???global.info.a_carregar???
Graduated in Modern Languages and Literatures (1987) Master in Modern and Contemporary Portuguese Literature (1989) Associate Professor of the Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém (ESE|IPSantarem). Head of the Department of Languages and Literatures. Coordinator of ESE|IPSantarem Languages & Cultures Center. Teaching areas: Literature (Literary Theory; Modern & Contemporary Portuguese Literature) and Literary Education (Children’s Literature; Didactics of Language Development in nursery and kindergarten; Folk Literature). Publishes in the area of gender and education. PhD candidate in Comparative Literature.
Identification

Personal identification

Full name
Teresa-Claudia Tavares

Citation names

  • Tavares, Teresa-Claudia

Author identifiers

Ciência ID
F21A-2E62-CC06

Telephones

Telephone
  • 243309180 (Professional)

Addresses

  • Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém - Complexo Andaluz, 2001-902, Santarém, Santarém, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - General Literature Studies
  • Humanities - Languages and Literatures - General Literature Studies
  • Humanities - Arts - Folklore Studies
  • Humanities - Languages and Literatures - Specific Literatures

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Italian Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1)
French Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Intermediate (B1)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Advanced (C1) Proficiency (C2) Upper intermediate (B2)
Arab Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Outputs

Publications

Book
  1. Teixeira, Madalena; Tavares, Teresa-Claudia; Gorgulho, Ana Rita; Macário, Maria João; Rodrigues, Patricia; Santos. Leonor. Anais do VI SIMELP – Da união à diversidade. Instituto Politécnico de Santarém. 2021.
  2. Teixeira, Madalena; Tavares, Teresa Cláudia; Gorgulho, Ana Rita; Macário, Maria João; Rodrigues, Patrícia. Anais do VI Simpósio Mundial de estudos da língua portuguesa da união à diversidade: Tomo 1. Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém. 2021.
  3. Vieira, Cristina C.; Nogueira, Conceição; Fernanda, Henriques; Marques, Fernando M.; Vicente, Filipa Lowndes; Teixeira, Filomena; Coelho, Lina; et al. Conhecimento, Género e Cidadania no Ensino Secundário. Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género - Presidência do Conselho de Ministros. 2017.
  4. Cristina C. Vieira; Conceição Nogueira; Fernanda Henriques; Fernando M. Marques; Filipa Lowndes Vicente; Filomena Teixeira; Lina Coelho; et al. Conhecimento, género e cidadania no ensino secundário. 2017.
  5. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Isabel Silva; Luísa Saavedra; Maria João Silva; Paula Silva; Teresa-Cláudia Tavares; Vasco Prazeres. Guião de educação género e cidadania: 3º ciclo do ensino básico. 2015.
  6. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Marta Uva; Teresa-Claúdia Tavares. Guião de educação, género e cidadania: educação pré-escolar. 2015.
  7. Pinto, Teresa; Nogueira, Conceição; Vieira, Cristina; Silva, Isabel; Saavedra, Luísa; Silva, Maria João; Silva, Paula; Tavares, Teresa Cláudia; Prazeres, Vasco. Guião de educação: género e cidadania: 3º ciclo. Comissão para a Cidadania e a Igualdade de Género (CIG). 2015.
  8. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Isabel Silva; Luísa Saavedra; Maria João Duarte Silva; Paula Silva; Teresa-Cláudia Tavares; Vasco Prazeres. Education guide gender and citizenship: 3rd cycle. 2013.
  9. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Marta Uva; Teresa-Cláudia Tavares. Education guide, gender and citizenship: pre-school. 2013.
