???global.info.a_carregar???
Marilia Fernandes, Ph.D. in Developmental Psychology. In 2020, was one of the winners of a junior research contract from FCT CEEC 3.ª Edition [2020.01432.CEECIND]. Published several articles in national and international scientific reviews and presented papers at the most important international conferences, relating to Developmental Psychology. Resulting in an H-index of 6 according to Scopus. Over the past 3 years, she has been teaching Research Methods to undergraduate students at ISPA-Instituto Universitário.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Marilia Ornelas Fernandes

Nomes de citação

  • Fernandes, M.

Identificadores de autor

Ciência ID
791A-5E1A-FAB4
ORCID iD
0000-0002-5023-0643
Researcher Id
R-9126-2017
Scopus Author Id
36473199700

Endereços de correio eletrónico

  • mfernandes@ispa.pt (Profissional)

Telefones

Telefone
  • 218811700 Ext.: 504 (Profissional)

Moradas

  • ISPA- Instituto Universitário. Rua Jardim do Tabaco, 34, 1149-041, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

  • 0000-0002-5023-0643 (Profissional)
  • www.researchgate.net/profile/Marilia_Fernandes (Profissional)
  • www.degois.pt/visualizador/curriculum.jsp?key=5371012978103928 (Profissional)
  • https://williamjamescr.org/people/social-development/marilia-fernandes/ (Profissional)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador elementar (A2) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2021/11/18 - 2021/11/19
Concluído
More than money: Father-child relationships in early childhood (Natasha Cabrera) (Outros)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/09/24 - 2021/09/24
Concluído
Neurodesenvolvimento - Modulo VII (Outros)
Sociedade Portuguesa de Pediatria, Portugal
2021/06/28 - 2021/07/07
Concluído
Systematic Review with EndNote (Outros)
Gades Solutions, Portugal
2021/01/19 - 2021/02/11
Concluído
Data Scientist in R (Outros)
Gades Solutions, Portugal
2020/05/15 - 2020/05/29
Concluído
Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis - Andrew Hayes (Outros)
Statistical Horizons, Estados Unidos
2020/04/15 - 2020/04/15
Concluído
Learn how to query databases with SQL (Outros)
La Wagon - Webinar, Portugal
2020/04/14 - 2020/04/14
Concluído
Get started with Javascript (Outros)
La Wagon - Webinar, Portugal
2020/04/08 - 2020/04/08
Concluído
Data Analytics with Python (Outros)
La Wagon - Webinar, Portugal
2011 - 2020/02/14
Concluído
Developmental Psychology [Psicologia do Desenvolvimento] (Doutoramento)
Especialização em Desenvolvimento
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
"Attachment Representations and Social Competence in Preschool Children" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved with distinction and laudation
2018 - 2018
Concluído
Cognitive-Behavioral Therapeutics in Chronomedicine and Sleep Medicine (Terapêutica Cognitivo-Comportamental em Cronomedicina e Medicina do Sono) (Outros)
Associação Portuguesa de Cronobiologia e Medicina do Sono, Portugal
2017 - 2017
Concluído
Introdution to data base in R (Introdução a Análise de dados em R) (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2017 - 2017
Concluído
Bayesian Analysis using Mplus and Blavaan, Rens van de Schoot (Outros)
Euro Stats Camp Lisbon, Portugal
2017 - 2017
Concluído
Longitudinal SEM - Todd D. Little (Outros)
Euro Stats Camp Lisbon, Portugal
2016 - 2016
Concluído
Strutural Equations - Confirmatory Factor Analysis in AMOS (Equaçoes Estruturais - Analise Confirmatória, AMOS) (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2016 - 2016
Concluído
Advanced stats: How to perform and report mediation, moderation and planned (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2015 - 2015
Concluído
Qualitative analysis using NVivo and WebQDA(Análise Qualitativa com Apoio do NVivo e WebQDA) (Outros)
Associação Formação Profissional e Investigação da Universidade Aveiro, Portugal
2015 - 2015
Concluído
Data Modelling - Marcelo Galluci (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2014 - 2014
Concluído
Multilevel analysis in HLM and SPSS (Análise Multi-nível no HLM e no SPSS) (Outros)
Universidade de Lisboa, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Growth Curve Analysis -Margaret Burchinal (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Introduction to Adult Attachment Interview (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2012 - 2012
Concluído
Network analysis (Análise de Redes) (Outros)
Universidade de Lisboa, Portugal
2012 - 2012
Concluído
Interactions with caregiver Scale (Escala de Interação do Prestador de Cuidados - CIS) (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2010 - 2010
Concluído
Person-Oriented approach methods - Lars Bergman (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2009 - 2009
Concluído
Alone Again, Naturally: Social Withdrawal, K.Rubin (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2009 - 2009
Concluído
Dealing with feelings - Susanne Denham (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2008 - 2008
Concluído
Equivalência a Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
"Análise do fenómeno de base segura em contexto familiar: as relações Criança/Mãe e Criança/Pai." (TESE/DISSERTAÇÃO)
20
2008 - 2008
Concluído
