???global.info.a_carregar???
Paulo Mafra. Post-doctoral researcher in Science Teaching (IE-University of Minho). PhD in Child Studies (specialty Study of the Physical Environment). Master in Health Promotion/Education. Degree in Biology and Geology (teaching). Full Professor in the department of natural sciences at the Higher School of Education at the Polytechnic Institute of Bragança (IPB). Director of the degree course in Environmental Education and Coordinator of the Department of Natural Sciences (ESE-IPB). Teacher and supervisor of work in the areas of Environmental Education; Science Teaching, Health Education; and teacher training. Integrated member of CIEB (Center for Research in Basic Education ESE-IPB) and PhD collaborating member of CIEC (Center for Research in Child Studies - of the Institute of Education of the University of Minho). Author of several publications in the areas of Experimental science teaching in Basic Edication, Environmental Education, Health Education, and Education. He is coordinator of the Bragança nucleus of the Portuguese Association of Environmental Education (ASPEA) and is a monitor and trainer for the Rios Project (ASPEA). Main research and research interests: Teaching microbiology in the first years of schooling; Health Education, Environmental Education.
Identification

Personal identification

Full name
Paulo Mafra

Citation names

  • Mafra, Paulo
  • Mafra, P.

Author identifiers

Ciência ID
701E-C34A-B0E5
ORCID iD
0000-0001-8044-5955
Scopus Author Id
56216025900

Email addresses

  • pmafra@ipb.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1)
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Beginner (A1) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2020
Concluded
Microorganisms in primary school: detection of alternative conceptions and implementation of experimental activities in the classroom (Pós-doutoramento)
Major in Ensino experimental das ciências
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
2013
Concluded
PhD in Child Studies - specialization in Environmental Studies (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"Os Microrganismos no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico: Abordagem Curricular, Conceções Alternativas e Propostas de Atividades Experimentais." (THESIS/DISSERTATION)
Aproved
2001
Concluded
Master's Degree in Health Promotion/Education (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"Estratégias de Aprendizagem e Métodos de Estudo- Um estudo exploratório sobre os métodos de estudo utilizados pelos alunos do 3º Ciclo do Ensino Básico na disciplina de Ciências Naturais" (THESIS/DISSERTATION)
Bom com distinção
1997
Concluded
Biology and Geology (teaching) (Licenciatura)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"Biologia e Geologia" (THESIS/DISSERTATION)
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
1999/09/01 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Bragança, Portugal
Outputs

Publications

Book
  1. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça Simões de. Primary school health education: how children can learn about microbes and hand hygiene. Universidade do Minho. Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). 2020.
  2. Mafra, Paulo (Ed.); Rodrigues, Maria José (Ed.); Martins, Maria da Conceição (Ed.); Fernandes, Luís Filipe (Ed.); Gonçalves, Adorinda (Ed.). 7.º Encontro de educação ambiental: livro de resumos. Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Educação. 2015.
  3. Mafra, Paulo (Ed.); Rodrigues, Maria José (Ed.); Martins, Maria da Conceição (Ed.); Fernandes, Luís Filipe (Ed.); Gonçalves, Adorinda (Ed.). 7º Encontro de Educação Ambiental: divulgação de práticas e partilha de experiências: livro de atas. Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Educação. 2015.
Book chapter
  1. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça S. de. "Primary school health education: how children can learn about microbes and hand hygiene". Universidade do Minho, 2020.
  2. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça S. de; Anastácio, Zélia; Carvalho, Graça Simões de; Pereira, Beatriz. "Higiene oral: uma atividade de promoção da saúde com crianças do 1.º ciclo do ensino básico". Portugal: Novas Edições Acadêmicas, 2018.
  3. Mafra, Paulo. "Promoção da higiene oral em crianças do ensino básico: Uma abordagem no âmbito do ensino experimental de microbiologia". Brazil, 2017.
  4. Carvalho, Graça Simões de; Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Promoção da higiene oral em crianças do ensino básico: uma abordagem no âmbito do ensino experimental de microbiologia". Editora Appris, 2017.
  5. Mafra, Paulo. "A aprendizagem cooperativa como estratégia de ensino das ciências: desenvolvimento de disposições socio-afetivas favoráveis por futuros professores". Spain, 2016.
  6. Mafra, Paulo. "O ensino experimental como estratégia de abordagem das ciências: desenvolvimento de disposições socio-afetivas favoráveis por futuros professores". Spain, 2016.
Conference abstract
  1. Mafra, Paulo. "Primary school health education: how children can learn about microbes and hands hygiene". 2018.
Conference paper
  1. Azevedo, Manecas; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de. "Formação de professores de Nampula em atividades experimentais com materiais de fácil acesso sobre a conservação de alimentos". 2022.
  2. "Modelo de acesso às ideias prévias das crianças acerca dos microrganismos". 2021.
    10.4995/inn2021.2021.14026
  3. Moreno, M.; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S.. "The contribution of fild trips to change children's views from anthropocentric to ecocentric". Paper presented in 14th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA 2021), Braga, 2021.
    In press
  4. Azevedo, Manecas Cândido; Singo, Brígida; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S. de. "Atividade experimental de microbiologia sobre saúde oral em Moçambique usando materiais de fácil acesso". 2021.
  5. Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S. de; Lima, Nelson. "Modelo de acesso às ideias prévias das crianças acerca dos microrganismos". 2021.
    10.4995/INN2021.2021.14026
  6. Azevedo, Manecas; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de. "Formação de professores sobre fermentação/respiração de leveduras com material acessível para a 12.ª classe de Moçambique". 2021.
  7. Azevedo, Manecas; Singo, Brígida; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de. "Formação contínua de professores de Nampula sobre atividade experimental de microbiologia em saúde oral usando materiais de fácil acesso". 2020.
  8. Azevedo, Manecas Cândido; Singo, Brígida; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S. de. "Atividade experimental sobre fermentação do leite para a 10ª Classe de Moçambique: importância dos microrganismos". 2020.
  9. Azevedo, Manecas; Singo, Brígida; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de. "A microbiologia nos programas de ensino e manuais escolares do ensino secundário geral de Moçambique". 2019.
  10. Azevedo, Manecas Cândido; Singo, Brígida; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de. "Atividade experimental de microbiologia sobre saúde oral em Moçambique usando de materiais de fácil acesso". 2019.
  11. Mafra, Paulo. "Children's conceptions about microorganisms and health". 2018.
  12. Carvalho, Graça Simões de; Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Primary school health education: how children can learn about microbes and hands hygiene". 2018.
  13. Pires, Delmina; Morais, Carlos; Mafra, Paulo. "Mestrado em Ensino das Ciências em S. Tomé e Príncipe: experiência de formação e perspetivas de investigação". 2018.
