???global.info.a_carregar???
Diego Costa Pinto is Assistant Professor at NOVA Information Management School (NOVA IMS, Portugal). Director of the NOVA Marketing Analytics Lab and Member of the Information Management Research Center (MagIC NOVA IMS). Doctor of Philosophy (Ph.D.) in Management (Major in Marketing) from the Neoma Business School in France (AACSB, EQUIS, AMBA), with a visiting Ph.D. period at the University of British Columbia (Prof. Darren Dahl) and New York University (Prof. Yaacov Trope). Post-doctoral research at IE Business School (Spain). His research appears in high quality peer-reviewed ABS-ranked journals, including the Journal of the Academy of Marketing Science (ABS4*), Business Ethics Quarterly (ABS4), Annals of Tourism Research (ABS4), European Journal of Marketing (ABS3), and international academic conferences such as the Association for Consumer Research (ACR), the Academy of Marketing Science (AMS) and the European Marketing Academy (EMAC). His research projects include collaboration with top scholars from Pennsylvania State University (USA), CUNY Baruch College (USA), University of Mississippi (USA), INSEAD (France), IE Business School (Spain), NEOMA Business School (France), and Southampton University (UK). He has taught courses in several universities in France, Brazil, Portugal, China, Japan, and Russia. He has worked in research projects funded by European Funds and FCT (Foundation of Science and Technology) in partnership with Direção-Geral do Consumidor (DGC) and DECO Portugal (Over-indebtedness and Artificial Intelligence) and developed academic projects for Farfetch, Sonae Group, Grupo Vila Galé, El Corte Inglés, Acústica Médica, and Bombeiros Voluntários de Leiria (Projeto NOVA Trees).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Diego Costa Pinto

Nomes de citação

  • Pinto, Diego
  • Costa Pinto, Diego

Identificadores de autor

Ciência ID
CA1A-BEF2-9EF6
ORCID iD
0000-0003-4418-9450

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Economia e Gestão

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2013
Concluído
PhD in Management - Major Marketing (Doctor of Philosophy)
NEOMA Business School - Campus de Reims, França
"“ABSTRACT” AND “CONCRETE” IDENTITIES: CONSTRUAL LEVEL, IDENTITIES, AND CONSUMER BEHAVIOR" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2011
Concluído
Administração (Master)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil
"VALORES E MOTIVAÇÃO BASEADA NA IDENTIDADE: A INFLUÊNCIA DA IDENTIDADE NO CONSUMO RESPONSÁVEL" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2009
Concluído
Administração (Bachelor)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil
"CONSUMO RESPONSÁVEL: O CASO DA ÁGUA EM PORTO ALEGRE" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

2017/09/11 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Universidade Nova de Lisboa Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação, Portugal
2019/04 - 2019/04 Professor Visitante (Docente Universitário)
Yamaguchi Daigaku, Japão
2018 - 2018 Professor Visitante (Docente Universitário)
Ministerstvo usticii Rossijskoj Federacii, Rússia
2014/02/01 - 2017/08/31 Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2014 - 2014 Professor Visitante (Docente Universitário)
Centro Universitário La Salle, Brasil
2014 - 2014 Professor Visitante (Docente Universitário)
Centro Universitário Ritter dos Reis - Campus Canoas, Brasil
2013 - 2013 Professor Visitante (Docente Universitário)
ESP École Supérieure de Publicité, França
2011 - 2013 Assistente (Docente Universitário)
NEOMA Business School - Campus de Reims, França
2010 - 2013 Professor Auxiliar (Docente Universitário)
Groupe ESC Troyes, França
2010 - 2011 Professor Visitante (Docente Universitário)
University of International Business and Economics School of International Trade and Economics, China
2010 - 2011 Professor Visitante (Docente Universitário)
Novancia Business School Paris, França
2007 - 2009 Assistente (Docente Universitário)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil

Outros

2020 - 2020 Visiting Scholar
Baruch College, Estados Unidos
2019/12 - 2019/12 Visiting Scholar
Universität Heidelberg Graduiertenakademie, Alemanha
2018/05 - 2019/05 Visiting Scholar
IE Business School, Espanha
2019 - 2019 Visiting Scholar
INSEAD, França
2013/05 - 2013/05 Visiting Scholar
The University of British Columbia Sauder School of Business, Canadá
2012/05 - 2012/05 Visiting Scholar
New York University, Estados Unidos
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2020 - Atual DSAIPA/DS/0113/2019 - Data Science and Over-Indebtedness: Use of Artificial Intelligence Algorithms in Credit Consumption and Indebtedness Conciliation in Portugal
DSAIPA/DS/0113/2019
Investigador responsável
Universidade Nova de Lisboa Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2018 - 2020 PTDC/MHC­PAP/1556/2014 - Fighting over­indebtedness: Self-­regulation and consumer environment
PTDC/MHC­PAP/1556/2014
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação, Portugal

Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2018 - 2020 Construction of Alternative Markets: Organic Market.