Introdution to Structural equations modelling in AMOS (Introdução à Modelação de Equações Estruturais com AMOS) (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2008 - 2008
Concluído
Data analysis in Psychology - Markus Bruer (Análise de dados em psicologia) (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2008 - 2008
Concluído
Narratives about postdivorce family life, I. Bretherton (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2008 - 2008
Concluído
Children's social understanding during the preschool years, F.F. Strayer (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2007 - 2007
Concluído
Orientação Escolar e Profissional (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2006 - 2006
Concluído
Attachment assessment methods: Q-sort Attachment with B. Vaughn(Vinculação: Métodos de Avaliação. Q-sort Attachment) (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2001 - 2006
Concluído
Psicologia (Licenciatura)
Especialização em Educacional
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
15
2005 - 2005
Concluído
Being happy: Social consequences of individual differences, B. Vaughn (Outros)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2004 - 2004
Concluído
Adolescência - Olhares Multidisciplinares (Outros)
Faculdade de Psicologia e Ciencias da Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021 - Atual Investigador Contratado (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2018/10 - Atual Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2016/06 - 2018/10 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2011/07 - 2014/07 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2007/10 - 2010/10 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2005/07 - 2005/12 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2005/02/20 - 2005/08 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) ISPA-Instituto Universitário, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/02/24 - 2021/06/02 Leitor (Docente Universitário) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2020/09/21 - 2021/01/30 Leitor (Docente Universitário) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2017/09 - 2020/02 Monitor (Docente Universitário) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2015/09 - 2016/02 Monitor (Docente Universitário) ISPA-Instituto Universitário, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2007/04 - 2007/09 Técnico Superior (Técnico Superior) Camara Municipal de Vila Franca de Xira, Portugal
2007/01 - 2007/06 Técnico Superior (Técnico Superior) Associação Juvenil de Estudos e Comunicação, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2013/10/24 - 2014/03/24 Parental Leave Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2007/01 - 2007/07 Outra Situação (Técnica) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2018 - Atual ChildObesity - Risco de Obesidade Infantil: O Papel da Vinculação, Temperamento e Auto-Regulação
PTDC/PSI-GER/29636/2017
Bolseiro de Investigação
2016 - 2018/10/06 Attachment, sleep quality, and socio emotional development in preschool children
PTDC/MHC-PED/0838/2014
Bolseiro de Investigação
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2006 - 2006 Children's Attachment Security, Parental Secure-Base Scripts and Mother-child/Father-Child Narrative Styles
PTDC/PSI64149/2006
Outra
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2006 - 2006 Positive Affect and the Socio-Emotional Development of Preschool Children
PTDC/PSI/66172/2006
Outra
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2002 - 2002 Attachment and Social Adaptation to Preschool
FCT/SAPIENS/36429
Outra
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Perpetuo, C.; Fernandes, M.; Veppo, F.; Veríssimo, M.. "Associations between health perceptions and sleep problems in pre-adolescence (Associações entre as percepções de saúde e problemas de sono na pré-adolescência)". Trabalho apresentado em 13º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, 2020.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Costa Martins, Mariana; Santos, A. F.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.. "Attachment and the Development of Moral Emotions in Children and Adolescents: A Systematic Review". Children 8 10 (2021): https://doi.org/10.3390/children8100915.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3390/children8100915
  2. Fernandes, C.; Santos, A. F.; Fernandes, M.; Santos, A. J.; Bost, K.; Veríssimo, M.. "Caregivers perceived emotional and feeding responsiveness toward preschool children: Associations and paths of influence". Nutrients 13 4 (2021):
    Acesso aberto • Publicado • 10.3390/nu13041334
  3. Fernandes, C.; Fernandes, M.; Santos, A. J.; Antunes, M.; Vaughn, B.E.; Veríssimo, M.. "Early attachment to mothers and fathers: Contributions to Preschoolers Emotional Regulation". Frontiers in Psychology- Developmental Psychology (2021):
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/fpsyg.2021.660866
  4. Costa Martins, M.; Fernandes, M.; Fernandes, C.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Social reputation in elementary school children: a longitudinal study". Análise Psicológica (2021):
    Aceite para publicação • 10.14417/ap.1869
