Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Ana Barroso
Nomes de citação
- Barroso, Ana
Identificadores de autor
- Ciência ID
- C111-A47E-644C
- ORCID iD
- 0000-0001-8789-1974
Idiomas
| Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
|---|---|---|---|---|---|
| Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | |
| Francês | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | |
| Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) |
Formação
| Grau | Classificação | |
|---|---|---|
|
2011/08/03
Concluído
|
Estudos Artísticos, na especialidade em Estudos do Cinema e do Audiovisual (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Especialização em Especialidade em Estudos do Cinema e do Audiovisual
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
18 |
|
2007
Concluído
|
Mestrado em Estudos Americanos (Mestrado)
Universidade Aberta, Portugal
"Transfigurações da cidade no cinema Mulholland Drive: o espaço como registo referencial de sonhos, de memórias e de fantasmas" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Muito Bom (por unanimidade) |
Percurso profissional
Outras Carreiras
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
|---|---|---|
| 1993/09/01 - Atual | Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Outros
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
|---|---|---|
| 2018/09/01 - Atual | Funções técnico-pedagógicas | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
| ANQEP, I.P., Portugal | ||
| 2017/09/01 - 2018/08/31 | Project Associate | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
| PEEP (Policy Experimentation and Evaluation Platform), Portugal | ||
| 2015/09/01 - 2017/08/31 | Project manager (acompanhamento e avaliação de projetos de mobilidade) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
| Agência Nacional Eramus, Portugal |
Produções
Publicações
| Artigo em conferência |
|
| Artigo em revista |
|
| Artigo em revista (magazine) |
|
| Capítulo de livro |
|
Artística / Interpretação
| Arte visual |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
| Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
|---|---|---|
| 2023/11/07 | A criação de espaços dialógicos digitais no ensino e aprendizagem de EFL a partir da poesia, pintura e cinema | 3º Congresso Internacional- Inovação e Tecnologias no Ensino das Línguas
Universidade Aberta (online, Portugal)
|
| 2023/06/06 | Ocean Without a Shore - memories of tragedy and redemption. Confluences of Shakespeare's The Tempest and Bill Viola's video art. |
University of Oslo (Oslo, Noruega)
|
| 2023/03/03 | More than Meets the Eye- Finding Dialogic Spaces Between Art and the EFL Curriculum | World Summit of Arts Education
UNESCO / Escola do Conservatório de Música da Madeira (Funchal, Madeira, Portugal)
|
| 2022/09/15 | Transitions: E-motion and moving image. Sociology Conference: Arts in Movement, University of Lund, Sweden, 14-17 September 2022. |
University of Lund (Lund, Suécia)
|
| 2022/05/14 | The Year of learning to learn: more than meets the eye | 35th APPI Annual Conference
APPI (Braga, Portugal)
|
| 2021/07/12 | Elephant in the Classroom: Students constructing meaning through film | 34th APPI Annual Conference
APPI (Online, Portugal)
|
| 2021/05/20 | Doug Aitken in the context of expanded cinema: a fluid singularity or fragmentation of cinematic narrative, time and space. |
Universidade de Aveiro (online) (Online, Portugal)
|
| 2019/06/02 | Transitions |
Cultivamos Cultura (Vila Nova de Milfontes, Portugal)
|
| 2019/04/12 | Cinema and its double: the urban nomads in Larry Clark's films. Movement, body and sensation in the cinematic city | The Street and the City III - Encounters
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
| 2018/05/17 | Nada é o que parece. A tecnologia abraça a metafísica na obra de Bill Viola |
AIM (Aveiro, Portugal)
|
| 2018/04/27 | Slow Time and Tragedy in Gus Van Sant's Gerry | 39th Meeting APEAA Meeting
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
|
| 2015/12/16 | Things are not what they seem: Technology embraces metaphysics in Bill Viola's work | 4th Alternative Film/Video Research Forum, New Media Art, Alternative Film/Video Festival
Alternative Film/Video Festival, Belgrade (Belgrado, Sérvia)
|
| 2014/09/11 | A investigação teórica na criação artística |
Noite Europeia dos Investigadores (NEI) – European Researchers’ Night (Lisboa, Portugal)
|
| 2014/05/16 | Ficção e real in flagrante delicto: um encontro entre as cinematografias de Frederik Wiseman e Gus Van Sant |
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
|
| 2013/07/13 | Ainda à procura de um método: James Franco e a adaptação da prosa de Cormac McCarthy ao Cinema | Neither Here, nor There, Yet Both: International Conference on the Luso-American Experience
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
| 2013/07/02 | Where are the Barbarians? The sense of Otherness in The Mutants, by Teresa Villaverde. | European cinema Research Forum Annual Conference 2013
University of Edinburgh (Edimburgo, Reino Unido)
|
| 2013/05/11 | É a perceção, não é o músculo. Ainda Shakespeare e o cinema de Gus Van Sant: Timon of Athens e Last Days | III AIM Annual Meeting
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
| 2012/11/27 | Kiss the Past Hello- a foreword and an afterword to Larry Clark’s cinema | International Conference Photography and Cinema, 50 years of Chris Marker's La Jetée
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
| 2012/11/08 | Tempo, Violência e Ética no filme Afterschool, de António Campos. | Changing Times Conference: Performing Identities on Screen
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
| 2012/06/22 | Memory, Bodies and Youth in Larry Clark’s films | NECS Conference “Time Networks: Screen Media and Memory"
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
| 2012/05/10 | Tulsa, de Larry Clark e Rumble Fish, de Francis Ford Coppola: do outro lado do rio da Middle America |
Universidade Católica Portuguesa (Lisboa, Portugal)
|
| 2012/03/28 | A Matter of Time: GusVan Sant’s Gerry | Asca International Workshop 2012 “Extremely Close, Incredibly Slow
University of Amsterdam (Amsterdão, Países Baixos)
|
| 2012/03 | New Frontiers, old values: representações de colonialismo e racismo em Do Androids dream of Electrical Sheep? e Blade Runner.” | Colóquio Cibercultura e Ficção
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
| 2011/09/15 | 'Hell is around the corner’: espaços de violência em “Transe” de Teresa Villaverde. Do microcosmo ficcional ao macrocosmo real |
University of Vienna (Viena, Áustria)
|
| 2011/06/24 | The Redemption of Banality: an aesthetic depiction of ordinary teenage life. Audio-visual dissonances in Gus Van Sant’s Elephant and Paranoid Park | - Necs (European Network for Cinema and Media Studies) Conference Sonic Futures: Soundscapes and the languages of Screen Media
Birkbeck and King’s College, University of London (Londres, Reino Unido)
|
| 2011/05/07 | The Body and the Sense of the Tragic in Gus Van Sant’s Elephant and Paranoid Park. | - I AIM ( Associação de Investigadores da Imagem em Movimento) Annual Meeting
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
| 2010/10/28 | Os Mutantes, de Teresa Villaverde: da violência juvenil no cinema português. O Resgate do Real. | -III Jornadas do Cinema Português
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
|
| 2010/07/09 | Larry Clark's Tulsa and Kids: Performing Youth Documents. | SummerSchool "Cinema and Contemporary Art"
University of Nouvelle Sorbonne (Paris, França)
|
| 2010/06 | Play and Kill: Film Teenage Violence in Western and Eastern contemporary societies: Vant Sant's Elephant and Fukasaku's Battle Royale. (Online presentation) | Asian Conferences on Arts and Humanities “East Meets West”, The International Academic Forum, Osaka
IAFOR Research Centre at the Osaka School of International Public Policy (OSIPP) at Osaka University, (OSAKA, Japão)
|
| 2009/07/29 | The Violence of the Unsaid in Gus Van Sant's Elephant and Paranoid Park. The Role of the Viewer in Creating Narrative Meanings | 2009 International Conference on the Arts in Society.
The Arts in Society (Veneza, Itália)
|
Organização de evento
| Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2023/10/20 - 2023/10/20 | Ana Barroso (FLUL, CEAUL) and Luís Miguel Oliveira, film critic and programmer of Cinemateca, on Martin Scorsese and the American
Dream.
