Identification
Personal identification
- Full name
- Manuel João Tavares Mendes da Costa
Citation names
- Costa, Manuel João
Author identifiers
- Ciência ID
- C91C-04C2-E09E
- ORCID iD
- 0000-0001-5255-4257
- Researcher Id
- C-3900-2009
- Scopus Author Id
- 2029170
Websites
- https://publons.com/researcher/1176260/manuel-joao-costa/ (Scholar)
- https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=55730211000 (Scholar)
- https://twitter.com/mmcosta1969 (Social media)
- https://scholar.google.com/citations?hl=pt-PT&user=jzv7GfMAAAAJ (Scholar)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
French | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | |
Spanish; Castilian | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
1997
Concluded
|
NA (Doutoramento)
Universidade do Porto Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Portugal
"Molecular characterization of flocullent yeast cell wall proteins/ Caracterização molecular de proteínas de parede de leveduras
floculantes" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom por unanimidade |
1991
Concluded
|
Bioquímica (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"Caracterização de proteínas de parede de Saccharomyces cerevisiae NCYC 1195" (THESIS/DISSERTATION)
|
15 valores |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2011/05/27 - 2018/09/14 | Associate Professor (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2006/06/01 - 2011/05/26 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2004/01/01 - 2006/05/31 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade dos Açores, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
1998/07/14 - 2003/12/31 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade dos Açores, Portugal |
Universidade dos Açores, Portugal | ||
2003/05 - 2003/07 | Lecturer (University Teacher) | Fundação das Universidades Portuguesas, Portugal |
Universidade Nacional de Timor Lorosa'e Centro Nacional de Investigação Científica, Timor-Leste | ||
1997/02/22 - 1998/07/13 | Assistant (University Teacher) | Universidade dos Açores, Portugal |
1996/10/07 - 1997/02/21 | Trainee Assistant (University Teacher) | Universidade dos Açores, Portugal |
1991/11 - 1992/05 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Universitário de Ciências da Saúde, Portugal |
Instituto Universitário de Ciências da Saúde, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2025/02/17 - Current | Vice-President | Conselho Nacional para a Inovação Pedagógica no Ensino Superior (CNIPES), Portugal |
Universidade do Minho, Portugal | ||
2021/11/29 - Current | Pro-Rector | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho, Portugal | ||
2004/01/01 - Current | Conselho Cientifico | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal | ||
2018/09/14 - 2021/11/28 | Pro-Rector | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho, Portugal | ||
2008/01 - 2018/09 | Presidente do Concurso Especial para acesso ao Curso de Medicina da Universidade do Minho para titulares do grau de licenciado | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2004/01/01 - 2018/09 | Coordenador da Unidade de Educação Médica | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2004/01 - 2018 | Conselho Pedagógico da Escola | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2004 - 2018 | Comissão de Curso de Medicina | Universidade do Minho, Portugal |
2012 - 2014 | Coordenador da Linha Piloto de Investigação em Educação Médica | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal | ||
2007 - 2011 | Coordenador institucional do Programa Erasmus | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2004/01/01 - 2010 | Conselho Científico da Escola | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2007/01 - 2008/09 | Juri do Concurso Especial para acesso ao Curso de Medicina da Universidade do Minho para titulares do grau de licenciado | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2007 - 2008 | membro da Comissão de Redacção do Código de Integridade Académica do Conselho Académico da Universidade do Minho | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho, Portugal | ||
2005 - 2008 | Comissão Coordenadora do Ensino Pré-Graduado no Hospital de São Marcos | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal | ||
2005 - 2006 | Comissão de Curso de Enfermagem | Universidade do Minho, Portugal |
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal | ||
2004/01 - 2005/07 | Comissão de Curso de Medicina | Universidade do Minho, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2017/10/23 - 2018/09/14 | Representante dos docentes no Conselho Geral | Universidade do Minho, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2020/09/01 - 2023/08/31 | Enhancing Equity, Agency, and Transparency in Assessment Practices in Higher Education
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2020/09/01 - 2022/08/31 | Include Her
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2020/09/01 - 2022/08/30 | Students as Digital Civic Engagers
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2021/02 - 2021/10 | Leadership and Organisation for Teaching and Learning at European Universities - LOTUS
Member of a leadership working group
Universidade do Minho, Portugal
|
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/12/05 - Current | PBL4COLLABTT - PBL framework for Digital Collaborative Teacher Training
2022-1-PT01-KA220-HED-000087857
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Agência Nacional Erasmus+ Educação e Formação
Ongoing
|
2022/10 - 2026/09 | Arqus II
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
European Education and Culture Executive Agency
Ongoing
|
2024/07/01 - 2026/06/30 | EPIC: Excelência Pedagógica e Inovação em Cocriacão
08/C06-i07/2024.P11076
Principal investigator
Universidade do Minho, Portugal
|
Governo da República Portuguesa Direção-Geral do Ensino Superior
Ongoing
|
2024/02/01 - 2026/06/30 | sou.UMinho 5.0: uma abordagem sistémica à promoção do sucesso dos novos estudantes UMinho
06/C06-i07/2024.P8896
Principal investigator
Universidade do Minho, Portugal
|
Governo da República Portuguesa Direção-Geral do Ensino Superior |
2023/01/01 - 2023/12/31 | European Degree Label Institutional Laboratory
101114603-EDLAB
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
European Education and Culture Executive Agency
Ongoing
|
2022 - 2023 | Skills 4 Pós-COVID — Competências para o futuro no Ensino Superior
POCH-02-53I2-FSE-000017
Universidade do Minho Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Portugal
|
Ongoing
|
2018 - 2021 | S4F- Competências de Futuro? O Valor e a Eficácia de um Ensino Superior Baseado em Competências
PTDC/CED-EDG/29726/2017
Researcher
Laboratório Associado ICVS 3B's, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2014 - 2015 | Os Exames de Competências Laboratoriais Objetivos como metodologia inovadora de avaliação de competências
107/ID/2014
Principal investigator
Laboratório Associado ICVS 3B's, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2011 - 2012 | Criação de um Centro de Simulação de competencias laboratoriais
Projeto inovador no Domínio Educativo
Principal investigator
Laboratório Associado ICVS 3B's, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
|
2011 - 2012 | Criação de um Centro de Simulação de Competências Científicas Laboratoriais
FCG-DESEDU2011
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded
|
2008 - 2011 | Avaliando o impacto de inovação no Ensino Superior: implementação e desenvolvimento de um estudo longitudinal numa escola
médica
PTDC/ESC/65116/2006
Principal investigator
Laboratório Associado ICVS 3B's, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2007 - 2009 | Development of a Concept Inventory for the Molecular Life Sciences
PP7-350
Researcher
Universidade dos Açores, Portugal
|
Australian Teaching and Learning Council
Concluded
|
2002 - 2004 | A orla costeira, sua matéria e seus organismos
PV-0381
Principal investigator
Universidade dos Açores, Portugal
|
Ciência Viva
Concluded
|
2001 - 2004 | As espécies do género Patella como modelo para o estudo dos padrões evolutivos e dinâmica de organismos marinhos
POCTI/BSE/42003/2001
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos, Portugal
|
Concluded
|
2000 - 2002 | Caracterização molecular dos anelídeos marinhos de S. Miguel
FLAD
Principal investigator
Universidade dos Açores, Portugal
|
Fundação Luso-Americana
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2010 - 2011 | Can identifying and addressing underperformance in medical students be improved by an international perspective?
FUP/CRUP
Principal investigator
Laboratório Associado ICVS 3B's, Portugal
|
Fundação das Universidades Portuguesas
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Magazine article |
|
Newsletter article |
|
Newspaper article |
|
Online resource |
|
Report |
|
Other
Dataset |
|
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2025/03/26 | How can external QA stimulate/contribute to change in a HEI | 4th ENQA SEMINAR FOR RECENTLY REVIEWED AGENCIES
ENQA (online, Spain)
|
2024/11/08 | How can external QA stimulate/contribute to change in a HEI | TARGETED REVIEWS’ FOLLOW-UP SEMINAR: IMPACT AND LESSONS LEARNT
ENQA (online, Belgium)
|
2024/03/21 | Maximizing Engagement: Active Learning Approaches for Large Classes | FEBS Education and Training Conference
FEBS - Federation of European Biochemical Societies (Antalya, Turkey)
|
2024/02/09 | Development and strategic benefits of learning and teaching centres | 2024 European Learning & Teaching Forum
Universidade de Bochum (Bochum, Germany)
|
2023/12/03 | Co-constructed new students induction. Lessons learned from student/ services/ academics co-designing of the annual induction program at the University of Minho | 2023 European Learning & Teaching Forum
Deusto University (Bilbao, Spain)
|
2023/09/12 | Que ingredientes chave deve incluir uma estratégia para a inovação pedagógica? O que aprendemos com o Centro IDEA-UMi | I Forum de Inovação Pedagógica
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (Vila Real, Portugal)
|
2023/04/26 | Arqus University Aliance | ESN Mobility Days
Erasmus Students Network (Braga, Portugal)
|
2023/03/09 | To change or to transform higher education: can this be the question? | 1st international Conference on Data & Digital humanities
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2023/02/15 | Educação superior em tempos de inteligência artificial | + Educaçºao Superior: debater o futuro na Universidade do Minho
Universidade do Minho (guimarães, Portugal)
|
2023/02/02 | Inside out or outside in? Lessons learnt from national pedagogical staff development initiatives in Portugal and Slovenia | 2023 European Learning & Teaching Forum
Deusto University (Bilbao, Spain)
|
2022/12/07 | Mais do que adicionar, transformar: os hibridismos como novos caminhos para a universidade do futuro | Encontro Nacional: 50 anos Reforma de Veiga Simão
Instituto Universitário de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/11/09 | Como projetar o ensino e a aprendizagem em tempos pós-pandémicos? | III Seminário Regional sobre Metodologias Ativas no Ensino Superior e II Encontro Internacional sobre metodologias Ativas
Universidade Federal de Itajubá ( Itajubá, Brazil)
|
2022/10/04 | Quantitative methods in STEM education research | HDBMB/FEBS joint education workshop: designing educational research
HDBMB/FEBS (Zagreb, Croatia)
|
2022/09/06 | ¿Cómo podemos diseñar una educación basada en la investigación en Bioquímica y Biología Molecular en la postpandemia? | 44º Congreso de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular
SEBBM - Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular (Malaga, Spain)
|
2022/07/11 | Avaliação na aprendizagem | Docência+
Universidade do Minho (Monção, Portugal)
|
2022/07/10 | O enriquecimento digital do Ensino: Perguntas & respostas | Docência+
Universidade do Minho (Monção, Portugal)
|
2022/03/09 | Central structures to support programme development | LMRO-PI Peer-learning Seminar 5, “Supporting improvement in teaching and learning to address students’ needs and labour market
demands”,
Country Chair – Portugal - Ministry for Science, Technology and Higher Education, and Directorate General for Higher Education (online, Portugal)
|
2022/02/18 | The metamorphosis of an inter-institutional faculty development program: from pre- to post-pandemic | 2022 EUA Learning and Teaching Forum
European Universities Association (online, Spain)
|
2022/02/10 | Connecting HE-Teachers for innovative learning, teaching and research | COLlab conference,
Universidade de Aveiro (online, Portugal)
|
2021/11/17 | Team Based Learning: a method to enhance student engagement and success | Joint FEBS/SPB/UMinho Symposium on Evidence Based Teaching in Your Biomolecular Classroom
Universidade do Minho (online, Portugal)
|
2021/10/25 | 2021: tempos para a hibridização do ensino (de bioquímica) | III Jornada de Bioquímica da UFRRJ
Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (online, Brazil)
|
2021/10/08 | Perspectivas Futuras: vida universitária, permanência estudantil e usos de novas tecnologias | Permanência estudantil no ensino superior em tempos de pandemia: desafios e possibilidades
Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, UFRJ, PUC-Peru e da Sociedade Brasileira de Sociologia (online, Brazil)
|
2021/10/07 | Evidence-based post-pandemic biochemistry and molecular biology education | 20th IUPAB Congress, 45th Annual Meeting of SBBf and 50th Annual Meeting of SBBq
Sociedade Brasileira de Biofisica e Sociedade Brasileira de Bioquimica e Biologia Molecular (Online, Brazil)
|
2021/09/20 | Team-based learning na introdução à Bioquímica: trabalhar em equipa com turmas grandes” | Tanto Mar - Jornadas internacionais de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular
Sociedade Brasileira de Bioquimica e Biologia molecular & Sociedade Portuguesa de Bioquimica (online, Brazil)
|
2021/09/03 | Medical students learn to use technology for good: the case study of P5 digital medicine center | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho. Instituto de Educação. Centro de Investigação em Educação (Braga, Portugal)
|
2021/09/03 | O Centro IDEA-UMinho – perspetivas e trajetórias de inovação | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho. Instituto de Educação. Centro de Investigação em Educação (Braga, Portugal)
|
2021/09/03 | Formação, desenvolvimento profissional e inovação | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho. Instituto de Educação. Centro de Investigação em Educação (Braga, Portugal)
|
2021/09/03 | Apoio a projetos de inovação – mudança e avaliação da mudança | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho. Instituto de Educação. Centro de Investigação em Educação (Braga, Portugal)
|
2021/09/03 | Digital civic engagement: a case study of umsumário by the UMinho’s students’ union | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
Universidade do Minho. Instituto de Educação. Centro de Investigação em Educação (Braga, Portugal)
|
2021/08/27 | Student engagement: What might work in your context? (Pre-Conference Workshop 5) | AMEE 2021: The Virtual Conference
Association for Medical Education in Europe (AMEE) (online, United Kingdom)
|
2021/07/07 | Teacher Professional Development in Higher Education – engaging students | PAEE/ALE’2021, International Conference on Active Learning in Engineering Education
Project Approaches in Engineering Education (PAEE) Association and Active Learning in Engineering Education Network (Braga, Portugal)
|
2021/07/01 | Formação, docência e inovação na educação básica e superior | Seminário "[Re] inventar a docência nas redes de conhecimento" do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal
de Santa Maria, Rio Grande do Sul.
Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul. (online, Brazil)
|
2021/04/22 | Interactive teaching methodologies. | Orpheus 2021 webconference
Orpheus (online, Portugal)
|
2021/04/16 | Supporting faculty in the (post) pandemic: the IDEA-Uminho center | El futuro de la Educación Superior: docencia en linea y inclusion
Universidad de Concepcion (online, Chile)
|
2021/04/15 | Estrategias (basadas en evidencias) para cómo conseguir la implicación del alumnado en clases com grupos grandes (y pequeños)". | WEBINAR de Educacion
Sociedad Espanola de Bioquimica Y Biologia Molecular (online, Spain)
|
2021/02/23 | A avaliação da aprendizagem: dos fundamentos à prática | Programa de Desenvolvimento e Formação (PDF)
Instituto Superior Técnico (online, Portugal)
|
2021/02/21 | Approaches in learning and teaching to promoting equity and inclusion | 2021 European Learning & Teaching Forum
EUA - European University Association (online, Belgium)
|
2021/01/21 | COVID-19: The long-lasting/far-reaching lessons for teaching and learning at the University of Minho | I Jornadas Iberoamericanas de Educación en Ciencias de la Salud 2021 • JIECS 2021Universidad de Concepción
Concepcion, Chile (online) (online, Chile)
|
2020/12/08 | Orador convidado em atividade científico/pedagógica Medical Education Research: Paving the way to the future, na V Edição MEETING ME -Meeting Medical Education | MEETING ME -Meeting Medical Education
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2020/11/25 | A avaliação da aprendizagem: dos fundamentos à prática | Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico
Universidade do Minho (online, Portugal)
|
2020/11/25 | Orador convidado em atividade científico/pedagógica - A avaliação da aprendizagem: dos fundamentos à prática, nas II Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico | II Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico
Universidade do Minho (online, Portugal)
|
2020/11/20 | Reconfiguring a T&L Centre to support the transition to emergency remote learning: Key findings from the IDEA Centre | Learning and teaching structures in Higher Education
Democritus University of Thrace (online, Greece)
|
2020/11/09 | Assessing transversal competencies for the future of graduate work: an adaptation of the multiple mini-interviews method | 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation
International Academy of Technology, Education and Development (IATED) (online, Spain)
|
2020/11/09 | The multiple mini-interviews as a method to assess transversal competencies for the graduate job market: a pilot study | 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation
International Academy of Technology, Education and Development (IATED) (online, Spain)
|
2020/11/09 | Cruzando el camino de la pandemia: innovación estratégica para el desarrollo de la enseñanza y el aprendizaje @UMINHO | V Jornadas de Escuelas Inovadoras, Amazonia 2020
Universidad Nacional de Educación UNAE (online, Ecuador)
|
2020/09/18 | Ted-Ed. Reciclar conteudos disponiveis na web, usar videos YouTube | IDEA FLIPPED WEBINARS
Universidade do Minho (online, Portugal)
|
2020/09/17 | Ted-Ed. Reciclar conteudos disponiveis na web, usar videos YouTube | IDEA FLIPPED WEBINARS
Universidade do Minho (online, Portugal)
|
2020/09/11 | Avaliação da aprendizagem: dos fundamentos à prática | II Jornadas de Inovação Pedagógica da Universidade de Aveiro
Universidade de Aveiro (online, Portugal)
|
2020/09/07 | A masterclass on student engagement | AMEE 2020 Virtual Conference
Association for Medical Education in Europe (AMEE) (United Kingdom)
|
2020/09/05 | Apoiar a transição digital de emergência através da formação de professores: a abordagem do Centro IDEA-UMinho | V Encontro Internacional SUPERTABi 2020
Câmara Municipal da Maia (online, Portugal)
|
2020/09/04 | Los procesos de evaluación en educacion médica: una prioridad cada vez más estrategica | IV Jornada de Educación Médica
Centro de Estudios Universitario en Educación Médica da Universidade de Murcia (Online, Spain)
|
2020/06/18 | O uso das TDIC e seus impactos nocontexto da pandemia CoVID 19, | Atelie XXI - O uso educacional das TDIC e seus impactos nos espaços, tempos e a gestão acadêmica no Ensino Superior,
Universidade Federal de Alfenas (online, Brazil)
|
2020/06/18 | O sentido de nossa ação como atores educacionais do ensino superior no contexto da pandemia do Covid-19 | Atelie XXI - O uso educacional dasTDIC e seus impactos nos espaços, tempos e a gestão acadêmica no Ensino Superior, na plataforma
da Universidade Federal de Alfenas
Universidade Federal de Alfenas (online, Brazil)
|
2020/06/16 | La educación superior en los tiempos del COVID | La Universidad en los tiempos del COVID-19: una reflexión multidisciplinar, no ambito do curso da Escola Doutoral Metodologías
y Problemas de la Investigación Científica Metodologías y Problemas de la Investigación Científica da Escola Doutoral da
Universidad Autónoma de Madrid
Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España (online, Spain)
|
2020/05/28 | O processo de avaliação em um semestre para lá de especial | Web Meeting do Espaço de Apoio ao Ensino e Aprendizagem (EA)²
Espaço de Apoio ao Ensino e Aprendizagem (EA)², UNICAMP (online, Brazil)
|
2020/04/30 | Experiências da Uminho em tempos de Covid-19 | Web Metting “Trocando experiências sobre a graduação da Unicamp e Uminho em tempos de Covid-19”
Espaço de Apoio ao Ensino e Aprendizagem (EA)², UNICAMP (online, Brazil)
|
2020/02/21 | Visión general de los procesos de evaluación en el marco de la educación médica. | Jornadas de Innovación docente Universidad de Valladolid
Faculdade de Medicina da Universidade de Valladolid (Valladolid, Spain)
|
2020/02/21 | La evaluacion en debate | Jornada de actualización en Educación Médica 2019-2020
Decanato de la Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid (Valladolid, Spain)
|
2020/02/14 | Focus group on "Student Assessment" | 202O European Learning & Teaching Forum
Universidade de Utrecht (Utrecht, Netherlands)
|
2020/02/14 | Como ensinar turmas grandes, | Plano de formação pedagógica e de competências pessoais para docentes
Universidade de Trás-os Montes e Alto Douro (Vila Real, Portugal)
|
2020/01/23 | Evidence-based teaching for (small and large) classes to engage your students | Jornada de actualización en Educación Médica 2019-2020
Decanato de la Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid (Madrid, Spain)
|
2019/07/16 | Estratégias eficazes para ensinar turmas grandes | IV plano de formação pedagógica para docentes
Instituto Politécnico de Setúbal (Setibal, Portugal)
|
2018/06/14 | The dynamics of medical students empathy: insights from the MiLES (Minho Longitudinal Education) study | COnferencia no ambito de consultoria
Taipei Chang Gung Memorial Hospital (Taipei, Taiwan)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2018/12/21 - 2023/03/09 | Training in Laboratory Animal Science: New Perspectives on practical competence achievement with rodents
Co-supervisor
|
Ciências Biomédicas (PhD)
Universidade do Porto Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Portugal
|
2019/01/01 - 2022/12/16 | Desenvolvimento de um modelo de avaliação de competências de Gestão de Projetos de engenharia
Co-supervisor
|
Programa Doutoral em Engenharia Industrial e Sistemas – Universidade do Minho (PhD)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
|
2021/04/01 - 2022/01/31 | S4F - Competências de Futuro? O Valor e a Eficácia de um Ensino Superior Baseado em Competências
Bolsa de Investigação (BI - Estudantes inscritos em mestrado) no âmbito do projeto com a referência PTDC/CED-EDG/029726/2017.
Referência: ICVS_BI_2020_010
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2016 - 2021/04/16 | Development of a methodology for the evaluation of self-regulated learning of clinical physiotherapy students
Co-supervisor
|
Programa de Doctorado Investigacion Aplicada a las Ciencias Sanitarias (PhD)
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Spain
|
2019/01/02 - 2020/11/30 | Communication skills preparedness for practice: is there a key ingredient in undergraduate curricula design?
Co-supervisor
|
MESTRADO EM COMUNICAÇÃO CLÍNICA (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal
|
2019/10 - 2020/07/21 | "Characterizing student engagement across internationally excellent medical schools: a qualitative study"
Supervisor of Flávia Filipa Ribeiro Freitas
|
Medicina (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2019/10 - 2020/07/21 | "Perfis de Empatia e Personalidade e a sua associação com o Contexto Profissional: Um estudo multi-institucional"
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2019/10 - 2020/07/21 | "Caracterizando influências sociodemográficas sobre a empatia de estudantes de medicina no início dos seus cursos: Um estudo
multi-institucional "
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2019/10 - 2020/01 | "Validation of the Portuguese version of the Trait Meta-Mood Scale-24 in Portuguese Medical Students"
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2019/10 - 2020/01 | The Impact of Simulation on Pre-Graduated Medical Education of Gynecology and Obstetrics
Co-supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2019/10 - 2020/01 | The dynamics of medical students´ preference for psychiatry: insights from one Medical School in Portugal
Supervisor
|
Curso de Medicina com mestrado integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2018/10 - 2019/07 | "As preferências de carreira dos estudantes de medicina à entrada do curso – Um estudo transversal nas escolas médicas portuguesas"
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2018/10 - 2019/07 | Measuring the Quality of Motivation to Study: Adaptation and Validation of the Academic Self-Regulation Scale (SRQ-A) for
Portuguese Medical Students
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2018/10 - 2019/07 | Perfis dos estudantes de medicina voluntários em ambiente rural
Co-supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2016 - 2019/02/21 | Empathy self-assessment is not enough: physicians and students can benefit from patient's perspectives to grow
Co-supervisor
|
Programa de Pós- Graduação em Clínica Médica (PhD) |
2018/10 - 2019/01 | Can narration and guidance in video-enhanced learning improve performance on E-BLUS exercises? An experimental study.
Co-supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2018/10 - 2019/01 | Avaliação do impacto de um curso de 2 dias de Avaliação do impacto de um curso de 2 dias de -graduados: aquisição de conhecimento,
confiança dos participantes e seguimento de aplicação
Supervisor
|
Curso de Medicina com mestrado integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2017/10 - 2018/07 | Retrospective analysis on associative participation influence on preparedness perception and global satisfaction on medical
students.
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2017/10 - 2018/07 | Perspetiva quantitativa dos fatores predisponentes à investigação pré-graduada dos estudantes de medicina
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2017/10 - 2018/07 | International dissemination of undergraduate students' research projects through publications: a case study at Escola de Medicina
da Universidade do Minho
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2017/10 - 2018/02 | A Seleção de estudantes titulares do grau licenciado para acesso ao curso de Medicina em Portugal: critérios e preditores
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2017/10 - 2018/01 | Validação para uma população de estudantes de medicina portuguesa do UWES9
Supervisor
|
Curso de Medicina com mestrado integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2010 - 2017/09/12 | The engagement of medical students and graduates in scientific research and leadership: the role of individual characteristics
Supervisor of Ana Paula Salgueira Rodrigues
|
Ciências da Saúde (PhD)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2015/01 - 2017/01 | Estudos preditivos de insucesso académico
Supervisor
|
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2015/10 - 2016/02 | Perceived stress and coping strategies in Portuguese medical students: an exploratory study
Supervisor
|
Curso de Medicina com Mestrado Integrado (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2013/01 - 2014/12 | Exploração do Estudo Longitudinal da escola de medicina da Universidade do Minho
(Bolsa financiada pelo ICVS)
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2010/11 - 2012/01 | Avaliando o impacto de inovação no Ensino Superior: implementação e desenvolvimento de um estudo longitudinal numa escola
médica
Bolsa no âmbito do Projecto PTDC/ESC/65116/2006
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2010/07 - 2012/01 | Avaliando o impacto de inovação no Ensino Superior: implementação e desenvolvimento de um estudo longitudinal numa escola
médica
Bolsa no âmbito do Projecto PTDC/ESC/65116/2006
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2009/02 - 2011/09 | Avaliando o impacto de inovação no Ensino Superior: implementação e desenvolvimento de um estudo longitudinal numa escola
médica
Bolsa no âmbito do Projecto PTDC/ESC/65116/2006
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2008/09 - 2009/12 | Pesquisa de parâmetros preditivos de medicina: profissionalismo na fase clínica do curso
Bolsa do ICVS
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2008/09 - 2009/08 | Pesquisa de parâmetros preditivos de desempenho de estudantes de medicina: classificações curriculares e perfis sócio-demográficos
Bolsa do ICVS
Supervisor
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
|
2007/05/01 - 2007/07/30 | Caracterização da empatia médica numa população de médicos no activo no distrito de Braga
Supervisor
|
Medicina (Other) |
2007/05/01 - 2007/07/30 | Motivação para a aprendizagem ao longo da vida de médicos no activo no distrito de Braga
Supervisor
|
Medicina (Other)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
2002 - 2003 | As espécies do género Patella como modelo para o estudo dos padrões evolutivos e dinâmica de organismos marinhos
Bolsa no ambito do projeto POCTI/BSE/42003/2001
Supervisor of João Luís da Silva Cúrdia
|
Universidade dos Açores, Portugal
|
2002 - 2003 | Genetic conspecifity in two habitat morphs of the limpet Patella candei gomesii Drouët (Mollusca: Gastropoda: Patellidae)
Supervisor
|
Biologia (Scientific initiation)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2002 - 2003 | Marcadores moleculares de diferenciação do género Kogia
Supervisor
|
Biologia (Scientific initiation)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2002 - 2003 | Marcadores moleculares de diferenciação do género Kogia
Supervisor
|
Biologia (Scientific initiation)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2001 - 2002 | Contribuição para estudos filogenéticos: análise molecular de Hermodice caruinculata
Supervisor of Sara Margarida Cunha
|
biologia (Degree)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2001 - 2002 | Obtenção das sequências dos genes CO-I e rDNA 18s do espirógrafo (Sabella spallanzani): contribuição para a filogenia dos
anelídeos
Supervisor
|
Biologia (Degree)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2000 - 2001 | Contribuição para a caracterização dos cachalotes avistados em S. Miguel: fotoidentificação e análise molecular
Supervisor
|
Biologia (Degree)
Universidade dos Açores, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2018/11/22 - Current | O Congresso Nacional de Investigação em Educação Médica (CNIEM) é um congresso bi-anual organizado por uma rede multi-institucional
de investigação em educação médica (RIEM).
O congresso destina-se a todos os interessados em investigação na área da educação em ciências da saúde: docentes e investigadores
de Instituições de Ensino Superior, orientadores de especialidade e de pós-graduação, profissionais de saúde, estudantes e
investigadores. (2018/11/22)
Congress
|
RIEM, Rede de Investigação em Educação Médica, Portugal |
2024/03/20 - 2024/03/23 | FEBS Education and Training Conference : The first-ever Molecular Life Sciences Education and Training Conference in Europe,
on March 20-23, 2024, organized by FEBS. a three-day event held in Antalya, Türkiye, brought together over 120 senior and
junior scientists from almost 30 countries. (2024/03/20 - 2024/03/23)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
FEBS - federation fo European Biochemical Societies, Switzerland |
2021/11/02 - 2022/02/01 | Direção de Curso+
É uma formação destinada aos diretores dos cursos de Licenciatura e Mestrado Integrado da Universidade do Minho. Tem como
finalidade reforçar o papel das Direções de Curso na melhoria do funcionamento pedagógico dos cursos, criando uma rede de
reflexão, colaboração e intervenção. Os participantes identificam áreas problemáticas e desenvolvem planos de intervenção
que podem incidir em diversos aspetos pedagógicos dos cursos, como a articulação curricular, a inovação de métodos de ensino
e avaliação, etc. (2021/11/02 - 2022/02/01)
Workshop (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2021/12/15 - 2021/12/15 | Pedagogy for Higher Education in Large Classes (PHELC)
The seminar convenors are Ann Marie Farrell and Dr Anna Logan, Dublin City University and Manuel João Costa, University of
Minho.
This seminar is as a result of a collaboration between PHELC and IDEA-UMINHO. The purpose of the seminar is to provide those
teaching large classes in University of Minho and Dublin City University the opportunity to share practice.
The seminar is for the staff of both universities and is not a public event. (2021/12/15 - 2021/12/15)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho, Portugal Dublin City University, Ireland |
2021/04/23 - 2021/12/03 | INCLUI-TE (1ª edição) (4 sessões realizadas)
Iniciativa desenvolvida pela Universidade do Minho (UMinho) e a Universidade de Aveiro (UA) em torno da inclusão.
O “Inclui-te” é um projeto de debate e divulgação que decorreu em quatro momentos distintos, com o objetivo valorizar e promover
o conhecimento e experiências partilhadas nos domínios da inclusão. O “Inclui-te” contou com a colaboração das associações
académicas de ambas as universidades. Pretende alargar a discussão da temática a todas as comunidades. (2021/04/23 - 2021/12/03)
Seminar (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2021/11/17 - 2021/11/18 | "Joint FEBS/SPB/UMinho Symposium on Evidence Based Teaching in Your Biomolecular Classroom": The event is organised jointly
by the Centre IDEA-UMinho, the Portuguese Biochemical Society (SPB) and the Federation of European Biochemical Societies (FEBS)
and showcased scientific approaches to impact student learning. The program includes keynote lectures on contemporary and
scientific teaching, and a buffet of workshops to allow discussion of implementation issues. (2021/11/17 - 2021/11/18)
Symposium (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2021/09/21 - 2021/10/01 | Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico (5ª Edição)
As “Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica” consistem num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes
do ensino superior das instituições participantes, desenvolvido inteiramente online.
As Jornadas criam oportunidades para interagir com especialistas nacionais e partilhar experiências com colegas de outras
instituições. Destinam-se a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico, mediante
inscrição. (2021/09/21 - 2021/10/01)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal |
2021/09/20 - 2021/09/24 | "Docência+" (5ª edição) (30 participantes). O Docência+ é uma atividade de desenvolvimento pedagógico dos docentes do ensino superior desenvolvida com metodologia de projeto. A meta traçada para cada cada participante é o desenvolvimento de um projeto individual de transformação individual, para uma unidade curricular em que venha a estar envolvido no ano letivo subsequente, com apoio de facilitadores. A modalidade da 5ª Edição foi híbrida. Foi organizada e dinamizada pelas Universidades do Minho e de Aveiro. (2021/09/20 - 2021/09/24) | Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2021/07/06 - 2021/07/16 | Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico (4ª Edição)
As “Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica” consistem num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes
do ensino superior das instituições participantes, desenvolvido inteiramente online.
As Jornadas criam oportunidades para interagir com especialistas nacionais e partilhar experiências com colegas de outras
instituições. Destinam-se a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico, mediante
inscrição. (2021/07/06 - 2021/07/16)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2021/06/02 - 2021/06/02 | Moderator of the 2021 second FEBS Education Committee Seasonal Webinar " How to improve the evaluation of Technology Enhanced
Learning interventions", delivered by Prof. John Sandars
FEBS education seasonal webinar: Wednesday, June 2nd / 15:00 – 16:30 (CET). (2021/06/02 - 2021/06/02)
Conference (Co-organisor)
|
FEBS - federation fo European Biochemical Societies, Switzerland |
2021/01/29 - 2021/02/12 | Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico (3ª Edição)
As “Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica” consistem num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes
do ensino superior das instituições participantes, desenvolvido inteiramente online.
As Jornadas criam oportunidades para interagir com especialistas nacionais e partilhar experiências com colegas de outras
instituições. Destinam-se a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico, mediante
inscrição. (2021/07/06 - 2021/07/16)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Instituto Politécnico de Leiria, Portugal |
2021/01/28 - 2021/01/29 | "Docência+ - IMPACTO" (1ª Edição)
Iniictiva de partilha de experiência e alumni Docência+. São partilhadas as formas como inovaram e transformaram a lecionação
das suas unidades curriculares, em resultado da sua participação no Docência+.
Foi organizada e dinamizada pelas Universidade do Minho, através do Centro IDEA-UMinho e pela Universidade de Aveiro, através
do Núcleo de Ensino e Aprendizagem do Gabinete do Reitor, e da Universidade
A modalidade da 1ª Edição foi ensino à distância. (2021/01/28 - 2021/01/29)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/11/23 - 2020/11/27 | Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico (2ª Edição)
As “Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica” consistem num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes
do ensino superior das instituições participantes, desenvolvido inteiramente online.
As Jornadas criam oportunidades para interagir com especialistas nacionais e partilhar experiências com colegas de outras
instituições. Destinam-se a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico, mediante
inscrição. (2020/11/23 - 2020/11/27)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/09/28 - 2020/10/02 | Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico (1ª Edição)
As “Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica” consistem num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes
do ensino superior das instituições participantes, desenvolvido inteiramente online.
As Jornadas criam oportunidades para interagir com especialistas nacionais e partilhar experiências com colegas de outras
instituições. Destinam-se a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico, mediante
inscrição. (2020/09/28 - 2020/10/02)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2020/09/14 - 2020/09/25 | "Docência+" (3ª edição) (200 participantes). O Docência+ é uma atividade de desenvolvimento pedagógico dos docentes do ensino
superior desenvolvida com metodologia de projeto. A meta traçada para cada cada participante é o desenvolvimento de um projeto
individual de transformação individual, para uma unidade curricular em que venha a estar envolvido no ano letivo subsequente,
com apoio de facilitadores. A modalidade da 3ª Edição foi ensino à distância. Foi organizada e dinamizada pelas Universidades
do Minho e de Aveiro. (2020/09/14 - 2020/09/25)
Other
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/07/12 - 2020/07/23 | "Docência+" (4ª edição) (30 participantes).
O Docência+ é uma atividade de desenvolvimento pedagógico dos docentes do ensino superior desenvolvida com metodologia de
projeto. A meta traçada para cada cada participante é o desenvolvimento de um projeto individual de transformação individual,
para uma unidade curricular em que venha a estar envolvido no ano letivo subsequente, com apoio de facilitadores.
A modalidade da 4ª Edição foi ensino à distância. Foi organizada e dinamizada pelas Universidades do Minho e de Aveiro. (2021/07/12 - 2021/07/23)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/07/06 - 2020/07/17 | "Docência+" (2ª edição) (200 participantes). O Docência+ é uma atividade de desenvolvimento pedagógico dos docentes do ensino
superior desenvolvida com metodologia de projeto. A meta traçada para cada cada participante é o desenvolvimento de um projeto
individual de transformação individual, para uma unidade curricular em que venha a estar envolvido no ano letivo subsequente,
com apoio de facilitadores. A modalidade da 2ª Edição foi ensino à distância. Foi organizada e dinamizada pelas Universidades
do Minho e de Aveiro. (2020/07/06 - 2020/07/17)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/04/01 - 2020/07/01 | "Partihando IDEiAS" (iniciativa em 12 sessões)
Iniciativa destinada à troca informal de experiências entre os participantes sobre abrdagens ao ensino em contexto da migração
de emergência para ensino remoto aquando da Pandemia COVID-19.
Sessões síncronas abertas a toda a academia e docentes externos da Universidade do Minho (mediante inscrição).
https://idea.uminho.pt/pt/ideadigital/Paginas/Partilhando-IDEAs.aspx (2020/04/01 - 2020/07/01)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2020/01/27 - 2020/01/31 | Ações de desenvolvimento pedagógico do Centro IDEA-UMinho (7ª edição)
Consistiu num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes da Universidade do Minho, com interesse no seu desenvolvimento
profissional pedagógico.
As formações criam oportunidades para interaçõa e partilha de experiênciasentre colegas de departamentos e unidades orgânicas.
Modalidade: presencial. (2020/01/27 - 2020/01/31)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2019/09/23 - 2019/09/27 | Ações de desenvolvimento pedagógico do Centro IDEA-UMinho (6ª edição)
Consistiu num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes da Universidade do Minho, com interesse no seu desenvolvimento
profissional pedagógico.
As formações criam oportunidades para interaçõa e partilha de experiênciasentre colegas de departamentos e unidades orgânicas.
Modalidade: presencial. (2019/09/23 - 2019/09/27)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2019/07/08 - 2019/07/10 | "Docência+" (1ª edição). O Docência+ é uma atividade de desenvolvimento pedagógico dos docentes do ensino superior desenvolvida
com metodologia de projeto. A meta traçada para cada cada participante é o desenvolvimento de um projeto individual de transformação
individual, para uma unidade curricular em que venha a estar envolvido no ano letivo subsequente, com apoio de facilitadores.
A 1ª Edição decorreu em moldes presenciais. Foi organizada e dinamizada pelo Centro IDEA-UMinho. Contou com 80 participantes
das Uinversidades do Minho e Aveiro. (2019/07/08 - 2019/07/10)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2019/01/28 - 2019/02/01 | Ações de desenvolvimento pedagógico do Centro IDEA-UMinho (5ª edição)
Consistiu num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes da Universidade do Minho, com interesse no seu desenvolvimento
profissional pedagógico.
As formações criam oportunidades para interaçõa e partilha de experiênciasentre colegas de departamentos e unidades orgânicas.
Modalidade: presencial. (2019/01/28 - 2019/02/01)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2018/06/20 - 2018/07/09 | Ações de desenvolvimento pedagógico do Centro IDEA-UMinho (4ª edição)
Consistiu num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes da Universidade do Minho, com interesse no seu desenvolvimento
profissional pedagógico.
As formações criam oportunidades para interaçõa e partilha de experiênciasentre colegas de departamentos e unidades orgânicas.
Modalidade: presencial. (2018/06/20 - 2018/07/09)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017/10/16 - 2017/11/30 | Ações de desenvolvimento pedagógico do Centro IDEA-UMinho (3ª edição)
Consistiu num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes da Universidade do Minho, com interesse no seu desenvolvimento
profissional pedagógico.
As formações criam oportunidades para interaçõa e partilha de experiênciasentre colegas de departamentos e unidades orgânicas.
Modalidade: presencial. (2017/10/16 - 2017/11/30)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017/07/11 - 2017/07/24 | Ações de desenvolvimento pedagógico do Centro IDEA-UMinho (2ª edição)
Consistiu num programa de formações pedagógicas destinadas a docentes da Universidade do Minho, com interesse no seu desenvolvimento
profissional pedagógico.
As formações criam oportunidades para interaçõa e partilha de experiênciasentre colegas de departamentos e unidades orgânicas.
Modalidade: presencial. (2017/07/11 - 2017/07/24)
Other (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2007/03 - 2007/12 | Comissário das Conferências para a Educação¿, no âmbito da iniciativa "Crítica do contemporâneo": Conferências internacionais
da Fundação Serralves, com 3 ciclos (Política, Educação e Biologia). A atividade consistiu na organização do ciclo das quatro
Conferências que tiveram lugar no anfiteatro da Fundação Serralves. (2007/03 - 2007/12)
Other (Other)
|
Fundação Serralves, Portugal |
2006/07/24 - 2006/07/25 | Curso prático (14h) para docentes da Escola de Medicina da Universidade do Minho sobre como avaliar competências de estudantes
de medicina.
Formador convidado: Prof. Lambert Schuwirth (University of Maastricht, Holanda) (2006/07/24 - 2006/07/25)
Workshop (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal |
2006/07/06 - 2006/07/08 | "Applying Information and Communication Technologies in Education"
Curso prático (18h) para docentes da Escola de Medicina da Universidade do Minho sobre comointegrar recursos de ensino tecnológicos
nas prática docente. Formador convidado: Prof. Guilherme Mason (Univrsidade de São Paulo, Brasil) (2006/07/06 - 2006/07/08)
Workshop (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal |
2006/07/05 - 2006/07/05 | Advanced Workshop on Collaborative Learning (7h)
Curso prático para docentes do Ensino Superior sobre estratégias de ensino para fomentar aprendizagem colaborativa no Ensino
Superior. Formadores convidados: Prof. Richard Felder e Rebecca Brent (North Carolina State university, EUA) (2006/07/05 - 2006/07/05)
Workshop (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal |
2006/05/15 - 2006/05/16 | Curso prático (14h) para docentes da Escola de Medicina da Universidade do Minho sobre como utlizar rubricas na avaliação
de estudantes de medicina.
Formador convidado: Prof. Virginia Anderson (Towson University, EUA) (2006/05/15 - 2006/05/16)
Workshop (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal |
2004/12 - 2004/12 | "Ensino da Bioquimica" no , XIV Congresso Nacional de Bioquímica (2004/12 - 2004/12)
Symposium (Co-organisor)
|
Sociedade Portuguesa de Bioquímica, Portugal |
2001 - 2004 | "É mesmo Ciência?" concepção e instalação de módulo inserido na exposição permanente "Comunicação do conhecimento e da imaginação"
do Museu dos Transportes e Comunicações da cidade do Porto (2001 - 2004)
Exhibition (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Instituto de Patologia e Imunologia Molecular, Portugal |
2003/10/27 - 2003/10/29 | Active teaching and learning in the biomolecular sciences (18h)
Curso prático para docentes do Ensino Superior na área das ciencias biomoleculares sobre estratégias de ensino ativas para
fomentar melhor aprendizagem. Formadores : Prof. Richard Felder e Rebecca Brent (North Carolina State university, EUA), Prof.
Manuel João Costa (Universidade dos Açores).
Apoio financeiro: International Union of Biochemistry and Molecular Biology, FLAD
(2003/10/27 - 2003/10/29)
Workshop
|
Universidade dos Açores, Portugal |
2002/12 - 2002/12 | "Ensino da Bioquimica"no , XIII Congresso Nacional de Bioquímica (2002/12 - 2002/12)
Symposium (Co-organisor)
|
Sociedade Portuguesa de Bioquímica, Portugal |
2002/05/14 - 2002/06/06 | Organização de um espaço de atividades experimentais com o fim de realizar divulgação científica, na "Feira do Futuro" (2002/05/14 - 2002/06/06)
Exhibition (Other)
|
Governo dos Açores, Portugal |
2001/05 - 2002/05 | Organização de espaço de actividades experimentais nos V e VI Fórum "Ciência Viva" no Parque das Nações, a convite da Unidade
Ciência Viva, (2001 - 2002)
Festival (Co-organisor)
|
Ciência Viva, Portugal |
2000/12 - 2000/12 | Utilização de novas tecnologias no Ensino da Bioquimica (2000/12 - 2000/12)
Workshop (Co-organisor)
|
Sociedade Portuguesa de Bioquímica, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/02/01 - 2033/02/01 | Session Chair at a conference: The session itself consisted of an interactive presentation with the participants (60 min).
Congress
|
Thematic Peer group final workshop
European Universities Association, Belgium
|
2025/03/28 - 2025/03/28 | Conferencia seguida de debate destinada a docentes, estudantes e investigadores.
Conference
|
A IA no ensino superior: desafios e potencialidades
Universidade do Minho Instituto de Ciências Sociais, Portugal
|
2023/02/03 - 2023/02/03 | Session Chair at a conference: The session itself consisted of presentations followed by Q&A, following this pattern: paper
presentation – Q&A – Break – practice presentation 1 – practice presentation 2 – practice presentation 3 – Q&A.
Congress
|
2023 European Learning & Teaching Forum
European Universities Association, Belgium
|
2022/09/21 - 2022/09/21 | Panel discussant: national innovations In learning and teaching in higher education
Conference
|
international conference INOVUP: Development of higher education learning and teaching in the post-coronavirus era
Univerza v Ljubljani, Slovenia
|
2022/09/21 - 2022/09/21 | Panel member: innovations in learning and teaching within the European university aliances
Conference
|
Univerza v Ljubljani, Slovenia
|
2022/07/15 - 2022/07/15 | Moderador de sessão paralela de Comunicações Livres no âmbito do CNAPPES (Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas)
Congress
|
CNAPPES (Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
|
2021/10/25 - 2021/10/26 | European Policy Dialogue on Supporting the enhancement of learning and teaching.
This EUA (European University Association) event is organised under the EU-co-funded LOTUS project (2020-2022). It builds
upon work and first outcome conducted under the project¿s Leadership Development Programme, which involves individual HEIs
in a peer-learning approach, and on the results of a recent study on national level policy and practice support. The policy
dialogue will offer a mix of plenary discussions and breakout sessions .
Symposium
|
Supporting the enhancement of learning and teaching: a European policy dialogue
European Universities Association, Belgium
|
2021/10/19 - 2021/10/19 | This EUA (European Universities Association) was the first workshop, of a three-part series aimed at supporting institutions
in the assessment of their achievements and opportunities in digitally enhanced learning and teaching, will focus on “institutional
strategy and organisational culture”.
Workshop
|
Developing a high-performance digital education ecosystem: strategy and organisational culture
European Universities Association, Belgium
|
2021/10/07 - 2021/10/07 | Symposium Chair - (SP-21) IUBMB Symposium: Science Education
Speakers:
Erin Dolan, University of Georgia, USA
Course-based undergraduate research experiences: what if the treatment is a CURE?
Luciane V. Mello, University of Liverpool, UK
Reflecting and evidencing transferable skills
Manuel João Costa, University of Minho, Portugal
Evidence-based post-pandemic biochemistry and molecular biology education:
redesigning courses to enhance the student and teacher experiences
Vera Maria Treis Trindade, Univer
Congress
|
20th IUPAB Congress, 45th Annual Meeting of SBBf and 50th Annual Meeting of SBBq
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular, Brazil
|
2021/07/08 - 2021/07/08 | Workshop organizado pelo Conselho Pedagógico da Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa (ESTeSL), no âmbito das suas
competências, , sobre avaliação no Ensino Superior, indo ao encontro das necessidades dos seus docentes. Consiste numa Masterclass
síncrona em ambiente zoom, no dia 8 de julho, a partir das questões colocadas pelos participantes.
Workshop
|
Workshop - Avaliação no Ensino Superior
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa, Portugal
|
2021/06/01 - 2021/06/01 | Mesa Redonda de abertura a propósito de "As Jornadas de Engenharia e Gestão Industrial " são um evento organizado pelo NEEGIUM
a decorrer de 10 a 12 de novembro, cujo principal objetivo é aproximar os alunos da realidade empresarial e complementar a
sua formação com competências transversais e ferramentas versáteis que não são possíveis abordar nas unidades curriculares."
Round table
|
Jornadas de Engenharia e Gestão Industrial 20
NEEGIUM, Portugal
|
2021/05/20 - 2021/05/20 | Annual Meeting to share progress in education in national biochemistry societies
FEBS EDUCATION COMMITTEE / 5th EDUCATION AMBASSADORS’ MEETING
May 20, 2021 / Thursday / 13:30-17:30 (CET)
Meeting
|
FEBS EDUCATION COMMITTEE / 5th EDUCATION AMBASSADORS’ MEETING
FEBS - federation fo European Biochemical Societies, Switzerland
|
2021/05/19 - 2021/05/19 | Comentador numa mesa redonda organizada pelo Conselho Pedagógico do ISCTE com o intuito de debater o ensino em tempos de transição
para um momento pos-pandémico COVID-19
Round table
|
Um ano de EaD no ISCTE: o que aprendemos? Qual o futuro?
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2021/04/22 - 2021/04/23 | EUA (European Universities Association) Annual Conference The conference discussed EUA’s vision “Universities without walls – A vision for 2030”. Europe’s universities are open learning communities engaged in the creation of a sustainable global society, as well as autonomous and accountable entities striving for continuous improvement. Universities’ core missions – learning and teaching, research, innovation and contribution to culture – will play an instrumental role in universities’ efforts to realize this vision. | Universities 2030: From vision to reality
European Universities Association, Belgium
|
2021/02/18 - 2021/02/19 | EUA (European Universities Association) 2021 European Learning & Teaching Forum: Embedding and facilitating sustainability.
The European Learning & Teaching Forum is an EUA event that provides an opportunity for participants to meet and discuss developments
in learning and teaching at European universities. The Forum builds on EUA’s work with its member universities on this topic.
Alongside the bottom-up approach, the Forum makes use of EUA’s extensive policy work in European higher education.
Conference
|
2021 European Learning & Teaching Forum: Embedding and facilitating sustainability.
European Universities Association, Belgium
|
2021/02/05 - 2021/02/05 | DIGI-HE Webinar series: A strategic reflection on digitalisation in higher education
The aim of this two-part webinar series, organised as part of the European Learning & Teaching pre-Forum activities, is to
present the results of the desk research phase of the Erasmus+ co-funded DIGI-HE project. The initiative supports higher education
institutions in enhancing their strategic approaches to digitalisation. This second webinar explored the results of the report
“Digitally enhanced learning and teaching at European higher education".
Seminar
|
Webinar 2: Results of the survey report “Digitally enhanced learning and teaching in European higher education institutions"
European Universities Association, Belgium
|
2020/11/10 - 2020/11/10 | As Jornadas de Eng. Gestão Industrial são já um marco anual do calendário de atividades do NEEGIUM e do MIEGI, cujo principal
objetivo é fazer uma aproximação da academia ao contexto empresarial atual, e vão decorrer este ano de 10 a 12 de novembro,
num cenário híbrido com sessões tanto online como presenciais. Mesa Redonda intitulada de “Revolução no Ensino: Dos Livros
ao Zoom”, a decorrer no dia 10 de novembro, pelas 15h45, no Auditório Nobre do Campus de Azurém da Universidade do Minho .
Round table
|
Jornadas de Eng. Gestão Industrial
Universidade do Minho, Portugal
|
2020/10/20 - 2020/10/20 | EUA (European Universities Association) presented a webinar series on the different areas of work in the Bologna Process .
Antici0ating the Bologna Ministerial Meeting taking place in Rome on 18-20 November 2020, the series shed light on several
topics closely related to universities current policies and practices, but for which the added value brought by the European
Higher Education Area (EHEA) may not always be clear. The series is composed of seven webinars and will run from 29 September
until 1 December.
Seminar
|
Bologna series #3/7 - Digitally enhanced learning in the EHEA
European Universities Association, Belgium
|
2020/09/29 - 2020/09/29 | EUA (European Universities Association) presented a webinar series on the different areas of work in the Bologna Process .
Antici0ating the Bologna Ministerial Meeting taking place in Rome on 18-20 November 2020, the series shed light on several
topics closely related to universities’ current policies and practices, but for which the added value brought by the European
Higher Education Area (EHEA) may not always be clear. The series is composed of seven webinars and will run from 29 September
until 1 December.
Seminar
|
Bologna series #1/7 - Closing the gap: the Bologna Process at higher education institutions
European Universities Association, Belgium
|
2020/02/13 - 2020/02/14 | EUA (European Universities Association) 2020 European Learning & Teaching Forum:
The European Learning & Teaching Forum is an EUA event that provides an opportunity for participants to meet and discuss developments
in learning and teaching at European universities. The Forum builds on EUA¿s work with its member universities on this topic.
Alongside the bottom-up approach, the Forum makes use of EUA¿s extensive policy work in European higher education.
Conference
|
2020 European Learning & Teaching Forum: Balancing tradition and change
European Universities Association, Belgium
|
2019/06/25 - 2019/06/25 | orador em atividade científico/pedagógicas - A atualidade da inovação pedagógia no ensino superior, no 3º ENCONTRO ObservIST
Observatório de Boas Práticas do IST, que decorreu no Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa, 25 de junho de
2019. Lisboa, Portugal
Seminar
|
3º ENCONTRO ObservIST Observatório de Boas Práticas do IST, que decorreu no Instituto Superior Técnico da Universidade de
Lisboa, 25 de junho de 2019. Lisboa, Portugal
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
|
2019/06/25 - 2019/06/25 | Orador convidado em atividade científico/pedagógicas - Aulas mais interativas com “Team Based Learning (TBL), no Programa
de Desenvolvimento Pedagógico do IST, que decorreu no Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa, 25 de junho de
2019. Lisboa, Portugal
Workshop
|
Programa de Desenvolvimento Pedagógico
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
|
2019/06/06 - 2019/06/06 | EUA (European Universities Association) Focus group - Quality assurance of student-centred learning
A new standard for internal quality assurance systems included in the Standards and Guidelines for Quality Assurance in the
European Higher Education Area (ESG) 2015 requires higher education institutions to assure that their education provision
is student-centred. Focus group participants contributed to formulating an EUA report on the topic.
Workshop
|
EUA (European Universities Association) Focus group - Quality assurance of student-centred learning
European Universities Association, Belgium
|
2019/02/23 - 2019/02/23 | Orador convidado em atividades científico/pedagógicas - "Medical Education Research: Paving the way to the future", jornadas
de educação médica comemorativas dos 10 anos do Mestrado Integrado em Medicina da Universidade do Algarve, que decorreu na
Universidade do Algarve. 23 de fevereiro de 2019. Faro, Portugal.
Seminar
|
Jornadas de educação médica comemorativas dos 10 anos do Mestrado Integrado em Medicina da Universidade do Algarve
Universidade do Algarve, Portugal
|
2007/06 - 2007/06 | The goal of this symposium was to explore effective teaching/learning strategies in science-based curricula. The central theme
was inquiry and problem based learning. These techniques are currently being utilized in many physiology, pharmacology, nursing
and medical education programs.
Faculty representing universities from the United States, Canada, The Netherlands, Finland, Denmark, Spain, Venezuela, Portugal,
Taiwan, Australia, Wales and England participated in this symposium.
Symposium
|
Symposium on Student Centered Learning In Life and Health Sciences
McMaster University, Canada
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021/04/29 | Ensino de cuidados paliativos no internato médico em duas escolas médicas brasileiras
(Thesis) Main arguer
|
Guilherme Gryschek (PhD)
Universidade Estadual de Campinas, Brazil
|
2019/07/02 | "Increasing the number of tests increases students’ learning", dissertação em Ciências sociais/Ciências da educação, área
especiifca de Educação médica
(Thesis) Main arguer
|
Catarina Alexandra Pinto Amarante Dias (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal
|
2019/07/02 | "Objective Structured Clinical Examination Implementation at a Traditional Portuguese Medical School: Meta-Assessment and
Standard-Setting", DIssertação em Ciências sociais/Ciências da educação, área es+ecifica de educação médica.
https://hdl.handle.net/10216/120901
(Thesis) Main arguer
|
Joana Sofia Montenegro Cardoso Lúcio Paulo (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal
|
2014/06/16 | Why, what and how to teach ethics to veterinary students in Europe
(Thesis) Arguer
|
Manuel Duarte Pimentel Ferreira de Magalhães Sant'Ana (PhD)
Universidade do Porto Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Portugal
|
2008/01 | Biochemistry students' difficulties with the symbolic and visual language used in molecular biology
Thesis Member
|
Abindra Supersad Gupthar (PhD)
University of KwaZulu-Natal College of Health Sciences, South Africa
|
2006 | Laboratório Virtual de Biotecnologia: proposta de Abordagem dos Recentes Avanços Tecnológicos e Respectivas Implicações Éticas
Numa Perspectiva Investigativa no Ensino da Biologia
(Thesis) Main arguer
|
Nuno Miguel Gonçalves Mendes Ribeiro (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
|
2006 | Educação em Biotecnologia: uma plataforma de conhecimento para apoiar os professores
(Thesis) Main arguer
|
Jorge Rodriguez Lima (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
|
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/01/01 - Current | FEBS Education Committee
FEBS Education Committee promotes high-quality undergraduate and postgraduate education in biochemistry and molecular biology.
Chair: Prof. Ferhan G. Sagin, Ege University Medical Faculty, Dept. of Medical Biochemistry
Member
|
FEBS - federation fo European Biochemical Societies, Switzerland |
2020 - Current | Sociedade Portuguesa de Bioquimica, Comissão de Educação
Coordinator
|
Sociedade Portuguesa de Bioquímica, Portugal |
2019 - Current | Faculty Development Committee, Association for Medical Education in Europe (AMEE)
Terms of reference include to advance best practice and excellence in the development of health professional academic faculty
across the globe, to provide advice to the AMEE Executive Committee and AMEE staff on the area of faculty and health professional
educator development, and to promote scholarly work in faculty and health professional educator development to and among the
membership of AMEE.
Member
|
Association for Medical Education in Europe, United Kingdom |
2022/03/01 - 2024/02/29 | Membro do Comité para a área de Aprendizagem e Ensino (Learning & Teaching Steering Committee) da European University Association
(EUA), o comité responsável por orientar a ação da EUA na área especifica, à escala europe. Os Comités de Coordenação da
EUA têm como missão orientar as suas iniciativas em áreas específicas onde é necessária experiência de alto nível. Estes incluem
a política de investigação e inovação, educação doutoral e aprendizagem e ensino.
Member
|
European Universities Association, Belgium |
2022/10/04 - 2022/10/05 | Comissão cientifica do evento "Joint FEBS/HDMD education workshop - designing education research" . This workshop will describe the process for effectively conducting educational research. At the end of this workshop, the participants should be able to specify a problem within their area of interest in education/teaching, select the methods needed to address a research question, and collect and analyse data, either quantitative and qualitative. | FEBS - federation fo European Biochemical Societies, Switzerland HDBMB - Hrvatsko društvo za biokemiju i molekularnu biologiju, Croatia |
2007 - 2021/08/31 | The IUBMB Education and Training Committee provides sponsorship and leadership for activities designed to strategically improve
education in biochemistry and molecular biology at all levels and to develop the knowledge and skills of educators. The Committee
encourages applications and involvement from members of IUBMB Adhering Bodies, Associated Adhering Bodies and Regional organisations.
Member
|
International Union of Biochemistry and Molecular Biology, Canada |
2016 - 2018 | AMEE Research Committee
The Research Committee believes that it is essential to provide opportunities to AMEE members across the continuum of health
professions education with varying degrees of research experience. The activities below provide a spectrum of opportunities
for feedback to AMEE members wishing to advance their research skills.
Member
|
Association for Medical Education in Europe, United Kingdom |
2013/10/01 - 2017/09/30 | Membro da DIreção da Sociedade Espanmhola de edicação Médica (vogal)
Member
|
Sociedade Espanhola de Educação Médica, Spain |
2005 - 2007 | Membro da Taskforce do projeto Tuning (Medicina) financiado pela Comissão Europeia.
"The Tuning Project (Medicine) began in 2004, under the auspices of the MEDINE Thematic Network for Medical Education in Europe,
coordinated by the University of Bristol (http://www.bristol.ac.uk/medine). The project defined Learning Outcomes/ Competences
for Undergraduate Medical Education in Europe"
Website: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/MEDINE_Learning-Outcomes.pdf
Member
|
University of Bristol BrisSynBio, United Kingdom |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2022/04/19 - 2022/04/21 | XXII Conferencia Panamericana de Educação Médica/JIECS 2022 | Online |
2022/01/19 - 2022/01/31 | XXII Conferencia Panamericana de Educacion Médica y II Jornadas Iberoamericanas de Educación en Ciencias de la Salud (JIECS 2021) | Online |
2021/07/12 - 2021/07/16 | CNaPPES 2021: Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior | Universidade de Aveiro |
2020/12/08 - 2021/01/22 | I Jornadas Iberoamericanas de Educación en Ciencias de la Salud (JIECS 2021) | Concepcion, Chile (online) |
2019/11/06 - 2019/11/07 | Comissão Científica do XXIV Congreso de la Sociedad Espanola de Educacion Medica, V Congreso Hispano-Luso de Educacion medica, Sociedad Espanola de Educacion Medica, | Universidade de Salamanca |
2019/07/11 - 2019/07/12 | CNaPPES 2019: Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior | Instituto Politécnico de Santarém |
2018/07/12 - 2018/07/13 | CNaPPES 2018: Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior | Braga, Portugal |
2017/10/25 - 2017/10/27 | Comissão Científica do XXIII Congreso de la Sociedad Espanola de Educacion Medica, IV Congreso Hispano-Luso de Educacion medica, Sociedad Espanola de Educacion Medica, | Universidade de Cadiz |
2016/09/01 - 2016/09/02 | Rogano meeting 2016 | University of Barcelona |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/02 - 2021/12 | Participation in the Thematic Peer Group and contributing to an EUA's LEARNING & TEACHING PAPER "Curriculum and assessment" EUA (European Universities Association) Thematic Peer Groups consist of universities selected through a call for participation to: • discuss and explore practices and lessons learned in organising and implementing learning and teaching in European universities, • contribute to the enhancement of learning | |
2019/02 - 2019/02 | Participation in the Thematic Peer Group and contributing to the EUA's LEARNING & TEACHING PAPER #12: "Approaches in learning and teaching to promoting equity and inclusion" EUA (European Universities Association) Thematic Peer Groups consist of universities selected through a call for participation to: • discuss and explore practices and lessons learned in organising and implementing learning and teaching in European universities, • contribute to the enhancement of learning | |
2018/02 - 2018/12 | Participation in the Thematic Peer Group ‘Student assessment’, and contributing to the EUA's LEARNING & TEACHING PAPER #10: "Student assessment" EUA carries out activities with the aim to engage with university communities in charge of learning and teaching. Thematic Peer Groups consist of universities selected through a call for participation to: • discuss and explore practices and lessons learnt in organising and implementing learning and teaching in European universities, • contribute to the enhancement of learning and teaching | European Universities Association, Belgium |
2018/06/10 - 2018/06/15 | Consultoria à unidade de investigação em educaçao n asprofissões de saude do Taipei Chang Gung Memorial Hospital | Taipei Chang Gung Memorial Hospital, Taiwan |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2022/01/07 - 2022/02/02 | Prémio de Boas Práticas Pedagógicas atribuído a Docentes, Edição 2021.
O prémio visa distinguir boas práticas pedagógicas, no ano letivo 2020/2021, de docentes individualmente considerados ou equipas
de docentes, numa unidade curricular em funcionamento na UA, no 1.° ou 2.° ciclo;
O Prémio de Boas Práticas Pedagógicas atribuído a Docentes consiste na atribuição de um valor monetário de cinco mil euros
(5000€);
Evaluator
|
Universidade de Aveiro, Portugal | Universidade de Aveiro |
2021/09/28 - 2021/11/18 | Membro do "Disciplinary Excellence in Learning, Teaching and Assessment (DELTA) Award" do National Forum for the Enhancement
of Teaching and Learning. "The DELTA Awards recognise, reward and celebrate those who have demonstrated a deep commitment
to the enhancement of teaching and learning and will allow them to plan for future development and success, recognise the
discipline team as a professional community which is operating in a specific institutional, national and international context,
are designed to be flexible and adaptable"
Evaluator
|
National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education, Ireland | National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education |
2021/01/19 - 2021/03/30 | Membro do "Disciplinary Excellence in Learning, Teaching and Assessment (DELTA) Award" do National Forum for the Enhancement
of Teaching and Learning. "The DELTA Awards recognise, reward and celebrate those who have demonstrated a deep commitment
to the enhancement of teaching and learning and will allow them to plan for future development and success, recognise the
discipline team as a professional community which is operating in a specific institutional, national and international context,
are designed to be flexible and adaptable"
Evaluator
|
National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education, Ireland | National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education |
2020/11/02 - 2021/01/29 | Projetos de Inovação e Desenvolvimento do Ensino e da Aprendizagem, da Universidade do Minho.
President
|
Universidade do Minho, Portugal | Universidade do Minho |
2020/11/20 - 2020/12/31 | Membro do "Network and Discipline Fund International Review Panel" do National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning.
"This 2020 call is the first of a number of calls that will distribute a funds of up to 10,000 per group. This funding will
be used to support networks and discipline groups to work together to respond proactively to identified challenges in teaching
and learning in higher education."
Member
|
National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education, Ireland | National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education |
2020/03 - 2020/09/30 | Ireland's Inaugural Teaching and Learning Research Fellowships: The Teaching and Learning Research Fellowships are Ireland's
most prestigious national individual teaching and learning awards in higher education.
Evaluator
|
National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education, Ireland | National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education |
2019/07 - 2020/02 | "National Forum panel of international experts in Teaching & Learning". Membro convidado do painel international de avaliação
de projetos submetidos ao Teaching and Learning Enhancement Fund. Este fundo é atribuido a " projects to support teaching
and learning enhancement within higher education institutions ".
Evaluator
|
National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning, Ireland | National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning |
2019/11/02 - 2020/01/28 | Projetos de Inovação e Desenvolvimento do Ensino e da Aprendizagem, da Universidade do Minho. Minho.
President
|
Universidade do Minho, Portugal | Universidade do Minho |
2018/01/08 - 2020 | Membro de comissão de acompanhamento de estudante de doutoramento - Keith Michael Gissubel, sob orientação de Teresa Margarida
Moreira Freire Barbas Albuquerque, do Doutoramento em Psicologia Aplicada
Member
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal | |
2018/01/01 - 2020 | Membro de comissão de acompanhamento de estudante de doutoramento - Atílio Luís Monteiro de Morais, sob orientação de Lucio
José de Lara Santos e Moshin Sidat, do 3º Ciclo de Estudos Superiores Conducentes à obtenção do Grau de Doutor pelo Instituto
de Higiene e Medicina Tropical da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2019-2020.
Member
|
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Higiene e Medicina Tropical, Portugal | |
2018/11/02 - 2019/01/27 | Projetos de Inovação e Desenvolvimento do Ensino e da Aprendizagem, da Universidade do Minho. Minho
President
|
Universidade do Minho, Portugal | Universidade do Minho |
2018 - 2018 | External Examiner do MASTER OF RESEARCH (MRes) IN HEALTH PROFESSIONS EDUCATION
Evaluator
|
University College Cork, Ireland |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2023/04/26 | This interview is part of a series of occasional interviews on our website with student engagement practitioners – both staff and students, and from within Scotland’s university and college sector and beyond. The interviews aim to capture the different perspectives that people have on student engagement in the quality of learning. | SPARQS series of occasional interviews |
2022/07/25 | Entrevista sobre inovação pedagógica realizada a convite da UTAD | 1ª Edição da Newsletter Inovação Pedagógica da UTAD |
2020/05/14 | This video, in the four-part series on the EUA Learning & Teaching Thematic Peer Groups, focuses on student assessment in learning and teaching. Manuel João Costa of the University of Minho was a member of the Thematic Peer Group dedicated to this topic. Here he discusses key messages and takeaways from the group’s work, as well as the purpose of participation. | YouTUBE |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2004 - Current | Biochemistry and Molecular Biology Education (1539-3429) | Wiley |
2022/03/01 - 2025/02/28 | FEBS Open Bio (2211-5463) | Wiley |
2015 - 2018 | BMC Medical Education (1472-6920) | BioMed Central |
2014 - 2018 | PLoS ONE (1932-6203) | Public Library of Science |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/09/13 - 2021/10/08 | Juri de concurso de "Incentivo a Projetos de Inovação Pedagógica na Universidade de Aveiro", Edição de 2021. Os incentivos pretendem "incentivar ações tendentes à melhoria do processo de ensino e aprendizagem.", nos termos do Regulamento para a Valorização e Desenvolvimento de Boas Práticas e Inovação Pedagógica, Regulamento n.º 505/2020, publicado no Diário da República n.º 104, 2.ª Série, de 28 de maio. | Universidade de Aveiro, Portugal |
2020/11/24 - 2021 | Membro de júri em concursos de natureza académica - concurso documental para o recrutamento de um Professor Auxiliar, na Área Disciplinar de Ciências Funcionais e Alvos Terapêuticos, com experiência profissional relevante em Fisiologia e Educação Médica, na Universidade Nova de Lisboa | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
2020/09/01 - 2020/09/30 | Juri de concurso de "Incentivo a Projetos de Inovação Pedagógica na Universidade de Aveiro", Edição de 2020. Os incentivos pretendem "incentivar ações tendentes à melhoria do processo de ensino e aprendizagem.", nos termos do Regulamento para a Valorização e Desenvolvimento de Boas Práticas e Inovação Pedagógica, Regulamento n.º 505/2020, publicado no Diário da República n.º 104, 2.ª Série, de 28 de maio. | Universidade de Aveiro, Portugal |
2019/01/09 - 2019/07 | Membro de júri em concursos de natureza académica - Concurso Documental Internacional para preenchimento de 1 vaga, na modalidade de contrato de trabalho em funções públicas por tempo indeterminado, para Professor Auxiliar do Departamento de Ciências Biomédicas e Medicina, no Ramo de Ciências Médicas | Universidade do Algarve, Portugal |
2018/10 - 2018/10 | Membro de Comissões de Avaliação de programas/projetos de investigação e pedagógicos, ou de prémios, entre outros - Prémio de Excelência Pedagógica da Universidade do Porto | Universidade do Porto, Portugal |
2008 - 2008 | Juri de avaliação de apresentação de tese com vista à obtenção de liecenciatura (Pré-Bolonha) em Biologia | Universidade dos Açores, Portugal |
Distinctions
Award
2008 | Prémio da docencia, Escola de Ciências da Saúde da Universidade do Minho
Universidade do Minho, Portugal
|
Other distinction
2016 | Prémio para Melhor Poster, II Congresso da Rede de Investigação em Educação Médica |
2015 | Prémio para Melhor Poster, XXII Congresso SEDEM
Sociedade Espanhola de Educação Médica, Spain
|
2013 | Prémio para Melhor Poster, XXI Congresso SEDEM
Sociedade Espanhola de Educação Médica, Spain
|
2013 | Mehor proyecto o trabajo en la enseñanza de grado
Fundación Lilly, Spain
|
2011 | Medical Teacher Poster Prize, in the ten shortlisted posters to win
Association for Medical Education in Europe, United Kingdom
|
2010 | Award for best poster presentation |
2007 | Award for best poster
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular, Brazil
|
2003 | Award for Excellence and Innovation in Science Education
Society for Integrative and Comparative Biology (SICB), United States
|