  5. Fernandes, C.; Verhaeghe, D.; Fernandes, M.; Perpétuo, C.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Caregiver responses to their children's negative emotion: Associations with preschooler's executive functioning". Análise Psicológica (2021):
    Aceite para publicação • 10.14417/ap.1688
  6. Fernandes, M.; Santos, A. J.; Antunes, M.; Fernandes, C.; Monteiro, L.; Vaughn, B.E.; Veríssimo, M.. "Convergent and Discriminant Validities of SCBE-30 Questionnaire Using Correlated Trait Correlated Method Minus One". Frontiers in Psychology 11 (2020): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.571792.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/fpsyg.2020.571792
  7. Perpétuo, C.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.. "Comparison Between Actigraphy Records and Parental Reports of Child's Sleep". Frontiers in Pediatrics 8 (2020): http://dx.doi.org/10.3389/fped.2020.567390.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3389/fped.2020.567390
  8. Santos, A. F.; Fernandes, C.; Cardia, S.; Fernandes, M.; Bost, K. K.; Veríssimo, M.. "Agreement between reported vs. measured anthropometric data and relationship with parenting feeding practices in preschool years [Concordância entre dados antropométricos reportados vs. medidos e relação com as práticas parentais alimentares em idade pré-escolar]". Análise Psicológica 38 1 (2020): 33-50.
    Publicado • 10.14417/ap.1704
  9. Fernandes, C.; Monteiro, L.; Santos, A. J.; Fernandes, M.; Antunes, M.; Vaughn, B. E.; Veríssimo, M.. "Early father child and mother child attachment relationships: contributions to preschoolers social competence". Attachment & Human Development 22 6 (2020): 687-704.
    Publicado • 10.1080/14616734.2019.1692045
  10. Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.; Ribeiro, O.; Vaughn, B. E.; Gastelle, M.; Kerns, K. A.. "Measurement invariance across mother/child and father/child attachment relationships". Attachment & Human Development (2020): 1-19. http://dx.doi.org/10.1080/14616734.2019.1710222.
    Publicado • 10.1080/14616734.2019.1710222
  11. Monteiro, L.; Maia, R.; Fernandes, C.; Fernandes, M.; Antunes, M.; Veríssimo, M.. "The associations between father's attachment representations and his involvement in care/management and play/leisure activities: An exploratory analysis [Uma análise exploratória das relações entre as representações de vinculação do pai e o seu envolvimento em atividades práticas e lúdicas]". Análise Psicológica 37 4 (2019): 507-519.
    Publicado • 10.14417/ap.1536
  12. Fernandes, C.; Veríssimo, M.; Fernandes, M.; Antunes, M.; Santos, A. J.; Vaughn, B. E.. "Links between use of the secure base script and preschool children s knowledge about emotions [Associações entre o uso do script de base segura e o conhecimento das emoções em crianças de idade pré-escolar]". Análise Psicológica 37 1 (2019): 71-80.
    Publicado • 10.14417/ap.1569
  13. Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.; Fernandes, C.; Antunes, M.; Vaughn, B. E.. "Preschoolers secure base script representations predict teachers ratings of social competence and externalizing behavior". Attachment & Human Development 21 3 (2019): 265-274.
    Publicado • 10.1080/14616734.2019.1575549
  14. Monteiro, L.; Fernandes, M.; Sousa, T.; Torres, N.; Rosado, A. F. (F315-1D5A-7217); Santos, A. J.. "Confirmatory factor analysis of the Portuguese version of the Preschool Play Behavior Scale for educators (Análise fatorial confirmatória da versão portuguesa da escala Preschool Play Behaviour Scale para educadoras)". PSICOLOGIA 31 1 (2017): 27-36.
    Publicado • 10.17575/rpsicol.v31i1.1157
  15. Monteiro, L.; Fernandes, M.; Torres, N.; Santos, C.. "Fathers involvement and parenting styles in Portuguese families: The role of education and working hours". Análise Psicológica 35 (2017): 513-528.
    Publicado • 10.14417/ap.1451
  16. Daniel, J. R.; Santos, A. J.; Antunes, M.; Fernandes, M.; Vaughn, B. E. "Co-evolution of Friendships and Antipathies: A Longitudinal Study of Preschool Peer Groups". Frontiers in Psychology 7 1509 (2016): 1-13.
    Publicado • 10.3389/fpsyg.2016.01509
  17. Roque, L.; Veríssimo, M.; Oliveira, T.; Fernandes, M.; Rebelo, A.; Oliveira, R.F.. "Relationships between diurnal adrenocortical activity, children attachment security and mothers attachment representations". Análise Psicológica 33 (2015): 361-372.
    Publicado • 10.14417/ap.1012
  18. Roque, L.; Veríssimo, M.; Fernandes, M.; Rebelo, A.. "Emotion regulation and attachment: Relationships with children’s secure base, during different situational and social contexts in naturalistic settings.". Infant Behavior and Development. 3 36 (2013): 298-306.
    Publicado • 10.1016/j.infbeh.2013.03.003
  19. Torres, N.; Maia, J.; Veríssimo, M.; Fernandes, M.; Silva, F.. "Attachment security representations in institutionalized children and children living with their families: links to problem behaviour". Clinical Psychology & Psychotherapy 1 19 (2012): 25-36.
    Publicado • doi:10.1002/cpp.739
  20. Pinto, A.; Torres, N.; Veríssimo, M.; Maia, J.; Fernandes, M.; Santos, O.. "Modèles internes opérants de l'attachement et relations d'objet internalisées : l'analyse du devenir des relations « attachement par les récits à compléter »". Devenir 23 2 (2011): 145-145.
    Publicado • 10.3917/dev.112.0145
  21. Afonso, A.; Veríssimo, M.; Fernandes, M.; Borges, P; Monteiro, L.. "Associations between paternal involvement and social competence preschoolers (Associações entre o envolvimento paterno e a competência social de crianças em contexto pré-escolar)". Psicologia Educação Cultura 15 (2011): 43-60.
    Publicado
  22. Monteiro, L.; Veríssimo, M.; Vaughn, B.; Santos, A. J.; Torres, N.; Fernandes, M.. "The organization of children's secure base behaviour in two-parent Portuguese families and father's participation in child-related activities". European Journal of Developmental Psychology 7 5 (2010): 545-560.
    Publicado • 10.1080/17405620902823855
  23. Monteiro, L.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Pessoa e Costa, I.; Torres, N.; Vaughn, B.E.. "Father's perception about their involvement in bi-parental families. associations with what mothers want and children's characteristics | Perspectiva do Pai Acerca do seu Envolvimento em Famílias Nucleares. Associações com o que é Desejado pela Mãe e com as Características da Criança". Interamerican Journal of Psychology 44 1 (2010): 120-130.
    Publicado
  24. Monteiro, L.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Torres, N.; Vaughn, B.E.. "Father's perspective on his involvement in two-parent families. Associations with what is desired by mother and with child's characteristics(Perspectiva do pai acerca do seu envolvimento em famílias bi-parentais. Associações com o que é desejado pela mãe e com as características da criança)". Interamerican Journal of Psychology 44 1 (2010): 120-130.
    Publicado
  25. Silva, F.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Shin, N.; Vaughn, B.; Bost, K. K.. "Agreement between safe base behavior with the mother in the first years of life and the internal working models in preschoolers(A concordância entre o comportamento de base segura com a mãe nos primeiros anos de vida e os modelos internos dinâmicos no pré-escolar)". Análise Psicológica 26 3 (2008): 23-34.
    Publicado • 10.14417/ap.503
  26. Monteiro, L.; Veríssimo, M.; Vaughn, B. E.; Santos, A. J.; Fernandes, M.. "Secure base phenomenon analysis in the family context: child/mother and child/father relationships (Análise do fenómeno de base segura em contexto familiar: as relações criança/mãe e criança/pai)". PSICOLOGIA 22 1 (2008): 105-125.
    Publicado • 10.17575/rpsicol.v22i1.340
Poster em conferência
  1. Perpétuo, C.; Fernandes, M.; Veppo, F.; Ribeiro, O.; El-sheikh, M.; Veríssimo, M.. "Associations between quality of sleep and quality of attachment to mother and father". Trabalho apresentado em 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, 2020.
  2. Antunes, M.; Fernandes, M.; Fernandes, C.; Perpétuo, C.; Santos, A. J.; Vaughn, B.E.; Veríssimo, M.. "Associations between attachment representations in early childhood and perceived quality of attachment in middle childhood". Trabalho apresentado em 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, 2020.
  3. Fernandes, C.; Cardia, S.; Santos, A. F.; Fernandes, M.; Santos, A. J.; Bost, K. K.; Veríssimo, M.. "Bidirectional Effects of Parental Feeding Practices and Children´s Executive Function.". Trabalho apresentado em 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, 2020.
  4. Cardia, S.; Fernandes, C.; Fernandes, M.; Verísssimo, M.. "Association between Parental Practices of Food Control and Executive Functioning in Children (Associação entre Práticas Parentais de Controlo Alimentar e Funcionamento Executivo das Crianças)". Trabalho apresentado em 13º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, 2020.
  5. Perpetuo, C.; Fernandes, M.; Veppo, F.; Veríssimo, M.. "Comparison between maternal reports and objective measures of sleep at preschool age (Comparação entre relatos maternos e medidas objectivas do sono na idade pré-escolar)". Trabalho apresentado em 13º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, 2020.
  6. Perpetuo, C.; Fernandes, C.; Antunes, M.; Fernandes, M.; Bernardino, L.; Veríssimo, M.. "Sleep quality and representations of attachment in preschoolers (Qualidade do sono e representações de vinculação em crianças de idade pré-escolar)". Trabalho apresentado em X Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2019.
  7. Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Fernandes, C.; Antunes, M.; Santos, A. J.. "Correlated Trait Correlated Method Minus One Analysis of the Three SCBE-30 Traits Across Multiple Raters". Trabalho apresentado em Society for Research in Child Development Biennial Meeting, 2019.
  8. Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Coelho, L.; Santos, A. J.; Gastelle, M.; Kerns, K.. "Measurement Invariance Across Mother/Child and Father/Child Attachment Relationships.". Trabalho apresentado em Society for Research in Child Development Biennial Meeting, 2019.
  9. Antunes, M.; Fernandes, C.; Fernandes, M.; Perpetuo, C.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Links Between use of the Secure Base Script and Preschool Children’s Knowledge About Emotions". Trabalho apresentado em Society for Research in Child Development Biennial Meeting, 2019.
  10. Perpetuo, C.; Pohl, M.; Rodrigues, I.; Fernandes, C.; Fernandes, M.; Antunes, M.; Veríssimo, M.. "Attachment figures activated during ASCT situations: "Who" and "When"". Trabalho apresentado em 16th World Association for Infant Mental Health World Congress, 2018.
  11. Antunes, M.; Monteiro, L.; Fernandes, M.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "The role of internal working models of attachment in father's involvement.". Trabalho apresentado em 16th World Association for Infant Mental Health World Congress, 2018.
  12. Fernandes, C.; Antunes, M.; Fernandes, M.; Perpetuo, C.; Veríssimo, M.. "Quality of Sleep and Attachment Representations in Portuguese Preschool Children". Trabalho apresentado em 16th World Association for Infant Mental Health World Congress, 2018.
  13. Fernandes, M.; Monteiro, L.; Santos, C.; Branco, I.; Chora, M.. "Fathers parenting styles and their involvement in childcare. The moderating roles of fathers education and working hours". Trabalho apresentado em 2017 SRCD Biennial Meeting, 2017.
  14. Fernandes, C.; Fernandes, M.; Daniel, J.R.; Veríssimo, M.; Vaughn, B.; Santos, A. J.. "Early Father-child and Mother-child Attachment Relationships: Contributes to Preschoolers’ Social Competence". Trabalho apresentado em 2017 SRCD Biennial Meeting, 2017.
  15. Fernandes, M.; Fernandes, C.; Antunes, M.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.. "Parents and Teachers Perspectives of Pre-School Children’s Social Behavior". 2017.
  16. Gatinho, A.; Fernandes, C.; Fernandes, M.; Vaughn, B.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Quality of Sleep and Attachment Representations in Portuguese Preschool Children". Trabalho apresentado em Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, 2017.
  17. Fernandes, M.; Antunes, M.; Fernandes, C.; Coelho, L.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.; Vaughn, B.; Sousa, T.. "Quality of Attachment Representations and Teachers’ Ratings on Preschoolers’ Social Adjustment". Trabalho apresentado em International Attachment Conference 2017, 2017.
  18. Antunes, M.; Cardoso, J.; Fernandes, M.; Fernandes, C.; Sousa, T.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Attachment security and socioemotional adjustment in middle childhood". Trabalho apresentado em IAC2017, 2017.
  19. Fernandes, C.; Fernandes, M.; Antunes, M.; Sousa, T.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Parent-child attachment and preschoolers' self-regulation: Secure base support to emotional regulation and autonomy in preschool classrooms". 2017.
  20. Fernandes, M.; Monteiro, L.; Fernandes, C.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.; Vaughn, B.. "Mothers, Fathers, Sons, and Daughters: Evidence for Sex Differences in the Organization of Secure Base Behavior in Early Childhood.". Trabalho apresentado em 2015 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, 2015.
  21. Monteiro, L.; Fernandes, M.; Torres, N.; Sousa, T.; Santos, A. J.. "Considering Father’s Contributions to Children’s Non-social Behaviors in a sample of Portuguese Pre-school age children". Trabalho apresentado em 17th European Conference of Developmental Psychology, 2015.
  22. Fernandes, C.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.; Shin, N.; Vaughn, B.; Fernandes, M.; Pinto, A.. "Social Competence in Preschool Children: Replication of Results and Clarification of a Hierarchical Measurement Model". Trabalho apresentado em 2013 SRCD Biennial Meeting, 2013.
  23. Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Monteiro, L.; Santos, A. J.; Santos, O.; Torres, N.. "Is children's organization of secure base behavior with dad that different from children's organization of secure base behavior with mom?". Trabalho apresentado em 2013 SRCD Biennial Meeting, 2013.
  24. Fernandes, M.; Torres, N.; Silva, F.; Santos, O.; Santos, A. J.. "Social competence in the context of interactive play in preschoolers: convergence between sociometric measures and the PIPPS questionnaire(Competência social no contexto de brincadeira interactiva no pré-escolar: convergência entre medidas sociometricas e o questionário PIPPS)". Trabalho apresentado em VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2013.
  25. Fernandes, C.; Fernandes, M.; Antunes, M.; Cardoso, J.; Torres, N.; Santos, A. J.; Vaughn, B.. "Affect Expression and Social Competence in Preschool Children". Trabalho apresentado em 9 Congresso Nacional de Etologia, 2012.
  26. Fernandes, M.; Monteiro, L.; Santos, O.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.. "Similarities and Differences in the Quality of Attachment to Father and Mother". Trabalho apresentado em Congresso Nacional de Etologia, 2012.
  27. Pinto, A.; Fernandes, M.; Silva, F.; Veríssimo, M.; Santos, A. J.. "Attachment quality to Father and Mother and Self-Esteem(Qualidade da Vinculação ao Pai e à Mãe e Auto-Estima)". Trabalho apresentado em 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação, 2012.
  28. Fernandes, M.; Silva, F.; Santos, A. J.; Veríssimo, M.. "Child's Psychosocial Adaptation Scale: The Educator's perception (Escala de adaptação Psicossocial da criança: A percepção da Educadora)". Trabalho apresentado em I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento, 2011.
  29. Roque, L.; Veríssimo, M.; Rebelo, A.; Fernandes, M.. "Attachment and toddlers' emotion regulation, expressiveness and intensity during different emotion-eliciting". Trabalho apresentado em SRCD Biennial Meeting, 2011.
  30. Silva, F.; Fernandes, M.; Monteiro, L.; Veríssimo, M.; Vaughn, B.; wong, M.. "The influence of Secure Base Behaviors and Mother/Father Attachment Scripts on Children's Mental Representations of Attachment". Trabalho apresentado em SRCD, 2011.
  31. Silva, F.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Santos, O.. "Parents secure base, children’s secure base behavior and child temperament". Trabalho apresentado em 12th World Congress of the WAIMH, 2010.
  32. Fernandes, M.; Silva, F.; Veríssimo, M.; Monteiro, L.; Santos, O.. "Father´s involvement and children´s organization of secure base behaviors in Portuguese Families". Trabalho apresentado em 12th World Congress of the WAIMH, 2010.
  33. Pessoa e Costa, I.; Monteiro, L.; Fernandes, M.; Torres, N.; Veríssimo, M.. "Paternal involvement in two-parent families: Associations with what is desired by the mother and with the child's characteristics(Envolvimento Paterno em famílias bi-parentais: Associações com o que é desejado pela mãe e com as características da criança)". Trabalho apresentado em VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2010.
  34. Pimenta, M.; Fernandes, M.; Silva, F.; Fidalgo, Z.. "What skills to acquire during Preschool: Comparison between the expectations of the educators and the parents (Que competências adquirir durante o Período Pré escolar: Comparação entre as expectativas das educadoras e dos pais)". Trabalho apresentado em VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, 2010.
  35. Roque, L.; Veríssimo, M.; Oliveira, R.; Fernandes, M.. "Emotion regulation strategies, attachment and cortisol variability in infant mother dyads, during fear, positive affect and anger episodes". 2009.
  36. Silva, F.; Fernandes, M.; Shin, N.; Vaughn, B.; Veríssimo, M.. "Association between mother and child attachment representations". 2009.
  37. Fernandes, M.; Monteiro, L.; Veríssimo, M.; Pessoa e Costa, I.; Pimenta, M.. "Fathers participation in child related activities: relations with mother’s expectations and children’s characteristics.". 2009.
  38. Roque, L.; Veríssimo, M.; Fernandes, M.; Rebelo, A.. "Emotion Regulation Strategies in Different Emotional Contexts, Temperament and Attachment in Mother-Infant Dyads Dyads". 2009.
  39. Silva, F.; Fernandes, M.; Shin, N.; Veríssimo, M.; Vaughn, B.. "Correspondence between maternal script security, secure base behavior with mother and later internal working models". 2009.
  40. Silva, F.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Maia, J.; Ferreira, B.. "Stability between Secure Base Behaviour with Mother and Father at the first years of life and Later Internal Working Models". 2008.
  41. Monteiro, L.; Veríssimo, M.; Silva, F.; Fernandes, M.. "A Comparison of Quality of Child Attachment to Mothers and Fathers". 2005.
  42. Monteiro, L.; Veríssimo, M.; Silva, F.; Fernandes, M.. "Children’s Secure Base Behaviour at Home with Mothers and Fathers.". 2005.
Resumo em conferência
  1. Coelho, L.; Fernandes, C.; Fernandes, M.; Silva, F.; Monteiro, L.; Santos, A. J.. "Different views on Social Competence of Pre-school children: mothers, fathers and educators descriptions (Diferentes visões sobre a Competência Social de crianças em idade Pré-escolar: as descrições de mães, pais e educadoras)". Trabalho apresentado em VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Aveiro, 2013.
    Publicado
  2. Fernandes, M.; Silva, F.; Veríssimo, M.; Monteiro, L.; Santos, O.. "Father's involvement and children's organization of secure base behaviours in portuguese families". Trabalho apresentado em 12th World Congress of the WAIMH, Leipzig, 2010.
    Publicado
  3. Silva, F.; Fernandes, M.; Veríssimo, M.; Santos, O.. "Parent's secure base knowledge, children's secure base behavior and child temperament". Trabalho apresentado em 12th World Congress of the WAIMH, Leipzig, 2010.
    Publicado
Tradução
  1. Maia, J.; Veríssimo, M.; Ferreira, B.; Silva, F.; Fernandes, M.. Portuguese adaptation of the Attachment Story Completion Task – Application and quote manual: Continuous dimension of security(Adaptação portuguesa do Attachment Story Completion Task–Manual de aplicação e cotação: Dimensão contínua de segurança). **, Portugal: Não publicado. 2009.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/06 Attachment to Mother and Father: a comparative and longitudinal study of quality of friendship in middle-school children SEAS mini-conference on Father-Child Attachment and Relationships
(online)
2020/06/24 Exploring associations between with child's attachment representations, observed social engagement and teacher's ratings of play behavior 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
ISBBD (Island of Rhodes, Grécia)
2020/06/24 Attachment Security and Socioemotional Adjustment in Middle Childhood. 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
ISSBD (Island of Rhodes, Grécia)
2019/03/21 Peer Influences on Self-regulation and School Adaptation at the Transition from Preschool to Primary School 2019 SRCD Biennial Meeting
(Baltimore, Estados Unidos)
2018 Secure Base Script Scores Predict Social Competence in Portuguese Preschoolers 25th Biennial Metting of International Society for the Study of Behavioural Development - ISSBD
ISSBD (Queensland, Austrália)
