Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Matthew Edward Price Davies
Nomes de citação
- Matthew E. P. Davies
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 7216-935C-1282
- ORCID iD
- 0000-0002-1315-3992
- Google Scholar ID
- BBkGcE8AAAAJ
- Researcher Id
- K-1701-2014
- Scopus Author Id
- 55349903900
Endereços de correio eletrónico
- mepdavies@dei.uc.pt (Profissional)
Websites
- https://cisuc.uc.pt/en/people/matthew-davies (Profissional)
- http://mepdavies.github.io/ (Pessoal)
Domínios de atuação
- Ciências da Engenharia e Tecnologias - Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática - Engenharia Eletrotécnica e Eletrónica
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2007/08/31
Concluído
|
PhD in Electronic Engineering (Doctor of Philosophy)
Queen Mary University of London, Reino Unido
"Towards Automatic Rhythmic Accompaniment" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
2001/07
Concluído
|
Computer Systems with Electronics (Bachelor)
King's College London, Reino Unido
"Evaluation of Audio Source Separation Algorithms" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
1st Class Honours |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2020/01/01 - 2021/11/30 | Investigador principal (carreira) (Investigação) | Universidade de Coimbra Centro de Informatica e Sistemas, Portugal |
Universidade de Coimbra Centro de Informatica e Sistemas, Portugal | ||
2016/12/01 - 2019/12/31 | Investigador principal (carreira) (Investigação) | Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
2013/12/01 - 2016/11/30 | Pós-doutorado (Investigação) | Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal | ||
2013/03/01 - 2013/11/30 | Pós-doutorado (Investigação) | National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST), Japão |
2011/04/19 - 2013/02/28 | Pós-doutorado (Investigação) | Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
2007/04/01 - 2011/04/15 | Pós-doutorado (Investigação) | Queen Mary University of London School of Electronic Engineering and Computer Science, Reino Unido |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2015 - 2019 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal |
Cargos e Funções
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2014/10/01 - 2019/12/31 | Co-ordinator of the Sound and Music Computing Group | Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2013/12/01 - 2016/11/30 | Downbeat Detection in Musical Audio
SFRH/BPD/88722/2012
Investigador Pós-doutorado
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2011/04/18 - 2013/02/28 | Shake-It: Mechanisms of Groove and Applications
PTDC/EAT-MMU/112255/2009
Investigador Pós-doutorado
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2018/10/01 - 2021/09/30 | The Healing and Emotional Power of Music and Dance
PTDC/ART-PER/29641/2017
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2016/12/01 - 2019/12/31 | CompMash - Music compatibility models for interactive mashup applications
IF/01566/2015/CP1304/CT0001
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Edição de livro |
|
Prefácio / Posfácio |
|
Recurso online |
|
Resumo em conferência |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2021/02/03 | Connecting ethnomusicology and machine learning: Multidisciplinary analysis of Maracatu de Baque Solto | RITMO Centre for Interdisciplinary Studies in Rhythm, Time and Motion Seminars (invited)
RITMO Centre for Interdisciplinary Studies in Rhythm, Time and Motion, University of Oslo (Oslo, Noruega)
|
2020/12/09 | Analysing the musical surface of Maracatu de Baque Solto | Open Classes on Sound Design (invited)
University of Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2020/04/08 | Musical audio beat tracking for creative content repurposing | Cognitive and Media Systems group at CISUC (invited)
CISUC (Coimbra, Portugal)
|
2019/05/27 | Experiments in beat tracking as a 'late adopter' of deep learning | Berling Music Information Retrieval Meetup (invited)
TU Berlin (Berlin, Alemanha)
|
2018/12/14 | Towards musical bandwidth expansion using convolutional autoencoders | TU Wien Informatics Seminar (invited)
TU Wien (Vienna, Áustria)
|
2018/10/23 | Creative Applications of Music Information Research | Data Science Portugal (DSPT) (invited)
Department of Science and Technology (DCT) of the University Portucalense (Porto, Portugal)
|
2018/10/18 | Finding the beat in music signals.. .and then? | Interdisciplinary Seminar: Acoustics and the study of sounds (invited)
INET MD / New University of Lisbon (Lisbon, Portugal)
|
2017/07/04 | Beat tracking evaluation from the MIR perspective: How we try to measure if computer algorithms can tap the beat | 16th Rhythm Production and Perception Workshop (keynote)
Birmingham City University (Birmingham, Reino Unido)
|
2017/03/19 | Real-time beat tracking with undergraduates: A report on the 2017 Signal Processing Cup | Musical Rhythm: Cross-Disciplinary and Multi-Cultural Perspectives III (invitation-only workshop)
NYU Abu-Dhabi Institute (Abu Dhabi, Emiratos Árabes Unidos)
|
2016/03/01 | Temporal Precision in the Evaluation of Music Structure Estimation Algorithms | Dagstuhl Seminar 16092 Computational Music Structure Analysis (invitation-only workshop)
Schloss Dagstuhl (Dagstuhl, Alemanha)
|
2015/09/24 | Harmonic Mixing based on Sensory Roughness | DMT Lab seminar (invited)
Birmingham City University
|
2015/02/25 | Towards Automatic Multi-song Music Mashups (invited) | Special Session on Composing by Listening, Learning & Remixing in the ESART Forum
IPCB (Castelo Branco, Portugal)
|
2014/10/13 | Evaluating the evaluation measures for beat tracking | Cross-Disciplinary and Multi-Cultural Perspectives on Musical Rhythm and Improvisation II (invitation-only workshop)
NYU Abu Dhabi Institute
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2019/10/01 - Atual | Video-based Music Generation
Orientador
|
Engenharia Electrotécnica e de Computadores (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2016/10/01 - Atual | Content-based creative manipulation of music signals
Orientador
|
Media Digitais (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2019/10/01 - 2020/07/25 | Multi-channel approaches for musical audio content analysis
Coorientador
|
MSc in Engenharia Electrotécnica e de Computadores, 2020 (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2018/10/01 - 2019/07/17 | Soundscape Generation Using Web Audio Archives
Coorientador
|
Multimédia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2018/10/01 - 2019/07/11 | Real-Time Audio Fingerprinting for Advertising Detection in Streaming Broadcast Content
Coorientador
|
Engenharia Electrotécnica e de Computadores (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2019 - 2019 | Musical Cross Synthesis using Matrix Factorisation
Orientador
|
Engenharia Electrotécnica e de Computadores (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2018 - 2018 | Audição Musical Afetiva: Recurso a expressões faciais para recomendação musical
Orientador
|
Multimédia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2016/10/01 - 2017/07/12 | Automatic transcription of vocalized percussion
Coorientador
|
Engenharia Electrotécnica e de Computadores (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2016/10/01 - 2017/07/12 | Interactive Manipulation of Musical Melody in Audio Recordings
Coorientador
|
Engenharia Electrotécnica e de Computadores (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2015/10/05 - 2016/06/30 | Music Compatibility Models and Transformations for Harmonic Mixing
Orientador
|
Computer Science (Mestrado)
Politecnico di Milano Dipartimento di Elettronica Informazione e Bioingegneria, Itália
|
2015/10/05 - 2016/06/30 | Rhythmic Compatibility for Music Mixing
Orientador
|
Computer Science (Mestrado)
Politecnico di Milano Dipartimento di Elettronica Informazione e Bioingegneria, Itália
|
2016 - 2016 | Cousax - Sistema de apoio e desenvolvimento a iniciantes de instrumento musical
Coorientador
|
Engenharia de Redes e Sistemas Informáticos (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2021 - 2021 | Ubiquitous Music 2021 (2021/09/06 - 2021/09/08)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal |
2019 - 2019 | WIMIR Workshop: Building and Evaluating a Musical Audio Beat Tracking System (2019/11/03 - 2019/11/03)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
|
Technische Universiteit Delft, Países Baixos |
2018 - 2018 | DAFx 2018 — 21th International Conference on Digital Audio Effects Conference (2018/09/04 - 2018/09/08)
Conferência (Coorganizador)
|
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal |
2017 - 2017 | CMMR 2017 — 13th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research (2017/09/25 - 2017/09/28)
Conferência (Coorganizador)
|
Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
2016 - 2017 | IEEE Signal Processing Cup 2017 (2017/03/05 - 2017/03/05)
Outro (Coorganizador)
|
IEEE Signal Processing Society, Estados Unidos |
2014 - 2014 | Introduction to musical beat tracking and creative transformations in MATLAB: SINFO XXI Workshop (2014/02/25 - 2014/02/25)
Oficina (workshop) (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal |
2012 - 2012 | Workshop on the Multidisciplinary Aspects of Groove in Music (2012/10/13 - 2012/10/13)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
|
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal |
2010 - 2010 | Machine Listening Workshop (2010/12/20 - 2010/12/20)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
|
Queen Mary University of London School of Electronic Engineering and Computer Science, Reino Unido |
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2021/01/14 | Towards Global Tempo Estimation and Rhythm-oriented Genre Classification Based on Harmonic Characteristics of Rhythm
Vogal
|
Hadrien Foroughmand Aarabi (Doutoramento)
Sorbonne Université, França
|
2019/12/16 | Automatic Drum Transcription Using Deep Learning
Arguente
|
Carl Southall (Doutoramento)
Birmingham City University Faculty of Technology Engineering and the Environment, Reino Unido
|
2019/11/12 | Multi-Scale Computational Rhythm Analysis: A Framework for Sections, Downbeats, and Microtiming
Arguente
|
Magdalena Fuentes (Doutoramento)
Université Paris-Saclay, França
|
2019/05/08 | Emotion-based Analysis and Classification of Audio Music
Vogal
|
Renato Eduardo Silva Panda (Doutoramento)
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
|
2018/12/13 | Deep Learning Methods for Drum Transcription and Drum Pattern Generation
Arguente
|
Richard Vogl (Doutoramento)
Johannes Kepler Universität Linz, Áustria
|
2018/12/05 | Multi-Scale and Multi-Dimensional Modelling of Musical Structure with Polytopic Graphs
Vogal
|
Corentin Louboutin (Doutoramento)
Université de Rennes 1, França
|
2018/04/25 | Similarity and Style in Electronic Dance Music Drum Rhythms
Presidente do júri
|
Daniel Gómez Marín (Doutoramento)
Universitat Pompeu Fabra Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, Espanha
|
2017/09/19 | Modèles de compression et critères de complexité pour la description et l'inférence de structure musicale
Vogal
|
Courentin Guichaoua (Doutoramento)
Université de Rennes 1, França
|
2017/04/27 | Emotion-based Analysis and Classification of Music Lyrics
Vogal
|
Ricardo Manuel da Silva Malheiro (Doutoramento)
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
|
2015/01/08 | Machine Learning Techniques for Music Information Retrieval
Vogal
|
Gonçalo Caetano Marques (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
|
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2021 - Atual | Rhythm Production and Perception Workshop | |
2018 - Atual | International Conference on Digital Audio Effects (DAFx) | |
2017 - Atual | International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research (CMMR) | |
2012 - Atual | Sound and Music Computing Conference (SMC) | |
2005 - Atual | International Society for Music Information Retrieval Conference (ISMIR) | |
2018 - 2018 | Workshop on Intelligent Music Interfaces for Listening and Creation (MILC) | |
2018 - 2018 | International Conference on Live Interfaces (ICLI) | |
2017 - 2017 | Semantic Audio | |
2015 - 2015 | Immersive Media Experiences |
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021 - Atual | Multimodal Technologies | MDPI |
2020 - Atual | Transactions of the International Society for Music Information Retrieval (Editor) | Ubiquity Press |
2019 - Atual | Transactions of the International Society for Music Information Retrieval (reviewer) | Ubiquity Press |
2017 - Atual | Music Perception: An interdisciplinary journal | University of California Press |
2016 - Atual | Psychology of Music | Sage |
2007 - Atual | IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech, and Language Processing (reviewer) | IEEE Signal Processing Society |
2006 - Atual | Journal of New Music Research | Routledge |
2014 - 2018 | IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech, and Language Processing (Associate Editor) | IEEE Signal Processing Society |
2014 - 2018 | EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing | EURASIP |
2017 - 2017 | Frontiers in Psychology | Frontiers |
2015 - 2016 | Data Mining and Knowledge Discovery | Springer |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2019 - 2019 | Austrian Science Fund (FWF) - Funding Reviewer
Avaliador
|
Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung | |
2018 - 2018 | Dutch Research Council (NWO) - Funding reviewer
Avaliador
|
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | |
2017 - 2017 | Regional Program STIC-AmSud 2017 - Funding reviewer
Avaliador
|
Consultoria / Parecer
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2016/02/01 - 2016/04/30 | MaRTA - Musical Rhythm Transformation Analysis. Consultancy for UK media company LickWorX Ltd | Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Tecnologia e Ciência, Portugal |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2017 - 2019 | Interactive Music | Multimédia (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal |
2015 - 2016 | Analysis and Procedural Generation of Musical Content | Multimédia (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2008/01/01 - 2019/12/31 | IEEE | Member |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2018 - Atual | CMMR Steering Committee
Membro
|
Laboratoire PRISM Perception Représentations Image Son Musique, França |
Distinções
Prémio
2020 | ISMIR 2020 Scientific Committee Award for Best Evaluation |
2015 | Best Paper Award: 18th International Conference on Digital Audio Effects (DAFx-15) |
Outra distinção
2018 | Certificate of Merit for "outstanding editorial board service" for the IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech, and Language
Processing
IEEE Signal Processing Society, Estados Unidos
|