Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Ana Raquel Marcelino Mesquita
Nomes de citação
- Mesquita, A.
- Mesquita, A.R.
Identificadores de autor
- Ciência ID
- A219-DFBB-9EAC
- ORCID iD
- 0000-0002-9635-2355
Endereços de correio eletrónico
- ana.mesquita@prochildcolab.pt (Profissional)
Telefones
- Telefone
-
- 932143837 (Profissional)
Moradas
- Campus de Couros R. de Vila Flor 166 , 4810-225, Guimarães, Guimarães, Portugal (Profissional)
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2008
Concluído
|
Health Sciences (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
"An integrative biological assessment of the programming effects of glucocorticoids upon the developping brain: Insights on
their relevance for future psychiatric pathologies" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Unanimous approval |
2003
Concluído
|
Applied Biology (Licenciatura)
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal
"Applied Biology" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
15 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022/12/02 - Atual | Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) | ProChild CoLAB, Portugal |
2017 - 2022 | Investigador principal (carreira) (Investigação) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2015 - 2017 | Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2014 - 2015 | Pós-doutorado (Investigação) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2009 - 2014 | Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020 - Atual | Inovação e Desenvolvimento de Ensino Aprendizagem da UMinho Criação de um laboratório para o ensino prático de neuroanatomia:
plastBRAINlab
Projeto IDEA
Investigador
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
Universidade do Minho
Em curso
|
2019 - Atual | Research Network in Peripartum Depression Disorder (Riseup -PPD)
CA18138
Investigador
|
European Union
Em curso
|
2019 - Atual | Perinatal Mental Health and Birth-Related Trauma: Maximizing best practice and optimal outcomes
CA18211
Investigador
|
European Union
Em curso
|
2018 - Atual | How early adversity does shape brain functioning through DNA methylation? Uncovering the mechanisms of emotional and behavioral
regulatory problems in institutionally-reared adolescents
POCI-01-0145-FEDER-028228
Investigador responsável
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2017 - Atual | ProChild Colab - Against Poverty and Social Exclusion
ProChild
Investigador
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2017 - 2019 | Getting the aging brain to train: a working memory and neurostimulation approach
286/16
Investigador
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Bial
Concluído
|
2013 - 2017 | Produção e regulação ocitocinérgica em resposta a estímulos sociais: Um estudo em três populações
CNPQ 487188/2013-6
Investigador
Universidade Presbiteriana Mackenzie, Brasil
|
Concluído
|
2012 - 2015 | The impact of early life adversity on the social behaviour pathways: a crosstalk between oxytocin and corticosteroids
PTDC/PSI-PCO/116612/2010
Investigador responsável
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2012 - 2015 | Interaction between immune genes and quality of caregiver`s behaviours for child`s attachment outcomes
PTDC/PSI-PCL/116897/2010
Investigador responsável
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2010 - 2013 | Inhibited and indiscriminate attachment disordered behaviours in institutionally-reared children: A multilevel comparison
with autism spectrum disorders and Williams syndrome
PTDC/PSI-PCL/101506/2008
Investigador
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2009 - 2012 | Multimodal analysis of the neurobiology of depression
PTDC/SAU-NEU/105180/2008
Investigador
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2017 - Atual | HELP How can Early Life Program childs development? Epigenetic mechanisms of attachment disordered behaviors
IF/00750/2015/CP1294/CT0011
Investigador responsável
Universidade do Minho, Portugal
|
Em curso
|
2015 - 2017 | How early life stressful experiences "get under skin"? Epigenetic programming of children's attachment
IF/01239/2014
Investigador responsável
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2009 - 2014 | Compromisso com a Ciência 2008
C2008-UMINHO-CIPSI-02
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2020 - Atual | Impact of the Covid-19 pandemic on perinatal mental health (Riseup-PPD-COVID-19): an international prospective cohort study
No funding
Investigador responsável
|
Em curso
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Poster em conferência |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2021/09/09 | Perinatal experiences during the COVID-19 pandemic: Assessment of the impact on child's development and mother's perinatal mental health | Growing up with changes: Challenges for mental health during infancy and adolescence
Portuguese Psychiatry Association for Infancy and Adolescence
|
2021/04/29 | Task-Force on perinatal mental health and COVID-19 | Multi-projects International Symposium from CAPES
Mackenzie Presbyterian University (Sao Paulo, Brasil)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2021 - Atual | Covid-19 as an early adverse childhood event: Environmental contributions to risk and resilience for children's neurobiological
and socio-emotional functioning.
