???global.info.a_carregar???
Ana Ferreira is a Ph.D student in Music Performance at Aveiro University. She won prizes at the piano competitions in Macao and Portugal. In June 2002, she played with the National Conservatoire Orchestra, J.S. Bach¿s Piano Concerto in f minor, at the Ajuda Palace, in Lisbon. She participated in various piano masterclasses in Europe under distinguished pianists, namely Dimitri Bashkirov, Elisabeth Leonskaja, Helena Sá da Costa, Luiz de Moura Castro, Oxana Yablonskaya, Pedro Burmester, Pierre Réach and Vitaly Margulis. After her graduation at the Superior School of Music and the Arts of Spectacles, she studied piano performance in USA, at the University of Hartford, with distinguished pianists Luiz de Moura Castro and Oxana Yablonskaya. She participated as a younger pianist in some of the most famous international music festivals, such as Puigcerda Music Festival (Andorra), the International Engadin Summer Piano Academy (Switzerland) and the Tchaikovsky Moscow State Conservatory where she was selected from the international piano students to play at the famous Rachmaninoff Hall. In Macau, Ana Ferreira was invited to be a research assistant at University Saint Joseph (Macao, China) where she taught Piano, Chamber Music and Music History. She currently holds two Masters degrees with thesis (2016, 2021) focusing on neuroscience, pedagogical strategies, emotional engagement, motivation and music learning. Embracing projects such as "Piano for Everyone" with her teaching approach strongly based on neuroscience , her students have won prizes in Macao Competitions and because of that she received "Excellent Teacher" award by the 21st Japan Hamamatsu Piara Competition. More recently, she is a PhD student in Music Performance at Aveiro University and has been invited to some conferences and concerts.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Filipa Neves Ferreira

Nomes de citação

  • Ferreira, Ana
  • Ferreira, A.N.

Identificadores de autor

Ciência ID
DC16-982A-344B
ORCID iD
0000-0001-6444-0708

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudo das Artes da Representação (música, teatro e dramaturgia)
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação - Educação Geral

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Chinês Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Ferreira, A.N.. Autor correspondente: Ferreira, A.N.. "‘Painting a Western musical score with Chinese ink’ : Exploring Chinese cultural concepts and sonorities to develop a cross-cultural performance". ÍMPAR Online Journal for Artistic Research 5 1 (2022): 14-33. https://proa.ua.pt/index.php/impar/article/view/24598.
    Acesso aberto • Publicado • https://doi.org/10.34624/impar.v5i1.24598
Capítulo de livro
  1. Shao, Ling; Ferreira, Ana . Autor correspondente: Ferreira, Ana. "Traços de interculturalidade musical em Macau no Século XX : Ilustração com obras dos compositores Áureo Castro e Simão Barreto". In Diálogos interculturais Portugal-China, editado por Morais, Carlos; Guo Ziyan; Rangel, Jorge. Aveiro, Portugal: Instituto Internacional de Macau (IIM); Instituto Confúcio da Universidade de Aveiro (IC-UA), 2021.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. "O envolvimento emocional como fator de motivação e de aprendizagem de piano". Mestrado, Universidade de Aveiro, 2021. https://ria.ua.pt/handle/10773/32973.

Artística / Interpretação

Interpretação musical
  1. Sons do nosso Macau. 2022.
    Instrumentista
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2022/10/03 Sino-Western interculturality in Áureo Castro´s piano works 44th EPTA Conference
EPTA: European piano teachers association (Guimarães, Portugal)
2021/11/13 O envolvimento emocional na aprendizagem de piano: sua relevância e benefícios da aplicação de estratégias pedagógicas VI Encontro internacional de Pedagogia de Piano
Universidade Federal de Santa Maria (Brasil)