American Dreams- American Crises: An International Symposium (2023/10/20 - 2023/10/20)
Mesa-redonda (Coorganizador)
|
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal |
| 2022/04/30 - 2022/04/30 | Chair and organiser of the round table "The Short American Story Written by Women: Lydia Davies, Lucia Berlin and Alice Munro". (2022/04/30 - 2022/04/30)
Mesa-redonda (Membro da Comissão Científica)
|
Universidade de Lisboa CEAUL/ULICES, Portugal |
| 2022/02/18 - 2022/02/18 | Organiser and Chair: Traduzir Cormac McCarthy- Conversa com Paulo Faria (2022/02/18 - 2022/02/18)
Oficina (workshop) (Outra)
|
Universidade de Lisboa CEAUL/ULICES, Portugal |
| 2017/10/25 - 2017/10/27 | New Poetic Languages, Cinema and Technology", Invisible Republic, International Conference on Music, Avant-Gardes and Counterculture,
MAAT, ZDB and faculty of Letters, October 2017
(2017/10 - 2017/10)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
| 2016/09/22 - 2016/09/24 | David Bowie.Interart-Text-Media Conference (2016/09/22 - 2016/09/24)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade de Lisboa CEAUL/ULICES, Portugal |
Participação em evento
| Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
|---|---|---|
| 2023/04/28 - 2023/04/28 | Viagem ao Sonho Americano - Ana Barroso à Conversa com Isabel Lucas
Mesa-redonda
|
|
| 2021/09/20 - 2021/09/20 | Round table with artists participating at Vídeo Arte Faenza
Mesa-redonda
|
Vídeo Arte Faenza Escuela de Verano Saberes UPB 2021
Universidad Pontifícia Bolivariana, Bolívia
|
| 2018/11/22 - 2018/11/23 | Screening "Transitions" with a Q&A session, Faculty of Fine Arts, Aula Magna, University of Porto.
Encontro
|
Museu da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal
|
| 2018/06/27 - 2018/06/30 | Chair - Panel Experimental Challenges- Beyond History: The Radiance of the Short Story.
Conferência
|
Beyond History: The Radiance of the Short Story.
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
| 2017/10/25 - 2017/10/27 | Chair at the panel " New Poetic Languages, Cinema and Technology", Invisible Republic, International Conference on Music,
Avant-Gardes and Counterculture, MAAT, ZDB and faculty of Letters, October 2017
Conferência
|
|
| 2013/08/12 - 2013/08/14 | Chair at the meeting on Teaching and Practice of Filmmaking in Portugal, organized by Festival Caminhos do Cinema Português,
Fusing Festival, Figueira da Foz, August 2013.
Festival
|
Festival Caminhos do Cinema Português- Fusing Festival, |
Arbitragem científica em revista
| Nome da revista (ISSN) | Editora | |
|---|---|---|
| 2021/04/12 - Atual | Anglo Saxonica ( 2184-6006) | University of Lisbon Centre for English Studies |
| 2009/09/01 - 2010/01/31 | International Journal of the Arts in Society | Common Ground Research Networks |
Comissão de avaliação
| Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
|---|---|---|---|
| 2019/06/01 - 2019/06/30 | Jury for Special Creativity Award at The Globe International Silent Film Festival 2018, USA
Avaliador
|
Consultoria / Parecer
| Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2011/01/02 - 2012/12/31 | Film Reviewer for CANAL 180 |
Distinções
Outra distinção
| 2019 | PRIZE FOR BEST VIDEO ART FILM - |
| 2018 | Jury for Special Creativity Award |
| 2013 | Silver Snow Flake Award |
| 2013 | 3rd Prize |
| 2012 | Video Guerrilla, in the frame of the programme Time Frame, commissioned by Miguel Petchkovsky and the Netherlands Institute for Media Arts. This exhibition was the recipient of the award the Best Cultural Art Exhibition in São Paulo in 2012 |
| 2009 | -The video “Confessional Acts” was awarded with the prize for Best International Avant-Garde Short- Film at the New York International Independent Film and Video Festival (2009). |
