???global.info.a_carregar???
Rita Curvelo is an Assistant Professor at the Human Sciences Faculty of Portuguese Catholic University, and researcher at CECC - Research Centre for Communication and Culture. PhD in Media and journalism studies at The Social and Human Sciences Faculty of Nova University in Lisbon. Main research interests include Cultural marketing, Radio studies, Publics and audiences Interpersonal and Organizational communication. Communications professional at Group Renascença Multinedia, between 1998 and 2015, with specialization in all areas of Radio Communication. Book Author of Marketing das Artes em Direto (Lisbon, 2009), and A Rádio Musical no panorama ibérico: estratégias e dinâmicas de comunicação (Porto, 2021).// Licenciada em Comunicação Social pela Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa, mestre em Museologia e Museografia pela Faculdade de Belas Artes de Lisboa e doutorada em Estudos dos Media e do Jornalismo pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. Professora Auxiliar da Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa, onde leciona as disciplinas de Comunicação Radiofónica, Introdução à Comunicação, Públicos e Audiências e Comunicação Organizacional. Profissional de Comunicação do Grupo Renascença, entre 1998 e 2015, com percurso de forte especialização em todas as áreas da Comunicação Radiofónica. É autora de Marketing das Artes em Direto (Lisboa, 2009) e de A rádio musical no panorama ibérico. Estratégias e dinâmicas de comunicação (2021).
Identification

Personal identification

Full name
Rita Curvelo

Citation names

  • Curvelo, Rita

Author identifiers

Ciência ID
D91B-6AD1-C265
ORCID iD
0000-0001-9675-2706

Addresses

  • Universidade Católica Portuguesa, Palma de Cima, 1649-023, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Media and Communications - Media and Socio-cultural Communication