425535/2018
Investigador
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Brasil
2018 - 2019 European Regional Development Fund. Portugal 2020 / LISBOA 2020 (NOVA Update - Lisboa-74-2018-01)
Lisboa-74-2018-01
Investigador responsável
Universidade Nova de Lisboa Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação, Portugal
European Regional Development Fund
2016 - 2017 Serviço Social da Indústria (SESI): Consumer Health Literacy.
SESI
Investigador responsável
2016 - 2017 "The Pursuit of Authenticity": Authenticity in Brand Social Responsibility Actions.
CAEPM
Investigador responsável
2014 - 2017 Servicescapes and Recovery of Service Failures.
479198/2013-6
Investigador
2014 - 2017 Marketing Citizenship and Brand Authenticity.
471509/2014-0
Investigador responsável
2014 - 2015 Brands and Sustainability: When Sustainability Benefits the Brand?
CAEPM
Investigador responsável
2012 - 2015 Consommation Responsable de l'Eau - Economiser nos Richesses. Role: Co-principal investigator.
CRCA
Investigador responsável
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Ferreira, M.; Pinto, Diego; Herter, M.; Vanneschi, L.; Castelli, M.. "Can Artificial Intelligence Help My Bank Account? Using AI Algorithms to Predict Over-Indebtedness.". Trabalho apresentado em X Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Funchal, 2019.
  2. Shuqair, S.; Pinto, Diego; Mattilla, A.. "Service Recovery in Collaborative Consumption Settings.". Trabalho apresentado em 48th EMAC - European Marketing Academy Conference, Hamburg, 2019.
  3. Pinto, Diego; Borges, A.; Herter, M.. "Fostering Ethical Consumption: How Construal Level Minimizes Ingroup Bias in Ethical Decisions.". Trabalho apresentado em 48th EMAC - European Marketing Academy Conference, Hamburg, 2019.
  4. Nardi, V.; Ladeira, W.; Pinto, Diego; Herter, M.. "Hurting Visual Attention but Enhancing Buying Intentions: Co-creation as a Paradox for Companies.". Trabalho apresentado em 48th EMAC - European Marketing Academy Conference, Hamburg, 2019.
  5. Castagna, C.; Pinto, Diego; Barcelos, M.. "Beauty is in the eye of the beholder: The role of construal level in reducing the "beauty-is-good" bias contributing to food waste reduction.". Trabalho apresentado em 48th EMAC - European Marketing Academy Conference, Hamburg, 2019.
  6. Pinto, Diego; Dalmoro, M.. "Traditionscapes Framework.". Trabalho apresentado em 2018 AMS World Marketing Congress, Porto, 2018.
  7. Pinto, Diego; Herter, M.; Terres, M.; Nicolao, L.. "The Benefits of Unrelated Brand Corporate Social Responsibility.". Trabalho apresentado em 2018 AMS World Marketing Congress, Porto, 2018.
  8. Castagna, C.; Pinto, Diego; Herter, M.. "Ethical Consumption During Crisis: Consumer Impulsiveness and Purchase Behavior in Emerging Markets.". Trabalho apresentado em 2018 AMS World Marketing Congress, Porto, 2018.
  9. Terres, M.; Nicolao, L.; Herter, M.; Pinto, Diego. "The importance of colors on trust: how colors influence on service mobile applications?". Trabalho apresentado em 2018 SERVSIG, Paris, 2018.
  10. Terres, M.; Herter, M.; Pinto, Diego; Mazzon, J. A.. "How sophisticated servicescape can reduce negative feelings when a failure occur?". Trabalho apresentado em 2018 SERVSIG, Paris, 2018.
  11. Pinto, Diego; Herter, M.; Terres, M.; Nicolao, L.. "The Good Side of Brand Social Responsibility: The Effects of Unrelated Corporate Social Responsibility on Brand Symbolism.". Trabalho apresentado em XLI Enanpad, São Paulo, 2017.
  12. Pinto, Diego; Herter, M.; Nicolao, L.; Terres, M.. "The Authenticity of Corporate Social Responsibility Actions on Brand Symbolism". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2017.
  13. Herter, M.; Pinto, Diego; Terres, M.; Nicolao, L.. "The Sophisticated Brand Scent: The Effects of Scent Type on Brand Sophistication". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2017.
    10.1109/ccoms.2019.8821740
  14. Santini, F. O.; Ladeira, W.; Sampaio, C. H.; Pinto, Diego. "Experiência de Marca: Uma Pesquisa Meta-Analítica.". Trabalho apresentado em XL Enanpad, Costa do Sauípe, 2016.
  15. Terres, M.; Mazzon, J. A.; Pinto, Diego; Herter, M.. "The Servicescapes Halo Effect: How Service Environments Can Reduce Adverse Consequences of Service Failure.". Trabalho apresentado em XL Enanpad, Costa do Sauípe, 2016.
