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Pedro Alves Costa, Associate Professor since 2020, Geotechnical Division, Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, University of Porto. Since 2019, Pedro Alves Costa also holds the position of Cheney Visiting Fellow at Institute for High Speed Rail and System Integration, School of Civil Engineering, University of Leeds, Leeds, United Kingdom. Main Scientific outputs: - 6 book chapters; - 51 international journal papers; - more than 70 international conference papers; - 1433 citation (Scopus); - H index 18. National representative in the European technical committee - Numerical Methods (ERTC7) of International Society of Soil Mechanics and Geotechnical Engineering. Reviewer of the most relevant journals in the research area. Reviewer of research projects Luxemburg Government funding agency. Responsible of 3 national research project related with railway noise and vibrations and participant in other 9 national and international projects. Evaluator of the Portuguese National Agency of Environment for the assessment of vibrations induced by railway traffic. Consultant of the World Bank in the assessment of vibrations induced by railway traffic in tunnels in Belgrade, Serbia. Responsible for consultancy works related with noise and vibrations induced by railway traffic (selected) : i) DYNAMIC ANALYIS OF HIGH SPEED RAILWAY TRACKS. ASSESSMENT OF CRITICAL SPEED (2018), requested by Mott-McDonald, UK.; ii) Prediction of the structural behavior of box culverts under railway embankments in the Évora-Caia railway line (2020), requested by San José company.; iii) Dynamic and structural performance of railway track of Metro do Porto network under operation of new vehicles (2018), Metro do Porto, Portugal; iv) Prediction of vibrations and re-radiated noise due to traffic in the future line G of Metro do Porto (2019), requested by Metro do Porto, Portugal; v)Prediction of vibrations due to traffic in the extension of Yellow line of Metro do Porto (2019), requested by Metro do Porto, Portugal.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
PEDRO MIGUEL BARBOSA ALVES COSTA

Nomes de citação

  • Costa, Pedro
  • Alves Costa, Pedro

Identificadores de autor

Ciência ID
6513-0841-A9CE
ORCID iD
0000-0003-1237-0108

Domínios de atuação

  • Ciências da Engenharia e Tecnologias - Engenharia Civil
  • Ciências da Engenharia e Tecnologias - Engenharia Civil - Engenharia Civil

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2023/07/11
Concluído
Engenharia Civil (Título de Agregado)
Universidade do Porto, Portugal
2007/04/15 - 2011/06/26
Concluído
Doutoramento em Engenharia Civil (Doutoramento)
Especialização em Engenharia Civil
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
"Vibrações do sistema via-maciço induzidas por tráfego ferroviário. Modelação numérica e validação experimental" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom por Unanimidade
2002/09/14 - 2005/07/14
Concluído
Mestrado em Mecânica dos Solos e Engenharia Geotécnica (Mestrado)
Especialização em Engenharia Civil
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
"Escavações escoradas em solos argilosos moles. Análise do comportamento considerando os efeitos da consolidação" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom por Unanimidade
2002/07/22
Concluído
Licenciatura em Engenharia Civil (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
17/20
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020/07/31 - Atual Professor Associado (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2011/06/22 - 2020/07/31 Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2005/07/16 - 2011 Assistente (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2003/09/15 - 2005/07 Assistente Estagiário (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/06/01 - 2022/06/01 Pró-Reitor Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2021/01/02 - Atual In2Track3
101012456
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
European Union
Em curso
2018/11/01 - Atual Research into enhanced track and switch and crossing system 2
826255
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
European Union
Em curso
2022/01/01 - 2025/01/01 INTRAIL - Metodologia expedita de previsão de vibrações e ruído re-radiado induzidos por tráfego ferroviário
PTDC/ECI-EGC/3352/2021
Investigador responsável
Universidade do Porto Departamento de Engenharia Civil, Portugal
Em curso
2018/10/01 - 2022/06/30 iNBRAIL - Innovative NOISE BARRIERS for RAILways
POCI-01-0247-FEDER-033990
Investigador responsável
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Agência Nacional de Inovação SA
Em curso
2018/06/01 - 2022/05/31 Ruído e vibrações induzidas por tráfego ferroviário em túneis: uma abordagem integrada
PTDC/ECI-EGC/29577/2017
Investigador responsável
Universidade do Porto, Portugal

