Identification
Personal identification
- Full name
- Luís Miguel Carvalhais Figueiredo Borges Coelho
Citation names
- Borges Coelho, Miguel
Author identifiers
- Ciência ID
- 321F-F5E1-5587
Knowledge fields
- Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)
Languages
| Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
|---|---|---|---|---|---|
| Portuguese (Mother tongue) | |||||
| English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
| Spanish; Castilian | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
| French | Upper intermediate (B2) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Upper intermediate (B2) |
| German | Elementary (A2) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Elementary (A2) | Beginner (A1) |
Education
| Degree | Classification | |
|---|---|---|
|
2016/06/27
Concluded
|
Música e Musicologia (Doutoramento)
Major in Musicologia
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal
"Alexander Scriabin: the definition of a new sound space in the crisis of tonality" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovado com distinção e louvor |
|
1993/12/21
Concluded
|
Prüfung der Künstlerischen Reife (Licence)
Major in Piano
Hochschule für Musik Freiburg, Germany
|
Mit Auszeichnung |
Affiliation
Science
| Category Host institution |
Employer | |
|---|---|---|
| 2019/12/31 - Current | Researcher (Research) | Universidade de Coimbra Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Portugal |
| Universidade de Coimbra Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Portugal |
Teaching in Higher Education
| Category Host institution |
Employer | |
|---|---|---|
| 1999/11/01 - Current | Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal |
| Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal | ||
| 1998/10/17 - 1999/10/31 | Invited Assistant (University Teacher) | Universidade de Évora Escola de Artes, Portugal |
| Universidade de Évora Escola de Artes, Portugal |
Others
| Category Host institution |
Employer | |
|---|---|---|
| 2004/09/24 - 2010/09/30 | Professor de Piano no Ensino Superior em Espanha | Centro Superior de Música del País Vasco Musikene, Spain |
| Centro Superior de Música del País Vasco Musikene, Spain |
Outputs
Publications
| Thesis / Dissertation |
|
Artistic / Performance
| Musical performance |
|
Activities
Oral presentation
| Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
|---|---|---|
| 2022/11/12 | Um Diálogo Ventríloquo entre Análise Interpretativa e Performance Sobre o Nocturno Op. 27, nº 1 de Chopin | Encontro Nacional de Investigação em Música (ENIM)
Sociedade Portuguesa de Musicologia (SPIM) (Aveiro, Portugal)
|
| 2021/10/29 | Scriabin's Promete Sp. 60: a synthetic Sonata-Form | Xviii convegno internazionale di analisi e teoria musicale
Gruppo Analisi e Teoria Musicale (GATM) (Rimini, Italy)
|
| 2021/05/19 | Feuillet d'Album op. 58 de Scribin: uma miniatura para piano no estabelecimento dum novo sistema compositivo | Diálogos da teoria —Ciclo em diálogo com Miguel Ribeiro Pereira
ESMAE (Porto, Portugal)
|
| 2019/03/21 | The impact of the secondary parameters in the perception of harmonic stability: three dialogues between analysis and performance” — co-autoria de Daniel Moreira | Porto International Symposium on the Analysis and Theory of music–Música Analítica 2019
Universidade Católica Portuguesa (Porto, Portugal)
|
Supervision
| Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
|---|---|---|
| 2022/06/01 - Current | La Lectura a Primera Vista en el piano: Revisión Crítica y Métodos de Estudio
Supervisor
|
Mestrado em Interpretação Artística (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2022/06/01 - Current | El Foco de la Atención y la Interpretación Pianística
Supervisor
|
Mestrado de interpretação Artística (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2019/10/01 - Current | Toru Takemitsu: influências orientais e ocidentais em Rain Tree Sketch e Rain Tree Sketch II — in memoriam Olivier Messiaen
Supervisor
|
Mestrado de Música — Especialização Interpretação Artística (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2023/09/01 - 2024/11/17 | El Análisis Musical como Herramienta para la Construcción de una interpretación Pianística
Co-supervisor
|
Mestrado de interpretação Artística (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2021/10/01 - 2023/11/17 | Upper Structures and their Locus within Extended Harmony
Co-supervisor of Ema da Costa Lecomte
|
Mestrado em Interpretação Artística (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
| 2020/10/01 - 2022/11/26 | Alkan, un Vanguardista Esquecido
Supervisor
|
Mestrado em Interpretação Artística (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
| 2020/10/01 - 2022/11/24 | Do orgão ao Piano e do Piano ao Órgão — Análise e Interpretação
Supervisor
|
Mestrado em Interpretação Artística (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
Jury of academic degree
| Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
|---|---|---|
| 2024/11/17 | "Ressonâncias do Passado: a Intertextualidade na Música de Schubert, Liszt e Rachmaninoff"
President of the jury
|
Alexandra Santos Pereira (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2024/07/20 | Recital final de Piano
Supervisor
|
Eliezer Gutierrez Diaz (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2023/11/16 | Mestrado de Interpretação Artística — Recital Final de Piano
Supervisor
|
Ema da Costa Lecomte (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2022/11/26 | Alkan, un Vanguardista Esquecido
Supervisor
|
Frederico Miguel Serra André da Conceição Ribeiro (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
| 2022/11/24 | Do Órgão ao Piano e do Piano ao Órgão — Análise e Interpretação
Supervisor
|
Fernando Manuel Lopes da Cruz (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2021/11/19 | Toru Takemitsu: influências orientais e ocidentais em Rain Tree Sketch e Rain Tree Sketch II — in memoriam Olivier Messiaen
Supervisor
|
Ana Isabel Da Silva Santos (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, Portugal
|
| 2019/11/14 | Sinestesia em Quatour pour la fin du Temps: o confronto entre a realidade subjetiva de Messiaen e a perceção do público geral
(Thesis) Main arguer
|
Dalila Isabel Cardoso Teixeira (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
| 2019/02/13 | A sonata op. 35 de Frédéric Chopin
(Thesis) Main arguer
|
Martino Simone (Master)
Instituto Politecnico do Porto Escola Superior de Música e das Artes do Espectáculo, Portugal
|
Distinctions
Award
| 1998 | Prémio Revelação Ribeiro da Fonte (1ª edição)
Ministério da Cultura, Portugal
|
| 1997 | XIV Concurso Internacional de Música da Cidade do Porto • Piano: 2º Prémio |
| 1997 | XIV Concurso Internacional de Música da Cidade do Porto: Prémio “Conservatório de Música do Porto”, para a melhor interpretação de música contemporânea |
