review EDULEARN19 - 11th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies
(Espanha)
2018/06/12 Dificuldades na Aprendizagem da Matemática: Despiste e Intervenção Preventiva em crianças do 1º ano de escolaridade [Mathematics Learning Difficulites: Screener and Early intervention in first-grade children ] 1º Encontro Internacional "Mente, Cérebro e Educação"
Universidade Católica Portuguesa (Lisboa, Portugal)
2017/06/29 Método Sentido de Número: Imagens Numéricas [Number Sense Method: Numerical Images] Congresso Nacional de Autismo e Aprendizagem Matemática [National Congress of Autism and Mathematics Learning]
Universidade de Aveiro, Departamento de Matemática (Aveiro, Portugal)
2017/01/31 Intervention in early numerical competencies: ludic activities and games. Recreational Mathematics Colloquium V
Associação Ludus (Lisboa, Portugal)

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2019/06/27 - 2019/06/28 MILT conference - Media Literacy for Living Together Universidade Lusófona

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022/10/01 - 2023/10/10 The Ordem dos Psicólogos Portugueses consulting in Educational Psychology internship with the psychologist intern Teresa Lupi Caetano at PRUNUS- International School involved assessing and screening learning difficulties, collaborating with teachers, tutors, and clinical and educational psychologists, and providing individual intervention to children, particularly in reading, writing, and numerical skills, as well as the socio-affective components of learning such as motivation, self-esteem, and academic self-concept of the students. Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/02 - Atual Pensamento, Linguagem e Resolução de Problemas Ciência Cognitiva e Educação Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal
2022/09 - Atual Cognição, Criatividade e Aprendizagem Ciência Cognitiva e Educação (Mestrado integrado) Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal
2022/01 - Atual Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem [Development & Learning Psychology] Mestrado em Ensino da Informática [Master in Informatic Teaching] (Mestrado) Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal
2021/09 - Atual Psicologia da Aprendizagem [Learning Psychology] Licenciatura em Ciências da Educação - Educação Social (Licenciatura) Universidade Lusófona, Portugal
2021/09 - Atual Psicologia da Educação [Educational Psychology] Licenciatura em Ciências da Educação - Educação Social (Licenciatura) Universidade Lusófona, Portugal
2021 - Atual Psicologia do Desenvolvimento | Developmental Psychology Ciências da Educação - Educação Social (Licenciatura) Universidade Lusófona de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração, Portugal
2021/10 - 2023/06 MÉTODOS, DINÂMICAS E TÉCNICAS DE INTERVENÇÃO SOCIOEDUCATIVA [METHODS, TECHNICS AND DYNAMICS IN SOCIOEDUCATIVE INTERVENTION] Acompanhamento de Jovens e Crianças (Curso Técnico Superior Profissional) Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
2021/09 - 2022/06 Psicologia Social [Social Psychology] Acompanhamento de Crianças e Jovens (Curso Técnico Superior Profissional) Instituto Politécnico da Lusofonia Escola Superior de Educação da Lusofonia, Portugal
2020/10 - 2021/06 Interação Humano-Máquina [Human-Machine Interaction] Licenciatura em Engenharia Informática/Informática de Gestão (Licenciatura) Universidade Lusófona, Portugal
2019/02 - 2021/06 User Experience (UX) - Design para Jogos Digitais Licenciatura em Videojogos (Licenciatura) Universidade Lusófona, Portugal

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2015/10/14 The project "Identification and Early Intervention in Number Sense in Children of the 1st Cycle of Basic Education", coordinated by Lilia Marcelino in collaboration with the University of Azores was funded by the Regional Secretariat for Education and Culture of the Government of the Azores through the Regional Directorate for Education. It involves the application of early identification tests for difficulties in Mathematics and using the Number Sense Method for early intervention in first-grade students during the school year 2016-2017. Program "Açores Hoje" on RTP - Açores

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2021 - Atual MCLS - Mathematical Cognition and Learning Society Full member
2021 - Atual MCLS - Mathematical Cognition and Learning Society Regular Member
2010 - Atual OPP - Ordem dos Psicólogos Português Psychologist - OPP number 13185

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023 - Atual INTERNATIONAL JOURNAL OF GAMES AND SOCIAL IMPACT, Vol. 1 Issue no. 2 Lusófona University