Universidade de Coimbra, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2016/04/01 - 2021/11/30 Rail Infrastructure Systems Engineering Network
SEP-210266996
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
European Union
Concluído
2016/04 - 2021/11 Rail Infrastructure Systems Engineering Network
SEP-210266996
European Union
2018/07/26 - 2021/07/25 Previsão e mitigação de vibrações em edifícios induzidas pela cravação de estacas: uma metodologia integrada
PTDC/ECI-CON/29634/2017
Investigador responsável
Universidade do Porto, Portugal

Universidade de Coimbra, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2016/06/01 - 2020/03/31 Atenuação de vibrações por meta-materiais com estrutura períodica
PTDC/ECM-COM/1364/2014
Universidade de Coimbra, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2016/06/15 - 2019/12/14 PROTOCOLOS PARA AVALIAÇÃO DE LIQUEFAÇÃO PARA PROTEÇÃO DE INFRA-ESTRUTURAS CRÍTICAS CONTRA DANOS INDUZIDOS POR SISMOS
PTDC/ECM-GEO/1780/2014
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Universidade do Porto Instituto de I e D em Estruturas e Construção, Portugal

Instituto Politécnico da Guarda, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/11/01 - 2017/07/30 PEDDIR - PEsagem Dinâmica e Deteção de Irregularidades dos Rodados
NORTE-01-0247-FEDER-006397
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Agência Nacional de Inovação SA
Concluído
2013/07/01 - 2015/09/30 Caracterização Experimental e Numérica do Comportamento Estrutural de Pontes em Arco de Alvenaria de Pedra sob Ação de Tráfego Ferroviário - Aplicação a Pontes Existentes em Portugal
PTDC/ECM-EST/1691/2012
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Universidade do Porto Departamento de Engenharia Civil, Portugal

Instituto Politécnico de Tomar, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2013/06/01 - 2015/09/30 Avaliação de perdas e risco sísmico dos edificios em Portugal
PTDC/ECM-EST/3062/2012
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Universidade do Porto Departamento de Engenharia Civil, Portugal

Laboratório Nacional de Engenharia Civil, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2011/01/01 - 2014/06/30 Vibrações e Ruído Induzidos por Comboios de Alta Velocidade: Previsão e Mitigação
PTDC/ECM/114505/2009
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Universidade do Porto Departamento de Engenharia Civil, Portugal

Instituto de Investigação e Desenvolvimento Tecnológico para a Construção Energia Ambiente e Sustentabilidade, Portugal

Universidade de Coimbra, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2006/11/01 - 2010/10/31 ESTUDOS NUMÉRICOS E EXPERIMENTAIS DO COMPORTAMENTO DAS FERROVIAS DE ALTA VELOCIDADE
SFRH/BD/29747/2006
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Ghangale, D.; Colaço, A.; Costa, P.A.; Arcos, R.. "A methodology for the calculation of the noise radiated by the rails and the tunnel structure in railway tunnels". 2019.
  2. Arcos, R.; Soares, P.J.; Costa, P.A.; Godinho, L.. "A hybrid methodology for the assessment of railway-induced ground-borne noise and vibration in buildings based on experimental measurement in the ground surface". 2019.
  3. Mont’Alverne Parente, C.; Costa, P.A.; Cardoso, A.S.. "Ground-borne vibrations induced by pile driving: Prediction based on numerical approach". 2019.
    10.1201/9780429426506-16
  4. Dong, K.; Laghrouche, O.; Connolly, D.P.; Woodward, P.K.; Costa, P.A.. "Optimising soil stiffness on high speed rail lines to prevent vibration". 2019.
  5. Dong, K.; Alves Costa, P.; Laghrouche, O.; Woodward, P.K.; Connolly, D.P.. "Soil non-linearity on high speed railway lines". 2019.
    10.7712/120119.7325.18466
  6. Costa, P.A.; Arcos, R.; Soares, P.; Colaço, A.. "Hybrid approach for the assessment of vibrations and re-radiated noise in buildings due to railway traffic: Concept and preliminary validation". 2019.
    10.1201/9780429426506-13
  7. Dong, K.; Connolly, D.P.; Laghrouche, O.; Woodward, P.K.; Costa, P.A.. "Non-linear soil behavior on freight vs passenger lines". 2018.
    10.2495/CR180451
  8. Amado-Mendes, P.; Godinho, L.; Alves-Costa, P.; Castanheira-Pinto, A.; Albino, C.. "Numerical analysis of the shielding effect provided by periodic elastic scatterers". 2018.
    10.1051/matecconf/201821113005
  9. Lopes, P.; Alves Costa, P.; Silva Cardoso, A.; Calçada, R.; Fernández, J.. "Numerical modelling of vibration mitigation due to subway railway traffic". 2018.
  10. Schweiger, H.; Sagaseta, C.; Cardoso, A.S.; Borges, J.L.; Costa, P.A.; Gomes, A.T.; Marques, J.C.; Vieira, C.S.. "Preface". 2018.
  11. Dong, K.; Laghrouche, O.; Connolly, D.P.; Woodward, P.K.; Alves Costa, P.. "The effect of non-linear soil behavior on mixed traffic railway lines". 2018.
  12. Castanheira-Pinto, A.; Alves Costa, P.; Godinho, L.; Amado-Mendes, P.. "Mitigation of vibration induced by railway traffic through soil buried inclusions: A numerical study". 2018.
  13. Fernández Ruiz, J.; Alves Costa, P.. "Experimental validation of a 3D FEM numerical model for railway vibrations". 2018.
  14. Godinho, L.; Albino, C.; Alves-Costa, P.; Amado-Mendes, P.; Pinto, A.; Soares, D.. "A numerical study on the shielding performance of a periodic vibration protection device". 2018.
  15. Ramos, A.; Correia, A.G.; Calçada, R.; Alves Costa, P.. "Stress path evolution in the ground due to railway traffic. Comparison between ballasted and ballastless track systems". 2018.
  16. Colaço, A.; Alves Costa, P.. "Geotechnical challenges in very high speed railway tracks. The numerical modelling of critical speed issues". 2018.
  17. Fonseca, A.; Da Fonseca, A.V.; Costa, P.; Hededal, O.. "New method for determining p-y curves on rigid piles - A theoretical and numerical investigation of the interaction of soil with large scale piles". 2017.
  18. Borozan, J.; Costa, P.A.; Romão, X.; Quintero, J.; Da Fonseca, A.V.. "Numerical modelling of the dynamic response of liquefiable deposits in the presence of small scale buildings". 2017.
    10.7712/120117.5479.18447
  19. Colaço, A.; Costa, P.A.; Amado-Mendes, P.; Godinho, L.; Calçada, R.. "Mitigation of vibrations and re-radiated noise in buildings generated by railway traffic: A parametric study". 2017.
    10.1016/j.proeng.2017.09.401
  20. Hussein, M.F.M.; Costa, P.A.. "The effect of end bearings on the dynamic behavior of Floating-Slab tracks with discrete Slab Units". 2016.
  21. Olivier, B.; Kouroussis, G.; Connolly, D.P.; Costa, P.A.. "Effect of embankment conditions on ground vibrations induced by high-speed lines". 2016.
  22. Connolly, D.; Woodward, P.; Kouroussis, G.; Verlinden, O.; Costa, P.A.; Calçada, R.; Galvin, P.; Romero, A.. "Large scale benchmarking of railway ground vibrations across 7 countries". 2015.
  23. Fernández Ruiz, J.; Alves Costa, P.; Lopes, P.; Medina Rodríguez, L.. "The influence of degradation of shear modulus of soil on predicted railway vibrations in tunnels excavated with TBM: A numerical analysis". 2015.
  24. Lopes, P.; Alves Costa, P.; Calçada, R.; Cardoso, A.. "Vibrations in buildings due to railway traffic in tunnels: Modelling strategies and influence of soil stiffness". 2015.
  25. Barbosa, J.; Costa, P.A.; Calçada, R.. "The use of trenches as mitigation solutions: Numerical study". 2014.
  26. Lopes, P.; Costa, P.A.; Calçada, R.; Cardoso, A.S.. "Mitigation of vibrations induced by railway traffic in tunnels through floating slab systems: Numerical study". 2014.
  27. Amado-Mendes, P.; Godinho, L.M.C.; Costa, P.A.. "2.5D modeling of soil-structure interaction using a coupled MFS-FEM formulation". 2014.
  28. Lopes, P.; Costa, P.A.; Calçada, R.; Cardoso, A.S.. "An efficient numerical model for the simulation of vibrations induced by railway traffic in tunnels". 2013.
  29. Hussein, M.; Hunt, H.; Kuo, K.; Costa, P.A.; Barbosa, J.. "The dynamic effect of a piled-foundation building on an incident vibration field from an underground railway tunnel". 2013.
  30. Costa, P.A.; Calçada, R.. "Influence of ballast mats on the reduction of track-ground vibrations induced by railway traffic". 2011.
  31. Alves Costa, P.; Calçada, R.; Silva Cardoso, A.. "Experimental validation of a 2.5D FEM-BEM model for the assessment of vibrations induced by traffic". 2011.
  32. Alves Costa, P.; Calçada, R.; Silva Cardoso, A.. "Vibrations induced by railway traffic: Influence of the mechanical properties of the train on the dynamic excitation mechanism". 2011.
  33. Alves Costa, P.; Calçada, R.; Couto Marques, J.; Silva Cardoso, A.. "A 2.5D finite element model for simulation of unbounded domains under dynamic loading". 2010.
  34. Alves Costa, P.; Borges, J.L.; Matos Fernandes, M.. "Long term behaviour of excavations in soft clays: A numerical study on the effect of the wall embedded depth". 2007.
  35. Alves Costa, P.; Calçada, R.; Cardoso, A.S.. "Analytical models for dynamic analysis of track for high speed trains". 2007.
  36. Ferreira, L.A.; Araújo, F.M.; Barbosa, C.; Costa, N.; Arêde, A.; Costa, A.; Costa, P.. "Implementation of a fiber Bragg grating sensor network for structural monitoring of a new stone bridge". 2006.
Artigo em revista
  1. Mohammadreza Mohammadi; Araliya Mosleh; Mehran Razzaghi; Pedro Alves Costa; Rui Calçada. "Stochastic analysis of railway embankment with uncertain soil parameters using polynomial chaos expansion". Structure and Infrastructure Engineering (2022): 1-20. https://doi.org/10.1080/15732479.2022.2033277.
    10.1080/15732479.2022.2033277
  2. Charoenwong, C.; Connolly, D.P.; Woodward, P.K.; Galvín, P.; Alves Costa, P.. "Analytical forecasting of long-term railway track settlement". Computers and Geotechnics 143 (2022): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85122911716&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.compgeo.2021.104601
  3. Colaço, A.; Barbosa, D.; Alves Costa, P.. "Hybrid soil-structure interaction approach for the assessment of vibrations in buildings due to railway traffic". Transportation Geotechnics 32 (2022): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85119626811&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.trgeo.2021.100691
  4. A. Ramos; A. Gomes Correia; R. Calçada; P. Alves Costa. "Stress and permanent deformation amplification factors in subgrade induced by dynamic mechanisms in track structures". International Journal of Rail Transportation (2021): https://doi.org/10.1080/23248378.2021.1922317.
    10.1080/23248378.2021.1922317
  5. Kechidi, S.; Colaço, A.; Alves Costa, P.; Castro, J.M.; Marques, M.. "Modelling of soil-structure interaction in OpenSees: A practical approach for performance-based seismic design". Structures 30 (2021): 75-88. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85099440233&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.istruc.2021.01.006
  6. Ramos, A.; Gomes Correia, A.; Calçada, R.; Alves Costa, P.; Esen, A.; Woodward, P.K.; Connolly, D.P.; Laghrouche, O.. "Influence of track foundation on the performance of ballast and concrete slab tracks under cyclic loading: Physical modelling and numerical model calibration". Construction and Building Materials 277 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85099774941&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.conbuildmat.2021.122245
  7. Fernández-Ruiz, J.; Medina Rodríguez, L.E.; Alves Costa, P.; Martínez-Díaz, M.. "Benchmarking of two three-dimensional numerical models in time/space domain to predict railway-induced ground vibrations". Earthquake Engineering and Engineering Vibration 20 1 (2021): 245-256. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85099103379&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s11803-021-2017-8
  8. Colaço, A.; Alves Costa, P.; Castanheira-Pinto, A.; Amado-Mendes, P.; Calçada, R.. "Experimental validation of a simplified soil-structure interaction approach for the prediction of vibrations in buildings due to railway traffic". Soil Dynamics and Earthquake Engineering 141 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85097774379&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.soildyn.2020.106499
  9. Colaço, A.; Alves Costa, P.; Mont'Alverne Parente, C.; Silva Cardoso, A.. "Ground-borne noise and vibrations in buildings induced by pile driving: An integrated approach". Applied Acoustics 179 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85104954874&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.apacoust.2021.108059
  10. Arcos, R.; Soares, P.J.; Alves Costa, P.; Godinho, L.. "An experimental/numerical hybrid methodology for the prediction of railway-induced ground-borne vibration on buildings to be constructed close to existing railway infrastructures: Numerical validation and parametric study". Soil Dynamics and Earthquake Engineering 150 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85110679065&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.soildyn.2021.106888
  11. Colaço, A.; Alves Costa, P.; Amado-Mendes, P.; Calçada, R.. "Vibrations induced by railway traffic in buildings: Experimental validation of a sub-structuring methodology based on 2.5D FEM-MFS and 3D FEM". Engineering Structures 240 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85104761664&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.engstruct.2021.112381
  12. Sofiste, T.V.; Godinho, L.; Costa, P.A.; Soares, D.; Colaço, A.. "Numerical modelling for prediction of ground-borne vibrations induced by pile driving". Engineering Structures 242 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85106564124&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.engstruct.2021.112533
  13. Mosleh, A.; Montenegro, P.A.; Costa, P.A.; Calçada, R.. "Railway vehicle wheel flat detection with multiple records using spectral kurtosis analysis". Applied Sciences (Switzerland) 11 9 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85105753867&partnerID=MN8TOARS.
    10.3390/app11094002
  14. Araliya Mosleh; Pedro Montenegro; Pedro Alves Costa; Rui Calçada. "An approach for wheel flat detection of railway train wheels using envelope spectrum analysis". Structure and Infrastructure Engineering (2020): https://doi.org/10.1080/15732479.2020.1832536.
    10.1080/15732479.2020.1832536
  15. David Patrick Connolly; Kaitai Dong; Pedro Alves Costa; Paulo Soares; Peter Keith Woodward. "High speed railway ground dynamics: a multi-model analysis". International Journal of Rail Transportation (2020): 1-23. https://doi.org/10.1080/23248378.2020.1712267.
    10.1080/23248378.2020.1712267
  16. Connolly, D.P.; Costa, P.A.. "Geodynamics of very high speed transport systems". Soil Dynamics and Earthquake Engineering 130 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85075399790&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.soildyn.2019.105982
  17. Costa, P.A.; Soares, P.; Colaço, A.; Lopes, P.; Connolly, D.. "Railway critical speed assessment: A simple experimental-analytical approach". Soil Dynamics and Earthquake Engineering 134 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85082698581&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.soildyn.2020.106156
  18. Pérez, I.; Medina, L.; Gómez-Meijide, B.; Costa, P.A.; Cardoso, A.S.. "Numerical simulation of bitumen emulsion-stabilised base course mixtures with C&D waste aggregates considering nonlinear elastic behaviour". Construction and Building Materials 249 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85082023535&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.conbuildmat.2020.118696
  19. Ramos, A.; Gomes Correia, A.; Indraratna, B.; Ngo, T.; Calçada, R.; Costa, P.A.. "Mechanistic-empirical permanent deformation models: Laboratory testing, modelling and ranking". Transportation Geotechnics 23 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85081028897&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.trgeo.2020.100326
  20. Gómez-Martínez, F.; Millen, M.D.L.; Alves Costa, P.; Romão, X.. "Estimation of the potential relevance of differential settlements in earthquake-induced liquefaction damage assessment". Engineering Structures 211 (2020): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85081963858&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.engstruct.2020.110232
  21. Mosleh, A.; Costa, P.A.; Calçada, R.. "A new strategy to estimate static loads for the dynamic weighing in motion of railway vehicles". Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit 234 2 (2020): 183-200. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85077209544&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/0954409719838115
  22. Fernández-Ruiz, J.; Medina Rodríguez, L.E.; Costa, P.A.. "Use of tyre-derived aggregate as backfill material for wave barriers to mitigate railway-induced ground vibrations". International Journal of Environmental Research and Public Health 17 24 (2020): 1-22. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85097637390&partnerID=MN8TOARS.
    10.3390/ijerph17249191
  23. Wang, L.; Zhu, Z.; Costa, P.A.; Bai, Y.; Yu, Z.; Han, Y.. "A framework combining pseudo-excitation method and two-and-a-half-dimensional finite element method for random ground vibrations induced by high-speed trains". Advances in Structural Engineering 23 15 (2020): 3263-3277. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85086941781&partnerID=MN8TOARS.
    10.1177/1369433220934556
  24. Dong, K.; Connolly, D.P.; Laghrouche, O.; Woodward, P.K.; Alves Costa, P.. "Non-linear soil behaviour on high speed rail lines". Computers and Geotechnics 112 (2019): 302-318. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85065238010&partnerID=MN8TOARS.
    10.1016/j.compgeo.2019.03.028
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  65. Alves Costa, P.; Calçada, R.; Silva Cardoso, A.; Bodare, A.. "Influence of soil non-linearity on the dynamic response of high-speed railway tracks". Soil Dynamics and Earthquake Engineering 30 4 (2010): 221-235. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-74849134605&partnerID=MN8TOARS.
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  67. Costa, P.A.; Borges, J.L.; Fernandes, M.M.. "Analysis of a braced excavation in soft soils considering the consolidation effect". Geotechnical and Geological Engineering 25 6 (2007): 617-629. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-36649026682&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/s10706-007-9134-7
Capítulo de livro
  1. Paulo J. Soares; Pedro Alves Costa; Robert Arcos; Luís Godinho. "Influence of Foundations Type on Traffic-induced Vibration Assessment Using an Experimental/Numerical Hybrid Methodology". 2023.
    10.1007/978-3-031-15758-5_31
  2. João Lázaro; Matheus Pereira; Pedro Alves Costa; Luís Godinho. "Numerical Development of a Low Height Acoustic Barrier for Railway Noise Mitigation". 2023.
    10.1007/978-3-031-15758-5_104
  3. Ana Ramos; Alexandre Castanheira-Pinto; Ahmet Esen; António Gomes Correia; Pedro Alves Costa; Rui Calçada; Peter Woodward; Omar Laghrouche. "Receptance Test Performed on a Laboratory Ballasted Track Section". 169-180. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-77234-5_14
  4. Ramos, A.; Correia, A.G.; Costa, P.A.; Calçada, R.. "Influence of Track Irregularities in the Stress Levels of the Ballasted and Ballastless Tracks". 601-612. 2020.
    10.1007/978-981-15-2349-6_37
  5. Costa, P.A.; Lopes, P.; Cardoso, A.S.. "Lower Bound Shakedown Limit Analysis of Slab Railway Tracks: Numerical Approach". 479-492. 2020.
    10.1007/978-981-15-2349-6_30
Livro
  1. Charoenwong, C.; Connolly, D.P.; Dong, K.; Alves Costa, P.; Soares, P.J.; Woodward, P.K.. A Multi-model Approach to Analyse Railway Track-Ground Dynamics and Soil Nonlinearity. 2022.
    10.1007/978-3-030-77234-5_4
  2. Costa, P.A.; Calçada, R.; Cardoso, A.S.. Vibrations induced by railway traffic: Prediction, measurement and mitigation. 2013.
  3. Lopes, P.; Costa, P.A.; Calçada, R.; Cardoso, A.S.. Numerical modeling of vibrations induced in tunnels: A 2.5D FEM-PML approach. 2013.
  4. Costa, P.; Rocha, R.; Ferreira, M.. Relational models for tabling logic programs in a database. 2009.
    10.1007/978-3-642-00675-3_7
Atividades

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2019/09 - Atual Railway-induced re-radiated noise in buildings: development of a hybrid stochastic approach and uncertainty source identification
Orientador
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019 - Atual Soluções inovadoras para barreiras acústicas em ambiente ferroviário”
Orientador
Programa Doutoral em Engenharia Civil (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019 - Atual Vibrations induced by pile driving. Development of a prediction approach
Orientador
Programa doutoral em Engenharia Civil (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2018 - Atual Vibrações induzidas pelo processo de cravação de estacas: estudo numérico da propagação e de medidas de mitigação
Coorientador
Programa Doutoral em Engenharia Civil (Doutoramento)
Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
2017 - Atual Numerical modelling of periodic systems: application to the assessment of dynamic behavior of railway tracks and vibration mitigation”
Orientador
Programa Doutoral em Engenharia Civil (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2020 - 2020 Estudo numérico de vibrações induzidas pela cravação de estacas
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2020 - 2020 Estudo de Medidas de Mitigação da Velocidade Crítica em Vias Férreas de Alta Velocidade
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2015/09 - 2019/10/22 VIBRAÇÕES E RUÍDO ESTRUTURAL INDUZIDOS POR TRÁFEGO FERROVIÁRIO: modelação numérica integrada e validação experimental”
Orientador
Programa Doutoral em Engenharia Civil (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2018 - 2018 Avaliação de Velocidades Críticas em Vias Férreas de Alta Velocidade
Orientador
MIEC (Mestrado)
2016 - 2016 Análise e Otimização de Fundações Profundas de Torres e Postes de Grande Altura com Baixas Cargas Verticais e Elevados Momentos Fletores. Fundações por Microestacas
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2016 - 2016 Análise de Vibrações Induzidas por Tráfego Ferroviário. Estudo de Sensibilidade para Perfis Transversais em Trincheira
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2016 - 2016 Dimensionamento de Fundações por Estacas para Aerogeradores
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2011/12 - 2015/09/11 Vibrações induzidas por tráfego ferroviário em túneis”
Coorientador
Programa Doutoral em Engenharia Civil (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2015 - 2015 Vibrações induzidas pela cravação de estacas. Análise e modelação numérica
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2015 - 2015 Diameter effects of large scale monopiles - A theoretical and numerical investigation of the soil-pile interaction response
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2014 - 2014 Medidas de mitigação de liquefação. Aplicação ao dimensionamento de fundações superficiais
Orientador
MIEC
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2014 - 2014 Soluções de contenção de fachada e escavação em edíficios históricos - Caso de Estudo - apartamentos turísticos Hapimag
Orientador
miec (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2014 - 2014 Escavações profundas em solos moles. Reforço do maciço pela técnica de Cutter Soil-Mixing
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2014 - 2014 Dimensionamento de microestacas de acordo com os Eurocódigos 7 e 3
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2012 - 2012 Análise Numérica da Alteração do Estado de Tensão Geomecânica Induzida pelo Tráfego Ferroviário
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2012 - 2012 Análise sísmica de estruturas enterradas do tipo "box-culvert"
Orientador
MIEC (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2021/06/17 CONTRIBUTION TO THE STUDY OF SOIL DYNAMICS APPLIED TO PAVEMENT STRUCTURES
Arguente principal
Camilo Ernesto Herrera Cano (Doutoramento)
Universidad de Los Andes, Venezuela
2021/05/13 Numerical Simulation of Elastic Wave Propagation in Discontinuous Media: applications in ultrasonic and vibration control
Arguente principal
Carlos Alberto Pessoa Albino (Doutoramento)
Universidade de Coimbra, Portugal
2020/01/10 Propagation and effects of vibrations in densely populated urban environments
Arguente principal
Paulius Bucinskas (Doutoramento)
Aarhus Universitet, Dinamarca
2019/07/18 Application of dynamic vibration absorbers on double-deck circular tunnels to mitigate railway-induced ground-borne vibrations
Arguente principal
Behshad Noori (Doutoramento)
Universitat Politècnica de Catalunya, Espanha
2019/07/18 An efficient methodology based on two-and-a-half-dimensional finite element and boundary element methods for ground-borne vibration radiated by underground Railway tunnels and the re-radiated noise emitted inside them
Arguente principal
Dhananjay Ghangale (Doutoramento)
Universitat Politècnica de Catalunya, Espanha
2016/04/16 Field and laboratory investigation on the dynamic behaviour of conventional railway track-bed materials in the context of traffic upgrade
Arguente principal
Francisco Lamas Lopéz (Doutoramento)
École des Ponts ParisTech, França
2013/12/10 Numerical modelling of railway tracks with non-homogeneous and non-linear elastic foundations
Arguente principal
Samuel Gerald Koroma (Doutoramento)
University of Nottingham, Reino Unido

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020 - 2021 Consultant of World Bank on Serbia Railway Sector Modernization Program. Study of the impact of noise and vibrations induced by railway traffic in Belgrade tunnels Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019 - 2019 Previsão de vibrações induzidas pela passagem do metro ligeiro do Porto nas imediações da linha G (2019). Estudo realizado para a Metro do Porto, S.A.; Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019 - 2019 Previsão de vibrações induzidas pela passagem do metro ligeiro do Porto nas imediações da linha G (2019). Estudo realizado para a Metro do Porto, S.A.; Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019 - 2019 Study in terms of ground-borne noise and vibrations generated by Metro do Porto: Potential effects in the planned building “BigCity’s Student Accomodation (2019). Estudo realizado para a BigCity – London;
2017/11/01 - 2018/03/01 Dynamic analysis of high-speed Railway tracks. Assessment of critical speed (2018), para a Mott-McDonald no âmbito do projeto High-Speed2 UK; Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2018 - 2018 Avaliação da possibilidade de introdução de veículos com 12.5 T/eixo na rede de Metro do Porto (2018). Estudo realizado para a Metro do Porto, S.A.; Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2018/06/26 - Atual Director of the Master Course on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering MMSEGEO
Distinções

Prémio

2019 Best Presented Paper Award - The 6th International Conference on Recent Advances in Railway Engineering. 2019
2013 Best Paper Award” of the Conference ISEV2013, Shanghai, China
2011 Professor Doutor Joaquim Sarmento
Fundação Engenheiro António de Almeida, Portugal
2002 Prémio Metro do Porto
2002 Prémio Mota e Companhia
2002 Engenheiro António de Almeida
Fundação Engenheiro António de Almeida, Portugal

Título

2019 Visiting Chenney Fellow in U. Leeds
University of Leeds, Reino Unido

Outra distinção

2022 Diploma de Reconhecimento científico 2020/21
2019 Diploma de Reconhecimento Pedagógico FEUP 2018/19
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2019 Diploma de Reconhecimento Científico FEUP 2018/19
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2018 Diploma de Reconhecimento Pedagógico FEUP 2017/18
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
2017 Diploma de Reconhecimento Pedagógico FEUP 2016/17
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal