???global.info.a_carregar???
Valentina Piacentini. Completed the Doctor of Philosophy in Education in 2020 - Universidade de Aveiro; I level Master in 2012 - Università Europea Roma; post-graduate teacher qualification diplomas in 2009 - Università Roma Tre; and pre Bologna Bachelor's degree in Biology in 2003 - Università La Sapienza Roma. She is a Junior Researcher in Universidade de Aveiro in the "Smart Knowledge Garden" strand of the CIDTFF research unit's programmatic project; working in team with internal members, design studio and local communities. Previously, lower secondary school teacher in Italy. Valentina has published 15 peer-reviewed articles and 5 book chapters; she has organised, in the last 5 years, 2 symposiums, 3 workshops, and organised activities of science communication/outreach (Xperimenta at UA; Summer UA Academy; European Researchers' Night). She has received 1 award (one of the best pitches in Research Summit - UA 2018). PhD Student Fellow (2015-2019); currently, Researcher in 2 international projects. Within her scientific, technological and artistic-cultural output, the most recurrent terms are: interdisciplinary and trandisciplinary approaches to knowledge construction; non-formal learning; participatory methods; Science education; CLIL (Content and Language Integrated Learning); Language-focused Science education; English as a foreign language; Subjects (History and Science); Language-aware teaching; learning strategies; teaching methods; participants' perspective; lower secondary school grades.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Valentina Piacentini

Nomes de citação

  • Piacentini, Valentina

Identificadores de autor

Ciência ID
E71D-D0BC-68E7
ORCID iD
0000-0001-8075-8169

Telefones

Telemóvel
  • 961550531 (Profissional)
  • (+39) 3349279308 (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Italiano (Idioma materno)
Português Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2018/03/16 - 2023/07/14
Concluído
Moving CLIL forward towards sustainable educational practices I e II (2023) & Working CLIL (2021: Integration, Innovation and Inclusion in CLIL; 2018: research and practices; teaching strategies and resource development) (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
2014/10 - 2020/05
Concluído
Educação/Education (Doctor of Philosophy)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
"Science education and the integration of English for learning: Study of one CLIL approach in a Portuguese lower secondary school/Educação em Ciências e integração do Inglês para a aprendizagem: Estudo de uma abordagem CLIL numa escola do 3CEB em Portugal" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovada com distinção e louvor
2018/11/05 - 2018/11/11
Concluído
SCoRE: Science Communication for Researchers in Education (SCoRE|17, doctoral school) (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
19/20
2016/04 - 2016/05
Concluído
One-month PhD intership with experts in CLIL research and practice (Ana Llinares and Natalia Evnitskaya) (Outros)
Universidad Autónoma de Madrid Facultad de Filosofía y Letras, Espanha
2016/03 - 2016/04
Concluído
One-month PhD intership with experts in CLIL research and practice (Cristina Escobar Urmeneta and Natalia Evnitskaya) (Outros)
Universitat Autònoma de Barcelona Facultat de Ciències de l'Educació, Espanha
2011/10 - 2012/06
Concluído
Master di I livello (1-year post-degree course on theory and practice of differentiated education) (Magister (2.º ciclo de estudos))
Università Europea di Roma, Itália
"Comprendere la persona dislessica per costruire una didattica efficace [Understanding a dyslexic person in order to develop an effective education]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
68/70
2007/09 - 2009/05
Concluído
Scuola di Specializzazione per l'Insegnamento Secondario - A059 (2-year teacher qualification/education; 3rd cycle of Higher Education) (Pós-Graduação)
Università degli Studi Roma Tre, Itália
80/80
2007/09 - 2009/05
Concluído
Scuola di Specializzazione per l'Insegnamento Secondario - A060 (2-year teacher qualification/education; 3rd cycle of Higher Education) (Pós-Graduação)
Università degli Studi Roma Tre, Itália
77/80
2006/03 - 2006/06
Concluído
Tirocinio formativo - stage Acqua (intership in environmental protection and research) (Postgraduate Certificate)
Istituto Superiore per la Protezione e la Ricerca Ambientale, Itália
"Organizzazione di dati ambientali eterogenei e la protezione degli ecosistemi marino – costieri [Organisation of heterogeneous environmental data and marine-coastal ecosystem protection]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
1997/10 - 2003/12
Concluído
Laurea quinquennale in Scienze Biologiche (5-year Master's degree before the Bologna process/Licenciatura pré-Bolonha) (Laurea)
Università degli Studi di Roma "La Sapienza" , Itália
"Effetti dell'espressione della proteina Nef di HIV-1 sull'incorporazione dei recettori virali e sull'infettività [Expression of the HIV-1 Nef protein and effects on viral receptors and virus infectivity]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
110/110 cum laude
Percurso profissional