Coorientador
|
Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
|
2021 - Atual | Neurocognitive correlates of affective empathy in institutionalized adolescents
Coorientador
|
Master in Applied Psychology
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2018 - Atual | A differential susceptibility approach of early social cognition in boys and girls born preterm: The contribution of child
temperament and maternal quality of care.
Coorientador
|
Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2017 - Atual | Avaliação da conetividade funcional em redes cerebrais em repouso de adolescentes com trajetórias de desenvolvimento distintas:
contribuição de mecanismos epigenéticos
Coorientador
|
Basic Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2013 - Atual | Attachment disturbed behaviors of the inhibited-type: contribution of genetic factors and quality of care
Coorientador
|
Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2020 - 2022 | Early experiences of affective touch during COVID-19: assessment of developmental trajectories in infants
Coorientador
|
Mestrado em Neuropsicologia Clínica e Experimental (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020 - 2021 | Emotional face processing in institutionalized children: the role of epigenetic mechanisms
Coorientador
|
Mestrado em Neuropsicologia Clínica (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
2020 - 2021 | Impact of COVID-19 pandemic in perinatal mental health
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Aplicada (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2019 - 2021 | Emotional processing in institutionalized teenagers - an fMRI study
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia - Dupla titulação Minho-Lille (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2017 - 2021 | Unveiling the neurocomputational mechanisms of acute stress on reinforcement learning: a model-based neuroimaging approach
Coorientador
|
Basic Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2019 - 2020 | Maternal sensitivity and social cognition in premature children at preschool age
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2019 - 2020 | The neuro-structural impact of early adversity - a study with institutionally-reared adolescents
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Aplicada (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2019 - 2020 | Divergent Thinking and its Underlying Structural Brain Correlates
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Aplicada (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2019 - 2020 | Can false childhood memories be differentiated from true childhood memories? Study on phasic autonomic responses on recall
and individual differences
Coorientador
|
Mestrado dupla Titulação Minho-Lille
Universidade do Minho, Portugal
|
2018 - 2019 | The contribution of corticotherapy and the quality of mother-infant interactive behaviors in infants born-preterm
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2018 - 2019 | Neuroendocrine functioning, maternal psychopathology and interactive behaviors in infants born pre-term
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2018 - 2019 | Genetic and Environmental Contributions to Indiscriminate Social Behavior in Institutionalized Children: Insights from Williams
Syndrome
Coorientador
|
Mestrado em Neurociências Cognitivas e Comportamentais (Mestrado)
Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigacao, Portugal
|
2013 - 2019 | The study of psychopathology on the pre-school period under a GXE approach: contribution of the immune genes and quality of
the maternal interactive behaviors
Coorientador
|
Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2015 - 2018 | The impact of mothers’ oxytocin receptor gene and maternal sensitivity on children’s neuroendocrine and behavioural functioning
Coorientador
|
Applied Psychology (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2015 - 2016 | Assessment of withdraw behavior in babies born pre-term: the role of maternal interactive behaviors for the infant's neuroendocrine
functioning
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2014 - 2015 | The impact of maternal separation on depressive-like behavior: the role of immunological pathways
Coorientador
|
Mestrado em Genética Molecular (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal
|
2013 - 2014 | The contribution of genetic susceptibility and environmental risk for quality of attachment in the preschool period.
