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Pedro Pinto Neves is an Auxiliary Professor at Lusófona University in Lisbon, where he teaches Game Design and Interactive Storytelling, and is an integrated member of the HEI-Lab (Digital Human-environment Research Lab) research centre. Pedro Neves is the Principal Investigator of the PlayersAll: media agency and empowerment (EXPL/COM-OUT/0882/2021) exploratory project, financed by the FCT (Fundação para a Ciência e Tecnologia), which aims to contribute to a new understanding of agency in games through a media ethnography and action-research study of how occupational therapy patients feel 'seen' by the development of an upper-limb rehabilitation VR game. Pedro Neves is the co-director of the Masters in Game Design and Playable Media at Lusófona University, which he helped design. He holds a PhD in Media and Communication (thesis on Game Design and Agency in games, Universidade do Minho, 2017), as well as a Master in Arts in Digital Game Design from the University College for the Creative Arts at Farnham, UK. His research interests are game design research, serious games, communication, and agency in games, namely how the design of agency positions players relative to game development. Pedro Neves is a co-chair for the Foundations of Digital Games 2023 Conference (to be held in Lisbon in April 2023) and has helped organize Summer Schools for training young researchers ("Verão com Ciência" initiative of the FCT). Pedro Neves has also been a member of the scientific committee and reviewer on a peer-reviewed journal, and worked as a guest-editor for special issue of an indexed journal dedicated to game design. Pedro Pinto Neves is part of the FilmEU - European University for Film and Media Arts project. The project is made up of a consortium of four european universities led by Lusófona University, and is readying 4 different EMJMD (European Joint Master Degrees). Within FilmEU, Pedro Pinto Neves is part of the team more directly involved with establishing an Erasmus Mundus european Games Design and Production Masters. Pedro is actively involved in the continued development of the Videogames bachelor's degree at ULHT, as well as synergies between the degree and research centers at ULHT. Pedro has taken part and continues to be involved in multiple funding applications for projects related to game design, education, and inclusion, and is part of european projects related to these interests, such as ID-Games and TEGA. Through these projects at HEI-Lab and Lusófona University, Pedro Neves does research and publishes on Game Design, both as fundamental research, and from the standpoint of applications for serious games.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Pedro Pinto Neves

Nomes de citação

  • Neves, Pedro Pinto

Identificadores de autor

Ciência ID
5C11-E559-A425
ORCID iD
0000-0003-2887-0860

Endereços de correio eletrónico

  • p5444@ulusofona.pt (Profissional)

Moradas

  • Avenida do Campo Grande, 376, 1749-024, Lisbon, Lisbon, Portugal (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Português (Idioma materno)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2017
Concluído
Ciências da Comunicação (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade do Minho, Portugal
"An exploration of agency in videogames" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Bom com distinção
2006 - 2007
Concluído
Master in Arts in Digital Game Design (Mestrado)
University College for the Creative Arts, Reino Unido
"Hauptmann Game Prototype" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Pass
2002 - 2006
Concluído
Jornalismo e Ciências da Comunicação, ramo de Multimédia (Licenciatura)
Universidade do Porto, Portugal
15
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/02/02 - Atual Investigador (Investigação) HEI-Lab Digital Human-Environment Interaction Lab, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2010/02 - 2011/01 Investigador (Investigação) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/09 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2017/09/11 - 2018/03/10 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
2017/09/11 - 2018/03/10 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021 - Atual Youth for Youth (YFY)
2020-2-HU01-KA205- 079126
Investigador
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
European Commission
Em curso
2020 - Atual ID Games – Co-create assistive games for people with Intellectual Disability to enhance their inclusion
2019-1-EL01-KA204-062517
Investigador
HEI-Lab Digital Human-Environment Interaction Lab, Portugal

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
2020 - Atual Training the Educators to Facilitate the Teaching and Assessment of Abstract Syllabus by the Use of Serious Games (TEGA)
2020-1-UK01-KA203-079248
Investigador
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal

HEI-Lab Digital Human-Environment Interaction Lab, Portugal
European Commission
Em curso
2020 - Atual Training the Educators to Facilitate the Teaching and Assessment of Abstract Syllabus by the Use of Serious Games (TEGA)
2020-1-UK01-KA203-079248
Investigador
Erasmus Plus
Em curso
2022 - 2023/06/30 PlayersAll: media agency and empowerment
EXPL/COM-OUT/0882/2021
Investigador responsável
HEI-Lab Digital Human-Environment Interaction Lab, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2012 - 2017 An exploration of agency in videogames
SFRH/BD/76365/2011
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Outro