2018 Implicaciones de las relaciones tempranas para el desarrollo de la competencia social V Congresso de la RIA
RIA (Montevideo, Uruguay, Uruguai)
2017 Scripted Secure Base Attachment Representations Predict Social Competence in Preschool Age Children 2017 SRCD Biennial Meeting
(Austin, Texas, USA., Estados Unidos)
2015 A longitudinal analysis of the effects of attachment behavior and social acceptance on the representations of “self” of preschool age children XVII European Congress on Developmental Psychology
European Association of Developmental Psychology (Braga, Portugal)
2014 Attachment within the family: Contributions to a better understand of children’s psychosocial adjustment during the pre-school years 14th World Association for Infant Mental Health (WAIMH) World Congress
(Edinburgh, Scotland., Reino Unido)
2013 Supporting Functionality Profiles by Linking the MEISR to the ICF-CY ISEI 2013 Regional Conference
Siskin Children's Institute (St. Petersburg, Russian Federation, Rússia)
2013 The Quality of Parent´s Secure Base Scripts and Children's Secure Base Behaviour at Home: the Role of Father's Involvment in Child Related Activities IAC - 6th Internacional Attachment Conference
(Italy, Itália)
2013 The agreement between attachment behavior and attachment representations (A concordância entre os comportamentos de vinculação e a representação de vinculação) VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Associação Portuguesa de Psicologia (APP) (Aveiro, Portugal)
2013 Exponential random graph models of social attention in preschool peer groups 10º Congresso de Etologia
Centro Champalimaud (Lisboa, Portugal)
2013 Longitudinal Stability and Growth of Child Social Competence During the Preschool Years 10º Congresso de Etologia
Centro Champalimaud (Lisboa, Portugal)
2013 Father Involvement and Attachment Quality (Envolvimento paterno e qualidade da vinculação ) VIII Simpósio Nacional de Investigação
Associação Portuguesa de Psicologia (APP) (Aveiro, Portugal, Portugal)
2012 Preschool Affiliative Networks and Social Withdrawal in Preschol Children 9 Congresso Nacional de Etologia
cba- Centro de Biologia Ambiental (Lisboa, Portugal)
2011 Father involvement and organization of safe base behaviors in father-child relationship (Tipos de envolvimento paterno e organização dos comportamentos de base segura da criança na relação com o pai) I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento
UIPCDE ( Lisboa, Portugal)
2011 Emotional regulation, temperament, attachment and adrenocortical functioning in children (Regulação emocional, temperamento, vinculação e funcionamento adrenocortical em crianças) I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento
UIPCDE (Lisboa, Portugal)
2011 Mother internal working models, safe-based behaviors and representations of attachment in preschoolers (Modelos internos dinâmicos da mãe, comportamentos de base-segura e representações de vinculação em crianças de idade pré-escolar) I Congresso Internacional de Psicologia do Desenvolvimento
UIPCDE (Lisboa, Portugal)
2011 Are different views on the Attachment Story Completion Task an added value or methodological weakness? Two confronting quotation systems (Diferentes olhares sobre o Attachment Story Completion Task são mais valia ou fragilidade metodológica? Dois sistemas de cotação em confronto) VIII Congresso Iberoamericano de avaliação/evaluacion Psicológica
(Lisboa, Portugal)
2010 Father involvement and organization of safe base behaviors of children in Portuguese families (Envolvimento paterno e organização dos comportamentos de base segura das crianças em famílias portuguesas) VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Braga, Portugal)
2010 Emotional regulation in different emotional episodes (fear, positive affect, anger), attachment and temperament, in mother-child dyads (Regulação emocional em diferentes episódios emocionais (medo, afecto positivo, raiva), qualidade da relação de vinculação e temperamento, em díades mãe-criança) VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Braga, Portugal)
2010 Parents internal working models and child secure base behavior (O Modelo Interno Dinâmico da Mãe e do Pai e o comportamento de base segura dos seus filhos) VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Braga, Portugal)
2010 Relationship between father involvement and social competence development in preschoolers (A relação entre o envolvimento paterno e o desenvolvimento da competência social em crianças de idade pré-escolar) I Seminário Internacional: Contributos da Psicologia em Contextos Educativos
(Braga, Portugal, Portugal)
2010 Emotional regulation, attachment and adrenocortical functioning during episodes of fear, positive affect and anger in mother-child dyads (Regulação emocional, vinculação e funcionamento adrenocortical durante episódios de medo, afecto positivo e raiva, em díades mãe criança) VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Braga, Portugal)
2008 Attachment and emotional regulation (Vinculação e Regulação Emocional)
(Portugal)
2006 Relation between child temperament and attachment quality in the mother-child and father-child relationships (Relação entre o Temperamento da Criança e a Qualidade da Vinculação na Díade Mãe Criança e Pai Criança)
(Portugal)

