???global.info.a_carregar???
Ana Mafalda Cardeira (Lisbon, 1990) holds a Ph.D. in Fine Arts, Sciences of Art, from the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon (FBAUL), with a thesis focused on the modern influences in academic nude paintings of the FBAUL Collection. She also holds a Master’s Degree in Sciences of Conservation, Restoration, and Production of Contemporary Art by the same institution, with a thesis titled ‘Material and Technical Characterization of “Academic Nude Paintings” by José Veloso Salgado, belonging to the Collection of FBAUL’. As well as a Post-Graduation in Modern and Contemporary History, major in International Relations at the Superior Institute of Business and Labour Sciences of Lisbon. Was granted on the Doctoral Program HERITAS, is a Grad Researcher Collaborator at Artistic Studies Research Centre / Faculty of Fine Arts and HERCULES Laboratory / University of Évora. Has been an author of internationally published work in the field of analytical research of modern and contemporary artwork and conducted a team of colleagues in the development of the new FBAUL Virtual Museum, as Project Manager. Since 2018, she has been a lecturer at the Professional School of Heritage at Sintra (high school level), lecturing Technology and Behaviour of Materials and Analytical Methods. Since 2019, is a student of the Master's Degree in Education, Institute of Education of the University of Lisbon, minor in Visual Arts, with the goal of becoming a full-time high school teacher of Arts.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Ana Mafalda Ribeiro Ramalho de Almeida Cardeira

Nomes de citação

  • Cardeira, Ana Mafalda

Identificadores de autor

Ciência ID
BA10-955E-0CA2
ORCID iD
0000-0003-0321-8833
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=PPYS_Y0AAAAJ

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Humanidades - Artes
  • Humanidades - Artes
  • Humanidades - Artes - História da Arte

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Francês Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador elementar (A2)
Japonês Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2)
Italiano Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2019 - 2021
Em curso
Ensino (Mestrado)
Especialização em Artes Visuais
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
2014/10/01 - 2019/06/03
Concluído
Belas-Artes (Doutoramento)
Especialização em Ciências da Arte
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
Distinção e Louvor
2018
Concluído
História Moderna e Contemporânea (Pós-Graduação)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2014
Concluído
Ciências da Conservação, Restauro e Produção de Arte Contemporânea (Mestrado)
Especialização em Sem especialização
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
"Caracterização material e técnica das ´académias de nu´ de José Veloso Salgado, pertencentes à coleção da FBAUL" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18 valores
2012
Concluído
Ciências da Arte e do Património (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
Percurso profissional

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/09/16 - Atual Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Escola Profissional de Recuperação do Património de Sintra, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2016/11 - 2017/11 Studies of creative process of academic nude painting from the end of the 19th century and beginning of the 20th century of the FBAUL collection.
PD/BD/128382/2017
Universidade de Coimbra
2011/02 - 2014/06 The awakening of the Manuelin foral charters: science and technology insights into the masterpiece Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Cardeira, Ana. "Museu Virtual FBAUL: Work in progress para a Coleção de Pintura". 2014.
  2. Cardeira, Ana. "Smoke Rings de Bruce Nauman: Caso de estúdio de la degradación de una obra de arte contemporânea". 2014.
  3. Cardeira, Ana. "Caracterização material e técnica da pintura de Veloso Salgado". 2013.
Artigo em revista
  1. Ana Cardeira Mafalda; Rodrigo Bettencourt da Câmara; Patrick Strzelec; Nick Schiavon; José Mirão; António Candeias; Maria Luísa Carvalho; Marta Manso. "White Spots on Smoke Rings by Bruce Nauman: A Case Study On Contemporary Art Conservation Using Microanalytical Techniques". Microsc Microanal (2014): 1-5. http://dx.doi.org/10.1017/s1431927614013002.
    10.1017/s1431927614013002
  2. Cardeira, Ana. "Multi-analytical characterisation of D'Apres Cormon by Jose Veloso Salgado". NUCLEAR INSTRUMENTS & METHODS IN PHYSICS RESEARCH SECTION B-BEAM INTERACTIONS WITH MATERIALS AND ATOMS (2014):
    10.1016/j.nimb.2013.12.032
  3. Marta Manso; Ana Mafalda Cardeira; Mara Silva; Agnès Le Gac; Sofia Pessanha; Mauro Guerra; Ana Teresa Caldeira; António Candeias; Maria Luísa Carvalho. "The mysterious halos in iron gall ink manuscripts: an analytical explanation". Appl. Phys. A 118 3 (2014): 1107-1111. http://dx.doi.org/10.1007/s00339-014-8924-z.
    10.1007/s00339-014-8924-z
  4. Ana Cardeira Mafalda; Rodrigo Bettencourt da C{\^{a}}mara; Patrick Strzelec; Nick Schiavon; Jos{\'{e}} Mir{\~{a}}o; Ant{\'{o}}nio Candeias; Maria Lu{\'{\i}}sa Carvalho; Marta Manso. "White Spots on Smoke Rings by Bruce Nauman: A Case Study On Contemporary Art Conservation Using Microanalytical Techniques". Microsc Microanal (2014): 1-5. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=ORCID&SrcApp=OrcidOrg&DestLinkType=FullRecord&DestApp=WOS_CPL&KeyUT=WOS:000351763500003&KeyUID=WOS:000351763500003.
    10.1017/S1431927614013002
  5. Cardeira, Ana. "Spectroscopic characterization of a contemporary Indian miniature painting.". Applied Spectroscopy (2013): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24359650.
  6. Ana Mafalda Cardeira; Stéphane Longelin; Agnès Le Gac; Isabel Nogueira; Maria Luísa Carvalho; Marta Manso. "Spectroscopic Characterization of a Contemporary Indian Miniature Painting". appl spectrosc 67 12 (2013): 1376-1381. http://dx.doi.org/10.1366/13-07147.
    10.1366/13-07147
Tese / Dissertação
  1. Cardeira, Ana Mafalda, 1990-. "O processo criativo da pintura de modelo nu na transição do século XIX para o século XX na FBAUL : contribuição para o estudo da ‘absorção controlada’ das novas vanguardas". Doutoramento, 2019. http://hdl.handle.net/10451/39410.
  2. Cardeira, Ana Mafalda, 1990-. "Caracterização material e técnica das "Académias de Nu" de José Veloso Salgado, pertencentes à colecção da FBAUL". Mestrado, 2014. http://hdl.handle.net/10451/18054.