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2005/03 - 2012/11 Activities of social/environmental education (camp leader, visits, thematic workshops, leaflets, summer campaign, cataloguing) for non-profit Italian organisations SCI - Servizio Civile Internazionale, Itália
2009/10 - 2010/07 Vocational school teacher Escola Profissional de Aveiro, Portugal
2008/04 - 2009/10 Specialist in Vegetation: monitoring, mapping and describing vegetation for an educational garden within the Regional Park of Lucretili Mountains Comune di Scandriglia (municipality), Itália
2007/03 - 2009/07 Activities of social/environmental education (camp leader, visits, thematic workshops, leaflets, summer campaign, cataloguing) for non-profit Italian organisations Cooperativa Darwin + Panda Avventure (WWF), Itália
2003/03 - 2004/02 Activities of social/environmental education (camp leader, visits, thematic workshops, leaflets, summer campaign, cataloguing) for non-profit Italian organisations Legambiente Nazionale, Itália
1999/03/15 - 2003/12/31 Part-time job - Compared Anatomy Museum (visit organiser), Anthropology Library (assistant librarian) and Zoology Laboratories (student tutor) of the former "Department of Animal and Human Biology" Università degli Studi di Roma La Sapienza, Itália
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Piacentini, Valentina; Marques, Margarida M.; Porto, Suliane; Laranjeiro, Dionísia; Ambrósio, Susana; Mendes, Alcina; Varela, Ana; et al. "Ambiente integrado de investigação e educação – o caso do Smart Knowledge Garden – para a reconceitualização de espaços e dinâmicas [Integrated research and education environment - the case of the Smart Knowledge Garden - for reconceptualising spaces and dynamics]". Trabalho apresentado em IX Seminário Ibero-Americano CTS - XIII Seminário CTS, Aveiro, 2024.
    Publicado
  2. Porto, Suliane; Piacentini, Valentina; Carvalho, Sandra. "Aprendizagem socioemocional no Jardim da Ciência: Avanços do projeto Smart Knowledge Garden [Socio-emotional learning in the Science Garden: Advances in the Smart Knowledge Garden project]". Trabalho apresentado em IX Seminário Ibero-Americano CTS - XIII Seminário CTS, Aveiro, 2024.
    Publicado
  3. Piacentini, Valentina; Porto, Suliane; Vieira, Rui; Pinto, Susana. "Design for a Non-Formal and Interdisciplinary Learning Context: Partnership between an Education Research Unit (CIDTFF-SKG) and a Space Design Studio (Toyno)". Trabalho apresentado em ECER 2023 - The European Conference on Educational Research, Glasgow, 2023.
    Publicado
Artigo em jornal
  1. Piacentini, Valentina; Dantas, Luis. "Afinal, o que é que há, pois, num nome? [After all, what's in a name?]", Diário de Aveiro - rubrica H(À) Educação, 2024
  2. Piacentini, Valentina; Vieira, Rui Marques. "Que 'vidas' estão a florescer no Jardim da Ciência da UA? [What ‘lives’ are flourishing in the UA Science Garden?]", Diário de Aveiro - rubrica H(À) Educação, 2023
  3. Simões, Ana Raquel; Piacentini, Valentina. "Sabia que... Ciências e Inglês se podem aprender na mesma sala? [Did you know that... Science and English can be learnt in the same classroom?]", Diário de Aveiro, 2019
  4. Piacentini, Valentina. "Valentina Piacentini na EPA [Valentina Piacentini in EPA]", Diário de Aveiro, 2010
Artigo em revista
  1. Pessoa, Patrícia; de Lima, Joelyn; Piacentini, Valentina; Realdon, Giulia; Jeffries, Alex; Ometto, Lino; Lopes, J. Bernardino; et al. "A Framework to identify opportunities to address Socio-Scientific Issues in the elementary school curricula: A case study from England, Italy, and Portugal (in press)". PLOS One (2025): https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2024.08.02.606442v1.
    No prelo
  2. Lopes, Betina; Oliveira, Diana; Ferreira, Carla; Costa, Nilza; Piacentini, Valentina. "Monitorização da produção científica de um Centro de Investigação: Uma abordagem metodológica com recurso à referencialização / Monitoring the scientific production of a Research Unit through referentialisation". REICE - Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 22 3 (2024): 107-125.
    Acesso aberto • Publicado • 10.15366/reice2024.22.3.006
  3. Porto, Suliane; Piacentini, Valentina; Vieira, Rui. "O "Jardim da Ciência" como contexto de educação e investigação interdisciplinar: Uma trajetória para o Smart Knowledge Garden / The "Jardim da Ciência" as a context for interdisciplinary education and research: A trajectory for the Smart Knowledge Garden". Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática (RevIn) 4 e023005 (2023): 1-19. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/904/421.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Rodrigues, Ana V.; Oliveira, Diana; de Souza, Vanessa Martins; Piacentini, Valentina. "Perspectiva integrada de educação em ciências: Percepções de alunos, professores e pais / Integrated perspective of science education: Students', teachers' and parents' perceptions". IENCI - Investigações em Ensino de Ciências 27 3 (2022): 136-163.
    Acesso aberto • Publicado • 10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p136
  5. Piacentini, Valentina; Vieira, Rui Marques; Simões, Ana Raquel. "Can "Integrated Learning" with English support Science education? A case study in Portugal". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 18 6 (2022):
    Acesso aberto • Publicado • 10.29333/ejmste/12069
  6. Piacentini, Valentina. Autor correspondente: Piacentini, Valentina. "CLIL and Science education. A review for a Language focus in Science teaching". Ricerche di Pedagogia e Didattica - Journal of Theories and Research 16 3 (2021): 113-131.
    Acesso aberto • Publicado • 10.6092/issn.1970-2221/12646
