???global.info.a_carregar???
My academic background and research interests lie in experimental and cognitive psychology, with a particular focus on working memory. I am currently pursuing a PhD in Psychology at the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Coimbra (Portugal) and I am the recipient of a doctoral scholarship funded by This project is funded by the Portuguese Foundation for Science and Technology (2021.04646.BD). My doctoral project examines how the lack of standardization in task selection contributed to inconsistent findings in working memory research — from investigations that examined individual differences in working memory capacity to those exploring the effect of time-of-day on working memory performance. To address this issue, I will investigate whether inconsistencies in prior investigations that examined the effect of time-of-day on working memory performance might be attributed to variability in task selection. Specifically, I will examine whether performance in tasks that target distinct WM components exhibits independent fluctuations across the day. Additionally, I will test the widely accepted but sparsely validated assumption that working memory capacity is best measured using a diverse battery of tasks drawn from multiple paradigms, rather than single-task or single-paradigm approaches. This project also seeks to develop empirically validated, time-effective solutions designed to increase the standardization and efficacy of WM assessment. To do so, I will develop and validate standard and abbreviated versions of a comprehensive and open-source battery of working memory tasks that cover multiple paradigms (complex span, updating, and binding tasks). I also aim to identify task combinations that optimize measurement precision while minimizing administration time. I also hold a Master’s degree in Clinical and Health Psychology and a Bachelor’s degree in Psychology from the University of Beira Interior (Portugal). My research experience includes work as a research assistant on the project “Do you recognize me? The impact of chronotype and time-of-day on face recognition” (PTDC/PSI-GER/31082/2017), which examined circadian influences on face recognition using behavioral and psychophysiological measures. From December 2019 to June 2020, I also provided research support services at the Department of Psychology and Education, University of Beira Interior. Currently, I am an associate editor at the Psychology and Education Journal - University of Beira Interior [Revista Psicologia e Educação - Universidade da Beira Interior].
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Fábio André Tomé Monteiro
Data de nascimento
1992/12/29
Género
Masculino

Nomes de citação

  • Monteiro, Fábio

Identificadores de autor

Ciência ID
3419-7E43-4BFC
ORCID iD
0000-0003-3854-599X

Endereços de correio eletrónico

  • uc2021194081@student.uc.pt (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Psicologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2021/11/02 - 2025
Em curso
Psychology (Doutoramento)
Especialização em Neuropsychology
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Temporal dynamics and methodological contributions to working memory assessment: Validating multiple digital task paradigms and examining time-of-day effects on performance" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2015/09 - 2017/07/25
Concluído
Clinical and Health Psychology (Mestrado)
Universidade da Beira Interior Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Cognitive failures and self-concept in adults with Specific Learning Disorder, with Impairment in Reading" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2011/09 - 2015/06
Concluído
Psychology (Licenciatura)
Universidade da Beira Interior Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
13
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/06/03 - 2019/12/02 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universidade da Beira Interior Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
Universidade da Beira Interior Departamento de Psicologia e Educação, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/11/02 - Atual PhD Student William James Center for Research - UA, Portugal
William James Center for Research - UA, Portugal
2021/11/02 - Atual PhD Student Universidade da Beira Interior Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
Universidade da Beira Interior Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
2021/11/02 - Atual PhD Student Universidade de Coimbra Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo-Comportamental, Portugal
Universidade de Coimbra Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo-Comportamental, Portugal
2019/12/03 - 2020/06/30 Research Assistant - Service Provider Universidade da Beira Interior Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
Universidade da Beira Interior Departamento de Psicologia e Educação, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2021/11/02 - 2025/11/26 Temporal dynamics and methodological contributions to working memory assessment: Validating multiple digital task paradigms and examining time-of-day effects on performance
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Coimbra Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo-Comportamental, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2019/06/03 - 2019/12/02 Do you recognise me? The impact of chronotype and time-of-day on face recognition [Reconheces-me? Efeito do cronótipo e da hora-do-dia no reconhecimento de faces]
PTDC/PSI-GER/31082/2017
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Monteiro, Fábio; Nascimento, Letícia Botan; Leitão, José Augusto; Santos, Eduardo J. R.; Rodrigues, Paulo; Santos, Isabel M.; Simões, Fátima; Nascimento, Carla S.. "Optimizing working memory assessment: development of shortened versions of complex spans, updating, and binding tasks". Psychological Research 89 (2025): 65. https://doi.org/10.1007/s00426-025-02083-7.
    Acesso aberto • 10.1007/s00426-025-02083-7
  2. Monteiro, Fábio; Letícia Botan Nascimento; Leitão, José Augusto; Santos, Eduardo; Paulo Joaquim Fonseca da Silva Farinha Rodrigues; Isabel Maria Barbas dos Santos; Maria de Fátima de Jesus Simões; Carla Sofia Nascimento. Autor correspondente: Monteiro, Fábio. "OpenWMB: An open-source and automated working memory task battery for OpenSesame". Behavior Research Methods (2024): 1-24. https://link.springer.com/article/10.3758/s13428-024-02397-1.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3758/s13428-024-02397-1
  3. Monteiro F; Rodrigues P; Santos IM; Bem-Haja P; Rosa PJ. "FamFac - A Database of Famous Faces for Psychology Experiments". International Journal of Psychological Research 16 2 (2023): 31-41. https://revistas.usb.edu.co/index.php/IJPR/article/view/6498.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Monteiro F; Rodrigues P; Nascimento CS; Simões F; Miguel M. "The daily rhythms of working memory and their methodological constraints: a critical overview". Biological Rhythm Research 53 7 (2021): 1116-1143. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09291016.2021.1907511.
    Publicado
  5. Monteiro F; Rodrigues P; Simões F; Maia L. "Cognitive failures and self-concept in adults with Specific Learning Disorder with Impairment in Reading". RUMUS 5 2 (2018): 145-174. https://uni-mindelo.edu.cv/revistaum/index.php/edicoes#.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Simões F; Rodrigues P; Maia L; Santos B; Monteiro F; Castanho L; Magalhães M; et al. "Pitfalls that lies ahead in dyslexia comprehension". Revista Psicologia e Educação - Universidade da Beira Interior 1 1 (2018): 70-79. http://psicologiaeeducacao.ubi.pt/revistaOnLine%202018.htm.
    Acesso aberto • Publicado
  7. Maia L; Simões F; Rodrigues P; Santos B; Monteiro F; Castanho L; Magalhães M; et al. "Dyslexia: how it survived (or not) to classification alterations all over the years? Implications to assessment and intervention". Cuadernos de Neuropsicologia - Panamerican Journal of Neuropsychology 11 3 (2017): 151-165. http://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/305/324.
    Acesso aberto • Publicado • 10.7714/CNPS/11.3.209
  8. Monteiro F; Pereira A.; Cuve H. "Deficits in emotional recognition in clinical populations and its rehabilitation: a preliminary review". Cuadernos de Neuropsicologia - Panamerican Journal of Neuropsychology 11 1 (2017): 117-140. http://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/276/294.
    Acesso aberto • Publicado • 10.7714/CNPS/11.1.206
Capítulo de livro
  1. Nascimento CF; Rodrigues P; Monteiro F; Carvalho H; Simões F. "Post stroke depression in patients over 65 years: myth or reality". In Ageing as a whole - book of proceedings of the Ageing Congress 2020 [O envelhecimento como um todo - livro de atas do Ageing Congress 2020], editado por P Belo; P Carrana; M Cigarán Méndez; C Margarido; E Navarro-Pardo; AF Pereira; R Pocinho; et al. Seville, Espanha: Thomson Reuters Aranzadi, 2020.
    Publicado
  2. Carvalho H; Nascimento CS; Rodrigues P; Monteiro F; Fernandes da Silva C. "Design in cognitive rehabilitation: what tools do we have at our disposal? [O design na reabilitação cognitiva: de que ferramentas dispomos?]". In Ageing as a whole - book of proceedings of the Ageing Congress 2020 [O envelhecimento como um todo - livro de atas do Ageing Congress 2020], editado por P Belo; P Carrana; M Cigarán Méndez; C Margarido; E Navarro-Pardo; AF Pereira; R Pocinho; et al. Seville, Espanha: Thomson Reuters Aranzadi, 2020.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Monteiro F; Botan L; Santos EJ; Rodrigues P; Santos IM; Simões F; Nascimento CS. "An open-source working-memory test battery for Opensesame". Trabalho apresentado em National Meeting of the Portuguese Association of Experimental Psychology, 2023.
  2. Silva, AM; Santos, IMM; Bem-Haja P; Rodrigues P; Monteiro F; Rosa PJ; Silva CF. "Is There a Time to recognise faces? Early ERP correlates of chronotype and time-of-day effects on face recognition". Trabalho apresentado em Cognitive Psychology Section Annual Conference 2022 of the British Psychological Society (BPS), 2022.
  3. Rodrigues P; Monteiro F; Santos IM; Bem-Haja P. "FamFac - Development of a famous faces database". Trabalho apresentado em Cognitive Psychology Section Annual Conference 2022 of the British Psychological Society (BPS), 2022.
  4. Letícia Nascimento; Rodrigues, Paulo Joaquim; Monteiro, Fábio; Simões, Maria de Fátima de jesus; Carla Sofia Nascimento. Autor correspondente: Letícia Nascimento. "Sintomatologia de ansiedade: o efeito sobre o executivo central". Trabalho apresentado em 1as Conferências Internacionais em Psicologia Clínica e da Saúde da UBI: Psicologia Clínica e da Saúde em tempos de adversidade e mudança, 2022.
  5. Letícia Nascimento; Rodrigues, Paulo Joaquim; Monteiro, Fábio; Maria de Fátima de Jesus Simões; Carla Sofia Nascimento. Autor correspondente: Letícia Nascimento. "O efeito da ansiedade sobre o desempenho na tarefa N-Back". Trabalho apresentado em 1as Conferências Internacionais em Psicologia Clínica e da Saúde da UBI: Psicologia Clínica e da Saúde em tempos de adversidade e mudança, 2022.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2016/07/29 EmoLab - Facial expression recognition training app. Innovation in Psychological Intervention Award 2016 [Prémio Inovação na Intervenção Psicológica 2016].
Portuguese Order of Psychologists [Ordem dos Psicólogos Portugueses] (Lisbon, Portugal)

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2020/05/26 - Atual Psychology and Education Journal - University of Beira Interior [Revista Psicologia e Educação - Universidade da Beira Interior]. Associate Editor
Distinções

Prémio

2016 Honorable Mention. Innovation in Psychological Intervention Award 2016 [Menção Honrosa. Prémio Inovação na Intervenção Psicológica 2016].

Outra distinção

2018 Honor Students Recognition Ceremony of the Social Sciences and Humanities Faculty [Reconhecimento de Mérito dos Estudantes da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas]
Universidade da Beira Interior, Portugal
2016 Program Scient, Finalist (National Phase) [Programa Scient, Finalista (Fase Nacional)].
Universidade da Beira Interior, Portugal