???global.info.a_carregar???
Catarina Feio is a New Media PhD student at the University of Aveiro. She has a master’s degree in Multimedia Communication (2022) and a degree in New Technologies of Communication (2020) from the same institution. Her PhD research focuses on young people’s relationship with new media in terms of their consumption of information and political participation. Her topics of interest include information consumption habits on new media platforms, online political participation, and online discourses.
Identification

Personal identification

Full name
Catarina Feio

Citation names

  • Feio, Catarina

Author identifiers

Ciência ID
761C-A3A2-126B
ORCID iD
0000-0002-6255-8128

Telephones

Mobile phone
  • 965249824 (Personal)

Addresses

  • Manuel Firmino, 30, 3800-213, Aveiro, Aveiro, Portugal (Personal)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Media and Communications

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2022/09 - 2025
Ongoing
Novos Média (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/09 - 2025
Ongoing
Ciência Política (Mestrado)
Major in Governação e Política Local
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/07 - 2022/07/13
Concluded
Comunicação Multimédia (Mestrado)
Major in Audiovisual Digital
Universidade de Aveiro, Portugal
17
2017/09 - 2020/06/26
Concluded
Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura)
Universidade de Aveiro, Portugal
15
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Catarina Feio; Lídia Oliveira. "Media Literacy as a Path to Emancipate the Youth in Online Environments – A Systematic Literature Review". 2025.
    10.1007/978-3-031-77566-6_44
Conference paper
  1. Catarina Feio; Lídia Oliveira; José Martins. "The Correlation Between Media Consumption and Loneliness: The Case of Young People in Portugal". 2023.
    10.5220/0011970000003485
Journal article
  1. Catarina Feio; Lídia Oliveira. "News consumption and political participation of young people in new media: A narrative literature review". The Communication Review (2025): https://doi.org/10.1080/10714421.2024.2419693.
    10.1080/10714421.2024.2419693
  2. Catarina Feio; Lídia Oliveira. "O Telejornal Janta Connosco: O Consumo Noticioso nas Famílias e a sua Influência nos Jovens dos 15 aos 29 anos em Portugal". Media & Jornalismo (2024): https://doi.org/10.14195/2183-5462_45_8.
    10.14195/2183-5462_45_8
  3. Catarina Feio; Lídia Oliveira. "Entre Câmaras de Eco, Polarização Política e Intolerâncias. O Reverso Nocivo do Consumo e Mobilização Política dos Jovens nas Redes Sociais". Estudos em Comunicação (2024): https://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/ec/article/view/1433/1039.
    10.25768/1646-4974N38A10
  4. Catarina Feio; Lídia Oliveira; Jose Martins. "As Redes Sociais como meio de expressão política dos jovens em Portugal". Observatorio (OBS*) (2023): http://dx.doi.org/10.15847/obsobs17420232325.
    10.15847/obsobs17420232325
Thesis / Dissertation
  1. Feio, Catarina Maria Dias Pinheiro Peralta. "Da relação entre consumo mediático, solidão e participação política: o caso dos jovens em Portugal". Master, 2022. http://hdl.handle.net/10773/35403.
Activities

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/02/14 - Current No dia 14 de fevereiro de 2022 participai na palestra em formato online “Métodos participativos de pesquisa em mídias digitais” com a Profa. Dra. Amanda Alencar, realizada pelo Grupo de Pesquisa Deslocar - interculturalidade, cidadania, comunicação e consumo (PPGCOM ESPM-SP).
Seminar
Métodos participativos de pesquisa em mídias digitais
Escola Superior de Propaganda e Marketing, Brazil