???global.info.a_carregar???
José Domingues de Almeida Doutorou-se em Conhecimento em Literatura (literatura francesa e francófona contemporânea) em abril de 2005 na Faculdade de Letras da Universidade do Porto. É desde então Professor Auxiliar do Departamento de Estudos Portugueses e Estudos Românicos da FLUP. É (co)autor e (co)editor de uma centena de ensaios, artigos críticos, verbetes na área da literatura contemporânea de expressão francesa, cultura francesa contemporânea e sociedade e pensamento franceses contemporâneos, áreas científicas em que tem vindo a desenvolver a sua investigação. Debruça-se mais recentemente sobre as questões teóricas e críticas levantadas pelas seguintes temáticas: literaturas migrantes, ficção pós-memorial, representações da Europa, bem como medicina narrativa. É (co)organizador de inúmeros colóquios internacionais. É diretor da Intercâmbio. Revista eletrónica de Estudos Franceses da Universidade do Porto. É investigador do Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa no grupo das Inter/transculturalidades. É responsável científico e pedagógico pelo ensino do Francês Língua Estrangeira na FLUP. É revisor científico, linguístico e pedagógico do manual de francês Magie des Mots (Areal). É vice-presidente da APEF (Associação Portuguesa de Estudos Franceses). Foi diretor do curso de licenciatura em Línguas, Literaturas e Culturas da FLUP de 2014 a 2019. Foi condecorado com o título de “Chevalier dans l’Ordre des Palmes académiques” pelo Estado francês em maio de 2013.
Identification

Personal identification

Full name
José Domingues Almeida

Citation names

  • Almeida, José Domingues

Author identifiers

Ciência ID
8D18-CB52-6A14
ORCID iD
0000-0002-4564-2766

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures
  • Humanities - Languages and Literatures

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2021
Concluded
Estudos Literários, Culturais e Interartísticos (Título de Agregado)
Major in Literatura e Cultura
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Aprovado por unanimidade
2005
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Franceses (Doutoramento)
Major in Estudos Franceses
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
1998
Concluded
Literaturas e Culturas Românicas Modernas e Contemporâneas (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Aprovado
1987
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Franceses e Ingleses (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"Auteurs inavoués;Belges inavouables. Fiction, autofiction, fiction de la Belgique dans l'oeuvre romanesque de Conrad Detrez, Eugène Savitzkaya et Jean-Claude Pirotte. Une triple mitoyenneté." (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2015 - 2018 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Porto Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, Portugal
2007 - 2013 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Porto Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Almeida, José Domingues. Clic Magique 8: Cahier d'activités: 8º ano, ensino básico, Francês A2.1Exportar publicação no formato APA. Porto, Portugal: Areal Editores. 2022.
    Published • Translator
  2. Almeida, José Domingues. Conrad Detrez. L´hallutionation en guise d’Histoire.. Paris, France: Passage(s). 2020.
    Published
  3. Faculdade de Letras. Concurrences victimaires Intégration et désintégration communautaire dans Zimmer d'Olivier Benyahya et Burn out de Mehdi Meklat et Badoudine Saïd Abdallah. 2019.
  4. Almeida, José. Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior. 2019.
    10.21747/9789898969217/para
  5. Faculdade de Letras. Marcher, Flâner, Écrire... Avec le Plan des Villes en Main: La Topophilie urbaine chez Grégoire Polet et Jean-François Dauven. 2018.
  6. Faculdade de Letras. Sofi Oksanen. 2018.
  7. Faculdade de Letras. Anne Weber. 2018.
  8. Faculdade de Letras. Considérations très "analogiques" sur les figures et les marqueurs numériques en (recherche en) littérature. 2018.
  9. Faculdade de Letras. Aurélien Bellanger. 2018.
  10. Coutinho, Ana Paula; Faculdade de Letras. Le potentiel infini des Humanités à l'ère du numérique. 2018.
    10.21747/9789899999985/lib19
  11. Faculdade de Letras. Une semaine autre.... 2018.
  12. Faculdade de Letras. David Van Reybrouck. 2018.
  13. Faculdade de Letras. Échos transnationaux de la culture politique issue des discours radicaux en français. 2018.
  14. Faculdade de Letras. Le potentiel infini des Humanités à l'ère du numérique [Éditorial]. 2018.
    10.21747/9789899999985/lib19_0
  15. Faculdade de Letras. Maxim Leo. 2018.
  16. Faculdade de Letras. Une semaine qui se veut inclusive... [editorial]. 2017.
  17. Faculdade de Letras. Altay Manço et le pourcentage Métis : avec la Turquie en fond. 2017.
  18. Faculdade de Letras. Aimer Paris: regards exotopiques sur une ville capital(e) de la modernité [Éditorial]. 2017.
  19. Faculdade de Letras. Fictionnaliser l'espace: Approches thématiques et critiques : Editorial. 2017.
    10.21747/9789899937567/libreto10ed
  20. Faculdade de Letras. Paris, toile de fond d'un roman "juif" dérangeant Zimmer d'Olivier Benyahya. 2017.
  21. Almeida, José. Fictionnaliser l'espace. Approches thématiques et critiques. 2017.
    10.21747/9789899937567/libreto10
Book chapter
  1. Almeida, José Domingues. "Désespérer Molenbeek: lecture de l'Insoumise de la Porte de Flandre de Fouad Laroui". 195-203. coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.
    Published
  2. Almeida, José Domingues. "À la jonction des histoires: le livre et l’école comme dédommagement et émancipation dans les littératures francophones". In Oser la langue, 195-221. Peter Lang, 2022.
    Published
  3. Almeida, José Domingues. "Oser la recherche en français à partir des marges". In Oser la langue, 131-140. Peter Lang, 2022.
    Published
  4. Quaghebeur, Marc; Almeida, José Domingues. "Por uma literatura-mundo em francês". In ANTOLOGIA. Francofonias em Diálogo: Dos anos 80 à atualidade, 37-42. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.
  5. Gauvin, Lise; Almeida, José Domingues. "Literaturas do desassossego". In ANTOLOGIA. Francofonias em Diálogo: Dos anos 80 à atualidade, 17-20. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.
    Published
  6. Quaghebeur, Marc; Almeida, José Domingues. "Uma literatura que não parece nada evidente". In ANTOLOGIA. Francofonias em Diálogo: Dos anos 80 à atualidade, 31-35. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.
    Published
  7. Almeida, José Domingues. "Fictions urbaines et ville fictive chez Jean-François Dauven. Cartographie de Ceux qui marchent dans les villes et de Le manuscrit de Portosera-la-Rouge". In Lire les villes, 253-265. Paris, France: Le Manuscrit, 2020.
    Published
  8. Almeida, José. "Représentations du Français Langue Additionnelle à la FLUP : Étude de cas et mise à jour didactique". 2019.
    10.21747/9789898969217/paraa1
  9. Almeida, José Domingues. "Le minimalisme positif comme “célébration du quotidien” chez Colette Nys-Mazure. In M. Quaghebeur". In Écritures de femmes en Belgique francophone après 1945, 163-175. Bruxelas, Belgium: Peter Lang, 2019.
    Published • https://doi.org/10.3726/b16261
Encyclopedia entry
  1. Almeida, José Domingues. "Marek Sindelka". Instituto de Literatura Comparada - Faculdade de Letras da UP, 2022.
    Published
Journal article
  1. Almeida, José Domingues. "Écouter la chanson française de l’oreille droite". Carnets Deuxième s (2022): http://dx.doi.org/10.4000/carnets.14188.
    Published • 10.4000/carnets.14188
  2. Coutinho, Ana Paula; Almeida, José Domingues; Outeirinho, Maria de Fátima. "Éditorial: Écrivains de langue française nouveaux projets, engagements nouveaux". Intercâmbio: Revue d’Études Françaises=French Studies Journal 15 (2022): 5-7. http://dx.doi.org/10.21747/0873-366x/int15ed.
  3. Almeida, José Domingues. "Patrick Declerck, un écrivain chez les clochards. Projet et objet littéraire nonidentifié". Intercâmbio: Revue d’Études Françaises=French Studies Journal 15 (2022): 8-16. http://dx.doi.org/10.21747/0873-366x/int15a1.
  4. Almeida, José Domingues. "Construção de uma rubrica de avaliação para defesa pública: da definição de critérios ao protótipo". Revista Lusófona de Educação 53 53 (2021): 99-117.
    Open access • Published
  5. Almeida, José. "Apresentação". Cadernos de Literatura Comparada (2019): http://dx.doi.org/10.21747/21832242/litcomp40ap.
    10.21747/21832242/litcomp40ap
  6. Almeida, José. "La génération Mai 68 revisitée dans deux romans français contemporains". Carnets (2019):
    10.4000/carnets.9789
  7. Almeida, José. "Le voyage révélateur dans la littÉrature de l’immigration de deuxième génération. Le cas des allers-retours interculturels d’écrivains belges d’origine marocaine et turque". Cadernos de literatura comparada (2016): http://dx.doi.org/10.21747/16451112/litcomp34a10.
    10.21747/16451112/litcomp34a10
Preface / Postscript
  1. Almeida, José Domingues. "“Notes d’ouverture”". Preface to Carnets. Revue Électronique d’Études Françaises. 2020.
    Published

Other

Other output
  1. Géraldine Schwarz. 2019. Faculdade de Letras. https://hdl.handle.net/10216/119200.
  2. LE MOMENT VENU OU L’ÉVEIL DES ÉDITORIAUX MUTATIONS DE LA LITTÉRATURE FRANÇAISE DES ANNÉES QUATRE-VINGT VUES PAR LES REVUES LITTÉRAIRES. The eighties represent a turning point and an important change in the narrative features of French literature. In a way, they start the literary contemporarity as we know it from a critical point of view. They show some hesitations of critique about the emerging literature.. Les années quatre-vingt signalent un point de bascule dans et une mutation majeure dans les caractéristiques narratives de l. 2019. Almeida, José Domingues de. https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3074.
  3. Petros Markaris. 2019. Faculdade de Letras. https://hdl.handle.net/10216/119363.
  4. APPROCHE AUTOFICTIONNELLE DE L’HOMOSEXUALITE DANS L’ŒUVRE ROMANESQUE DE CONRAD DETREZ ALLUSION, LATENCE ET CHASTETE. Conrad Detrez does not write “gay novels” as literary critique sees this expression nowadays. However, through self-fiction, Detrez´s novels present an allusive, latent and prudish approach of this topic, which is essential in the author and narrator’s obsessions.. Conrad Detrez n’a pas écrit des “romans homosexuels” au sens où la critique littéraire prend cette expression aujourd’hui. Toutef. 2019. Almeida, José Domingues de. https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3092.
  5. Du menteur au fraudeur : ouï-dire et racontages: la voix de l'enfance retrouvée d'Eugène Savitzkaya. This paper will start from two novels by the Belgian Francophone writer of Slavic origin, Eugène Savitzkaya, published by Minuit, in which he looks back on his Walloon childhood and on his mothers figure by resorting to narrative strategies involving the hearsay, repetition and storytelling, as well as the flipping of albums and collage of many memories. Indeed, Mentir (1977), an eminently poetic. 2018. Faculdade de Letras. 1646-7698.
    10.4000/carnets.2580
  6. Burn out de Mehdi Meklat et Badoudine Saïd Abdallah: variation romanesque d'un fait divers tragique. The novel Burn out (2015), published by two young bloggers from neighbourhoods atrisk and from two different communities - Mehi Meklat and Badroudine Saïd Abdallah - drawsits title from an Anglicism combining depression and fire, and is inspired by a tragic fait divers:Jamal Chaars immolation on February 13, 2013 in front of the Pôle Emploi agency in Nantes Estfollowing an administrative refusal o. 2018. Faculdade de Letras. 0873-366X.
  7. Introdução: Espaços literários e territórios críticos: geopoética e geocrítica na transposição das fronteiras do conhecimento. Os textos aqui reunidos devem ser pois concebidos e lidos como um conjunto de propostas de movimento, ou viagem. Cada texto é, só nesse sentido, ipsocêntrico, mas recolhe do seu amor à teoria a necessidade de se observar com outros: uns centram-se mais na atividade estática de ver, outros movem-se por diversos momentos e do espaço. São ainda, retomando a expressão de Merleau Ponty, partes totais d. 2018. Faculdade de Letras. 1645-1112.
    10.21747/21832242/litcomp38ap
  8. Dumitru Tsepeneag. 2018. Abramovici, Amarante; Faculdade de Letras. https://hdl.handle.net/10216/118559.
  9. Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios. The purpose of this paper is to describe the process undertaken (incorporating both theoretical and methodological perspectives) in the construction of a unified set of descriptors intended for the assessment of student teachers of pre-service master degrees in the teaching of Portuguese as a foreign language and other modern languages at the Faculty of Arts and Humanities of the University of Por. 2017. Faculdade de Letras. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/111570.
  10. Introduction [Les écrivains écrivent l'Europe en français. Carnets, 11 (2017)]. 2017. Faculdade de Letras. 1646-7698.
  11. Quand la fiction de Jean-François Dauven flâne en Europe: à propos de Ceux qui marchent dans les villes. 2017. Faculdade de Letras. 1646-7698.
  12. Éditorial: La littérature et les études littéraires à l'ère du numérique en contexte francophone. 2017. Faculdade de Letras. 0873-366X.
  13. La shoah post-memorée à la troisième generation : l'exemple de Marianne Rubinstein : essai et récit. We will characterize the essayistic thought and the narrative fiction of French writerof Jewish origin, Marianne Rubinstein, according to the operative concept of "post-memory" putinto orbit by Marianne Hirsch, more precisely her novels Tout le monde n'a pas la chance d'êtreorphelin (2002) and C'est maintenant du passé (2009). In fact, Marianne Rubinstein belongs tothe growing group of French writ. 2017. Faculdade de Letras. 1646-7698.
  14. Innover en didactique des langues-cultures après/avec le CECR (2001) et le processus de Bologne (1999) : bilan, enjeux, résistances et réticences. This paper is about the case study of the teaching and learning of foreign languages in Southern Europe countries - in this very case Portugal, specifically at the Oporto University - which officially acknowledged and applied in its programs, objectives and methodologies guidelines and standards defined by the two guiding documents of the European integrative and inclusive policy, namely the proce. 2017. Faculdade de Letras. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/104304.
Activities

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020/09/17 - 2020/09/19 Apresentação da comunicação: “Entre petits plaisirs et grande jouissance. Les rituels (in)avoués du lecteur”
Congress
Colloque/workshop LEA “Les plaisirs de lire: é/Etats de l’art”
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Distinctions

Other distinction

2013 Chevalier dans l'Ordre des Palmes académiques