Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Joana Martins Gonçalves Lopes
Nomes de citação
- Gonçalves, Joana L.
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 351C-A476-6C97
- ORCID iD
- 0000-0002-6174-3778
Telefones
- Telefone
-
- (+351) 220 400 61 Ext.: 386 (Profissional)
- Telemóvel
-
- (+351) 917074608 (Pessoal)
Moradas
- Rua Alfredo Allen, 4200-135, Porto, Porto, Portugal (Profissional)
- Travessa das Oliveiras, 40, 3º dto., 4435-366, Rio Tinto, Gondomar, Portugal (Pessoal)
Websites
- https://sigarra.up.pt/fpceup/pt/web_base.gera_pagina?p_pagina=CPUP_HOME (Académico)
- https://www.researchgate.net/profile/Joana_L_Goncalves (Académico)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) |
Francês | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador elementar (A2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2021/02/11
Concluído
|
Ph.D. in Psychology (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Unfolding the emotional and developmental pathways towards mother-infant attachment: Behavioral, Physiological and Neural
Precursors" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2016/09 - 2017/07
Concluído
|
Infant Strange Situation Coding Training Course (Curso médio)
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
|
2016/04/18 - 2016/04/22
Concluído
|
6th European Educational Research Association Spring School on Advanced Methods in Educational Research: Longitudinal Structural
Equation Modeling (Curso médio)
Technische Universität Dortmund Institut für Schulentwicklungsforschung, Alemanha
|
|
2016/03
Concluído
|
Phonetics Lab and Lisbon Baby Lab Spring Training on Experimental Methods, Module IV - Eye-tracking (Curso médio)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
|
2015/10/15 - 2015/11/28
Concluído
|
Griffiths Mental Development Scales Course and Certification (Curso médio)
CEGOC, Portugal
|
|
2015
Concluído
|
Training course: “Coding interactive - maternal and infant - behaviors in the context of the experimental situation Face to
Face Still Face" (Curso médio)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
|
|
2015
Concluído
|
Training course: “Coding and analysis of mother-infant interaction with Child-Adult Relationship Experimental Index” (Curso
médio)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
|
|
2013/09/15 - 2014/09/15
Concluído
|
FMUP Doctoral Program in Neuroscience (Training Courses, UP Mobility Program) (Curso de doutoramento (conclusão de unidades
curriculares))
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal
|
|
2014/09/07 - 2014/09/14
Concluído
|
Cognitive and Affective Neurophysiology Summer School: Acquisition, processing and analysis of EEG signal (FPCEUP) (Curso
médio)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
|
2014/02/11 - 2014/02/14
Concluído
|
Statistical Parametric Mapping fMRI analysis course (Curso médio)
Universität Zürich, Suiça
|
|
2007 - 2009
Concluído
|
Mestrado em Temas de Psicologia (Mestrado)
Especialização em Psicologia da Linguagem e Neuropsicologia
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Development of executive functions: A window to the prefrontal functions in children " (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
18 |
2002 - 2007
Concluído
|
Licenciatura em Psicologia (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2021/09/01 - Atual | Pós-doutorado (Investigação) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2012 - 2021 | Investigador (Investigação) | Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022/09/01 - Atual | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Fundação Minerva, Portugal |
Universidade Lusíada de Lisboa Instituto de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | ||
2022/09/01 - Atual | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade da Maia, Portugal |
Universidade da Maia, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2018 - 2019 | Attachment in very preterm infants: The impact of perinatal factors, infant self-regulation, maternal sensitivity and infant
development
PTDC/MHC-PED/1424/2014
Bolseiro de Investigação
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2013/04 - 2017/04 | Mother-infant dyadic synchrony, infant self-regulation and attachment: impact on the development of preterm`s during the first
year of life
SFRH/ BD/ 90853 / 2012
Bolseiro de Doutoramento
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2012 - 2013 | Touchpoints: Study on the contributions of child self-regulation, mother behavior and NBAS intervention for attachment quality
in first year of life
PTDC/ PSI-EDD/110682/2009
Bolseiro de Investigação
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2017 - 2017 | How individualized are the Individualized Education Programs: An analysis of the contents and quality of the IEPs goals
not funded
Investigador
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
|
|
2017 - 2017 | Portugal's special education law: Implementing the International Classification of Functioning, Disability and Health in policy
and practice
not funded
Outra
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
|
|
2012 - 2013 | School and Family Partnership: Studying Reflexive Practices in Day Care with Touchpoints Model
not funded
Outra
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
|
|
2010 - 2011 | The neural basis of abnormalities of the P2 component of event related potential in patients with schizophrenia.
FCT PTDC/PSI-PCO/099528/2008
Bolseiro de Mestrado
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Poster em conferência |
|
Resumo em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2022/02 | Neuroscience and development in early infancy: holding the baby and family in mind | Escola de Inverno do inED
Centro de Investigação e Inovação em Educação
|
2021 | Crying for an antibiotic: maternal sensitivity and mother-infant attachment are associated with antibiotic uptake in infancy | 2021 WAIMH: 17th World Congress |
2021 | A self-comfort oriented pattern of regulatory behavior and avoidant attachment are more likely among infants born moderate-to-late preterm | 2021 WAIMH: 17th World Congress |
2019 | When Mommy gets me: Mothers>¿ attachment and sensitivity predict brain responses to infant cues. | 10th International Attachment Conference |
2019 | Exploring the Ontogeny of Infants>¿ Disorganized Attachment: The contribution of maternal sensitivity, maternal attachment and emotional regulation. | 10th International Attachment Conference |
2016 | Presentation of ongoing projects at the SexLab – Research Group in Human Sexuality - and at the Neuropsychophysiology Lab of the University of Porto to high school students from the district of Porto | Open Day of the Faculty of Psychology and Education, University of Porto |
2016 | Infants and Mothers Visual Preferences towards emotional stimuli using eye-tracker measures to undergraduate students from the University of Porto | Visita de alunos de escola secundária ao SexLab Research Group in Human Sexuality, University of Porto, Portugal |
2014 | Animal Models in Neuroscience | Research Methods in Neuroscience
Universidade Católica Portuguesa. Human Neurobehavioral Laboratory (Porto, Portugal)
|
2005 | Presentation of the Speech Laboratory Research Team and Projects | 3rd Annual Science, Education and Innovation Meeting of the University of Porto, Porto, Portugal |
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2011 - 2012 | Member of the organizing committee of the 1st postgraduate course for the baby and family sciences, Brazelton/Gomes-Pedro
Foundation, University of Lisbon, Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon, Portugal (2013/01 - 2014/01)
Congresso
|
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2010 - Atual | Neuropsychological Assessment and Rehabilitation in Children and Adolescents | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | |
2016 - 2016 | “Infants Processing of Emotional Stimuli using Eye-Tracking Measures” & “Infants and Mothers Visual Processing of Emotional Faces" | Mestrado integrado em psicologia | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2012 - 2012 | Developmental Trajectories of Executive Functions in Children | Mestrado em Psicologia | Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2017 - Atual | Society for Research in Child Development | Association member |
2017 - Atual | Social & Affective Neuroscience Society | Association member |
2017 - Atual | Cognitive Neuroscience Society | Association member |
2017 - Atual | Association for Psychological Science | Association member |
2017 - Atual | ICIS (International Congress of Infant Studies) Society | Association member |
2017 - Atual | Society for Neuroscience | Association member |
2017 - Atual | Organization for Human Brain Mapping | Association member |
2017 - Atual | European Society for Cognitive and Affective Neuroscience | Association member |
2017 - Atual | Portuguese Association for Experimental Psychology | Association member |
2012/07/03 - Atual | Ordem dos Psicólogos Portugueses (Portuguese Psychological Association) | Association member |
Distinções
Prémio
2019 | Prémio de Mérito Científico
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil
|
Outra distinção
2018 | FCT Research Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2016 | Admission to the 6th EERA Spring School |
2013 | FCT Doctoral Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2012 | FCT Research Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|