  14. Carvalho, Graça S. de; Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Children's conceptions about microorganisms and health". 2018.
  15. Moreno, Márcia; Mafra, Paulo. "Aldeia de Mós ¿ Centro Comunitário de Educação Ambiental". Paper presented in II Congresso Internacional Educação, Ambiente e Desenvolvimento, Leiria, 2016.
    Published
  16. Pires, Delmina; Fernandes, Isabel Marília Borges; Mafra, Paulo. "Da formação à concretização: evolução das disposições socio-afetivas de futuros professores face ao ensino experimental das ciências". 2016.
  17. Mafra, Paulo; Pires, Delmina; Fernandes, Isabel Marília Borges. "O trabalho cooperativo como estratégia de ensino das ciências: disposições socio-afetivas de professores estagiários". 2016.
  18. Mafra, Paulo; Fernandes, Isabel Marília Borges; Manzke, Vitor; Pires, Delmina. "Metodologias no ensino das ciências: análise de experiências de ensino/aprendizagem de futuros professores". 2016.
  19. Mafra, Paulo. "Microbiologia no 1.º ciclo do ensino básico: uma proposta de atividade experimental sobre a higiene das mãos". 2015.
  20. Ramos, Ricardo; Lagoaça, Dora; Mafra, Paulo. "O Projeto Rios como ferramenta na Educação Ambiental: monitorização do rio Fervença - Bragança". 2015.
  21. Carvalho, Graça S. de; Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Percepções de crianças de 10 a 12 anos sobre os efeitos benéficos e prejudiciais dos microrganismos". 2015.
  22. Pires, Luís Manuel da Silva; Azevedo, Paulo; Mafra, Paulo. "Contributos para a atuação do SEPNA no âmbito da educação ambiental: proposta de um plano de ação". 2014.
  23. Mafra, Paulo. "Los centros de interpretación ambiental como una herramienta metodológica para la enseñanza de la educación ambiental - Descubrir el Parque Natural de Montesinho: ver y aprender en cada paso". 2013.
  24. Mafra, Paulo. "Microbiologia no 1.º CEB: uma proposta de atividade experimental sobre higiene oral". 2013.
  25. Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S. de; Lima, Nelson. "Microrganismos e saúde no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico: perceções das crianças". 2013.
  26. Lima, Nelson; Carvalho, Graça S. de; Mafra, Paulo. "Microbiologia no 1.º CEB: uma proposta de atividade experimental sobre higiene oral". 2013.
  27. Moreno, Márcia; Mafra, Paulo; Vega, Pedro. "Estudio de una intervención educativa para la sostenibilidad". 2013.
  28. Mafra, Paulo; Régua, Maria da Conceição Marcos Prata. "Los centros de interpretación ambiental como una herramienta metodológica para la enseñanza de la educación ambiental - Descubrir el Parque Natural de Montesinho: ver y aprender en cada paso". 2013.
  29. Mafra, Paulo. "Microbes: the good, the bad and the ugly. How society perceives them". 2012.
  30. Carvalho, Graça S. de; Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Microbes: the good, the bad and the ugly. How society perceives them". 2012.
  31. Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "The microorganisms in the Portuguese national curriculum and primary school text books". 2009.
  32. Mafra, Paulo. "Experiência pedagógica partilhada para a promoção de pedagogias inovadoras em educação ambiental paisagem protegida da Albufeira do Azibo: uma plataforma de trabalho". 2008.
  33. Rodrigues, Maria José; Mafra, Paulo; Pires, Delmina; Gonçalves, Adorinda; Velho, António Manuel. "Actividades experimentais no Jardim-de-Infância: projecto aprender e gostar de aprender ciências". 2008.
  34. Mesquita, Elza; Rodrigues, Maria José; Castro, José Paulo Ribeiro; Mafra, Paulo. "Experiência pedagógica partilhada para a promoção de pedagogias inovadoras em educação ambiental. Paisagem protegida da Albufeira do Azibo - uma plataforma de trabalho". 2008.
  35. Mesquita, Elza; Rodrigues, Maria José; Castro, Paulo; Mafra, Paulo. "Visita à paisagem protegida da Albufeira do Azibo". 2008.
  36. Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "O Papel dos microrganismos no curriculum e Manuais do 1º Ciclo do Ensino Básico". 2007.
  37. Mafra, Paulo; Pires, Delmina; Gonçalves, Adorinda; Rodrigues, Maria José; Velho, António Manuel. "Aprender a gostar de aprender ciências". 2007.
  38. Castro, José Paulo Ribeiro; Rodrigues, Maria José; Mafra, Paulo. "Pé Verde: projecto de promoção do Ambiente e Saúde na Escola Superior de Educação de Bragança. Um exemplo de educação ambiental aplicável em contexto de Ecoturismo". 2006.
Conference poster
  1. Ramos, Ricardo; Mafra, Paulo; Dora Lagoaça. "Compostagem uma via para o desenvolvimento sustentável". 2015.
  2. Moreno, Márcia; Mafra, Paulo. "Estudo de uma intervenção educativa para a sustentabilidade: a aquisição de conhecimentos, de atitudes e de comportamentos pró-ambientais". Paper presented in 6.º Encontro de Educação Ambiental ¿Divulgação de Práticas e Partilha de Experiências: Percursos para a Sustentabilidade Local, 2014.
  3. Mafra, Paulo. "Estudio de una intervención educativa para la sostenibilidad". 2013.
Journal article
  1. Azevedo, Manecas; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S.. "Atividade experimental de microbiologia sobre saúde oral em Moçambique usando materiais de fácil acesso / Experimental activity of microbiology on oral health in Mozambique using easily accessible materials". Brazilian Journal of Development 7 7 (2021): 70226-70240. http://dx.doi.org/10.34117/bjdv7n7-277.
    Published • 10.34117/bjdv7n7-277
  2. Mafra, Paulo; Moreno, Márcia. "COMPETÊNCIAS PARA ATUAR SUSTENTAVELMENTE A FAVOR DO MEIO AMBIENTE". Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambiente 4 1 (2021): 1-7. http://dx.doi.org/10.37334/riesa.v4i1.57.
    Published • 10.37334/riesa.v4i1.57
  3. Azevedo, Manecas Cândido; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça. "Atividade experimental de microbiologia sobre saúde oral em Moçambique usando materiais de fácil acesso". (2021): https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/32801.
  4. Mafra , Paulo. "COMPETÊNCIAS PARA ATUAR SUSTENTAVELMENTE A FAVOR DO MEIO AMBIENTE". (2021): https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/6.
  5. Azevedo, Manecas Cândido; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça S. de. "Atividade experimental de microbiologia sobre saúde oral em Moçambique usando materiais de fácil acesso". (2021): http://hdl.handle.net/10198/23783.
    10.34117/bjdv7n7-277
  6. Márcia Moreno; Paulo Mafra. "DO ANTROPOCENTRISMO AO ECOCENTRISMO: O PROJETO RIOS NA MUDANÇA DE ATITUDES AMBIENTAIS". Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade (2020): https://doi.org/10.14571/brajets.v13.n1.66-78.
    10.14571/brajets.v13.n1.66-78
  7. Mafra, Paulo. "Literacia Ambiental: uma necessidade para uma sociedade ambientalmente ativa". Eduser - Revista de Educação (2019): https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/133.
    10.34620/EDUSER.V11I2.133
  8. Moreno, Márcia; Mafra, Paulo. "Literacia Ambiental: uma necessidade para uma sociedade ambientalmente ativa". (2019): http://hdl.handle.net/10198/20301.
    10.34620/eduser.v11i2.133
  9. Moreno, Márcia; Mafra, Paulo. "Environmental Literacy: a need for an environmentally active society". (2019): https://doi.org/10.34620/eduser.v11i2.133.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v11i2.133
  10. Mafra, Paulo; Moreno, Márcia. "O Projeto Rios como ferramenta na Educação Ambiental: monitorização do rio Fervença - Bragança". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14019.
    10.34620/eduser.v8i1.75
  11. Delmina Pires; Paulo Mafra. "Micróbios: vilões ou heróis?". Revista de Ciência Elementar 4 4 (2016): https://doi.org/10.24927/rce2016.027.
    10.24927/rce2016.027
  12. Pires, Delmina; Mafra, Paulo. "Micróbios: vilões ou heróis?". (2016): http://hdl.handle.net/10198/15629.
  13. Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de; Lima, Nelson. "Os microrganismos nos programas e manuais escolares do 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico português". (2016): http://hdl.handle.net/1822/45127.
    10.21707/gs.v10.n02a06
  14. Mafra, P.; Lima, N.; Carvalho, G.S.. "Experimental activities in primary school to learn about microbes in an oral health education context". Journal of Biological Education 49 2 (2015): 190-203. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84929275807&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/00219266.2014.923485
  15. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça Simões de. "Experimental activities in primary school to learn about microbes in an oral health education context". (2015): https://hdl.handle.net/1822/30948.
    10.1080/00219266.2014.923485
  16. Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Os microrganismos no ensino básico". (2012): http://hdl.handle.net/10198/10705.
  17. Mafra, Paulo; Lima, Nelson. "Os microrganismos no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico : representações nos programas curriculares e manuais escolares". (2012): http://hdl.handle.net/1822/32558.
Magazine article
  1. Mafra, Paulo. "Os microrganismos nos programas e manuais escolares do 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico português", 2016
  2. Mafra, Paulo. "O Projeto Rios como ferramenta na Educação Ambiental: monitorização do rio Fervença - Bragança", 2016
  3. Mafra, Paulo. "The microorganisms in the Portuguese national curriculum and primary school text books", 2009
Online resource
  1. Mafra, Paulo. Os microrganismos no ensino básico. 2012. http://www.spmicrobiologia.pt/.
Thesis / Dissertation
  1. Gonçalves, Paulo Miguel Mafra. "Os microrganismos no 1.º e 2.º ciclos do ensino básico : abordagem curricular, conceções alternativas e propostas de atividades experimentais". PhD, 2013. http://hdl.handle.net/1822/24475.

Other

Other output
  1. Formação de professores sobre fermentação/respiração de leveduras com material acessível para a 12.ª classe de Moçambique. A formação contínua permite a capacitação de professores relativamente ao uso de diferentes metodologias de ensino e necessita de ser oferecida frequentemente a nível local. Devem ser abordadas metodologias de aulas práticas que levem os alunos a questionar, refletir, interagir com outros alunos e com o professor, responder a questões que os levem a manifestar ideias prévias, confrontar opiniões,. 2022. Azevedo, Manecas; Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de. https://hdl.handle.net/1822/81234.
    10.34620/lusoconf.2021
  2. Modelo de acesso às ideias prévias das crianças acerca dos microrganismos. A deteção das conceções alternativas que as crianças trazem para a sala de aula é de crucial importância quando pretendemos intervir no sentido da mudança concetual. Existem várias estratégias para detetar essas ideias prévias, desviadas da realidade e do conhecimento científico, e que podem constituir obstáculos à aprendizagem. O desenho é uma estratégia que se revela muito eficaz pois permite às. 2021. Mafra, Paulo; Carvalho, Graça Simões de; Lima, Nelson. https://hdl.handle.net/1822/76063.
    10.4995/INN2021.2021.14026
  3. Microbiologia no 1º ciclo do ensino básico: uma proposta de atividade experimental sobre higiene das mãos. Com o objetivo de promover o ensino experimental da microbiologia no 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) implementou-se uma proposta de educação para a saúde centrada sobre o tema higiene das mãos. Pretendeu-se que as crianças compreendessem que o ato de lavar as mãos reduz a quantidade de bactérias aí existentes. Esta atividade prática foi desenvolvida com dezasseis alunos da cidade de Bragança que. 2015. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/36959.
  4. Percepções de crianças de 10 a 12 anos sobre os efeitos benéficos e prejudiciais dos microrganismos. As conceções alternativas de crianças sobre microrganismos e saúde estão pouco estudadas na literatura. Vários estudos internacionais demonstram que essas conceções são incompletas, desviam-se do conhecimento científico e são resistentes à mudança, mesmo após o ensino formal. Este estudo pretendeu identificar as conceções que as crianças têm sobre microrganismos e saúde antes do ensino formal (5.º. 2015. Carvalho, Graça Simões de; Mafra, Paulo; Lima, Nelson. http://hdl.handle.net/1822/35691.
  5. Microrganismos e saúde no 1º e 2º ciclos do ensino básico: perceções das crianças. O conhecimento prévio que as crianças apresentam acerca de vários temas com que se deparam no seu dia-a dia, é de crucial importância quando se pretende que ocorram aprendizagens significativas na sala de aula. Neste seguimento, e considerando a temática microrganismos e saúde, realizou-se um estudo exploratório com a aplicação de um questionário a 439 alunos do 5.º e 7.º anos de escolaridade, ond. 2013. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/24976.
  6. Microbiologia no 1.º CEB: uma proposta de atividade experimental sobre higiene oral. Com o objetivo de promover o ensino da microbiologia no 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) apresenta-se uma proposta de atividade experimental sobre o tema higiene oral. Seguindo um modelo construtivista, pretende-se que as crianças compreendam que o ato de lavar os dentes reduz significativamente a quantidade de bactérias existentes na boca contribuindo, desta forma, para reduzir a probabilidade de. 2013. Mafra, Paulo; Lima, Nelson; Carvalho, Graça Simões de. http://hdl.handle.net/1822/24977.
  7. The microorganisms in the Portuguese National Curriculum and Primary School textbooks. The main aim of the present work is the content analysis of the Portuguese National Curriculum and the Primary School textbooks where microorganisms are concerned. The content analysis through categories created a priori were used as methodology. In all analysed documents the topic microorganisms did not emerge in a clear way. However, several indirect themes related to microorganisms were found i. 2009. Mafra, Paulo; Lima, Nelson. http://hdl.handle.net/1822/11169.
  8. O papel dos microrganismos no curriculum e manuais do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Publicado em "Contributos para a qualidade educativa no ensino das ciências: do pré- escolar ao superior : actas do XII Encontro Nacional de Educação em Ciências". ISBN 978-972-669-837-1. A análise do programa e de manuais do 1.º Ciclo do Ensino Básico relativamente ao tema microrganismos é o objectivo deste trabalho. Para este estudo recorre-se à análise de conteúdo através de categorias criadas. 2007. Mafra, Paulo; Lima, Nelson. http://hdl.handle.net/1822/35330.