Designação Financiadores
2009 - 2011/03 Projecto PLAYER financiado pela União Europeia
226. ENTR/CIP/09/E/N02S001
Investigador
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Centro de Inovação Empresarial da Beira Interior, Portugal

European Business Innovation Network, Bélgica

Innova Business Innovation Centre, Itália

Univerza v Mariboru, Eslovénia

University of Novi Sad, Portugal

Escuela de Alta Direciòn y Administraciòn de Barcelona, Espanha

University of East London, Reino Unido
European Commission
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Sousa, Carla; Fonseca, Micaela; Mansuklal, Shivani; Carvalho, Jéssica; Silva, Diogo; Neves, Pedro; Luz, Filipe; et al. "GBL for Psychological Intervention Related Skills: What Challenges? What Paths?". 2021.
    10.34190/gbl.21.097
  2. Rodrigues, Diana; Neves, Pedro Pinto ; Barroso, Ricardo; Morgado, Leonel. "A serious game about bullying". Trabalho apresentado em SIIE13 - XV Simpósio Internacional de Informática Educativa, Viseu, 2013.
    Publicado
  3. Neves, Pedro Pinto ; Morgado, Leonel; Nelson Zagalo. "Onde Deve Entrar a Usabilidade na Análise de Videojogos". Trabalho apresentado em Jogar, jogo e sociedade = Play, game and society: Conferência Anual em Ciência e Arte dos Videojogos - Videojogos 2012, 2012.
    Publicado
  4. Neves, Pedro Pinto; Nelson Zagalo; Morgado, Leonel. "Expressive Productivity in Videogames: Benefits from Applied Research in Normative Studies". Trabalho apresentado em Videojogos 2010 - Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos / Sciences and Arts of Videogames Conference, Oeiras, 2010.
    Publicado
  5. Neves, Pedro Pinto; Nelson Zagalo; Morgado, Leonel. "For a Normative-Expressive Baseline Model in Videogame Design". Trabalho apresentado em SBGames 2010 - IX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entertenimento Digital, Florianópolis - SC, 2010.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Pedro Pinto Neves; Nelson Zagalo. "The Systems and Methods of Game Design". Information (2021): https://doi.org/10.3390/info12120494.
    10.3390/info12120494
  2. Pedro Pinto Neves; Nelson Zagalo. "Game Design as an Autonomous Research Subject". Information 12 9 (2021): 367-367. https://doi.org/10.3390/info12090367.
    10.3390/info12090367
  3. Neves, Pedro Pinto; Luz, Filipe; Vital, Eva; Oliveira, Jorge. "INFLUENZA: A Board Game Design Experiment on Vaccination". Simulation & Gaming (2020): 1-12. http://dx.doi.org/10.1177/1046878120977895.
    Publicado • 10.1177/1046878120977895
  4. Neves, Pedro Pinto; Morgado, Leonel; Zagalo, Nelson. "Uncovering literacy practices in the game Total War: Shogun 2 with a contract-agency model". International Journal of Film and Media Arts 5 1 (2020): 36-47. http://dx.doi.org/10.24140/ijfma.v5.n1.04.
    10.24140/ijfma.v5.n1.04
  5. Neves, Pedro Pinto; Morgado, Leonel; Zagalo, Nelson. "Videogame Agency as a Bio-costs Contract". Journal of Science and Technology of the Arts 10 1 (2018): 2. http://artes.ucp.pt/citarj/article/view/524.
    10.7559/citarj.v10i1.524
  6. Fonseca, B.; Morgado, L.; Paredes, H.; Martins, P.; Gonçalves, R.; Neves, P.; Nunes, R.R.; et al. "PLAYER-a European project and a game to foster entrepreneurship education for young people". Journal of Universal Computer Science 18 1 (2012): 86-105. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84857859389&partnerID=MN8TOARS.
Capítulo de livro
  1. Neves, Pedro; Nunes, Ricardo Rodrigues; Lima, Jorge; Martins, Paulo; Paredes, Hugo; Varajão, João; Morgado, Leonel; et al. "PLAYER: A European Challenge Game to Discover Young Entrepreneurs". In Handbook of Research on Serious Games as Educational, Business and Research Tools, editado por Cruz-Cunha, Maria Manuela, 202-216. Hershey, PA, Estados Unidos: IGI Global, 2012.
    Publicado • 10.4018/978-1-4666-0149-9.ch010
Recurso online
  1. Neves, Pedro Pinto. Sebenta da Unidade Curricular de Argumento e Narrativas Interativas -- Parte I, Definir Narrativas e Enredos. 2020. http:\\videojogos.ulusofona.pt/pdfs/seb/seb1_argumento_e_narrativas_interativas.pdf.
Relatório
  1. Neves, Pedro Pinto. 2021. The Challenges and Opportunities of Analogue Game-Based Learning. http://rgdoi.net/10.13140/RG.2.2.30907.54567.
    10.13140/RG.2.2.30907.54567