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1) Advanced (C1) Upper intermediate (B2)
French Elementary (A2) Upper intermediate (B2) Elementary (A2) Upper intermediate (B2) Intermediate (B1)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2016
Concluded
Ciências da Comunicação (Doutoramento)
Major in Especialidade: Estudos dos Media e do Jornalismo
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"A rádio musical no panorama ibérico: estratégias e dinâmicas de comunicação" (THESIS/DISSERTATION)
2013
Concluded
Museologia e Museografia (Mestrado)
Major in Não Aplicável
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
1999
Concluded
Comunicação Social e Cultural (Licenciatura)
Major in Variante: Comunicação Social
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, Portugal
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020/01/01 - 2023/01/01 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, Portugal
2000/02/03 - 2020/01/07 Assistant (University Teacher) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, Portugal
2000 - 2019 Assistant (University Teacher) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
1998/06 - 2015/02 Técnico Superior (Técnico Superior) Rádio Renascença, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Rita Curvelo. A rádio musical no panorama ibérico: estratégias e dinâmicas de comunicação. Media XXI. 2021.
    Published
  2. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. Marketing das Artes em Directo. 2009.
    Published
Book chapter
  1. Rita Curvelo. "Inside out-radio being radio outside the studio". In Renascenca's communication during the first wave of COVID-19, edited by Alexandre Duarte; Patr{\'i, 114-129. IGI Global Publishing, 2023.
    10.4018/978-1-6684-7353-5.ch008
  2. Rita Curvelo; Catarina Duff Burnay. "Mafra is music". In culture as a driver for Mafra’s smart living, edited by {Carneiro, 188-214. Universidade Cat{\'o, 2022.
  3. Rita Curvelo; Catarina Burnay. "Mafra is Music: culture as a driver for Mafra’s smart living". 2022.
  4. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica; Catarina do Amaral Dias Duff Burnay. "Mafra is Music: culture as a driver for Mafra’s smart living". In Inglês. 2022.
    Published
  5. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "Personality versus voice: The perception of the radio program Manhãs da Comercial among young academic Portuguese audience". In Trends in Radio Research: Diversity, Innovation and Policies. Cambridge Scholars Publishing, 2018.
    Published
Conference abstract
  1. Patrícia Tavares; João Simão; Rita Curvelo. "Estratégias de comunicação para a diversidade e inclusão no setor bancário – estudo de caso Banco Santander". 2024.
  2. Rita Curvelo. "Not even Covid killed the radio star: the role and impact of Portuguese Renascença Morning show during the pandemics: rethink impact". Paper presented in 9th European Communication Conference: Rethink Impact, Aahrus, 2022.
    Published
  3. Rita Curvelo. "Património e música de Mafra como elementos estratégicos para a construção de um futuro destino cultural". Paper presented in III Conferência Ibero-Americana de Place Branding, Lisbon, 2022.
    Published
  4. Rita Curvelo. "Rádio comercial Ucrânia". 2022.
  5. Rita Curvelo. "Rádio comercial Ucrânia: o exemplo de um meio de comunicação português no apoio aos refugiados". Paper presented in II Jornadas de Ciências da Comunicação FLUC: Questões críticas e emergentes, Coimbra, 2022.
    Published
  6. Rita Curvelo. "Três por todos! A rádio e o audiovisual em tempos de pandemia". Paper presented in XII Congresso da SOPCOM: Comunicação & Disrupção, Desafios Culturais, Societais e Tecnológicos, Lisboa, 2022.
    Published
  7. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "A rádio e o som do silêncio". Paper presented in I Encontro Online Audire: Escutar, Sentir, Guardar, Braga, 2020.
    Published
  8. João Freire; Rita Curvelo. "Travel journalism: the process of story creation in the British newspaper’s travel section". Paper presented in Touring Travel Writing: Between Fact and Fiction, Lisboa, 2019.
    Published
  9. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "Rádio Musical Privada em Portugal e Espanha: que diversidade na promoção da cultura?". 2018.
    Published
  10. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "O papel do humor no programa Manhãs da Comercial". 2017.
    Published
Conference paper
  1. Curvelo, Rita. "Not even Covid killed the radio star: the role and impact of Portuguese Renascença Morning show during the pandemics: rethink impact". 2022.
