???global.info.a_carregar???
ANA CECÍLIA MORAIS GONÇALVES. Completed the Mestrado in Mathematics Teaching in the Secondary School in 2022/03/31 by Universidade do Minho Instituto de Educação and Licenciatura in Degree in Mathematics in 2010/09 by Universidade do Minho Departamento de Matemática e Aplicações. Attends the Doutoramento in Science and Technology Education Research by Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro since 2022/09/30. Is President of the Board in LUDENS Associação para a Didática e Estudos Lúdicos nas Ciências and Non PhD Integrated Researchers in Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores. Published 1 articles in journals. Has 2 section(s) of books. Organized 3 event(s). Participated in 9 event(s). Has received 1 awards and/or honors. Participates and/or participated as PhD Student Fellow in 2 project(s) and Researcher in 1 project(s). Works in the area(s) of Social Sciences with emphasis on Educational Sciences, Social Sciences with emphasis on Educational Sciences, Exact Sciences with emphasis on Mathematics and Exact Sciences with emphasis on Mathematics with emphasis on Statistics and Probability. In his curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: jogos de tabuleiro; cultura; educação; ação social; mathematics education; aprendizagem baseada em jogos; pensamento computacional; tichu; history and geography of Portugal education; modern board games; board game caravelas; formação inicial; conhecimento matemático; práticas letivas; Critical Thinking; Mathematics Education; Based-game learning; computational thinking; Board games; initial training; mathematical knowledge; teaching practices; pedagogical innovation; .
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
ANA CECÍLIA MORAIS GONÇALVES

Nomes de citação

  • Morais, Ana
  • Gonçalves, Ana Morais

Identificadores de autor

Ciência ID
BA18-05BD-1D0A
ORCID iD
0000-0003-2438-3686

Endereços de correio eletrónico

  • anacmgoncalves@ua.pt (Profissional)
  • moraisgoncalvesana@gmail.com (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Exatas - Matemática
  • Ciências Exatas - Matemática - Estatística e Probabilidades

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A2)
Italiano Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2022/09/30 - 2026/01/01
Em curso
Science and Technology Education Research (Doutoramento)
Especialização em Didactics of Mathematical Sciences
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/09/12 - 2023/07/01
Frequentou
Applied Mathematics and Data Science (Licenciatura)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
18
2021/09 - 2022/07
Frequentou
Informatics Engineering (Licenciatura)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências e Tecnologia, Portugal
18
2011/09 - 2022/03/31
Concluído
Mathematics Teaching in the Secondary School (Mestrado)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
"Teaching and learning trigonometric functions through exploratory and investigative tasks: a study with in the 12th grade" (TESE/DISSERTAÇÃO)
17
2007/09 - 2010/09
Concluído
Degree in Mathematics (Licenciatura)
Universidade do Minho Departamento de Matemática e Aplicações, Portugal
13
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/09/17 - 2022/09/17 Monitor (Docente Universitário) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/01 - 2022/03 Monitor (Docente Universitário) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/09/01 - 2022/10/12 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio João Paulo II, Portugal
Colégio João Paulo II, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/01 - 2021/05 Pedagogical Coordinator Ludoteca Municipal de Braga, Portugal
Município de Braga, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/07 - Atual Non PhD Integrated Researchers Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/04/02 - Atual President of the Board LUDENS Associação para a Didática e Estudos Lúdicos nas Ciências, Portugal
LUDENS Associação para a Didática e Estudos Lúdicos nas Ciências, Portugal
2023/05/02 - 2023/07/01 Non-Curricular Internship - Research in Mathematics Education Università degli Studi di Bologna, Itália
Università degli Studi di Bologna, Itália
2018 - 2023/01/09 President of the General Assembly EPLURAL Cooperativa de Educação Não Formal, CRL, Portugal
EPLURAL Cooperativa de Educação Não Formal, CRL, Portugal
2014/11 - 2021/05 President of the Board Cidade Curiosa Associação, Portugal
2018/05 - 2018/11 Trainer Republica Portuguesa Direção Regional de Cultura do Norte, Portugal
Cidade Curiosa Associação, Portugal
2013/10/21 - 2014/10/20 IEFP Employment Internship Escola de Matemática, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2024/07/16 - 2027/07/15 Modern board games in the development of skills for learning Mathematics
UI/BD/154991/2023
Bolseiro de Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2023/07/16 - 2024/07/15 Board games in the development of skills and abilities for learning mathematics
EdtlB.16-DEP/2022
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores
Em curso