  7. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Viera, Rui Marques. Autor correspondente: Piacentini, Valentina. "Teachers' view of language(s) in (CLIL) Science education: A case study in Portugal". Problems of Education in the 21st Century 77 5 (2019): 636-649.
    Acesso aberto • 10.33225/pec/19.77.636
  8. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "What students tell teachers about practices that integrate subjects with english in a lower secondary school in Portugal". e-TEALS 9 s1 (2018): 57-76.
    Acesso aberto • Publicado • 10.2478/eteals-2018-0013
  9. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "The language focus of Science education integrated with English learning". Enseñanza de las Ciencias Extra 2017 (2017): 399-404. https://ddd.uab.cat/record/184622.
    Acesso aberto • Publicado
  10. Piacentini, Valentina; Coelho, Artur. "Tecnologia e(m) educação matemática: uma proposta com padrões fractais no ensino básico [Technology and/in Maths education: a proposal with fractal patterns in primary school]". Educação e Matemática 141 (2017): 26-31. http://www.apm.pt/portal/em.php?rid=225606.
    Publicado
  11. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "Abordagem holística no sistema educativo português para desenvolver a(s) Literacia(s) das Ciências integradas com o Inglês / Holistic approach in the Portuguese education system to develop Literacies of Science integrated with English". Indagatio Didactica 8 1 (2016): 1975-1992.
    Acesso aberto • Publicado • https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12417
  12. Schiavoni, Ilaria; Trapp, Susana; Santarcangelo, A. C.; Piacentini, Valentina; Pugliese, Katherina; Baur, Andreas; Federico, Maurizio. "HIV-1 Nef enhances both membrane expression and virion incorporation of Env products: A model for the Nef dependent increase of HIV-1 infectivity". Journal of Biological Chemistry 279 22 (2004): 22996-23006.
    Publicado • https://doi.org/10.1074/jbc.M312453200
  13. Schiavoni, Ilaria; Muratori, Claudia; Piacentini, Valentina; Gianmarioli, A. M.; Federico, Maurizio. "The HIV-1 Nef protein: How an AIDS pathogenetic factor turns to tool for combating AIDS". Current Drug Targets. Immune, endocrine and metabolic disorders 4 19 (2004): 19-27.
    Publicado • https://doi.org/10.2174/1568008043339983
Artigo em revista (magazine)
  1. Faneca, Rosa Maria; Ana Isabel de Oliveira Andrade; Simões, Ana Raquel; Espinha, Ângela; Batista, Bruna; Sá, Cristina Manuela; Martins, Filomena; et al. "KAMILALA: A creative project for social inclusion open to languages and cultures", Research@ua, 2021, https://proa.ua.pt/index.php/researchua/article/view/25677.
Capítulo de livro
  1. Piacentini, Valentina. "Introdução". In Smart Knowledge Garden – um projeto, um jardim (não só físico) e muitos percursos (não só físicos) – Pipocas multimodais, editado por Piacentini, Valentina. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2024.
    No prelo
  2. Piacentini, Valentina; GOUVEIA RODRIGUES, Lais Helena ; Batista, Bruna F.. "Smart Knowledge Garden - uma ideia e várias formas ao longo do tempo". In Smart Knowledge Garden – um projeto, um jardim (não só físico) e muitos percursos (não só físicos) – Pipocas multimodais, editado por Piacentini, Valentina. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2024.
    No prelo
  3. Piacentini, Valentina. "Revisitando a jornada da co(construção) do SKG-JC - uma viagem pelos desafios e pelas aprendizagens". In Smart Knowledge Garden – um projeto, um jardim (não só físico) e muitos percursos (não só físicos) – Pipocas multimodais, editado por Piacentini, Valentina. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2024.
    No prelo
  4. Piacentini, Valentina; Porto, Suliane. "Smart Knowledge Garden - imaginando um futuro". In Smart Knowledge Garden – um projeto, um jardim (não só físico) e muitos percursos (não só físicos) – Pipocas multimodais, editado por Piacentini, Valentina. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2024.
  5. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel. "Teaching and Learning in the Portuguese "English Plus" project". In Contexts and conditions for successful CLIL in Portugal, editado por Ellison, Maria; Morgado, Margarida; Coelho, M., 179-199. Portugal: U.Porto Press, 2022.
    Aceite para publicação
  6. Piacentini, Valentina. "Línguas e linguagens ... e identidade(s) no contexto académico do doutoramento [Language and languages ... and identitie(s) within the academic PhD context]". In Investigar, estudar e viver entre línguas e culturas: vozes de estudantes internacionais de doutoramento na Universidade de Aveiro, editado por Pinto, Susana; Araújo e Sá, Maria Helena, 101-104. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2022.
    Publicado
  7. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel. Autor correspondente: Piacentini, Valentina. "CLIL: a way to develop plurilingual and intercultural competences in schools?". In English as a foreign language: Perspectives on teaching, multilingualism and interculturalism, editado por Anastassiou, Fotini; Andreou, Georgia, 54-83. Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing, 2020.
    Publicado
  8. Simões, Ana Raquel; Piacentini, Valentina. "Sabia que... Ciência e Inglês se podem aprender na mesma sala? [Did you know that... Science and English can be learnt in the same classroom?]". In H(À) Educação, editado por Araújo e Sá, Maria Helena; Ambrósio, Susana, 89-91. Portugal: UA Editora, 2019.
    Publicado
  9. Piacentini, Valentina; Onori, Luciano. "Organizzazione di dati ambientali eterogenei e la protezione degli ecosistemi marino-costieri (stage: Acqua, 2006) [Organising heterogeneous environmental data and protecting marine-coastal ecosystems (intership: Water, 2006)]". In La formazione ambientale attraverso Stage VII [2006-2007], editado por Pirozzi, Adolfo, 33-33. Itália: ISPRA, Quaderni - Educazione e Formazione Ambientale, 2009.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Piacentini, Valentina. "Teachers' views of Language(s) in (CLIL) Science education in one Portuguese School". Trabalho apresentado em 2nd International Working CLIL colloquium, 2021.
  2. Piacentini, Valentina. "Inclusive features from the study of one programme integrating the learning of specific subjects with the English use and learning at middle school. Context characterization and relevant Results". Trabalho apresentado em III ENJIE - Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, 2019.
  3. Piacentini, Valentina. "Um percurso de abertura [A journey of openness]". Trabalho apresentado em II Fórum CIDTFF - Construindo um compromisso com a Ciência Aberta, 2018.
  4. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "Perspectives of students for orienting teaching practices in the integration between Science and English at Portuguese middle school level". Trabalho apresentado em 1st International Working CLIL colloquium, 2018.
  5. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "The language focus of Science education integrated with English learning". Trabalho apresentado em 10º Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias, 2017.
  6. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "Abordagem holística para desenvolver a(s) Literacia(s) das Ciências integradas com o Inglês [Holistic approach to develop Literacy(ies) of Science integrated with English]". Trabalho apresentado em V Seminário Ibero-americano CTS | IX Seminário CTS: Novos Desafios Societais no Ensino das Ciências e Tecnologia, 2016.
  7. Paone, Massimo; Piacentini, Valentina; Portella, Pierfausta. "Come interpretare la complessità ambientale disponendo di dati eterogenei? [How to interpret environmental complexity with heterogeneous data?]". Trabalho apresentado em XVI Congresso Nazionale della Società Italiana di Ecologia, gestione ambientale e sostenibilità, 2006.
Recurso online
  1. Batista, Bruna F.; Piacentini, Valentina. Smart Knowledge Garden video - V edição da Noite Ibero-americana d@s Investigador@s. 2024. https://oei.int/pt/escritorios/portugal/noticia/cienciaiberoamericanaemportugal-oei-lanca-campanha-de-divulgacao-cientifica-por-ocasiao-da-noite-ibero-americana-ds-investigadors/.
  2. Neville, Craig; 3B15-DA17-49EE; Piacentini, Valentina; Morgana, Valentina. All things ethical: dealing with research ethics across Europe (one episode from the 10-part podcast series produced by WG4 of the CLILNetLe COST Action CA21114). 2024. https://www.clilnetle.eu/ressourcesoutputs/podcast-clilnetle-cost-action-ca21114.
  3. Faneca, Rosa Maria; Ana Isabel de Oliveira Andrade; Simões, Ana Raquel; Espinha, Ângela; Batista, Bruna; Martins, Filomena; da Silva, Francisco Parrança; et al. Video - Kamilala: uma fonte de parcerias [Kamilala: a source of partnerships]. 2022. https://youtu.be/1o3jzrB1_C8.
  4. Faneca, Rosa Maria. Concurso Kamishibai Plurilingue [Multilingual Kamishibai Competition] video - "Investigação em educação e responsabilidade social: que lugares e possibilidades no CIDTFF [Education research and social responsibility: what places and possibilities in CIDTFF]?" (IV Fórum CIDTFF). 2020. https://www.youtube.com/watch?v=LKpxBgn2_HM.
  5. Piacentini, Valentina. Communication "Who could help Science at school?" in Fame Lab, regional heat in the Fábrica - Centro Ciência Viva, University of Aveiro. 2018. https://www.youtube.com/watch?v=VHohuz1syLk&feature=youtu.be.
  6. Piacentini, Valentina. Infographics on a school CLIL project, teachers and subjects involved and collaboration with university: latest version in Teaching and Learning in the Portuguese “English Plus” project, a chapter published in 2022 (p. 199). 2018. http://hdl.handle.net/10773/42418.
  7. Bazzucchi, Daniel; Piacentini, Valentina; Fomini Salvatori, Raffaella; Citti, Antonio; Piacentini, Paolo. il Sentiero della Pace - Guida sul trek/manifestazione di più giorni da Roma a Subiaco iniziato nel 2005 [the Path of Peace - Guide on the the hike from Rom to Subiaco as a demostration started in 2005]. 2008. https://www.sentieroverde.org/documenti/opuscolopace/opuscolopace2008_completo.pdf.
  8. Piacentini, Valentina; Pedace, F.; Tata, A.. Crotone - Cerchiara - Cassano in S. Ciafani & G. Zampetti (Eds.), La chimera delle bonifiche. L'urgenza del risanamento ambientale in Italia ... e le proposte di Legambiente [The decontamination chimera. The urgency of environmental remediation in Italy ... and Legambiente's proposals]. 2005. https://noecomafia.legambiente.it/archivio-dossier/ (carregando no fundo da pág. até a 2005).
  9. Piacentini, Valentina. [Collaborator in] Lo stato di salute del mare italiano. Elaborazione dei dati del piano ... di Monitoraggio marino-costiero 2001-2004 del Ministero dell'Ambiente e della Tutela del Territorio [The state of health of the Italian sea. Data processing from the ... marine-coastal 2001-2004 Monitoring plan of the Ministry for the Environment and Land Protection], a cura di S. Ciafani et al. [Eds.]. 2004. https://digilander.libero.it/alfredeluca/scuola/rapporto_sul_mare_2004.pdf.
Relatório
  1. Piacentini, Valentina; Oliveira, Ana Filipa. 2024. Digital practices in and out of the CLIL classroom: Portugal – A Report by CLILNetLE WorkingGroup 4 (contributing to the European main report by K. Ghamarian, C. Neville, M. Segura & U. Smit).
    https://doi.org/10.25365/phaidra.532_06
  2. Lorenzo, F.; Cvikic, L.; Llinares, A.; De Boer, M.; Adadan, Emine; Arias-Hermoso, Roberto; Caleta, M.; et al. 2024. Assessing disciplinary literacies with CEFR descriptors: History, Mathematics and Science (CLILNetLE WorkingGroup 2, subgroup “science disciplinary literacy descriptors”).