  16. Pinto, Diego; Herter, M.; Goncalves, D. A.; Sayin, E.. "Finding the Right Corporate Social Responsibility: How Identity Goals Influence Brand CSR Strategies". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2016.
  17. Rossi, P. C.; Pinto, Diego; Herter, M.; Gonçalves, D.. "Saving the Planet or Saving the Brand? How Brand Strength Influences Consumers’ Perceptions of Brand Sustainability.". Trabalho apresentado em XXXIX Enanpad, Belo Horizonte, 2015.
  18. Rossi, P. C.; Pinto, Diego; Herter, M.; Gonçalves, D.. "Saving the Planet or Saving the Brand? How Brand Strength Influences Consumers Perceptions of Brand Sustainability.". Trabalho apresentado em 2015 AMS World Marketing Congress, Bari, 2015.
  19. Ladeira, W.J.; Araujo, C.F.; Santini, F. O.; Fleury, F.A.; Pinto, Diego. "Autocontrole hoje, Indulgência amanhã? Revisitando os Estudos de Distância Temporal e Autocontrole Através do Viés de Otimismo e Pessimismo.". Trabalho apresentado em VI Encontro de Marketing da Anpad (EMA), Gramado, 2014.
  20. Gonçalves, D.; Rossi, P.; Herter, M.; Pinto, Diego. "Should Strong Brands Invest in Ecolabels? An Accessibility-Diagnosticity Account of Perceptions of Brand Sustainability". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2014.
  21. Rossi, P.; Herter, M.; Pinto, Diego; Borges, A.. "Are Blondes More Hedonic than Brunettes? Stereotype Effects on Willingness to Pay for Hedonic and Utilitarian Products.". Trabalho apresentado em 2013 AMS World Marketing Congress, Monterey, 2013.
  22. Herter, M.; Santos,C. P.; Pinto, Diego. "Man, I Shop Like a Woman! Effects of Gender and Emotions on Consumer Shopping Outcomes and Perceptions of Retail Environments.". Trabalho apresentado em 2013 AMS World Marketing Congress, Monterey, 2013.
  23. Pinto, Diego; Borges, A.. "Are Values Always Abstract? How Construal Level and Identities Influence the Use of Values on Green Consumption". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2013.
  24. Pinto, Diego; Herter, M.; Rossi, P.. "Going Green For Self Vs. Others: Gender and Identity Salience Effects on Green Consumption". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2013.
  25. Pinto, Diego; Borges, A.; Nique, W.; Herter, M.. "My Values or Our Identity? The Moderating Role of Identities on Values-Behavior Congruence and Green Consumption Decisions.". Trabalho apresentado em 2012 AMS Conference, New Orleans, 2012.
  26. Segabinazzi, R.C.; Nique, W.; Pinto, Diego. "O Estilo de Vida da Tribo do Surf e a Cultura de Consumo que a envolve.". Trabalho apresentado em XXXV Enanpad, Rio de Janeiro, 2011.
  27. Pinto, Diego; Dalmoro, M.; Nique, W.; Borges, A.. "When Local Brands are Better? The Moderator Role of Self-Construal on Identification with Global or Local Brands.". Trabalho apresentado em 2011 AMS Annual Conference, Coral Gables, 2011.
  28. Ladeira, W.; Pinto, Diego; Nique, W.. "Brazilian Runners: how can shopping value and store environment increase satisfaction in a purchase of Sports Shoes?". Trabalho apresentado em 40th EMAC - European Marketing Academy Conference, Ljubljana, 2011.
  29. Dalmoro, M.; Pinto, Diego; Nique, W.; Borges, A.. "Global x Local Brands: How Values and Global Consumer Culture Influence Self-Brand Connection.". Trabalho apresentado em 40th EMAC - European Marketing Academy Conference, Ljubljana, 2011.
  30. Pinto, Diego; Borges, A.; Nique, W.; Herter, M.. "Doing Non-Transcendent Go Green: the Moderating Role of Identity on Value-Behavior Relationship". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2011.
  31. Herter, M.; Pinto, Diego; Borges, A.; Nique, W.. "Going Green For Friends, Family Or Community?: How Different Levels of Subject Norms and Identity Influence Green Behavior". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2011.
  32. Fleck, J.; Rossi, C.; Segabinazzi, R.; Reale, G.; Pinto, Diego. "Worlds of Warcrafters". Trabalho apresentado em Association for Consumer Research, 2011.
  33. Nique, W.; Añaña, E.; Pinto, Diego. "Utilitarian and hedonic brands: how human values and attitudes influence brand perception?". Trabalho apresentado em 39th EMAC - European Marketing Academy Conference, Copenhagen, 2010.
  34. Fehse, F.B.; Nique, W.; Pinto, Diego. "The impact of environmental noise on consumer behavior in the retail environment.". Trabalho apresentado em 38th EMAC - European Marketing Academy Conference, Nantes, 2009.