Resumo em conferência
  1. Micaela Fonseca (961A-1B84-DB7F); Neves, Pedro Pinto ; Miguel Fernández; Quaresma, Claudia; Oliveira, Jorge; gamito, pedro; Filipe Luz. "Designing a therapeutic game for maximized entertainment". Trabalho apresentado em 25th Annual International CyberPsychology, CyberTherapy & Social Networking Conference (CYPSY25), Milan, 2021.
  2. Neves, Pedro Pinto; Morgado, Leonel; Nelson Zagalo (D419-A8C0-87C8). "Videogame Design Pattern Writing in a Sliding Configuration". Trabalho apresentado em 4ª Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos, Porto, 2011.
    Publicado
  3. Neves, Pedro Pinto. "Proposal for a Holistic Method of Game Studies Critical Discourse: The Critical Etiology of Videogames". Trabalho apresentado em Videojogos 2009 - Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos, Aveiro, 2009.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Neves, Pedro Pinto. "An exploration of agency in videogames". Doutoramento, Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, 2017. http://hdl.handle.net/1822/48664.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/10/28 Laboratório GLOW: Inclusão e Intervenção Social nos Jogos II Congresso Internacional Humanismo e Direitos Humanos
Interdisciplinary Research Centre for Education and Development, Lusófona University (Lisbon, Portugal)
2019/06/26 Uncovering Literacy Practices in the game Total War: Shogun 2 with a Contract-agency Model MILT Conference – Media Literacy for Living Together
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Lisboa, Portugal)
2012 Onde deve entrar a usabilidade na análise de videojogos 5ª Conferências de Artes e Ciências dos Videojogos
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos (Lisboa, Portugal)
2011 Videogame Design Pattern Writing in a Sliding Configuration 4ª Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos (Porto, Portugal)
2010 Expressive Productivity in Videogames: Benefits from Applied Research in Normative Studies Videojogos 2010 - 3ª Conferência Anual em Ciência e Arte dos Videojogos
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos (Lisboa, Portugal)
2010 For a Normative-Expressive Baseline Model in Videogame Design SBGames 2010 - IX Simpósio Brasileiro de Jogos Digitais e Entertenimento
Sociedade Brasileira de Computação (Florianópolis, SC, Brasil)
2009 Proposal for a Holistic Method of Game Studies Critical Discourse: The Critical Etiology of Videogames Videojogos 2009 - Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos
Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos (Aveiro, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2021/09/01 - 2021/09/30 Summer School HEI-Lab. FCT - Verão com Ciência, Apoio Especial (Initiative for initial training of Young Researchers). 4 Scholarships. Coordinator: Micaela Fonseca (2021/09/01) (2021/09/01 - 2021/09/30)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
HEI-Lab Digital Human-Environment Interaction Lab, Portugal

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/08/08 - 2020/10/31 Summer School /Escola de Verão: Cognição e Videojogos para a Pandemia 2020 - CVP'20, initiative for fostering young researchers, 15 Scholarships (https://www.fct.pt/apoios/veraocomciencia/index.phtml.pt), HEI-Lab (Digital Human-Environment Interaction Lab), (2020/08/08 - 2020/10/31)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
HEI-Lab Digital Human-Environment Interaction Lab, Portugal

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2021/07 - Atual International Journal of Games and Social Impact

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2021/10/04 - Atual Game Design & Prototyping Game Design and Playable Media (Mestrado) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019/02/18 - Atual Game Design I Videojogos (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2018/09/24 - Atual Game Design II Videojogos (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2018/09/24 - Atual Argumento e Narrativas Interativas (Storytelling and Interactive Narrativas) Videojogos (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Distinções

Outra distinção

2006 Zon TV Cabo Award for Best Student in the Multimedia Specialization
Zon TV Cabo, Portugal