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Aplicada (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2013 - 2014 | Structural differences in the social brain of patients with William's syndromme
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2012 - 2013 | Empathy on typical development: validation of behavioural assessmentsacle
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2012 - 2013 | The role of oxytocin and cortisol for withdraw behavior in institutionalized children and caregiver's responsiveness
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Clínica (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2011 - 2012 | Neural processing of faces in institutionalized children with attachment disordered behaviours: an ERP study
Coorientador
|
Mestrado integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2010 - 2011 | The study of psychometric properties of the Children Behavior Questionnaire (CBQ) for temperament assessment in Portuguese
children aging between 3 and 5 years old
Coorientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2009 - 2010 | A multidimensional analysis of maternal separation impact: corticosteroids and oxytocin linkage
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Clínica (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2008 - 2009 | Infant' caregiver relationship in an institutional context: Infant's cardiac activity, temperament and psychopathological
correlates
Coorientador
|
Mestrado em Psicologia Clínica (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2015/07 - 2015/07 | Meeting with a parliament group of deputies sharing our results about the impact of children's institutionalization in Portugal
(2015 - 2015)
Encontro (Coorganizador)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2021 | Characterization of the mechanisms underlying behavioral alterations in interleukin 10 KO mice
Arguente principal
|
Sónia Beatriz Alves Gomes (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2020 | Consequence of mothers behaviour on offspring cognition ability: the role of environment manipulation as strategy to reduce
maternal anxiety
Arguente principal
|
Renata Alves, (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 | Performance cognitiva: estudo do papel da interleucina-10 em murganhos machos
Arguente principal
|
Ângela Sofia Gerós Mesquita (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2018 | O impato da exposição pré-natal a glucocorticóides no cérebro humano
Arguente principal
|
Nuno Gabriel Silva Gonçalves (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2018 | Dissecting SNX27 role in the Brain: Implications for cognition
Arguente principal
|
Liliana Filipa Silva Ferreira (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2017 | Neurobiological basis of anxiety and social behavior
Arguente
|
Sónia Maria de Sousa Borges (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2015 | he Effect of Prenatal Glucocorticoid Exposure in the Gastrointestinal System: A Morphophysiological Study
Arguente principal
|
Rui Miguel Granado Seixal (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2014 | Neuropsychophysiological correlates of interactive behavior: evidence from infant development and implications for therapeutic
relationship
Arguente
|
Sara Cruz (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2011 | Neuropsychophysiological Correlates of Emotional Processing
Arguente
|
Sandra Conceição Ribeiro de Carvalho (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
2009 | Volumetric study of the cerebellum on Williams Syndrome
Arguente principal
|
Paula Alexandra Fernandes Figueiredo (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2021 - 2022 | Bases Neuro-Psicológicas do Crime | (Licenciatura) | Universidade do Minho, Portugal |
2021 - 2022 | Introdução às Neurociências | (Licenciatura) | Universidade do Minho, Portugal |
2021/10/18 - 2021/10/22 | Neuroscience of early childhood | (Postgraduate Certificate) | Universidade Presbiteriana Mackenzie, Brasil |
2018 - 2019 | Diversidade na Psicologia | Opção UMinho (Mestrado) | Universidade do Minho, Portugal |
2018 - 2019 | Neurobiological impact of early life adversity: Gene and environment interplay in children's institutionalization | Master double degree - Minho-Lille (Mestrado) | Université de Lille - Campus Pont-de-Bois, França |
2016 - 2019 | Themes in Experimental Psychology | PhD in Basic Psychology (Doutoramento) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2017 - 2018 | Bases Neuro-Psicológicas do Crime | Licenciatura em Criminologia e Justiça Criminal (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Direito, Portugal |
2013 - 2014 | Psicologia e Diversidade | Integrated Master in Psychology (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2012 - 2013 | Introdução às Neurociências do Mestrado Integrado em Psicologia | Integrated Master in Psychology (Mestrado) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2020 - Atual | International Associated Laboratory (LAI) created in collaboration between the Research Center in Psychology from University of Minho and the Cognitive and Affective Sciences laboratory-SCALab from University of Lille | Researcher and member of the initial group that launch this Associate Laboratory |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2020 - Atual | Co-Leading a Task-Force within a European Consortium RISEUP-PPD CA18138
Coordenador
|
|
2018/12/13 - 2021 | School Council of the Psychology School from the University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2017 - 2021 | Scientific Council of the Psychology School from the University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2017 - 2019 | Co-Director of the Research Center in Psychology (CIPsi)
Membro
|
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
2017 - 2018 | Ethical Committee of the University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho, Portugal |
2015 - 2017 | Ethical Sub-commission of Social and Human Sciences from the University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho, Portugal |
2012 - 2014 | Scientific Council of the School of Psychology from the University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2012 - 2014 | Ethical committee of the School of Psychology from University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2008 - 2009 | Scientific Council of the Life and Health Sciences Research Institute from University of Minho
Membro
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal |
Revisão ad hoc de artigos em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021 - Atual | Psychoneuroendocrinology (PNEC) | |
2019 - Atual | Developmental Psychology | |
2018 - Atual | Developmental Neurophysiology | |
2018 - Atual | Psychiatry Research | |
2018 - Atual | Infant Behavior and Development | |
2017 - Atual | International Journal of Behavioral Development (ISSBD) | |
2013 - Atual | PlosOne |
Distinções
Outra distinção
2010 | Travel award to participate at “Functional MRI Visiting Fellowship: A Five Day Intensive Introduction” em Boston, EUA. |
2007 | Travel award to participate at IBRO – World Congress of Neuroscience, Melbourne, Australia. |