  2. Curvelo, Rita. "Três por todos! A rádio e o audiovisual em tempos de pandemia". 2022.
  3. Curvelo, Rita. "Rádio comercial Ucrânia: o exemplo de um meio de comunicação português no apoio aos refugiados". 2022.
  4. Rita Curvelo. "A rádio e o som do silêncio". 2020.
Journal article
  1. Rita Curvelo. "Proximidade, flexibilidade e relevância na adversidade". Diurna. O Jornal Nacional de Estudantes da Universidade Católica Portuguesa 10 (2023): 120-122. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/50ea30e6-c427-470c-8c32-35141e456888.
  2. Rita Curvelo. "Not even Covid killed the radio Star". Revista de Comunicação Pública 18 35 (2023): https://ciencia.ucp.pt/en/publications/10232387-7e6f-49ed-86ec-ebc41b68fca7.
    10.34629/768
  3. Freire, João; Curvelo, Rita. "Story creation and the impact of travel journalists on destination brands". (2021): http://hdl.handle.net/10400.14/35809.
    10.30892/gtg.37332-734
  4. Freire, João; Curvelo, Rita. "Story creation and the impact of travel journalists on destination brands". (2021): http://hdl.handle.net/10400.14/35809.
    10.30892/gtg.37332-734
  5. Curvelo, Rita. "Marcas portuguesas: uma questão de identidade diferenciada?". (2019): https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.447.
    https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.447
  6. Curvelo, Rita. "Entrevista a François Colbert. Marketing das artes: importância e atualidade". (2014): https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2014.5137.
    https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2014.5137
  7. Curvelo, Rita. "Marcas portuguesas: uma questão de identidade diferenciada?". (2007): http://hdl.handle.net/10400.14/10387.
    10.34632/comunicacaoecultura.2007.447
  8. Curvelo, Rita. "Marcas portuguesas: uma questão de identidade diferenciada?". (2007): http://hdl.handle.net/10400.14/10387.
    10.34632/comunicacaoecultura.2007.447
  9. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "Marcas portuguesas – uma questão de identidade diferenciada?: Entrevista a Teresa Carvalho". Comunicação & Cultura 3 (2007): 203-209. https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/10387/1/03_11_Entrevista_a_Teresa_Carvalho.pdf.
    Published
  10. Curvelo, Rita. "Marketing das artes: importância e actualidade: entrevista a François Colbert". (2006): http://hdl.handle.net/10400.14/10367.
    10.34632/comunicacaoecultura.2006.370
  11. Curvelo, Rita. "Marketing das artes: importância e actualidade: entrevista a François Colbert". (2006): https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2006.370.
    https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2006.370
  12. Curvelo, Rita. "Marketing das artes: importância e actualidade: entrevista a François Colbert". (2006): http://hdl.handle.net/10400.14/10367.
    10.34632/comunicacaoecultura.2006.370
  13. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "Marketing das artes: importância e actualidade: entrevista a François Colbert". Comunicação & Cultura (2006): 173-180. https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/370.
    Published
Report
  1. Patrícia Dias; Inês Teixeira-Botelho; Rita Curvelo. 2018. Práticas culturais Portuguesas de residentes fora do País. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/0e28d567-98d1-438c-8900-7e8a987c0bbb.
  2. Dias, Patrícia; Teixeira-Botelho, Inês; Curvelo, Rita. 2018. Práticas Culturais Portuguesas de Residentes fora do País: O consumo de bacalhau como prática cultural.
Thesis / Dissertation
  1. Rita Paralta Curvelo Palma Sardica. "A rádio musical no panorama ibérico: estratégias e dinâmicas de comunicação". PhD, 2019.
  2. Sardica, RIta Paralta Curvelo Palma. "A rádio musical no panorama ibérico: estratégias e dinâmicas de comunicação". PhD, 2019. http://hdl.handle.net/10362/95516.
  3. Sardica, RIta Paralta Curvelo Palma. "A rádio musical no panorama ibérico: estratégias e dinâmicas de comunicação". PhD, 2019. http://hdl.handle.net/10362/95516.
  4. Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma Sardica. "Estratégias de Comunicação e Marketing de Exposições nos Museus de Arte: o Museu do Chiado e o Museu Calouste Gulbenkian". Master, University of Lisbon, 2013.
  5. Sardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma. "Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10451/7698.
  6. Sardica, Rita Paralta Curvelo Ribeiro Palma. "Estratégias de comunicação e marketing de exposições nos museus de arte". Master, 2013. http://hdl.handle.net/10451/7698.

Other

Other output
  1. The Rights Understanding in Sports Toolkit (TRUST). voice over. 2021. Rita Curvelo. https://ciencia.ucp.pt/en/publications/d0378d77-65e9-4e3b-89f2-fc30ff841b86.
  2. Marcas portuguesas: uma questão de identidade diferenciada?. 2019. Curvelo, Rita. https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/447.
    10.34632/comunicacaoecultura.2007.447
  3. Entrevista a François Colbert. Marketing das artes: importância e atualidade. François Colbert é um dos mais afamados especialistas mundiais em Marketing das Artes e da Cultura da atualidade. Com mais de 30 anos de carreira, já publicou diversos livros e dezenas de artigos nas mais prestigiadas publicações internacionais. Professor Catedrático em Marketing na École de Hautes Études Commerciales de Montréal, onde é titular da cátedra de Gestão das Artes Carmelle e Remi-Marco. 2014. Curvelo, Rita. https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/5137.
    10.34632/comunicacaoecultura.2014.5137
  4. Marketing das artes: importância e actualidade: entrevista a François Colbert. François Colbert é um dos mais afamados especialistas mundiais em Marketing das Artes e da Cultura da actualidade. Com mais de 30 anos de carreira, já publicou diversos livros e dezenas de artigos nas mais prestigiadas publicações internacionais. Professor Catedrático em Marketing na École de Hautes Études Commerciales de Montréal, onde é titular da cátedra de Gestão das Artes Carmelle e Remi-Marc. 2006. Curvelo, Rita. https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/370.
    10.34632/comunicacaoecultura.2006.370
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/01/25 Estratégias de comunicação para a diversidade e inclusão no setor bancário – estudo de caso Banco Santander XIII Congresso da Sopcom: Comunicação, Culturas e Comunidades
University of Minho (Braga, Portugal)
2024/01 Tendências do consumo de podcasts em Portugal: o caso "Extremamente desagradável". XIII Congresso da Sopcom: Comunicação, Culturas e Comunidades
University of Minho (Braga, Portugal)
2023/09/07 Popcasts: The first Portuguese podcast aggregator platform 7th Radio and Sound Conference: Radio and Sound Ecosystems in the Platform Age
(Barcelona, Spain)
2023/07 Radio Commercial Ukraine Podcasts: an inclusion channel to welcome and support war refugees in Portugal IAMCR Lyon – 2023: Inhabiting the planet: Challenges for media, communication and beyond
(Lyon, France)
2022/12/07 Travel Journalism: the process of story creation in the British newspaper’s travel section Touring Travel Writing: Between Fact and Fiction
NOVA University Lisbon (Lisboa, Portugal)
2022/10/22 Not even Covid killed the radio star: the role and impact of Portuguese Renascença Morning show during the pandemics 9th European Communication Conference: Rethink Impact
Aarhus University (Aahrus, Denmark)
2022/09/29 Património e Música de Mafra como elementos estratégicos para a construção de um futuro destino cultural III Conferência Ibero-Americana de Place Branding
(Lisbon, Portugal)
2022/06/16 Rádio Comercial Ucrânia: uma rádio online no apoio aos refugiados Congresso Internacional de Novas Narrativas na Sociedade Digital 2022: Digit-All
Polytechnic University of Valencia (Gandia-València, Spain)
2022/06/14 Rádio Comercial Ucrânia: o exemplo de um meio de comunicação português no apoio aos refugiados II Jornadas de Ciências da Comunicação FLUC: Questões críticas e emergentes
(Coimbra, Portugal)
2022/02/10 Comentário na emissão <i>All Stars Radio</i> All Stars Radio
(Lisboa, Portugal)
2022/01/19 Três por todos! A rádio e o audiovisual em tempos de pandemia XII Congresso SOPCOM Comunicação &amp; Disrupção: desafios culturais, sociais e tecnológicos
NOVA University Lisbon (Lisboa, Portugal)
2021/09/08 Radio still sounds exciting: “radiogenic music” in the Spanish and Portuguese morning shows Eight European Communication Conference: Comunication and trust
(Praga, Czech Republic)
2020/07/16 A rádio e o som do silêncio I Encontro Online Audire: Escutar, Sentir, Guardar
University of Minho (Braga, Portugal)
2018/09/28 Rádio Musical Privada em Portugal e Espanha: que diversidade na promoção da cultura? Diversidade e Pluralismo nos Média
(Lisbon, Portugal)
2017/11/28 O papel do humor no programa Manhãs da Comercial X Congresso da SOPCOM
(Viseu, Portugal)
2017/11/17 Concentração no meio rádio em Portugal XV Congresso IBERCOM 2017
(Lisbon, Portugal)
2017/09/28 Iberian Radio Morning show Audiences: Portuguese and Spanish listeners in 2016-17 Audiences 2030
(Lisbon, Portugal)
2016/09/07 A rádio e o ouvinte: a informalidade espanhola e o formalismo português Iberian Interconnections
(Porto, Portugal)
2015/10/29 Personality versus voice: The perception of the radio program Manhãs da Comercial among young academic Portuguese audiences Radio Research 2015
(Madrid, Spain)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/05/31 - 2023/05/31 Portugal XXI: Agricultura Sustentável (2023/05/31 - 2023/05/31)
Seminar (Co-organisor)
2023/03/28 - 2023/03/28 “Sustainable Growth” Dinner -Debate (2023/03/28 - 2023/03/28)
Conference (Co-organisor)
2023/02/13 - 2023/02/13 World Radio Day 2023 (2023/02/13 - 2023/02/13)
Conference (Co-organisor)
2023/02/09 - 2023/02/09 This is not a flash interview (2023/02/09 - 2023/02/09)
Other (Co-organisor)
2022/05/14 - 2022/05/14 Portugal XXI (2nd edition) (2022/05/14 - 2022/05/14)
Conference (Co-organisor)

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2022/11/30 - 2022/11/30 World Cup 2022
Other
World Cup 2022
2022/09/10 - 2022/09/10 More sustainable, inclusive and intelligent Portuguese cities
Other
More sustainable, inclusive and intelligent Portuguese cities
2021/11/22 - 2021/11/22 Book launch of <i>Atores e Dinâmicas no Sistema de Promoção e Proteção de Crianças e Jovens</i>
Other
Book launch of <i>Atores e Dinâmicas no Sistema de Promoção e Proteção de Crianças e Jovens</i>

Interview (newspaper / magazine)

Activity description Newspaper / Forum
2023/03/01 Proximidade, flexibilidade e relevância na adversidade: a permanente atualidade da rádio Diurna