    https://doi.org/10.25365/phaidra.532_30
  3. Rodrigues, Ana V.; Oliveira, Diana; Souza, Vanessa; Piacentini, Valentina. 2022. M3.15/M4.02 MOSPOS - Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Relatório final [M3.15/M4.02 MOSPOS - Monitoring of Success for Success. Final report]. https://sites.google.com/site/anavalenterodrigues/investigacao/publicacoes/relatorios.
  4. Rodrigues, Ana V.; Oliveira, Diana; Piacentini, Valentina. 2022. M4.02. MOSPOS - Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Resultados escolares dos alunos na avaliação interna das disciplinas de ciências em 2019/20 (após o apetrechamento) [M4.02 MOSPOS - Monitoring of Success for Success. Students' results in the internal assessment of science subjects in 2019/20 (after equipping schools)].
  5. Rodrigues, Ana V.; Oliveira, Diana; Piacentini, Valentina. 2021. M3.15. MOSPOS - Monitorizar O Sucesso Para O Sucesso. Resultados escolares dos alunos (avaliação interna e externa) nas disciplinas de ciências em 2016/17, 2017/18 e 2018/19 (antes e durante o apetrechamento) [M3.15 MOSPOS - Monitoring of Success for Succes. Students' results (internal and external assessment) in science subjects in 2016/17, 2017/18 e 2018/19 (before and during equiping schools)].
Resumo em conferência
  1. Realdon, Giulia; Beccaceci, A.; Berlingieri, K.; Crottini, A.; Occhioni, Michelina; Ometto, Lino; Piacentini, Valentina; Rota-Stabelli, O.; Scapellato, B.. "Science teaching for sustainability: the SSI approach". Trabalho apresentado em Congresso SIMP-SGI-AIV-SOGEI 2023 - The Geoscience paradigm: resources, risks and future perspectives, Potenza, 2023.
    Publicado
  2. Piacentini, Valentina; Heitor, Olga. "Science/Chemistry material based on the Pluriliteracies perspective for CLIL in LOTE: Preliminary results from implementation and evaluation". Trabalho apresentado em 3rd Working CLIL colloquium - Moving CLIL forward: towards sustainable educational practices, Porto, 2023.
    Publicado
  3. Piacentini, Valentina. "What students think about learning (in) English within CLIL and other languages and cultures". Trabalho apresentado em 10th International Conference of the association EDiLiC - From Early Childhood to Adulthood: Transitions, Continuity, and Disruptions in Plurilingual Education, Copenhaga, 2023.
    Publicado
  4. Piacentini, Valentina. "Is learning in English-FL more difficult than learning in Portuguese-L1?". Trabalho apresentado em TEFL8 International Conference "Learning to communicate Communicating to learn: English language learning in formal education", Lisboa, 2023.
    Publicado
  5. Da Silva Lopes, Betina; Ferreira, Carla; Guerra, Cecília; Oliveira, Diana; Piacentini, Valentina. "Monitorização da produção científica de um centro de investigação: Uma abordagem metodológica com recurso à referencialização [Monitoring the scientific output of a research unit: A methodological approach using referentialisation]". Trabalho apresentado em I Congresso Internacional sobre Metodologia (Qualis2021), Santiago de Compostela, 2021.
  6. Piacentini, Valentina. "How a foreign language can support Science learning?". Trabalho apresentado em 7.º Congresso da Rede SciComPT, Aveiro, 2019.
    Publicado
  7. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "O papel da(s) língua(s) na educação em Ciências para professoras envolvidas num projeto CLIL do 3.º CEB [The role of language(s) in Science education for teachers involved in a CLIL project of lower secondary school]". Trabalho apresentado em XIV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE), Coimbra, 2018.
    Publicado
  8. Piacentini, Valentina; Simões, Ana Raquel; Vieira, Rui Marques. "From the awareness on plurilingual competence to a case study in one Portuguese school revealing some inclusive achievements". Trabalho apresentado em 6e Congrès internationale de EDiLiC: towards an inclusive, ethical and plurilingual language education, Gyor, 2016.
    Publicado
  9. Piacentini, Valentina. "Aprendizagem integrada das Ciências e do Inglês no sistema educativo português [Integrated learning of Science and English in the Portuguese education system]". Trabalho apresentado em XVII Seminário Internacional "Educação do Mercosul", Cruz Alta, 2015.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Piacentini, Valentina. "Science education and the integration of English for learning: study of one CLIL approach in a Portuguese lower secondary school / Educação em Ciências e integração do Inglês para a aprendizagem: estudo de uma abordagem CLIL numa escola do 3.º ciclo em Portugal". Doutoramento, Universidade de Aveiro, 2020.
  2. "Effetti dell'espressione della proteina Nef di HIV-1 sull'incorporazione dei recettori virali e sull'infettività [Expression of the HIV-1 Nef protein and effects on viral receptors and virus infectivity]". Licenciatura, Università degli Studi di Roma "La Sapienza", 2003.
Tradução
  1. Siani, M.; Yarden, A.. Opportunità per affrontare l’evoluzione umana. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2024.
    Publicado
  2. Zeidler, Dana L.; Beniermann, A.; Børsen, T.; Georgiou, M.; Jeffries, Alex; Pessoa, Patrícia; Sá-Pinto, Xana; Sousa, Bruno. Apprendere l’evoluzione attraverso le questioni socioscientifiche: Una prospettiva di alfabetizzazione scientifica funzionale. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2024.
    Publicado
  3. Laurenti, L.. Globalización: problemáticas y propuestas [Globalisation: issues and proposals]. Pamplona, Espanha: Universidad de Navarra. 2007.
  4. Laurenti, Lucio. Unión Europea y China: problemas y propuestas [European Union and China: problems and proposals]. Pamplona, Espanha: Universidad de Navarra. 2005.

Outros

Outra produção
  1. Teaching materials of Science/Chemistry through Italian, based on the Pluriliteracies approach, in support CLIL in Languages Other Than English for successful transitions. 2024. Piacentini, Valentina. https://www.ecml.at/Portals/1/6MTP/project-daryai-hansen/documents/Chemistry%20%E2%80%93%20The%20Process%20of%20Corrosion_ITAL-def.pdf?ver=2024-06-26-204254-640×tamp=1719427376944.
  2. Teaching materials of Science/Chemistry through Portuguese, based on the Pluriliteracies approach, in support CLIL in Languages Other Than English for successful transitions. 2024. Piacentini, Valentina. https://www.ecml.at/Portals/1/6MTP/project-daryai-hansen/documents/Chemistry%20%E2%80%93%20The%20Process%20of%20Corrosion_PORT_Kopie-def.pdf?ver=2024-06-26-204236-717×tamp=1719427361398.
  3. Concurso Kamishibai plurilingue, desenvolvimento do projeto: Brochura para os parceiros da DULALA que se juntam à rede KAMILALA [Plurilingual kamishibai context - development of the project: Brochure for DULALA partners joining the KAMILALA network]. 2022. Piacentini, Valentina.
    10.48528/ygsg-w813
  4. Kamishibai plurilingue - da criação à execução: Fichas pedagógicas [Plurilingual kamishibai - from creation to implementation: Pedagogical info-sheets]. 2022. Piacentini, Valentina.
    10.48528/dbx9-1863
  5. Kamishibai plurilingue - da criação à execução: Guia de acompanhamento [Plurilingual kamishibai - from creation to implementation: Follow-up guide]. 2021. Piacentini, Valentina.
    http://doi.org/10.34624/9ca6-gq33
  6. Queres provar um pedacinho de Italiano [Want to try a bite of Italian]?. In A. R. Simões, A. M. Costa & M. Santos (Eds.), Ateliês linguísticos e (inter)culturais [Linguistic and (inter)cultural workshops] do LALE. Cadernos do LALE, Série Propostas, 8 (pp. 68-72). UA Editora. 2015. Piacentini, Valentina. https://www.ua.pt/pt/cidtff/page/23233.
  7. Giardino della Vegetazione Appenninica [Apennine Vegetation Garden] "Valerio Giacomini" e Stazioni di Interesse lungo la strada provinciale [and Stations of Interest along the provincial road] Scandriglia - Orvinio. Educational guide in IT and EN printed by the local press Mattei Tivoli + Posters in specific points of the route. 2009. Piacentini, Valentina; Paone, Massimo.
  8. Travelling and walking: a way of peace, in the non-profit organisation OWA Poland’s magazine. 2005. Piacentini, Valentina.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2025/07 Languages in the non-formal education context of the Smart Knowledge Garden 11th International Conference of the association EDiLiC - Plurilingual Literacies in Education: Pluralistic Approaches Inside and Beyond the Classroom
(Hamburg, Alemanha)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2016 - Atual Summer Academy x children aged 11-15 at UA - Organisation of activities for: 2016, "As mil Formas do meu Nome", theme "à descoberta do eu, da família e do mundo"; 2019, "narração através do kamishibai", theme "Expedição à Lua! 3, 2, 1... descolar!" (blogs.ua.pt/cidtff/?p=24282); 2023, "O enredo de Ramiro: em busca da lua-cheia", theme "Eu e o outro construímos um mundo melhor" (blogs.ua.pt/cidtff/?p=58241); 2024, "Encontros com a cidade: em busca de pistas sobre a liberdade em Aveiro", theme "Expedição pela Liberdade" (blogs.ua.pt/cidtff/?p=67507) (2016/07/10 - 2024/07/16)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro, Portugal
2019 - 2019 Euroepan Researchers' Night - Organisation of materials and activities associated with aspects studied by researchers of LALE (Laboratory Open for Language Education) belonging to CIDTFF (https://blogs.ua.pt/cidtff/?p=25177) (2019/09/27 - 2019/09/27)
Exposição (Coorganizador)
Fábrica – Centro Ciência Viva, Universidade de Aveiro, Portugal
2019 - 2019 Qualifica, the Fair of Education, Training, Youth and Employment (POCH programme) and organisation of materials in order to disseminate the CIDTFF research lines and individual (PhD) research projects (2019/02/14 - 2019/02/28)
Exposição (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019 - 2019 Market place under the topic "De que maneira o Inglês pode melhorar a aprendizagem das Ciências [How can English improve Science learning]?" through paper and online materials, experience exchange and dissemination of the PhD research within the SciComPT 2019 & "Rede de Comunicação de Ciência e Tecnologia de Portugal [Science and Technology Network of Portugal]" (2019/05/02 - 2019/05/31)
Outro (Outra)
Fábrica – Centro Ciência Viva, Universidade de Aveiro, Portugal
2018/11/23 - 2018/11/24 IV Jornadas [Days] LALE 15 anos [years] de "Propostas" e "Reflexões" [of proposals and reflections] - Cadernos [Notebooks] do LALE: communication with participants and invited (external and internal) contacts; aspects of logistics; event image and dissemination, etc. (2018/06 - 2018/11)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2016/07/11 - 2016/07/11 I Caminhos [Paths] de Investigação [of Research] em Educação [in Education] – CIE: communication with participants and invited (external and internal) contacts; aspects of logistics; event image and dissemination, etc. (2016/03 - 2016/07)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2015/11/06 - 2015/11/20 Workshop "Un'esperienza di Intercomprensione con l'Italiano [An experience of Intercomprehension with Italian]" (with in-service teachers and in collaboration with Ângela Espinha and Susana Pinto) (2015 - 2015)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2010/06 - 2015/02 Workshop design and implementation with a focus on Italian culture and language, first within the "Escola Profissional [Vocational School] de Aveiro" accounting day (end of 1st semester in 2010), then as a "LALE's ateliê" for the lab of the extension activities with teachers and schools (since March 2015) (2010)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
2010/07/15 - 2010/08/15 Support in the nature conservation daily activities and Development of educational materials and events (Sociedade Portuguesa do Estudo da Aves) (2010/07/15 - 2010/08/15)
Outro (Coorganizador)
2004/02/17 - 2009/07/02 Activities of social/environmental education (camp leader, visits, thematic workshops, leaflets, summer campaign, cataloguing) for non-profit Italian organisations (Servizio Civile Internazionale; Insieme per l'Aniene, Panda Avventure/Cooperativa Darwin-WWF; Legambiente Nazionale) (2004/02/17 - 2009/07/02)
Outro (Coorganizador)
2003/10/01 - 2004/06/30 Teaching Italian to adult migrants & tutoring students with linguistic difficulties at school (Casa dei Diritti Sociali) (2003/10/01 - 2004/06/30)
Outro (Coorganizador)

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2019/07/10 - 2019/07/10 Contexts/Strategies of how to speak in public - a workshop held by Norberto Amaral
Oficina (workshop)
How to speak in public
UAcoopera, Portugal
2019/06/14 - 2019/06/14 Contexts/Strategies of how to communicate Science - a workshop held by David Marçal
Oficina (workshop)
How to communicate Science
UAcoopera, Portugal
2019/05/29 - 2019/05/29 Workshop on how to use simple audiovisual resources held by Sofia Barata
Oficina (workshop)
SciComPT 2019
Fábrica – Centro Ciência Viva, Universidade de Aveiro, Portugal
2018/12/07 - 2018/12/07 Series of activities for participants (CIDTFF internal and external members) build up partnerships, collaboration and projects
Encontro
Encontros com o CIDTFF
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2018/06/11 - 2018/06/15 Week of the Creative Scientific Writing workshops organised by/for the Association of Students in Educational Research (NIB, CIDTFF)
Oficina (workshop)
A escrever é que a gente se entende
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2024/07/15 Natural Sciences and Biology teaching and low cost microscopes in Cape Verde / Capacitação de professores de Ciências Naturais e Biologia da Cidade da Praia em atividades práticas de microscopia com material reciclado ou de low cost: avaliação dos contributos de uma ação de formação contínua (supervisors: Betina Lopes; Carla Morais)
Arguente principal
Fredson Jorge dos Santos Delgado (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2022/12/14 Linguistic-Cultural diversity and Education for sustainable development in primary school / Diversidade Linguístico e Cultural & Educação para a Desenvolvimento Sustentável no 1.º CEB (supervisor: Filomena Martins)
Arguente
Daniela Duarte Ferreira (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2024 - Atual 4th Working CLIL colloquium (https://cetaps.wixsite.com/workingclil2025/organization) Escola Superior de Educação of the Polytechnic University of Castelo Branco
2023/10 - 2024/07 IX Seminário Ibero-Americano CTS - XIII Seminário CTS (https://cts.eventqualia.net/pt/2024/inicio/organizacao/comissoes/) Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro
2024/03 - 2024/05 Seminário Internacional "Cooperar no âmbito da Educação em Ciência(s) e Formação de Professores" (https://formarprofciencias.web.ua.pt/index.php/comissoes/) Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro
2023/03 - 2023/07 3rd Working CLIL colloquium (https://cetaps.wixsite.com/workingclil2023/organization) Faculdade de Letras da Universidade do Porto
2022/11 - 2023/06 10th EDiLiC (https://engerom.ku.dk/english/calendar/10th-international-conference-of-the-association-edilic/Review_committee_Comit_e_d__valuation_.pdf) Copenhagen University

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2019/06 - 2024/05 Member of the jury in the competition for plurilingual Kamishibais (https://www.ua.pt/pt/labeling/kamishibai-plurilingue): Da minha janela para o mundo (2019); Eu lembro-me (2020); O mundo estava a mudar mais rapidamente que o tinha imaginado (2021); Quem são os nossos vizinhos (2022); Este lugar que tanto amo (2023); Sozinhos vamos mais depressa, juntos vamos mais longe! (2024)
Avaliador
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/06 - 2019/06 Assessment of the language competences (https://www.miriadi.net/pt/node/414) in Italian within the "MIRIADI [Mutualisation et Innovation pour un Réseau de l'Intércomprehension à Distance Programme Transversal - Langues & Réseaux]" project
Avaliador
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2014 - 2019 Specialist facilitator in the "European Day of Languages", implementing linguistic-cultural workshops for learners (pre-schoolers, 1-4 grades, 7-9 grades and high-schoolers) in Aveiro (2019 and 2018), Vila Nova da Barquinha (2017), Ílhavo (2016), Coimbra (2015) and Soure (2014) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2018/05/10 - 2018/05/17 CLIL: theory and practices, course for pre-service teachers (invited lecture on the PhD study object for Master's degree students) Didática e Desenvolvimento Curricular de Línguas Estrangeiras (Mestrado) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2016/11/02 - 2016/11/09 CLIL: theory and practices, course for in-service teachers (3-hour training session within the AVCOA training centre, Oliveira de Azeméis) Formação em serviço para Professores (Outros) Agrupamento de Escolas "Soares Basto", Portugal
2016/04 - 2016/04 Invited lecture on the development of an individual work of systematic literature review Didática e Desenvolvimento curricular II - Programa Doutoral em Educação (1.º ano) (Doutoramento) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2014 - 2016 Specialist facilitator of LALE through linguistic-cultural workshops for learners from the 1-4 grades until 7-9 visiting the University of Aveiro or within their school institutions Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2015/10 - 2015/10 Invited lecture on the development of a group research group Didática e Desenvolvimento curricular I - Programa Doutoral em Educação (1.º ano) (Doutoramento) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2015/03 - 2015/03 Invited lecture on the Italian language and culture (with pre-service teachers) Educação Plurilingue e Intercultural (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
2007/10/11 - 2014/09/14 Teacher of Maths and Science in Italian public schools with students aged 11-14
2009/10/15 - 2010/07/09 Comenius Assistant at the Vocational School in Aveiro (EPA, Escola Profissional de Aveiro) (Ensino secundário)

Expedição científica

Descrição da atividade Instituição / Organização
2023/04 - 2024 Visits in centres/museums devoted to (interdisciplinary) education and non-formal learning, and talk/contact with corresponding coordinator or similar for possible networking: Aquarium Finisterrae - Francisco Franco del Amo; Domus - Patricia Barciela; Casa de las Ciencias - Marco Pérez Maldonado (Coruña-Spain, https://blogs.ua.pt/cidtff/?p=65419) & Leeds Discovery Centre - Emily Nelson; Discovery Museum, Newcastle - Thomas Elwick; Edimburgh Science - Charlie Pike (UK, https://blogs.ua.pt/cidtff/?p=59134)

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2021 - Atual LabELing's (Laboratório de Educação às Línguas) mission is to create opportunities for the (re)construction and dissemination of knowledge in language education, based on collaborative dynamics with partners and diverse educational spaces, promoting linguistic-communicative development as an essential component of human development. In this sense, it contributes, together with the other CIDTFF laboratories, to an integrated environment of education, training, research and interaction with a diversity of contexts. Membro e Investigadora
2016 - Atual AIA-CTS: Associação Ibero-Americana Ciência-Tecnologia-Sociedade na Educação em Ciência Membro
2014 - 2020 LALE (Laboratório Aberto para a Aprendizagem de Línguas Estrangeiras), estrutura de investigação, formação e intervenção do CIDTFF no Departamento de Educação (e Psicologia) da Universidade de Aveiro Membro, Dinamizador, Investigadora
2004 - 2009 FIE - federazione italiana escursionismo Corsista, escursionista e organizzatrice/guida
2003 - 2007 SCI - servizio civile internazionale Camp worker and leader

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2024/04 - 2024/06 Indagatio Didactica 16(2) - special issue for the "IX Seminário Ibero-Americano CTS", as member of the scientific committee (1647-3582) https://cts.eventqualia.net/pt/2024/inicio/organizacao/comissoes/
2021/09/27 - 2023/04/26 APEduC Revista / APEduC Journal - acknowledged critical friend in the section of book reviews (Becoming Scientific: Developing Science across the Life-Course) (2184-7436) Associação Portuguesa de Educação em Ciências
2022/02 - 2022/03 Educação em línguas e cidadania global - Mapeando caminhos e possibilidades de ação [Language education and Global citizenship: mapping paths and possibilities for action] (eds: Luciana Mesquita, Cristina Manuela Sá) - scientific committee (978-972-789-796-4) UA Editora - "Educação e Formação - Cadernos Didáticos" do CIDTFF
Distinções

Prémio

2018 Best "pitch" (II session) - UA Research Summit 2018
Universidade de Aveiro, Portugal