Outro

Designação Financiadores
2023/04 - 2023/07 Development of mathematical skills through board games in higher education
.
Investigador
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Joaquim, André; Morais, Ana; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa; Catarino, Paula ; Aires, Ana Paula. Autor correspondente: Joaquim, André. "The conception of future primary teachers about the development of computational thinking through a card game". Trabalho apresentado em 4th International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education, Abu Dhabi, 2024.
    Aceite para publicação
  2. Morais, Ana; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa; Cruz, Gonçalo; Dominguez, Caroline ; Aires, Ana Paula. "Exploring the impact of modern board game and video game playing frequency on critical thinking". Trabalho apresentado em 4th International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education, Abu Djabi, 2024.
    Aceite para publicação
  3. Maffia, Andrea; Silva, Liliana; Morais, Ana. Autor correspondente: Maffia, Andrea. "Using board games to develop mathematical competence: A systematic review". Trabalho apresentado em Game-based and Playful Approaches to Mathematics Education, Rome, 2024.
    Em revisão
  4. Morais, Ana; Joaquim, André; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa; Dominguez, Caroline ; Aires, Ana Paula. "Perceptions of higher education students on the potential of games for developing 21st century skills: video games vs board games". Trabalho apresentado em Game-based and Playful Approaches to Mathematics Education, Rome, 2024.
    Submetido
  5. Gonçalves, Ana; Catarino, Paula ; Joaquim, André; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa; Aires, Ana Paula. Autor correspondente: Gonçalves, Ana. "Develop computational thinking through tabletop game Tichu". Trabalho apresentado em International Conference on Teacher Education - INCTE'23, Bragança, 2023.
    Publicado
  6. Joaquim, André; Gonçalves, Ana; Soares, Armando; Cabral, Manuel; Catarino, Paula. "Initial teacher education and the mathematical knowledge needed to teach mathematics". Trabalho apresentado em International Conference on Teacher Education - INCTE'23, Bragança, 2023.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Morais, Ana; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa; Aires, Ana Paula; Cravino, José Paulo Cerdeira Cleto; Lopes, J. Bernardino. Autor correspondente: Morais, Ana. "Future Teachers' Perceptions towards Incorporating Board Games to Teach Mathematical Skills in History Classes". International Journal of Instruction 17 4 (2024):
    Publicado • https://doi.org/10.29333/iji.2024.17431a
Capítulo de livro
  1. Morais, Ana; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa. "Cultura com jogos de tabuleiro modernos". In Matemática com vida: diferentes olhares sobre a cultura, editado por SANTOS, VANDA; NETO, T.; Cabrita, Isabel; Pinheiro, Margarida; Lopes, J. Bernardino. Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro, 2025.
    Publicado
  2. Morais, Ana; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa. "Probabilidades e Estatística com Jogos de Tabuleiro Modernos". In Matemática com vida: diferentes olhares sobre dados e probabilidades, 69-74. Aveiro, Portugal: UA Editora Universidade de Aveiro, 2024.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Morais, Ana; Rocha, Tânia ; Aires, Ana Paula; Dominguez, Caroline ; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa. Autor correspondente: Morais, Ana. "The pedagogical potential of Detective Club: an experiment to foster critical thinking development". Trabalho apresentado em 1.º Encontro da Rede Portuguesa de Pensamento Crítico, Santarém, 2025.
    Publicado
  2. Morais, Ana; Alexandre, Daniel Moreira Lopes; Aires, Ana Paula; Dominguez, Caroline ; e Sousa, Hélder Fernando Pedrosa. "Modern board games in pedagogical innovation for the development of critical thinking: good practices in higher education". Trabalho apresentado em 1.º Encontro da Rede Portuguesa de Pensamento Crítico, Santarém, 2025.
    Aceite para publicação
  3. Joaquim, André; Aires, Ana Paula; Catarino, Paula ; Morais, Ana. "Mathematical Knowledge for Teaching Mathematics of Future Primary School Teachers in the Topic of Numbers and Operations: A Systematic Review of the Literature". Trabalho apresentado em 2nd International Conference on Math Education and Technology 2024, Aveiro, 2024.
    Publicado

Outros

Outra produção
  1. Journey to the center of the Earth. Participation with the poster "Journey to the center of the Earth" in the Investigating Pi activity, an initiative by the CMAT Junior Group UTAD within the scope of International Mathematics Day, which took place between the 14th and 17th of March 2023 at the University of Trás os Montes e Alto Douro, in Vila Real.. 2023. Gonçalves, Ana; André Joaquim.
  2. Board games in developing skills and abilities for learning mathematics. Communication at UTAD's EliteSci 2023. 2023. Gonçalves, Ana.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2025/04/04 Break the code: critical thinking and board games 1.º Encontro da Rede Portuguesa de Pensamento Crítico
ISLA - Instituto Superior de Gestão e Administração (Santarém, Portugal)
2025/01/31 Modern Board Games for Developing Critical Thinking Plenary meeting of CriThinkNet Portuguese Critical Thinking Network
CriThinkNet Portuguese Critical Thinking Network (Portugal)
2025/01/15 Modern Board Games for Developing Critical Thinking: Opportunities and Challenges Plenary meeting of WebPackt Critical Thinking Network of UTAD
WebPackt Critical Thinking Network of UTAD (Vila Real, Portugal)
2024/10/12 Culture with Modern Board Games Meeting Mathematics with Life: different views on Culture
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2024/08/23 Modern board games in developing skills for learning Mathematics 13th YERME Summer School - YESS13
Universidad de Cantabria (Santander, Espanha)
2024/04/13 Computational Thinking with Modern Board Games Continuous teacher training
Jaime Magalhães Lima Secondary School (Aveiro, Portugal)
2023/09/23 Building skills in Probability and Statistics with Modern Board Games Meeting Mathematics with Life: different views on Data and Probabilities
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2023/06/23 A new era of board games in mathematics education: a case study in Portugal Seminario di didattica della matematica
Dipartimento di Matematica - Università di Bologna (Bologna, Itália)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2023/11 - 2024/02 INTEGRA DC&T 2024 - Meeting of doctoral students and doctors from the PhD course in Science and Technology Didactics at UTAD (2023/12 - 2024/01)
Encontro (Coorganizador)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2019/06 - 2020/01 Braga International Game Festival (2019/12/11 - 2019/12/13)
Festival (Coorganizador)
Cidade Curiosa Associação, Portugal

Município de Braga, Portugal
2018/06 - 2019/01 Braga International Game Festival (2018/12/07 - 2018/12/09)
Festival (Coorganizador)
Cidade Curiosa Associação, Portugal

Município de Braga, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/01/23 - 2024/02/16 Promoting Critical Thinking in Higher Education - Participating in the ten-hour training session that is designed within the scope of the National Network for Critical Thinking CrithinkNet
Oficina (workshop)
Training: Promoting Critical Thinking in Higher Education
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/12/15 - 2023/12/15 XI Meeting of Higher Education eLearning Institutions and Units - Lifelong Learning in the Era of Artificial Intelligence. Attending the seven-hour meeting.
Encontro
XI Encontro de Instituições e Unidades de eLearning do Ensino Superior - Aprendizagem ao Longo da Vida na Era da Inteligência Artificial
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/10/13 - 2023/10/13 Plagiarism detection and analysis in the AI age - Participating in the two-hour training session that is part of the Interinstitutional Pedagogical Development Journeys 2023
Oficina (workshop)
Interinstitutional Pedagogical Development Conferences
Universidade do Minho, Portugal
2023/10/13 - 2023/10/13 The challenges of integrating generative artificial inteligence in Education - Participating in the two-hour training session that is part of the Interinstitutional Pedagogical Development Journeys 2023
Oficina (workshop)
Interinstitutional Pedagogical Development Journeys
Universidade do Minho, Portugal
2023/09/13 - 2023/09/13 Metacognitive challenges to support self-regulation - Attending the two-hour training programme which forms part of UTAD's Dean's Office for Pedagogical Innovation's Teacher Training Plan
Oficina (workshop)
Teacher Training Plan for Pedagogical Innovation at UTAD
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/09/13 - 2023/09/13 Immersive learning - participation in the two-hour training programme which forms part of UTAD's Dean's Office for Pedagogical Innovation's Teacher Training Plan
Oficina (workshop)
Teacher Training Plan for Pedagogical Innovation at UTAD
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/03/01 - 2023/04/12 UTAD soft-skills plan 9th edition - Participation in the 27-hour UTAD training programme
Oficina (workshop)
Soft-skills plan
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/01/05 - 2023/02/23 Ethics an Science - Participation in the 25-hour UTAD training programme
Oficina (workshop)
Ethics an Science
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/11/10 - 2022/11/13 VPCT2022 The voice of S&T teachers Interbnational Meeting - Participation in the 21-hour conferece at UTAD
Conferência
VPCT2022 The voice of S&T teachers Interbnational Meeting
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2024/01 - 2024/11 4th International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education Khalifa University
2024/09 - 2024/10 14th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education Free University of Bozen-Bolzano

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/09/23 - 2023/09/23 Acquisition of skills for Probabilities and Statistics with modern board games Mathematics with Life: different perspectives on Data and Probabilities (Outros) Universidade de Aveiro, Portugal
2023/05/02 - 2023/05/31 Modern board games as a didactic tool for teaching numbers and operations in primary school Primary Teacher Education (Master) Università degli Studi di Bologna, Itália
2022/09/17 - 2022/09/17 Introduction to board games as an innovative teaching tool Curso de Iniciação ao jogo de tabuleiro como ferramenta inovadora no ensino (Outros) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Distinções

Outra distinção

2018 Meeple de Prata
Spiel Portugal, Portugal