  35. Fehse, F.B.; Nique, W.; Pinto, Diego. "L´impact du bruit d´ambiance et de la densité des clients sur le comportement du consommateur dans un restaurant.". Trabalho apresentado em 25th AFM Conference, Londres, 2009.
  36. Pinto, Diego; Nique, W.; Fehse, F.B.. "Consumo Responsável de Água e a Influência dos Valores Pessoais.". Trabalho apresentado em Simpósio Internacional de Valores Humanos e Gestão, São Paulo, 2008.
  37. Pinto, Diego; Nique, W.. "Responsible Water Consumption: An Analysis from personal values.". Trabalho apresentado em 37th EMAC - European Marketing Academy Conference, Brighton, 2008.
Artigo em revista
  1. Fernando Santini; Wagner Ladeira; Pinto, Diego; Márcia Maurer, Herter; Barry Babin. "Customer Engagement in Social Media: A Framework and Meta-Analysis". Journal of the Academy of Marketing Science (2020): 10.1007/s11747-020-00731-5.
    Aceite para publicação
  2. Dalmoro, M.; Pinto, Diego; Herter, M.; Nique, W.. "Traditionscapes in emerging markets". International Journal of Emerging Markets (2020): http://dx.doi.org/10.1108/ijoem-04-2019-0270.
    10.1108/ijoem-04-2019-0270
  3. Terres, Mellina da Silva; Herter, Márcia Maurer; Costa Pinto, Diego; Mazzon, José A.. "The power of sophistication: How service design cues help in service failures". Journal of Consumer Behaviour (2020): http://dx.doi.org/10.1002/cb.1816.
    10.1002/cb.1816
  4. Costa Pinto, Diego; Borges, Adilson; Maurer Herter, Márcia; Boto Ferreira, Mário. "Reducing Ingroup Bias in Ethical Consumption: The Role of Construal Levels and Social Goodwill". Business Ethics Quarterly 30 1 (2019): 31-63. http://dx.doi.org/10.1017/beq.2019.25.
    10.1017/beq.2019.25
  5. Pinto, Diego. "Can luxury brands be ethical? Reducing the sophistication liability of luxury brands". Journal of Cleaner Production (2019): http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.06.094.
    10.1016/j.jclepro.2019.06.094
  6. Pinto, Diego. "Benefits of authenticity: Post-failure loyalty in the sharing economy". Annals of Tourism Research (2019): http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2019.06.008.
    10.1016/j.annals.2019.06.008
  7. Shuqair, Saleh; Pinto, Diego Costa; Mattila, Anna S.. "Benefits of authenticity: Post-failure loyalty in the sharing economy". Annals of Tourism Research 78 (2019): 102741. http://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2019.06.008.
    10.1016/j.annals.2019.06.008
  8. Pinto, Diego; Herter, M.; Rossi, P.; Nique, W.; Borges, A.. "Recycling cooperation and buying status". European Journal of Marketing (2019): http://dx.doi.org/10.1108/ejm-09-2017-0557.
    10.1108/ejm-09-2017-0557
  9. Santini, F.; Sampaio, C.; Ladeira, W.; Pinto, Diego. "The brand experience extended model: a meta-analysis". Journal of Brand Management 26 6 (2018): 519-535. https://doi.org/10.1057/s41262-018-0104-6.
    10.1057/s41262-018-0104-6
  10. Ladeira, W.J.; Oliveira Santini, F.; Fleury, F.A.; Costa Pinto, D.. "Self-control today, indulgence tomorrow? How judgment bias and temporal distance influence self-control decisions". Journal of Consumer Marketing 35 5 (2018): 480-490. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85056156031&partnerID=MN8TOARS.
    10.1108/JCM-11-2016-1993
  11. Costa Pinto, D.; Nique, W.M.; Maurer Herter, M.; Borges, A.. "Green consumers and their identities: how identities change the motivation for green consumption". International Journal of Consumer Studies 40 6 (2016): 742-753. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84963686137&partnerID=MN8TOARS.
    10.1111/ijcs.12282
  12. Ladeira, W.J.; Nique, W.M.; Costa Pinto, D.; Borges, A.. "Running for pleasure or performance? How store attributes and hedonic product value influence consumer satisfaction". International Review of Retail, Distribution and Consumer Research 26 5 (2016): 502-520. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84978138231&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/09593969.2016.1182934
  13. Dalmoro, Marlon; Pinto, Diego Costa; Nique, Walter Meucci; Borges, Adilson. "Global brands in emerging markets: The cultural antecedents of global brand preference". Journal of Brand Management 22 9 (2015): 721-736.
    10.1057/bm.2015.39
  14. Costa Pinto, Diego; Reale, Getúlio; Segabinazzi, Rodrigo; Vargas Rossi, Carlos Alberto. "Online identity construction: How gamers redefine their identity in experiential communities". Journal of Consumer Behaviour 14 6 (2015): 399-409.
    10.1002/cb.1556
  15. Costa Pinto, Diego; Herter, Márcia M.; Rossi, Patricia; Borges, Adilson. "Going green for self or for others? Gender and identity salience effects on sustainable consumption". International Journal of Consumer Studies 38 5 (2014): 540-549. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:000342814100012&KeyUID=WOS:000342814100012.
    10.1111/ijcs.12114
  16. Márcia Maurer, Herter; Cristiane Pizzutti dos, Santos; Diego Costa, Pinto. "“Man, I shop like a woman!” The effects of gender and emotions on consumer shopping behaviour outcomes". International Journal of Retail & Distribution Management 42 9 (2014): 780-804.
    10.1108/IJRDM-03-2013-0066
  17. Scaraboto, D.; Rossi, C.A.V.; Costa, D.. "How consumers persuade each other: Rhetorical strategies of interpersonal influence in online communities". BAR - Brazilian Administration Review 9 3 (2012): 246-267. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84866453843&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/S1807-76922012000300002
  18. Pinto, Diego Costa; Nique, Walter Meucci; Añaña, Edar da Silva; Herter, Márcia Maurer. "Green consumer values: how do personal values influence environmentally responsible water consumption?". International Journal of Consumer Studies 35 2 (2011): 122-131. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:000287311000003&KeyUID=WOS:000287311000003.
    10.1111/j.1470-6431.2010.00962.x
Capítulo de livro
  1. Pinto, Diego; Dalmoro, M.; Nique, W.. "Traditionscapes Framework.". In Finding New Ways to Engage and Satisfy Global Customers. Springer International Publishing, 2018.
    Publicado
  2. Pinto, Diego; Herter, M.; Terres, M.; Nicolao, L.. "The Benefits of Unrelated Brand Corporate Social Responsibility.". In Finding New Ways to Engage and Satisfy Global Customers. Springer International Publishing, 2018.
    Publicado
  3. Castagna, C.; Pinto, Diego; Herter, M.. "Ethical Consumption During Crisis: Consumer Impulsiveness and Purchase Behavior in Emerging Markets.". In Finding New Ways to Engage and Satisfy Global Customers. Springer International Publishing, 2018.
    Publicado
  4. Pinto, Diego; Borges, A.; Nique, W.; Herter, M.. "My Values or Our Identity? The Moderating Role of Identities on Values-Behavior Congruence and Green Consumption Decisions". In Marketing Dynamism & Sustainability: Things Change, Things Stay the Same.. Springer International Publishing, 2015.
    Publicado
  5. Rossi, P.; Herter, M.; Pinto, Diego; Borges, A.. "Are Blondes More Hedonic than Brunettes? Stereotype Effects on Willingness to Pay for Hedonic and Utilitarian Products.". In Ideas in Marketing: Finding the New and Polishing the Old.. Springer International Publishing, 2015.
    Publicado
  6. Herter, M.; Santos,C. P.; Pinto, Diego. "Man, I Shop Like a Woman! Effects of Gender and Emotions on Consumer Shopping Outcomes and Perceptions of Retail Environments.". In Ideas in Marketing: Finding the New and Polishing the Old.. Springer International Publishing, 2015.
    Publicado
  7. Pinto, Diego; Dalmoro, M.; Nique, W.; Borges, A.. "When Local Brands are Better? The Moderator Role of Self-Construal on Identification with Global or Local Brands.". In The Sustainable Global Marketplace. Springer International Publishing, 2015.
    Publicado
Livro
  1. Pinto, Diego; Herter, M.; Segabinazzi, R.C.. Marketing. Porto Alegre, Brasil: Natural Editora. 2014.
    Publicado
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2019/09 - Atual Consumption Waste and Well-being.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/09 - Atual Stress Mindsets and Consumer Altruism.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/09 - Atual Intelligence Food Health Labels.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017/09 - Atual Collaborative Consumption and Consumer Forgiveness in Sharing Economy.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017/09 - Atual Digital Marketing and Intangible Assets.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016/09 - Atual Intelligent Apps and Consumer Learning Performance.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 The Role of the psychological factor Trust for the Rejection of AI services vs human based services in Hospitality.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 GAMIFICATION PERFORMANCE PARADOX: Exploring the trade-off between performance and brand attitudes.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Organic Food Consumers: Health Promotion or Disease Prevention?
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Organic vs Premium products: when pride is more important than product quality.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Facebook Sponsored Ads and Likelihood to Purchase.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 When Interpersonal Relationships Backfire: Understanding the Drivers of Booking Cancellations in Hospitality.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 The Influence of Framing, Ownership and Naïve Theories - The Perceived Quality of Premium Tech Products.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Media Mix Modeling - A Case Study on Optimizing Television and Digital Media Spend for a Retailer.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Growth Hacking e Consumidores Oportunistas: O impacto de rewards em programas de marketing referral.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Marketing de Saúde para Seniores: Uma abordagem de CRM para otimizar estratégias de marketing.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Internet use for searching ethical health information in Portugal: A cross sectional study.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017 - 2020 Green energy for sale: Willingness to pay in the collaborative green energy context.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 A Change of Heart: Indirect Reach and Impact of Emotional Priming Effect.
Coorientador
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil
2016 - 2019 Food Security: The Moderating Effect of Prototype Perception in The Relationship Between Perceived Risk And Food Choices.
Coorientador
Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil
2016 - 2019 Influencer Marketing on Instagram.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 The Impact of Attribution Modelling in Luxury E-Commerce Attribution Model simulation.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 Crowdsourcing In The Food Industry: The Impact Of Creator’s Body Type And Gender On Healthy Food Consumption.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 Predicting Uptake Of Online Customer Service Through Mobile Instant Messaging Applications: The Effects Of Social Presence On Behaviour Intention.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 The Impact Of Review Valence, Rating And Type On Review Helpfulness, The Impact Of Price On Customer Satisfaction And The Relationship Between Customer Satisfaction And Ratings.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 Otimização E Governance Da Relação Com O Cliente Nos Serviços Financeiros.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 O Processo e a Potencialização Da Gestão De Informação Em Programas De Fidelização: Eficiência Das Estratégias De Marketing Direto E Otimização Do Modelo De Negócios.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016 - 2019 O Impacto da Falha de Serviço no eWOM Negativo e Equidade da Marca.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2015 - 2018 El Corte Inglés: Organização Do Espaço De Loja Da Parafarmácia: Utilizando técnicas de Data Mining.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2015 - 2018 Novas Tendências Do Consumo Alimentar Estudo Do Comportamento Do Consumidor Do El Corte Inglés.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2015 - 2018 What Drives Mobile In-App Purchases? An Extended Framework of In-App Purchase and Monetary Effort.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2015 - 2018 The Model of Goal-Directed Behavior and Tourists’ Behavioral Intentions.
Orientador
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2013 - 2016 A Percepção de Marcas Próprias de Varejo Supermercadista. Master in Business Administration in Consumption Sciences.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Geração Z: Tendências de Consumo de Conteúdo no Facebook.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Mercado de Cervejas Especiais: Hábitos de Consumo.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 A Percepção dos Homens Gaúchos Residentes em Porto Alegre sobre o Consumo de Roupas em Varejistas de Moda Brasileiras.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Consumo Consciente: Motivações para Mudança de Hábitos de Consumo em Atuais Consumidores Conscientes.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Marcas com Propósito Gerando Engajamento e Conexão com as Pessoas: Um Estudo Múltiplo de Caso Sobre as Empresas Smile Flame e Hevp.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Neuromarketing: A Influência do Aroma no Comportamento Humano.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 O Comportamento de Consumo das Tias de Sobrinhos Consanguíneos e Afetivos.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 O Comportamento dos Frequentadores de Feiras de Produtos Orgânicos em Porto Alegre.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Os Homens e a Moda Genderless: Estudo sobre a moda sem gênero e a aceitação dos homens a esta nova tendência de consumo.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Percepção dos Consumidores do Sexo Masculino das Classes A e B sobre as Influências Sensoriais na Compra de Vinhos nos Supermercados.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 - 2016 Por que Compartilhamos? Uma Análise do Comportamento nas Redes Sociais e a Influência do Olhar do Outro neste Espaço.
Orientador
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2010 - 2013 Comment Favoriser la Finance Responsable ? L’influence des valeurs personnelles et de la Regulatory Focus.
Orientador
NEOMA Business School - Campus de Reims, França
2010 - 2013 Le Comportement de Consommation des Hispano-Américans : Le Cas du Mexique.
Orientador
NEOMA Business School - Campus de Reims, França
2010 - 2013 The Moderating Role of Identity on Value-Behavior Congruence in the Case of Responsible Consumer Behavior.
Orientador
NEOMA Business School - Campus de Reims, França
2009 - 2012 Publicis Activ Paris. Master INBA International Business.
Orientador
Groupe ESC Troyes, França
2008 - 2011 Rapport de Stage : Atout France – Les Sports D’hiver En France Pour Les Britanniques Saison 2011/2012.
Orientador
Groupe ESC Troyes, França
2008 - 2011 Reach-Data: International Sales Account Manager & Business Development.
Orientador
Groupe ESC Troyes, França
2008 - 2011 Chambre de Commerce Française en Turquie Intitulé du Stage : Chargée de Mission et Appui aux Entreprises.
Orientador
Groupe ESC Troyes, França
2008 - 2011 Notorious IBE: How to Improve Communication Abroad Through The Use Of Social Networks?
Orientador
Groupe ESC Troyes, França
2008 - 2011 Internship Report: Cronlab.
Orientador
Groupe ESC Troyes, França

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2011 - Atual 2011 Academy of Marketing Science – World Marketing Congress. Organizing Committee, Reims Management School, 2011. (2011)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
NEOMA Business School - Campus de Reims, França
2019/05 - 2019/05 European Marketing Academy Conference – EMAC Session Chair, Hamburg, May 2019. (2019/05 - 2019/05)
Conferência (Coorganizador)
2019/02 - 2019/02 Psychology & Marketing Camp: Università Degli Studi di Firenze. (2019 - 2019)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/11 - 2018/11 NOVA Marketing Challenge: Pestana Hotel Group (2018/11 - 2018/11) Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/06 - 2018/06 Academy of Marketing Science – World Marketing Congress. Session Chair (2018/06 - 2018/06)
Congresso
2018/04 - 2018/04 NOVA Marketing Camp: The Future of Digital Marketing and Challenges for E-Business (2018/04 - 2018/04)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2016/11 - 2016/11 Business and Marketing Conference (2016/11 - 2016/11)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2019/04 PERSONAS - A importância da sua criação na otimização de um website: Caso TAP AIR Portugal.
Arguente
Katherine dos Santos Ornelas (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/04 A Marketing plan for Smart Bengali Idiomatic Proverb Service.
Arguente
Amit Roy (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/04 A Influência do Conteúdo de Páginas de Marca no Facebook no Envolvimento do Consumidor – Um caso de estudo no setor alimentar.
Arguente
Cátia Leite Cardoso (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/04 Influencer Marketing on Instagram - How Influencer Type and Perceived Risk Impact Choices in the Beauty Industry. Marta Neto de Almeida (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/04 Three-Stage Ensemble Model: Reinforce Predictive Capacity Without Compromising Interpretability.
Presidente do júri
Martinho De Matos Silvestre (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/04 Click-Through Rate Prediction: A comparative study of Ensemble Techniques in Real-Time Bidding.
Presidente do júri
Maria do Canto e Castro Faria Blanc (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/03 A Change of Heart: Indirect Reach and Impact of Emotional Priming Effect.
Arguente
Francisco Nogueira (Doutoramento)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil
2019/03 Project Success Prediction in The Brazilian Crowdfunding Ecosystem: A Case Study of Benfeitoria.com.
Presidente do júri
Rodrigo Nogueira De Carvalho (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/02 The Impact of Review Valence, Rating and Type on Review Helpfulness - A Text Clustering and Text Categorization Study. Morino Xavier de Barros Neto (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/01 Otimização e Governance da Relação com o Cliente nos Serviços Financeiros. Leonor de Moura Simões Couceiro da Costa (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019/01 O Processo e a Potencialização da Gestão de Informação em Programas de Fidelização - Eficiência das Estratégias de Marketing Direto e Otimização do Modelo de Negócios. Gonçalo Azevedo Dos Santos Guerner (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019 The Impact of Attribution Modelling in Luxury E-Commerce Attribution Model simulation. Filipe Andre Borges Chaves (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019 Crowdsourcing in The Food Industry: The Impact of Creator’s Body Type and Gender on Healthy Food Consumption. José Ferreira de Castro (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019 Predicting Uptake of Online Customer Service Through Mobile Instant Messaging Applications: The Effects of Social Presence on Behaviour Intention. Patrícia de Seabra Lopes Marcão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2019 O Impacto da Falha de Serviço no eWOM Negativo e Equidade da Marca. Fazila Kamal Abdula (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/12 Como Cativar a Geração Z a Estações de Serviço.
Presidente do júri
Vasco Maria Lopes Madureira Falcão Galvão (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/11 Tendências de Consumo de Alimentos Biológicos - Estudo do Cliente do El Corte Inglés. Oxana Marian (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/11 Search Engine Ranking Factors Analysis.
Arguente
Lucio Lanzarini De Carvalho (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/10 The Role of Information Systems in achieving the Sustainable Development Goals.
Presidente do júri
Luís Afonso da Cunha Monteiro Claro de Castro (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/07 Otimização da Gestão do Conhecimento Organizacional: Desenvolvimento de um modelo catalisador de conhecimento na Pharma, S. A.
Presidente do júri
Pedro Alexandre Carreto Lopes da Silva (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/07 Assessing job performance in Brazilian digital Government - The role of knowledge management systems use and social capital.
Presidente do júri
Diego Rodrigues Cavalcanti (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/07 Estratégia de Marketing de Conteúdo Digital B2B aplicada numa PME portuguesa.
Arguente
Luciana Blois (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/06 Consumer engagement with self-expressive brands: brand love and WOM outcomes.
Presidente do júri
Pedro Bessa Mendes (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/06 What drives consumers to spread online book review.
Presidente do júri
Margarida Salomé Martins Mendes (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/04 Business Process Analysis of an Optoelectronic Sector Company - Process Modeling and Analysis in German SME.
Presidente do júri
Constanze Charlotte Engelhardt (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/03 Plataforma Peopleminin® - Recruitment Analytics e Gestão do Conhecimento.
Presidente do júri
Alexandre Gonzalez Fagundes (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/02 Looking at The Other Side: How Monetary Social Comparison Influences Self and Predicted Others Prosocial Behavior. Rafael Demczuk (Doutoramento)
Universidade Federal do Paraná, Brasil
2018/02 Marketing de Conteúdo Integrado no Instagram - Um Estudo sobre s Envolvimento da Geração Milénio com a Qualidade e o Valor Percebido da Informação.