Outros

Outra produção
  1. Mesolithic human occupation and seasonality: sclerochronology, d 18 O isotope geochemistry, and diagenesis verification by Raman and LA-ICP-MS analysis of Argyrosomus regius (meagre) sagittae otoliths from layer 1 of Cabeço da Amoreira Mesolithic shell midden (Muge, Portugal). We present preliminary sclerochronological analysis on 15 Argyrosomus regius (meagre) otoliths collected from two different human occupation levels from the Cabeço da Amoreira shell midden (Muge valley, Portugal). The otoliths were sectioned and observed under a reflected light stereomicroscope to examine seasonal growth rings. Carbonates collected from individual growth rings subsampled with a mi. 2019. Dias, Rita; Estrella-Martínez, Juan; Butler, Paul; Nederbragt, Alexandra; Hall, Ian R.; Barrulas, Pedro; Maurer, Anne-France; et al. http://hdl.handle.net/10174/25196.
  2. Mesolithic human occupation and seasonality: sclerochronology, d18O isotope geochemistry, and diagenesis verification by Raman and LA-ICP-MS analysis of Argyrosomus regius (meagre) sagittae otoliths from layer 1 of Cabeço da Amoreira Mesolithic shell midden (Muge, Portugal). We present preliminary sclerochronological analysis on 15 Argyrosomus regius (meagre) otoliths collected from two different human occupation levels from the Cabeço da Amoreira shell midden (Muge valley, Portugal). The otoliths were sectioned and observed under a reflected light stereomicroscope to examine seasonal growth rings. Carbonates collected from individual growth rings subsampled with a mi. 2018. Dias, Rita; Estrella-Martínez, Juan; Butler, Paul; Nederbragt, Alexandra; Hall, Ian R.; Barrulas, Pedro; Maurer, Anne France; et al. http://hdl.handle.net/10451/36536.
    10.1007/s12520-017-0569-3
  3. White Spots on Smoke Rings by Bruce Nauman: A Case Study On Contemporary Art Conservation Using Microanalytical Techniques. The artwork “Smoke Rings: Two Concentric Tunnels, Non-Communicating” by Bruce Nauman represents a case study of corrosion of a black patina-coated Al-alloy contemporary artwork. The main concern over this artwork was the widespread presence of white spots on its surface. Alloy substrate, patina, and white spots were characterized by means of energy-dispersive X-ray fluorescence and scanning electr. 2015. Mafalda, Ana Cardeira; Câmara, Rodrigo Bettencourt da; Strzelec, Patrick; Schiavon, Nick; Mirão, José; Candeias, António; Carvalho, Maria Luísa; Manso, Marta. http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=9615445&fileId=S1431927614013002.
    http://dx.doi.org/10.1017/S1431927614013002
  4. Caracterização material e técnica das "Académias de Nu" de José Veloso Salgado, pertencentes à colecção da FBAUL. 2014. Cardeira, Ana. http://repositorio.ul.pt/handle/10451/18054.
  5. Caracterização material e técnica da pintura de Veloso Salgado : contributo museológico. 2013. Cardeira, Ana Mafalda. http://hdl.handle.net/10451/9104.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020/06 O processo criativo da pintura de modelo nu na transição do século XIX para o XX na FBAUL
Academia Nacional de Belas-Artes (Lisboa, Portugal)
2016/11 À descoberta da coleção de azulejos da Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa . III Colóquio Internacional: Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2016/10 Conservação e Restauro nas Belas-Artes: formação e investigação Jornada Científica Comemorativa dos 180 anos das Belas-Artes em Lisboa
FBAUL (Lisboa, Portugal)
2016/09 Preliminary multi-spectroscopic characterization of academic nude paintings (late 19th century and beginning of 20th century) from the collection of Fine Arts of Lisbon YOCOCU’16
Museo Reina Sofia (Madrid, Espanha)
2016/06 New Virtual Museum of the Faculty of Fine Arts of Lisbon: Collections and Virtual Tour. XVII Universeum Network Meeting 2016
University of Amsterdam (Amsterdam)
2016/05 Museu Virtual FBAUL Beyond Creative: Fazer Acontecer nas Culturas e nas Artes
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2014 Smoke Rings de Bruce Nauman: Caso de estúdio de la degradación de una obra de arte contemporânea 15ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo
Museo Reina Sofia (Madrid, Espanha)
2013 Museu Virtual FBAUL: Work in progresso para a Coleção de Pintura Seminário ‘O Futuro dos Museus Universitários em Perspectiva’
Universidade do Porto (Porto, Portugal)

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2015 - Atual Leonardo (0024-094X)
2014 - Atual International Journal of Literature and Arts

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2016 - Atual A3ES
Distinções

Prémio

2017 Excelência Académica
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal