???global.info.a_carregar???
Richard completed his PhD in 2015 at the School of Psychology, Cardiff University, UK. He has a Master's degree in Social Science Research Methods (2012) and an Bachelor's degree in Psychology (2011), also from the School of Psychology at Cardiff University. He currently has a three-year post-doctoral research contract at the Universidade Lusíada Porto, Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento (CIPD), working in the area of Psychology.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Richard Inman

Nomes de citação

  • Inman, Richard A.

Identificadores de autor

Ciência ID
EA1C-9098-F920
ORCID iD
0000-0001-9384-3071

Websites

  • https://www.researchgate.net/profile/Richard-Inman-2 (Académico)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês (Idioma materno)
Português Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2012 - 2015
Concluído
Doctor of Philosophy (Doctor)
School of Psychology, Cardiff University, Reino Unido
"The Discrimination of Magnitude" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2011 - 2012
Concluído
Social Science Research Methods (Psychology) (Master)
School of Psychology, Cardiff University, Reino Unido
Distinction
2008 - 2011
Concluído
Psychology (Bachelor)
School of Psychology, Cardiff University, Reino Unido
2:1 Honours
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/03/11 - 2022/03/31 Pós-doutorado (Investigação) Fundação Minerva, Portugal
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
2018/02/15 - 2019/02/15 Pós-doutorado (Investigação) Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
2017/03/01 - 2018/01/31 Pós-doutorado (Investigação) Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
2015/10/15 - 2016/10/15 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Cardiff University Cardiff School of Biosciences, Reino Unido
Institute of Psychological Medicine & Clinical Neurosciences, Cardiff, Wales, Reino Unido

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/04/01 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Fundação Minerva, Portugal
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2013 - 2015 Monitor (Docente Universitário) Cardiff University School of Psychology, Reino Unido

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022 - Atual Dirigente de laboratório, instituto, museu, centro ou observatório Universidade Lusíada Porto, Portugal
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2018 - 2019/02/15 Efeitos da escola na mudança do envolvimento dos alunos com a escola ao longo do tempo
PTDC/MHC-CED/2224/2014
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2017 - 2018/02/01 School effects on student engagement
CIPD-BI-UID/PSI/04375/2016
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal

Projeto

Designação Financiadores
2019 - Atual Change in student engagement with global sustainability over time: the effects of school characteristics and school interventions
PTDC/CED-EDG/31615/2017
Investigador Pós-doutorado
Universidade Lusíada Porto Centro de Investigação em Psicologia para o Desenvolvimento, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Moreira, Paulo A.S.; Inman, R. A.; Hanel, Paul H.P.; Faria, Sara; Araújo, Marta; Pedras, Susana; Cunha, Diana. Autor correspondente: Moreira, Paulo A.S.. "Engagement and disengagement with Sustainable Development: Further conceptualization and evidence of validity for the Engagement/Disengagement in Sustainable Development Inventory (EDiSDI)". Journal of Environmental Psychology 79 (2022): 101729. http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2021.101729.
    Acesso aberto • 10.1016/j.jenvp.2021.101729
  2. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Correira Lopes, J; Inman, Richard; Cunha, O.. Autor correspondente: Moreira, Paulo Alexandre Soares. "The personality of male prisoners: Moving towards an integrated temperament-and-character-based theory of criminal and antisocial behavior". Journal of Criminal Justice (2022):
    Aceite para publicação
  3. Costa, Pedro J. C.; Inman, Richard A.; Moreira, Paulo Alexandre Soares. "The Brief Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (BMSLSS): Further evidence of factorial structure, reliability, and relations with other indicators of subjective wellbeing". Applied Research in Quality Life (2022):
    Aceite para publicação
  4. Moreira, Paulo A.S.; Inman, R. A.; Cloninger, C. Robert. "Virtues in action are related to the integration of both temperament and character: Comparing the VIA classification of virtues and Cloninger's biopsychosocial model of personality". The Journal of Positive Psychology (2021): 1-18. http://dx.doi.org/10.1080/17439760.2021.1975158.
    Acesso aberto • 10.1080/17439760.2021.1975158
  5. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Inman, Richard A.. "Psychometric properties of the Comic Style Markers - Portuguese version: Applying bifactor and hierarchical approaches to studying broad versus narrow styles of humor". Humor: International Journal of Humor Research (2021):
    Publicado
  6. Pedras, Susana; Moreira, Paulo Alexandre Soares; Inman, Richard A.; Faria, Sara; Ramalho, Sofia; Araujo, Marta. "The Exposure to Violence Questionnaire in Adolescents: Psychometrics and associations with well-being". Journal of Child and Family Studies 30 (2021): 633-649.
    Publicado
  7. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Inman, Richard A.; Cloninger, C. R.. "Reactance and personality: Assessing psychological reactance using a biopsychosocial and person-centered approach". Current Psychology (2021):
    Publicado • 10.1007/s12144-020-01310-1
  8. Moreira, P.A.S; Inman, Richard; Rosa, I.; Cloninger, K.; Duarte, A.; Cloninger, C. R.. "The psychobiological model of personality and its association with student approaches to learning: Integrating temperament and character.". Scandinavian Journal of Educational Research 65 4 (2021): 693-709. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1739137.
    Publicado • 10.1080/00313831.2020.1739137
  9. Hanel, Paul H. P.; Mesquita da Silva, Sara; Inman, Richard. "Using public datasets to understand the psychological correlates of smoking, alcohol consumption, and obesity: A country-level analysis". Cross-Cultural Research (2021):
    Aceite para publicação
  10. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Inman, Richard; Cloninger, K.; Cloninger, C. R.. "Student engagement with school and personality: a biopsychosocial and person-centered approach.". British Journal of Educational Psychology 91 (2021): 691-713.
    Publicado • 10.1111/bjep.12388
  11. Inman, Richard A.; Moreira, Paulo Alexandre Soares; Faria, Sara; Araújo, M; Cunha, Diana; Pedras, Susana; Correira Lopes, J. Autor correspondente: Inman, Richard A.. "An Application of the Transtheoretical Model to Climate Change Prevention: Validation of the Climate Change Stages of Change Questionnaire in middle school students and their schoolteachers". Environmental Education Research (2021):
    Aceite para publicação
  12. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Loureiro, Ana; Inman, Richard A.; Olivos-Jara, Pablo. "Assessing the Unidimensionality of Clayton's Environmental Identity Scale Using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Bifactor Exploratory Structural Equation Modeling (bifactor-ESEM)". Collabra: Psychology 7 1 (2021): 28103. https://doi.org/10.1525/collabra.28103.
    Acesso aberto • Aceite para publicação
  13. Inman, Richard A.; Moreira, Paulo Alexandre Soares; Faria, Sara; Pedras, Susana; Lopes, Joana Correia. "Adolescent Engagement (and Disengagement) with Sustainable Development: Associations with Basic Psychological Need Satisfaction and Wellbeing". Developmental Psychology (2021):
    Submetido
  14. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Inman, Richard A.; Cloninger, C. R.. "Humor and Personality: Temperament and Character have Different Roles". Social Psychological and Personality Science (2021):
    Em revisão
  15. Inman, Richard A.; Moreira, Paulo Alexandre Soares; Loureiro, A.; Pedras, Susana; Faria, Sara; Araújo, M.. "Nature Relatedness is a unidimensional construct: Evidence from the Nature Relatedness scale (NR-6)". Psyecology (2021):
    Aceite para publicação
  16. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Moreira, Fátima; Cunha, Diana; Inman, Richard. "The Academic Performance Stages of Change Inventory (APSCI): An application of the Transtheoretical Model to academic performance". International Journal of School & Educational Psychology 8 3 (2020): 199-212. http://dx.doi.org/10.1080/21683603.2018.1530158.
    Publicado • 10.1080/21683603.2018.1530158
  17. Moreira, Paulo Alexandre Soares; Inman, Richard; Cloninger, C. R.. "Personality networks and emotional and behavioral problems: Integrating temperament and character using Latent Profile and Latent Class Analyses". Child Psychiatry & Human Development (2020):
    Publicado • 10.1007/s10578-020-01063-9
  18. Moreira, Paulo; Cunha, Diana; Inman, Richard. "An Integration of Multiple Student Engagement Dimensions into a Single Measure and Validity-Based Studies". Journal of Psychoeducational Assessment 38 5 (2020): 564-580. http://dx.doi.org/10.1177/0734282919870973.
    Publicado • 10.1177/0734282919870973
  19. Inman, Richard; Moreira, Paulo Alexandre Soares; Cunha, Diana; Castro, Jorge. "Evaluación de la dimensionalidad del Student School Engagement Survey: apoyo para un modelo multidimensional bifactor". Revista de Psicodidáctica 25 2 (2020): 109-118. http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2020.02.001.
    Publicado • 10.1016/j.psicod.2020.02.001
  20. Inman, Richard; Moreira, Paulo Alexandre Soares; Cunha, Diana; Castro, Jorge. "Assessing the Dimensionality of Student School Engagement Survey: Support for a multidimensional bifactor model". Revista de Psicodidáctica (English ed ) 25 2 (2020): 109-118. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2020.03.001.
    Publicado • https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2020.03.001
  21. Moreira, Paulo A.S.; Faria, Vânia; Cunha, Diana; Inman, Richard; Rocha, Magda. "Applying the transtheoretical model to adolescent academic performance using a person-centered approach: A latent cluster analysis". Learning and Individual Differences 78 101818 (2020): http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101818.
    Publicado • 10.1016/j.lindif.2019.101818
  22. Moreira, Paulo; Cunha, Diana; Inman, Richard. "Addressing a Need for Valid Measures of Trait Reactance in Adolescents: A Further Test of the Hong Psychological Reactance Scale". Journal of Personality Assessment 102 3 (2020): 357-369. http://dx.doi.org/10.1080/00223891.2019.1585360.
    Publicado • 10.1080/00223891.2019.1585360
  23. Moreira, Paulo; Inman, Richard; Cunha, Diana. "The Resistance to Change Scale: Assessing Dimensionality and Associations with Personality and Wellbeing in Adolescents". Journal of Personality Assessment 102 5 (2020): 604-615. http://dx.doi.org/10.1080/00223891.2019.1676761.
    Publicado • 10.1080/00223891.2019.1676761
  24. Moreira, P.; Ramalho, Sofia; Inman, Richard. "The Engagement/Disengagement in Sustainability Development Inventory (EDiSDI): Psychometric properties and validity-based studies". European Journal of Psychological Assessment (2020):
    Publicado • 10.1027/1015-5759/a000619
  25. Moreira, Paulo A. S.; Inman, Richard; Cunha, Diana; Cardoso, Nuno. "Functions of Identity in the Context of Being a Student: Development and Validation of the Functions of Student Identity Scale". Identity 19 1 (2019): 29-43. http://dx.doi.org/10.1080/15283488.2019.1566069.
    Publicado • 10.1080/15283488.2019.1566069
  26. Inman, Richard; Sousa, Ana Margarida; Cunha, Diana; Moreira, Paulo. "Therapeutic reactance in adolescents: the psychometrics of the Therapeutic Reactance Scale in adolescents". Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology 7 (2019): 20-28. http://dx.doi.org/10.21307/sjcapp-2019-003.
    Acesso aberto • Publicado • 10.21307/sjcapp-2019-003
  27. Moreira, Paulo; Cunha, Diana; Inman, Richard. "Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) in adolescents: Factorial structure, measurement invariance and convergent validity with personality". European Journal of Developmental Psychology 16 6 (2018): 750-762. http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2018.1548349.
    Publicado • 10.1080/17405629.2018.1548349
  28. Inman, Richard; Pearce, John M.. "The discrimination of magnitude: A review and theoretical analysis". Neurobiology of Learning and Memory 153 (2018): 118-130. http://dx.doi.org/10.1016/j.nlm.2018.03.020.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1016/j.nlm.2018.03.020
  29. Inman, Richard; Mesquita da Silva, Sara; Bayoumi, Rasha R.; Hanel, Paul H. P.. "Cultural Value Orientations and Alcohol Consumption in 74 Countries: A Societal-Level Analysis". Frontiers in Psychology 8 (2017): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01963.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/fpsyg.2017.01963
  30. Cunha, Diana; Inman, Richard; Relvas, A. P. "Gambling Disorder: Psychopathology and family variables in a non-clinical sample.". Journal of Addiction and Preventative Medicine 2 1 (2017): 111.
    Acesso aberto • Publicado
  31. Inman, Richard; Honey, R. C.; Eccles, G. L.; Pearce, J. M.. "Asymmetry in the discrimination of quantity by rats: The role of the intertrial interval". Learning & Behavior 44 1 (2015): 67-77. http://dx.doi.org/10.3758/s13420-015-0191-0.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3758/s13420-015-0191-0
  32. Inman, Richard; Honey, Robert C.; Pearce, John M.. "Asymmetry in the discrimination of quantity: The role of stimulus generalization.". Journal of Experimental Psychology: Animal Learning and Cognition 41 4 (2015): 309-321. http://dx.doi.org/10.1037/xan0000073.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1037/xan0000073
Capítulo de livro
  1. Moreira, Paulo A. S.; Cunha, Diana; Inman, Richard; Oliveira, Joana. "Integrating Healthy Personality Development and Educational Practices: The Case of Student Engagement with School". In Personality and Brain Disorders: Contemporary Clinical Neuroscience, editado por Garcia, D; Archer, T.; Kostrzewa, R.M., 227-250. Oxford University Press, 2019.
    Publicado • 10.1007/978-3-319-90065-0_10
  2. Inman, Richard; Honey, R. C.; Pearce, J. M.. "Asymmetry in the discrimination of auditory intensity: Implication for theories of stimulus generalization.". In Associative learning and cognition: Homage to Professor N.J. Mackintosh, in memoriam (1935-2015), editado por J. B. Trobalon; V. D. Chamizo, 197-223. Espanha: University of Barcelona Press, 2016.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Inman, Richard A.. "The discrimination of auditory intensity: absolute vs. relational representations". Trabalho apresentado em XXV International Congress of the Spanish Society for Comparative Psychology, 2013.
Tese / Dissertação
  1. Inman, Richard. "The Discrimination of Magnitude". Doutoramento, Cardiff University, 2015. http://orca.cf.ac.uk/id/eprint/86614.
  2. Inman, Richard A.. "Configural memory for what, where, what information in rats". Mestrado, School of Psychology, Cardiff University, 2012.
  3. Inman, Richard A.. "Tg2565 mouse model behaviour in a novel room paradigm and its consequent activity in hippocampal sub-regions and the lateral entorhinal cortex: A C-Fos expression study". Licenciatura, School of Psychology, Cardiff University, 2011.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/06/30 Está envolvido(a) com o desenvolvimento sustentável? Avaliar o envolvimento das pessoas é fundamental para informar a promoção do desenvolvimento sustentável. Encontro Ciência
FCT (Portugal)
2021/01/28 Changes in Engagement with Sustainability in adolescents Before and after the Covid-19 Outbreak: is nature sending us a message? 5th International Conference on Childhood and Adolescence
(Porto, Portugal)
2021/01/27 Youth Engagement/Disengagement in Sustainable Development Inventory - YEDiSDI 5th International Conference on Childhood and Adolescence
(Porto, Portugal)
2019/11 Personality and student engagement IX Congresso Internacional de Intervenção Psicológica. Saúde e Bem-Estar
Universidade Lusíada, Porto (Porto, Portugal)
2018/07 Personalidade e Educação Encontro Nacional de Ciência 2018
(Lisbon, Portugal)
2018/03 The discrimination and representation of magnitude XVIII Associative Learning Symposium
School of Psychology, Cardiff University (Gregynog, Reino Unido)
2015/04 Asymmetrical acquisition of a magnitude discrimination by rats XV Associative Learning Symposium
School of Psychology, Cardiff University (Gregynog, Reino Unido)
2014/04 The discrimination of numerosity: the role of the ITI in an unexpected asymmetry XIV Associative Learning Symposium
School of Psychology, Cardiff University (Gregynog, Reino Unido)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2014/09 - 2014/10 President of the Organising Committee: Annual Cardiff University, School of Psychology, postgraduate conference. (2014/10)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
School of Psychology, Cardiff University, Reino Unido

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2021/06/30 - 2021/06/30 Encontro Ciência '21
Conferência
Encontro Ciência '21
2019/11/12 - 2019/11/12 IX Congresso Internacional de Intervenção Psicológica. Saúde e Bem-Estar.
Conferência
IX Congresso Internacional de Intervenção Psicológica. Saúde e Bem-Estar
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2018/07/03 - 2018/07/03 Econtro Ciência 2018
Conferência
Econtro Ciência (2018): Encontro com a ciência e tecnologia em Portugal
2018/05/23 - 2018/05/23 VII Congresso Internacional de Intervenção Psicológia
Conferência
VII Congresso Internacional de Intervenção Psicológia
Universidade Lusíada Porto, Portugal
2018/03 - 2018/03 XVIII Associative Learning Symposium
Conferência
XVIII Associative Learning Symposium
Cardiff University School of Psychology, Reino Unido
2015/04 - 2015/04 XV Associative Learning Symposium
Conferência
XV Associative Learning Symposium
Cardiff University School of Psychology, Reino Unido
2014/04 - 2014/04 XIV Associative Learning Symposium
Conferência
XIV Associative Learning Symposium
Cardiff University School of Psychology, Reino Unido

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/01 - Atual Métodos de Investigação e Análise de Dados I Doutoramento em Psicologia Aplicada: Saúde e Bem-Estar (Doutoramento) Universidade Lusíada Porto, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2020 - Atual Peer Reviewers' Openness Initiative (opennessinitiative.org) Signatory
2020/11/30 - 2021/11/30 Society for the Improvement of Psychological Science Member

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2012 - 2015 Post-graduate representative for scientific council.
Membro
School of Psychology, Cardiff University, Reino Unido

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2018 - Atual Frontiers in Psychology (1664-1078) Frontiers Media SA
2020 - 2021 PeerJ (2167-8359) O'Reilly and SAGE
Distinções

Prémio

2016 Hadyn Ellis Prize for Outstanding Dissertation (Best PhD Prize)
Cardiff University, Reino Unido
2015 Junior Researcher of the Year “in recognition of achievements in research and research related activity during the second year of PhD”
Cardiff University, Reino Unido