  10. Cardona, Maria João; Piscalho, Isabel; Uva, Marta; Luís, Helena; Tavares, Teresa Claudia. Parental involvement in Toddler Education. Guidelines for teachers. PsicoSoma Ebook. 2013.
  11. Cardona, Maria João; Piscalho, Isabel; Uva, Marta; Luís, Helena; Tavares, Teresa Claúdia. Envolvimento parental na educação das crianças pequenas. Guião de trabalho para profissionais de educação de infância. Psicossoma. 2013.
  12. Pinto, Teresa; Nogueira, Conceição; Vieira, Cristina Pereira; Silva, Isabel; Saavedra, Luísa; Silva, Maria João; Silva, Paula; Tavares, Teresa Cláudia; Prazeres, Vasco. Education guide: gender and citizenship: 3rd cycle. Commission for Citizenship and Gender Equality (CIG). 2013.
  13. Pomar, Clarinda; Balça, Ângela; Fialho Conde, Antónia; Magalhães, Olga; Martos Garcia, Aitana; Martos Garcia, Alberto; Nogueira, Conceição; et al. Guião de Educação Género e Cidadania. 2º ciclo do ensino básico. Comissão para a Cidadania e a Igualdade de Género. 2013.
  14. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Isabel Piscalho; Marta Uva; Teresa-Cláudia Tavares. Guião de educação, género e cidadania: 1º ciclo do ensino básico. 2011.
  15. Cardona, Maria João; Vieira, Cristina; Tavares, Teresa Claúdia; Uva, Marta; Nogueira, Conceição; Piscalho, Isabel. Guião de educação: género e cidadania no 1º ciclo do ensino básico. CIG. 2011.
  16. Cardona, Maria João; Vieira, Cristina; Tavares, Teresa Claúdia; Uva, Marta; Nogueira, Conceição. Guião de educação: género e cidadania no pré-escolar. CIG. 2010.
  17. Conceição Nogueira; Teresa Cláudia Tavares. Género e cidadania. 2009.
  18. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Marta Uva; Teresa-Cláudia Tavares. Guião de educação, género e cidadania: educação pré-escolar. 2009.
  19. Conceição Nogueira; Cristina Vieira; Isabel Silva; Luísa Saavedra; Maria João Silva; Paula Silva; Teresa-Cláudia Tavares; Vasco Prazeres. Guião de educação, género e cidadania: 3º ciclo do ensino básico. 2009.
Conference paper
  1. Correia, Marisa; Tavares, Teresa-Cláudia. "O crime compensa: uma abordagem didática interdisciplinar no ensino da química". 2016.
Journal article
  1. Rodrigues, Patricia; Tavares, Teresa-Cláudia. "(Board)ing Schools: Rudyard Kipling’s young heroes". (2017): http://hdl.handle.net/10400.15/2571.
Thesis / Dissertation
  1. Padeiro, Diana Alexandra Reis. "O contributo das histórias infantis para o desenvolvimento da linguagem oral em contexto pré-escolar". Master, 2021. http://hdl.handle.net/10400.15/3812.
  2. Ferreira, Henrique Aguiar. "Conceções das crianças do ensino básico sobre a identidade "mouro" decorrentes do ensino do período da reconquista cristã". Master, 2020. http://hdl.handle.net/10400.15/3216.
  3. Nunes, Helena Isabel da Silva. "A influência da exposição a narrativas da literatura para a infância no desenvolvimento da teoria da mente em crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.15/1987.

Other

Other output
  1. Guião de educação género e cidadania: 3º ciclo do ensino básico. Destinando-se à educação formal, os Guiões são instrumentos de apoio para profissionais de educação de todas as áreas curriculares, disciplinares e não disciplinares, e de todos os tipos e/ou modalidades de ensino. A finalidade destes Guiões é a integração da dimensão de género nas práticas educativas formais e nas dinâmicas organizacionais das instituições educativas, com vista à eliminação gradu. 2015. Pinto, Teresa; Nogueira, Conceição; Vieira, Cristina; Silva, Isabel Maria Soares da; Saavedra, Luísa; Silva, Maria João; Silva, Paula; Tavares, Teresa-Cláudia; Prazeres, Vasco. http://hdl.handle.net/1822/52389.