Presidente do júri
Diana Filipa André Jacinto (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/02 Predicting Start-up Success with Machine Learning.
Presidente do júri
Marta Aguiar Buisel Reynolds (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/01 Criação de Data Warehouse Empresarial – na direção de planeamento e gestão da TAP Portugal.
Presidente do júri
André Henggeler de Moura (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/01 Generation in B2B Organizations - Defining a Strategy for Pegasus Consultancy.
Arguente
Beatriz Reis (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/01 Exploring the Main Structural Factors Driving Large Wildfire Ignition and Spread in Central Portugal (2005-2015).
Presidente do júri
David Sousa (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018/01 Measurement of The Social Impact of Nonprofit Organizations in Their Specific Community – Design of a Measurement Methodology for Portugal.
Arguente
Ana Catarina Gonçalves de Sousa Andrade (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018 El Corte Inglés: Organização do Espaço de Loja da Parafarmácia: Utilizando técnicas de Data Mining. Gonçalo Duarte Coelho de Barros (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018 What Drives Mobile In-App Purchases? An Extended Framework of In-App Purchase and Monetary Effort. Vicente Xavier Cavaleiro Costa (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2018 The Model of Goal-Directed Behavior and Tourists’ Behavioral Intentions. Kamran Huseinov (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017/12 A Interpretação de uma Meta e o Comportamento de Autocontrole: reflexões a partir da teoria do nível de interpretação. Miriam Mariani Henz (Doutoramento)
Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil
2017/12 Why do people share their travel experiences on social media?
Arguente
Benedita Santos Silva de Souza Araújo (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2017/11 Pressão do Tempo e Dissonância Cognitiva: O Efeito Moderador do Comportamento Altruísta.
Arguente
Jocimara de Lima Mauer (Mestrado)
Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil
2017 A Relação Entre a Influência Social e o Apego Entre Consumidores e Marcas.
Arguente
Helison Bertoli Alves Dias (Mestrado)
Universidade Federal do Paraná, Brasil
2017 O Papel do Status da Marca e da Justificativa da Escolha na Relação Entre Posicionamento Green e a Percepção de Orgulho.
Arguente
Cecília Souto Maior de Brito (Mestrado)
Universidade Federal do Paraná, Brasil
2016/05 Orientação Para Meta e Performance do Vendedor: O efeito moderador do ambiente de vendas.
Arguente
Janaína Andrade da Costa (Mestrado)
Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brasil
2016 O Efeito do Self-Construal sobre a Relação entre o Posicionamento Green e a Percepção do Consumidor.
Arguente
Cecília Souto Maior de Brito (Mestrado)
Universidade Federal do Paraná, Brasil
2015 What does it take to greenify you?
Arguente
Teresa Cochrane Bravo Andresen Barbosa (Mestrado)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil
2013 Adaptation Du Mix Marketing des Marques de Champagne sur le Marché Français et le Chinois.
Arguente
Pauline Guiset (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 Brand content: effets persuasifs et efficacite publicitaire par rapport a la publicite traditionnelle.
Arguente
Antoine Zizine (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 Comment Favoriser la Finance Responsable? L’influence des valeurs personnelles et de la Regulatory Focus. Rémi Bonet (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 Impact des Labels Biologiques sur la Perception de la Naturalité des Produits Cosmétiques par les Consommateurs.
Arguente
Isaure Collonnier (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 Le Comportement de Consommation des Hispano-Américans : Le Cas du Mexique. Béatrice Guilhot (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 Le Rôle du Marketing Expérientiel et Sensoriel dans l’instauration de la Confiance.
Arguente
Amy Damien (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 Les Effets Persuasifs des Messages d’Avertissement Visant à Reduire la Consommation Abusive d’Alcool.
Arguente
Lauretta Decourt (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 L’impact des Retouches des Images Publicitaires sur l’Intention d’achat et sur l’estime de soi des jeunes garçons.
Arguente
Lou Lefevre (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2013 The Moderating Role of Identity on Value-Behavior Congruence in the Case of Responsible Consumer Behavior. Tanja Posch (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2012 Les Effets Persuasifs des Différents Messages Anti-tabac.
Arguente
Benjamin Missoffe (Mestrado)
NEOMA Business School, França
2012 L’impact du Message Émotionnel sur les Comportements Alimentaires.
Arguente
Laureline Carpuat (Mestrado)
NEOMA Business School, França

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2019 - Atual European Marketing Academy (EMAC)
2012 - Atual Academy of Marketing Science (AMS)
2013 - 2017 Association for Consumer Research (ACR)
Distinções

Prémio

2015 Professor of the Year
Escola Superior de Propaganda e Marketing - Câmpus ESPM Sul, Brasil
2013 Administrator of the Future
Revista Administradores, Brasil