???global.info.a_carregar???
David Salomoni. Works in the area(s) of Humanities with emphasis on Philosophy, Ethics and Religion with emphasis on History and Philisophy of Science and Technology. In his curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: Education; Humanism; History of Science; Explorations; Jesuit Studies; .
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
David Salomoni

Nomes de citação

  • Salomoni, David

Identificadores de autor

Ciência ID
D314-709F-AB35
ORCID iD
0000-0002-9874-0845

Domínios de atuação

  • Humanidades - Filosofia, Ética e Religião - História e Filosofia da Ciência e Tecnologia

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Italiano (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Português
Espanhol; Castelhano
Formação
Grau Classificação
2014 - 2017
Concluído
Culture, Education, Communication (Dottorato di Ricerca)
Università degli Studi Roma Tre, Itália
2014 - 2017
Concluído
Culture et Patrimoine (Doctorat)
Especialização em Medieval History
Avignon Université, França
"Ecoles, maitres, et écoliers dans les communautés des états des Gonzagues et des Estes entra la fin du Moyan Age et la première Age moderne." (TESE/DISSERTAÇÃO)
2010 - 2013
Concluído
Late Medieval History (Magister (2.º ciclo de estudos))
Università degli Studi di Parma, Itália
2006 - 2010
Concluído
Early Modern History (Bachelor)
Università degli Studi di Parma, Itália
Percurso profissional

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2020 - Atual Post-doc Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, Portugal
2017 - 2019 Post-doc Università degli Studi Roma Tre, Itália
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2019/09/01 - Atual Making the Earth Global: Early Modern Nautical Rutters and the Construction of a Global Concept of the Earth
info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/833438/EU
European Commission
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Salomoni, David. "Shaping a New World: The Teaching of Mathematics in the Grand Duchy of Tuscany between Religion, Politics and New Scientific Paradigms (17th century);". Norman OK, 2019.
  2. Salomoni, David. "Networks of Science: Investigations of science in the Society of Jesus during the “glocal” 16-17th centuries;". Trabalho apresentado em Sixteenth Century Society Annal Conference, Saint Louis, 2019.
  3. Salomoni, David. "The Forgotten Jesuits. The Historical Memory of the Society Kept in Some Minor Centers’ Archives;". Trabalho apresentado em International Symposium on Jesuit Studies: "Engaging Sources: The Tradition and Future of Collecting History in the Society of Jesus";, Boston, 2019.
Artigo em revista
  1. Salomoni, David. "Riflessioni su mobilità sociale e scuola nelle signorie padane del tardo Medioevo (secc. XV-XVI);". Annali di storia dell'educazione e delle istituzioni scolastiche (2020):
    Aceite para publicação
  2. Salomoni, David. "Educar el pasado: perspectivas para una investigación comparada sobre la «Historia profunda» y «universal»". Revista Española de Educación Comparada 34 (2019): 133-147. http://dx.doi.org/10.5944/reec.34.2019.24244.
    Acesso aberto • Publicado • 10.5944/reec.34.2019.24244
  3. Salomoni, David. "Women, Religion, and Education in Early Modern Italy. Some Case Studies (16th-18th c.)". Studi Sulla Formazione 22 2 (2019): 439-450.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Salomoni, David. "Networks of Schools. The Diffusion of Religious Teaching Orders in Early Modern Italy (16th-18th c.);". Educazione. Giornale di Pedagogia Critica 8 2 (2019): 7-31.
    Acesso aberto • Publicado
  5. Salomoni, David. "Tra razzismo scientifico e razzismo politico. Prospettive globali su scuola e discriminazione razziale nell’Italia fascista e negli Stati Uniti del primo Novecento;". Rivista di Storia dell'Educazione 2 (2019): 1-18.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Salomoni, David. "Scuole per lo stato, scuole per le comunità: affermazione di un modello scolastico in area padana (secc. XIV-XVI);". Studi Veneziani 77 (2018): 309-320.
    Publicado
  7. Salomoni, David. "Pedagogia eretica. Note di ricerca su alcuni processi a maestri di scuola nella Modena del ‘500;". Educazione. Giornale di pedagogia critica 7 2 (2018): 7-32.
    Acesso aberto • Publicado
  8. Salomoni, David. "Un’educazione guerriera. Donne in armi nel tardo Medioevo italiano (XIV-XVI sec.);". Quaderni Eretici 6 1 (2018): 5-28.
    Publicado
  9. Salomoni, David. "Fragments of Renaissance schools on the banks of the Po River;". Educazione. Giornale di pedagogia critica 6 1 (2017): 7-30.
    Publicado
  10. Salomoni, David. "Le scuole di una comunità emiliana rinascimentale tra religione e politica. Il caso di Novellara;". Educazione. Giornale di pedagogia critica 5 2 (2016): 17-42.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. Salomoni, David. "Sulle orme di Vittorino da Feltre: Profili di maestri tra Mantova e l’area gonzaghesca (XVXVI secc.);". In Maestri e pratiche educative in età umanistica;, editado por Monica Ferrari; Matteo Morandi; Federico Piseri, 219-237. Brescia, Itália: Morcelliana, 2019.
    Publicado
  2. Salomoni, David; Laura Madella. "Ensayo de una bibliografía comparada sobre la Universidad y el sistema de Enseñanza Superior (1990-2017);". In La cuestión universitaria, Metodologías Humanísticas;, editado por Pedro Aullon de Haro, 249-280. Madrid, Espanha: Instituo Juan Andrés, 2018.
    Publicado
  3. Tirabassi, Maddalena; del Pra’, Alvise. "Guastalla nel corso del lungo '400. Mobilità sociale e proprietà fondiaria;". In La mobilità sociale negli stati del Tre-Quattrocento: la vicenda della Lombardia, editado por Andrea Gamberini, 347-367. Roma, Itália: Viella, 2016.
    Publicado • 10.4000/books.aaccademia.514
Entrada de dicionário
  1. Salomoni, David. "Trivium". In Encyclopedia of Renaissance Philosophy, editado por Marco Sgarbi. Springer, 2018.
    Publicado
Livro
  1. Salomoni, David. Educating the Modern Catholic People: Religious Orders and Their Schools in Early Modern Italy;. Boston, Estados Unidos: BRILL. 2021.
    No prelo
  2. Salomoni, David. Scuola, maestri e scolari nelle comunità degli stati gonzagheschi ed estensi tra tardo medioevo e prima età moderna;. Roma, Itália: Anicia. 2017.
    Publicado
  3. Salomoni, David. Guastalla e le comunità della bassa nel tardo Medioevo;. Reggio Emilia, Itália: Antiche Porte. 2017.
    Publicado
  4. Salomoni, David. 177: Echoes of the American Revolution in the Dukedom of Parma, Piacenza and Guastalla;. Munich: Grin. 2012.
    Publicado
Recurso online
  1. Salomoni, David. Jesuits on Board A Reasoned Bibliography on the Early Modern Jesuit Trans-Oceanic Sailing Experiences. 2020. https://www.rutter-project.org/uploads/1/2/9/4/129482413/salomoni_tn3.pdf.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2020/03/05 Early Modern Nautical Rutters and the Idea of Europe: New Trends in Global and Digital History The Idea of Europe in Literature, Philosophy and the Arts: History and Current Debate
King's College (London, Reino Unido)
2020/01/17 From Atlantic history to Early Modern education: the historiographical importance of integrating local and global dimensions RUTTER Kick off meeting
Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
2019/10/25 Shaping a New World: The Teaching of Mathematics in the Grand Duchy of Tuscany between Religion, Politics and New Scientific Paradigms (17th century)
University of Oklahoma (Norman OK, Estados Unidos)
2019/10/03 Gli scolopi di Galileo. La scuola di matematica di Famiano Michelini S.P. tra opposizione romana e rivoluzione scientifica Entangled Knowledges. Education and Culture in Judaism, Christianity and Islam, 14-19th c.
Istituto Sangalli per la Storia e le Culture Religiose (Florence, Itália)
2019/06/05 Religious Orders and their Schools: Research Perspectives on Scientific Teaching in Early Modern Italy (16th-18th century)
University of Oklahoma (Norman OK, Estados Unidos)
2019/03/19 Jesuits and Piarists in the duchy of Modena during the 17th century: A case study 65th Renaissance Society of America Annual Meeting.
(Toronto, Canadá)
2019/02/08 Education, Religion and Superstition: The action of the Society of Jesus in some rural centres of northern Italy, 16th Century Magic, Religion, and Science in the Global Middle Ages and Renaissance
Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies (Phoenix AZ, Estados Unidos)
2018/09/18 “Il tumulto delle scuole, la polvere delle aule”. Profili di maestri in area gonzaghesca sulle orme di Vittorino da Feltre (XV-XVI secolo) Maestri e pratiche educative in età umanistica, XV secolo
Università di Pavia (Pavia)
2018/05/08 Scuole per la comunità. Affermazione e declino di un modello educativo in area padana Luoghi per la cultura; cultura per i luoghi
Fondazione Giorgio Cini, Istituto per la Storia della Società e dello Stato Veneziano (Venice, Itália)
2018/03/23 Servites, Theatines, Franciscans: Another Side of the Educational Offerings in the Italian Cinquecento 64th Renaissance Society of America Annual Meeting
(New Orleans LA, Estados Unidos)
2018/03/19 Jesuits and rural mission in sixteenth century. The case of northern Italy
Boston College (Boston MA, Estados Unidos)
2017/10/18 Les maîtres pré-universitaires et la construction de l’État régional italien. Quel rôle politique pour des intellectuels “de province”? Les intellectuels au Moyen Âge: 60 ans d’un anachronisme fondateur. Hommage à Jacques Le Goff
Université d'Arras (Arras, França)
2017/09/14 Strutture politiche e istituzioni educative nelle comunità degli stati dei Gonzaga e degli Este del Rinascimento (XIV-XVI sec.) Maestri, Scolari, Libri SISMED Doctoral Seminar
Società Italiana di Studi sul Medioevo (Venice)
2017/06/22 Scuole, maestri e scolari nelle comunità degli stati gonzagheschi ed estensi tra il tardo Medioevo e la prima età moderna Sistemi politici e forme di governo nelle città del Mediterraneo
Centro di Studi sulla Civiltà Comunale della Deputazione di Storia Patria per la Toscana (San Gimignano, Itália)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2019/10/17 - 2019/10/20 Panel organizer and speaker with the paper: The Jesuits and the Teaching of Science in Early Modern Italy's small centers (16-17th centuries), Sixteenth Century Society & Conference 50th annual meeting. (2019/10/17 - 2019/10/20)
Outro (Coorganizador)
Sixteenth Century Society and Conference, Estados Unidos

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2020/05/28 - 2020/05/29 Organizer and speaker with the paper: La función clave de la península ibérica en la ciencia técnica de la primera Edad Moderna global, Instituto Juan Andrés de Comparatística y Globalización, Universidad de Alicante.
Conferência
Comparatística y Globalización
Universitat d'Alacant, Espanha
2019/06/11 - 2019/06/13 The Forgotten Jesuits. The Historical Memory of the Society Kept in Some Minor Centers' Archives,
Simpósio
International Symposium on Jesuit Studies: Engaging Sources: The Tradition and Future of Collecting History in the Society of Jesus
Boston College, Estados Unidos

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2019 - Atual Educazione. Giornale di pedagogia critica ( 2280-7837 ) Anica

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2017 - 2018 Member of the research team (Equipo de Trabajo): «La escuela universalista Española del siglo XVIII» (Mineco/FEDER), Ref. FFI2015-65769-P. Universitat d'Alacant, Espanha

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2021 - Atual CIRPED - Centro Italiano per la Ricerca Pedagogica Member
2020 - Atual HIPACIA - Association of Italian Researchers in Portugal Member
2018 - Atual SIPED - Società Italiana di Pedagogia Member
2018 - Atual CIRSE - Centro Italiano per la Ricerca Storico Educativa Member
2017 - Atual Renaissance Society of America Member
2016 - 2018 CSIS - Canadian Society for Italian Studies Member
2014 - 2017 CIHAM - Centre Interuniversitaire d'Histoire, Archéologie, Littératures des mondes chrétiens et musulmans médiévaux CNRS | UNIVERSITÉ LYON 2 | EHESS | ENS DE LYON | AVIGNON UNIVERSITÉ | UNIVERSITÉ LYON 3 Member

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2017/01/18 - Atual The Instituto Juan Andrés de Comparatística y Globalización is a Spanish cultural entity, with headquarters in Alicante, articulated by fifty scientific collaborators from all over the world, dedicated to humanistic research activities and in general to the field of Human Sciences and to the evolutionary aspect of these as History of Ideas.
Membro
Instituto Juan Andrés de Comparatística y Globalización, Espanha
Distinções

Prémio

2019 Prize for the best book on the History of Education
Centro Italiano di Ricerca Storico Educativa (CIRSE), Itália
2017 Galileo Galilei International Prize for Young Scholars
Rotary International, Estados Unidos

Outra distinção

2020 Travel Grant
Samuel H. Kress Foundation, Estados Unidos
2020 Associate Professorship Habilitation
Ministero dell'Istruzione dell'Università e della Ricerca, Itália