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Marketing professional and academic researcher with a Doctorate and Master's degree in Marketing / Business, obtained at Fundação Getulio Vargas / SP, leading business school in Brazil with triple-crown international accreditation: AACSB, EFMD, AMBA. My profile mixes a consistent and consolidated career as a Marketing practitioner in the Textile industry & fashion market - with the role of an academic researcher. In addition to the master's and doctor's degrees, I have 4 years of experience as an academic coordinator for PostBac in Business and Fashion Marketing: defining an academic curriculum, teaching disciplines, and having guided more than 100 students in their final assignment. The mix of academic and practitioner experience has guaranteed me a different perception in both markets: in the academic environment, I can easily perceive the managerial relevance of the research and continuously look for research questions that are strategically relevant. In the corporate environment, curiosity and academic rigor lead me to seek complete and consistent solutions to business problems companies and brands in their performance in the market.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Fabio Shimabukuro Sandes

Nomes de citação

  • Sandes, Fabio

Identificadores de autor

Ciência ID
701D-288C-B436
ORCID iD
0000-0002-2349-7123
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?user=SXlWnMEAAAAJ&hl=pt-PT&oi=ao

Endereços de correio eletrónico

  • fabio.sandes@ulusofona.pt (Profissional)

Telefones

Telemóvel
  • 937156659 (Pessoal)

Moradas

  • Rua Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)
  • Rua Augusto José Vieira, 20 apt 2E, 1170-034, Lisboa, Lisboa, Portugal (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação
  • Ciências Sociais - Economia e Gestão

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2016/02/01 - 2020/03/03
Concluído
Administração de Empresas (Doctor)
Especialização em Marketing
Fundação Getúlio Vargas Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Brasil
"Consumer online browsing: conceptual definition, theoretical and managerial implications" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2008/02/01 - 2010/02/22
Concluído
Administração de Empresas (Master)
Especialização em Marketing
Fundação Getúlio Vargas Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Brasil
"Um estudo empírico sobre o uso do boca a boca gerado na internet como comunicação com o cliente" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/10/19 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/11/10 - Atual Investigador Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Sandes, Fabio. "INTERACTIVE VALUE FORMATION: TYPES OF CROWDFUNDING AND EXCHANGED RESOURCES’ CHARACTERISTICS". Revista Administração em Diálogo - RAD (2019): http://dx.doi.org/10.23925/2178-0080.2019v21i3.40258.
    10.23925/2178-0080.2019v21i3.40258
  2. Fabio Shimabukuro Sandes; Julio Leandro; Patricia Boaventura; Adelson Ferreira Silva Junior. "I do not own a car any more: An analysis of possessions’ disposal and changes in consumers’ identities". International Journal of Consumer Studies (2019): https://doi.org/10.1111/ijcs.12524.
    10.1111/ijcs.12524
  3. Sandes, Fabio. "EXPLORING THE MOTIVATIONS AND BARRIERS FOR SECOND HAND PRODUCT CONSUMPTION". Global Fashion Management Conference (2019): http://dx.doi.org/10.15444/gfmc2019.02.08.05.
    10.15444/gfmc2019.02.08.05
  4. Sandes, Fabio. "SIMILARITIES AND DIFFERENCES OF CONSUMER’S PRODUCT APPRAISAL OF SWIMWEAR BETWEEN BRAZIL AND ISRAEL". Global Fashion Management Conference (2018): http://dx.doi.org/10.15444/gmc2018.14.01.02.
    10.15444/gmc2018.14.01.02
  5. Sandes, Fabio. "THE PARTICULARITIES OF NEW PRODUCT DEVELOPMENT IN THE TEXTILE INDUSTRY". Global Fashion Management Conference (2017): http://dx.doi.org/10.15444/gfmc2017.01.05.01.
    10.15444/gfmc2017.01.05.01
  6. Sandes, F.S.; Urdan, A.T.. "Electronic Word-of-Mouth Impacts on Consumer Behavior: Exploratory and Experimental Studies". Journal of International Consumer Marketing 25 3 (2013): 181-197. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84877254807&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/08961530.2013.780850
Capítulo de livro
  1. Rita Pinto da Luz; Sandes, Fabio. "O impacto do Marketing emocional no comportamento do consumidor: uma perspetiva da COVID-19". In Audiovisual e Indústrias Criativas: Presente e Futuro, 911-925. Madrid, Espanha: McGraw Hill, 2021.
    Publicado
  2. Gabriela Fasanella; Eliane Brito; Sandes, Fabio. "O Mito Utilizado como Instrumento de Influência e Persuasão nas Mídias Sociais". In Audiovisual e Indústrias Criativas Volume 1, 837-847. Espanha: McGraw Hill, 2021.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Sandes, Fabio. "The motivations, barriers, and the role of brands in second-hand product consumption..". Trabalho apresentado em 50th EMAC European Marketing Academic Conference, 2021, Madrid, 2021.
    Publicado
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/08/08 The role of brands in second-hand product consumption. AMA - American Marketing Association - Summer Conference 2021
American Marketing Association (Estados Unidos)
2021/06/25 O impacto do Marketing emocional no comportamento do consumidor: uma perspetiva da COVID-19. Congresso Internacional de Investigadores de Audiovisual CIIA
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
2021/06/25 O Mito Utilizado como Instrumento de Influência e Persuasão nas Mídias Sociais Congresso Internacional de Investigadores de Audiovisual CIIA
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
2021/06/11 Estratégias e modelos de negócio na indústria da moda em momentos de incerteza. 2o. UFG Fashion Business
Universidade Federal de Goiás - UFG (Goiania, Brasil)
2021/05/28 A closer look at menswear market in Brasil, Fashion Marketing in Emerging Countries Fashion Business School Research Seminar
London College of Fashion (Londres, Reino Unido)
2021/05/26 The motivations, barriers, and the role of brands in second-hand product consumption.. 50th EMAC European Marketing Academic Conference, 2021
ESIC Business and Marketing School (Madrid, Espanha)
2021/05/21 Theorization by Early Career Researchers IV Encontro Cultura e Consumo Brasil
COPPEAD Rio de Janeiro (Rio de Janeiro, Brasil)