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2021/11/22 Respeito e Simpatia: Desenvolvimento do respeito e das emoções morais em crianças portuguesas
Orientador
Evlyne Cardoso (Mestrado)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2021/07/21 It takes a village: práticas parentais, suporte social e uma pandemia mundial.
Arguente principal
Tatiana Esperanço (Mestrado)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2021/02/05 Coping parental para lidar com as emoções negativas; associações com o funcionamento executivo no pré-escolar
Arguente principal
Déborah Verhaeghe (Mestrado)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2020/07/10 A Qualidade da Amizade e as suas Implicações no Auto-conceito em Crianças do 3º e 4º ano
Arguente principal
Joana Couto (Mestrado)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2020/07/07 Para Lá da Vinculação: O papel da aceitação social na relação entre a vinculação e a auto-estima
Arguente principal
Ana Inês Varanda (Mestrado)
ISPA-Instituto Universitário, Portugal

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2021/05 - Atual Psicologia
2021/04 - Atual Journal of Social and Personal Relationships SAGE
2020/07/25 - Atual Frontiers Psychology - Developmental Psychology

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2021/02/24 - 2022/06/02 Developmental Research Methods II [Métodos de Investigação Desenvolvimental II] Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Mestrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2021/09/14 - 2022/01/29 Developmental Reseach Methods I (Métodos de Investigação Desenvolvimental I) Psicologia e Psicopatologia do Desenvolvimento (Mestrado integrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2020/09/21 - 2022/01/29 Research Methods I (Métodos Investigação I) Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado integrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2019/09/20 - 2020/02/15 Research Methods I (Métodos de Investigação I) Mestrado integrado em psicologia (Mestrado integrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2018/09 - 2019/02 Research Methods I (Métodos de Investigação I ) Mestrado integrado em psicologia (Mestrado integrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal
2017/09 - 2018/06 Developmental Psychology I and II (Psicologia Desenvolvimento I e II) (Mestrado integrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2015/09 - 2016/02 Research Methods I (Métodos de Investigação I) (Mestrado integrado) ISPA-Instituto Universitário, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2016/02 - Atual Portuguese Order of Psychologists (Ordem dos Psicólogos Portugueses)
2019/01/10 - 2021/12/31 International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD)
2012/02 - 2013/02 SRCD - Society for Research in Child Development
Distinções

Outra distinção

2020 2 position in CEEC 3.ª Edition [Concurso Estímulo ao Emprego Científico Individual, 2020.01432.CEECIND]
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2019 2019 Student and Early Career Council (SECC) Poster Competition
Society for Research in Child Development, Estados Unidos
2011 FCT Phd grant [Bolsa FCT doutoramento SFRH/BD/69863/2010]
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal