???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Ana Paula Salgueira Rodrigues

Citation names

  • Salgueira, AP
  • Salgueira, A
  • Salgueira, Ana

Author identifiers

Ciência ID
C217-2CAE-91FA
ORCID iD
0000-0003-0173-6063
Education
Degree Classification
2017/09/12
Concluded
Ciências da Saúde (Doutoramento)
Major in Sem especialidade
Universidade do Minho, Portugal
"The engagement of medical students and graduates in scientific research and leadership: the role of individual characteristics" (THESIS/DISSERTATION)
Bom com distinção
2002
Concluded
Psicologia (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
15
Affiliation

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2003/12/02 - Current Técnico Superior (Técnico Superior) Universidade do Minho, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2015/10 - Current Secretária de Escola Universidade do Minho, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2008/10/01 - 2012/01/31 Avaliando o impacto de inovação no Ensino Superior: implementação e desenvolvimento de um estudo longitudinal numa escola médica
PTDC/ESC/65116/2006
Other
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Instituto de Investigação em Ciências da Vida e Saúde, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Conference paper
  1. Almeida, Leandro S.; Gonçalves, Albertino; Salgueira, Ana Paula; Soares, Ana Paula; Machado, José Cunha. "Percursos e expectativas de estudantes universitários: estudo com alunos do 1º ano da Universidade do Minho". 2005.
  2. Almeida, Leandro S.; Soares, Ana Paula; Salgueira, Ana Paula; Freitas, Ana; Vasconcelos, Rosa. "Questionário de Vivências Académicas (QVAr): novo estudo de validação". 2004.
Journal article
  1. Marques, Fernanda; Pinto, Luísa; Azevedo, Maria Manuel; Sampaio-Marques, Belém; Areias, Anabela C.; Salgueira, Ana; Costa, Manuel Joao; Rodrigues, Fernando; Ludovico, Paula. "Innovative, integrative, and interactive in-class activity on metabolic regulation: Evaluating educational impacts". Biochemistry and Molecular Biology Education (2021): http://dx.doi.org/10.1002/bmb.21569.
    10.1002/bmb.21569
  2. Rodrigues, Ana. "Measuring Medical Students' Empathy: Exploring the Underlying Constructs of and Associations Between Two Widely Used Self-Report Instruments in Five Countries.". Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges (2017): http://europepmc.org/abstract/med/28557952.
    10.1097/acm.0000000000001449
  3. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. "Clarifying changes in student empathy throughout medical school: a scoping review". (2017): https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/110369.
    10.1007/s10459-016-9704-7
  4. Silva, Vanessa; Costa, Patrício Soares; Pereira, Inês; Faria, Ricardo; Salgueira, AP; Costa, Manuel João; Sousa, Nuno; Cerqueira, João José; Morgado, Pedro. "Depression in medical students: insights from a longitudinal study". (2017): http://hdl.handle.net/1822/51863.
    10.1186/s12909-017-1006-0
  5. Costa, Patrício Soares; Carvalho-Filho, Marco; Schweller, Marcelo; Thiemann, Pia; Benson, John; Salgueira, Ana Paula; Costa, Manuel João; Quince, Thelma. "Measuring medical students' empathy: exploring the underlying constructs of and associations between two widely used self-report instruments in five countries". (2017): http://hdl.handle.net/1822/50248.
    10.1097/ACM.0000000000001449
  6. Magalhães, Eunice Vieira; Salgueira, Ana; Gonzalez, António-José; Costa, José Joaquim; Costa, Manuel João; Costa, Patrício Soares; Lima, Margarida Pedroso de. "NEO-FFI: Psychometric properties of a short personality inventory in Portuguese context". (2014): http://hdl.handle.net/1822/64174.
    10.1590/1678-7153.201427405
  7. Henriques, Luís; Salgueira, Ana Paula; Sousa, Nuno; Costa, Manuel João. "A experiência de transição para a fase clínica de alunos de medicina detentores de grau prévio : um estudo de caso". (2014): http://hdl.handle.net/1822/32991.
  8. Pedroso-Lima,Margarida; Magalhães,Eunice; Salgueira,Ana; Gonzalez,António-José; Costa,José Joaquim; Costa,Manuel João; Costa,Patrício. "A versão portuguesa do NEO-FFI: Caracterização em função da idade, género e escolaridade". (2014): http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000200001.
  9. Salgueira, Ana Paula; Costa, Patrício Soares; Gonçalves, Mónica; Magalhães, Eunice; Costa, Manuel João. "Individual characteristics and student's engagement in scientific research : a cross-sectional study". (2012): http://hdl.handle.net/1822/22123.
    10.1186/1472-6920-12-95
  10. Rodrigues, Ana. "Empathy in senior year and first year medical students: a cross-sectional study.". BMC medical education (2011): http://europepmc.org/abstract/med/21801365.
    10.1186/1472-6920-11-52
  11. Salgueira, Ana Paula; Frada, Tiago; Aguiar, Pedro; Costa, Manuel João; Rodrigues, Ana. "Jefferson scale of physician lifelong learning: translation and adaptation for the portuguese medical population.". Acta medica portuguesa (2009): https://www.actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/view/1699.
    10.20344/amp.1699
  12. Almeida, Leandro S.; Gonçalves, Albertino; Salgueira, Ana Paula; Soares, Ana Paula; Machado, Carolina; Fernandes, Eugénia M.; Machado, José Cunha; Vasconcelos, Rosa. "Expectativas de envolvimento académico à entrada na Universidade: estudo com alunos da Universidade do Minho". (2003): http://hdl.handle.net/1822/12108.
Thesis / Dissertation
  1. Rodrigues, Ana Paula Salgueira. "The engagement of medical students and graduates in scientific research and leadership: the role of individual characteristics". PhD, 2017. http://hdl.handle.net/1822/48641.