???global.info.a_carregar???
Maria Albertina Raposo is Coordinator Professor at the Polytechnic Institute of Beja, Portugal and researcher at MARE NOVA – Centre of Marine Sciences and Environment. With a degree in zootechnical engineering, she has a master’s degree in marine and coastal studies and a PhD in environmental sciences. She has been working in Processes of Active Public Participation and in recent years she has developed her research activity in Education for Development and Education for global citizenship in higher education. Among the current themes of scientific interest, the following stand out: active learning methodologies, education for development and sustainable development, always from the perspective of a transdisciplinary approach.
Identification

Personal identification

Full name
Maria Albertina Amantes Raposo

Citation names

  • Raposo, Albertina
  • Albertina Raposo

Author identifiers

Ciência ID
B910-3DF8-535B
ORCID iD
0000-0003-3521-612X
Scopus Author Id
57218306993

Addresses

  • Instituto Politécnico de Beja, 7800-295, Beja, Beja, Portugal (Professional)

Knowledge fields

  • Natural sciences
  • Natural sciences - Earth and Environmental Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2023/10/09 - 2024/02
Ongoing
Post Graduation in Ciências para uma convivência da humanidade com o nosso planeta azul-verde fortemente ameaçado (Pós-Graduação)
Universidade de Évora, Portugal
2023/10/31 - 2023/12/04
Concluded
Introdução à implementação local dos ODS (Outros)
Universidade Aberta, Portugal
2010/11/02 - 2014/11/10
Concluded
PhD in Environmental Sciences (Doutoramento)
Universidade de Évora Instituto de Investigação e Formação Avançada, Portugal
"PARTICIPAÇÃO PÚBLICA E CONSERVAÇÃO DA NATUREZA - CONTRIBUTO PARA O ESTUDO DA AVALIAÇÃO DE PROCESSOS PARTICIPATIVOS COLABORATIVOS: O CASO DO MARGov " (THESIS/DISSERTATION)
16
1992/10/06 - 1995/07/13
Concluded
MSC in Marine and Shore Studies (Mestrado)
Major in Aquaculture
Universidade do Algarve - Campus de Gambelas, Portugal
"Estudo da utilização em glúcidos de dietas para robalo (Dicentrarchus labrax)" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1981/10/03 - 1988/11/03
Concluded
BSC in Zootechnical Engeneering (Licenciatura)
Major in Cientifico-Tecnológico
Universidade de Évora, Portugal
"Estudo da possibilidade de aplicação da digestão metanogénica aos resíduos do matadouro industrial de beja" (THESIS/DISSERTATION)
13
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022 - Current Researcher (Research) ARNET - Aquatic Research Network - Laboratório Associado, Portugal
2019 - Current Researcher (Research) MARE.Nova, Portugal
2019 - Current Researcher (Research) Centro de Ciências do Mar e do Ambiente, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020/05/13 - Current Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
1996/08 - 2020 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
Instituto Politécnico de Beja Escola Superior Agrária, Portugal
1989/11/11 - 1996/08 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
Instituto Politécnico de Beja Escola Superior Agrária, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2022/05/29 - Current Students Ombud Instituto Politécnico de Beja, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2023/10 - 2026/09 Inputs para uma região mais sustentável: Instrumentos para a gestão de zonas contaminadas por metais
PD23-00013
Researcher
Instituto de Ciências da Terra, Portugal
Fundação 'la Caixa'
Ongoing

Contract

Designation Funders
2021/09 - Current Escolas Transformadoras: oportunidades e desafios de transformação social a partir da integração da Educação para o Desenvolvimento e para a Cidadania Global no ensino superior
Researcher
Fundação Gonçalo da Silveira, Portugal
Ongoing
2023 - 2026 Escolas Transformadoras: aprofundando o papel transformador do ensino superior através da integração da Educação para o Desenvolvimento e para a Cidadania Global na co-construção de conhecimento e no envolvimento das comunidades educativas
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Fundação Gonçalo da Silveira, Portugal
Camões - Instituto da Cooperação e da Língua
Ongoing
2018/07/01 - 2020/07 Escolas Transformadoras: Contributos para uma mudança social a partir da Educação para o Desenvolvimento e para a Cidadania Global na Escola
Researcher
Fundação Gonçalo da Silveira, Portugal
Instituto Camões
Concluded

Other

Designation Funders
2021/01 - Current UNESCO Chair in Ethnobotany and Plant Heritage Conservation Heritage
Vice-Chair
Not funded
2016 - Current Sinergias ED
Community Member
Fundação Gonçalo da Silveira, Portugal

Universidade do Porto Centro de Estudos Africanos, Portugal
Instituto Camões
Ongoing
Outputs

Publications

Book
  1. Anna Gorczyca; Agnieszka Klimek-Kopyra; Barbara Kielbasa; Malgorzata Pink; Radka Redlichová; Marzena Wieczorek-Przybylo; Katarzyna Piecuch; et al. AGILE TEACHING METHODOLOGY - manual. Tenerife, Spain: Universidad de La Laguna. 2024.
    Published
  2. Carvalho, Ana Cristina; Raposo, Albertina. Alentejo(s). Colibri. 2021.
Book chapter
  1. dos Santos, Isabel Abreu; Raposo, Albertina; Durão, Anabela; Rocha, Cândida; Vasconcelos, Lia. "Melting Pot: The New Sustainability in a World of Emerging Pandemics". In Handbook of Sustainability Science in the Future, 1-21. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-68074-9_56-1
  2. Abreu dos Santos, Isabel; Raposo, Albertina; Durão, A.; Vasconcelos, Lia. Corresponding author: Abreu dos Santos, Isabel. "Construções colaborativas para a sustentabilidade: uma reflexão crítica". In Humanismo, direitos humanos e cidadania global - II Congresso Internacional 2021, 93-106. Portugal: Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2022.
    Published
  3. Santos, Isabel Abreu dos; Raposo, Albertina; Durão, Anabela; Vasconcelos, Lia. "Construções colaborativas para a sustentabilidade: Uma reflexão crítica". Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias., 2022.
  4. Santos, Isabel; Raposo, Albertina; Durão, Anabela; Vasconcelos, Lia. "Construções colaborativas para a sustentabilidade: Uma reflexão critica". Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2022.
  5. Albertina Raposo. "António dos Olhos Tristes: Princípios da Ecologia Integral em páginas de Eduardo Olímpio". In ALENTEJO(S) - Imagens do ambiente natural e humano na literatura de ficção, 277-294. Lisboa, Portugal: Colibri, 2021.
    Published
  6. Carvalho, Ana Cristina; Raposo, Albertina. "Introdução". Colibri, 2021.
  7. Carvalho, Ana Cristina; Raposo, Albertina. "«Largados à lonjura, para o mar sem fim das cearas»: Paisagens do Alentejo em Vergílio Ferreira". In Alentejo[s] - Imagens do Ambiente Natural e Humano na Literatura de Ficção, 48-65. Portugal: Edições Colibri, 2021.
    Published
  8. Ana Cristina Carvalho; Albertina Raposo. "Introdução". edited by Carvalho, {Ana Cristina, 21-30. Colibri, 2021.
  9. Fernandes, Sandra; Gonçalves, Teresa; Silveira, Margarida; Uva, Marta Andreia de Sousa Jacinto ; Marques, Hugo; COELHO, LA SALETE; Raposo, Albertina; et al. "Escolas transformadoras: uma experiência de colaboração como contributo para novos paradigmas educativos". In V Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE): livro de atas. Bragança, Portugal: Bragança: Instituto Politécnico, 2020.
    Published
  10. Piedade, Ana; Raposo, Albertina; Marta Uva; Hugo marques. "Raposo, A; Fernandes, S.; Piedade, A. et al (2020). ¿Escolas transformadoras: uma experiência de colaboração como contributo para novos paradigmas educativos¿ .". edited by Rui Pedro Lopes; Cristina Mesquita; Manuel Pires; Elisabete Silva. Bragança:, Portugal: IPBragança, 2020.
    Published
Conference abstract
  1. Anabela Cândida Ramalho Durão; Vasconcelos, Lia; Albertina Raposo; Abreu dos Santos, Isabel. Corresponding author: Anabela Cândida Ramalho Durão. "Respostas locais para desafios ambientais globais: particular atenção ao recurso água". Paper presented in XXII Encontro REALP-Rede de estudos Ambientais de Países de Língua Portuguesa, Cidade da Praia, 2021.
  2. Albertina Raposo. "Through Methodology to Reach Environment". Paper presented in 2nd International Scientific Conference on Ecological and Environmental Engineering, Wroclaw, 2021.
    Published
  3. Albertina Raposo. "Climate Change: what takes for everybody to be safe?". Paper presented in 2nd International Scientific Conference on Ecological and Environmental Engineering, Wroclaw, 2021.
    Published
Conference paper
  1. Raposo, Albertina; Ana Aguiar; Joana Costa; Joana Padrão; Franco, Silvia. "O livro cartonero como ferramenta de educação para o desenvolvimento e cidadania global". Paper presented in INCTE'23 international conference on teacher education - conference proceedings livro de atas, Bragança, 2023.
    Published
  2. Raposo, Albertina; Abreu dos Santos, Isabel; Durão, A.; Ferreira, José; Vasconcelos, Lia. "Coastal communities: global citizenship strategies". Paper presented in 16th International Conference Littoral22, 2022.
    Published
  3. Patanita, Maria Isabel; Tomaz, Alexandra; Sobreiro, Justino; Patanita, Manuel; Raposo, Albertina; Anabela Durão. "Ecosystem services. Olive orchard case study". Paper presented in 3th International scientific conference Ecological and Environmental Engineering, Poznan, 2022.
    Accepted
  4. Durão, A.; Raposo, Albertina; Abreu dos Santos, Isabel; Vasconcelos, Lia. "Ações locais para o uso eficiente da água – uma reflexão crítica". Paper presented in XX Simpósio Luso-Brasileiro de Engenharia Sanitária e Ambiental, Aveiro, 2022.
    Published
  5. Vasconcelos, Lia; Durão, Anabela; Abreu dos Santos, Isabel; Xavier, Marinez De Oliveira; Raposo, Albertina. "Novos desafios educativos: (re)significar o processo de ensino-aprendizagem no caminho para uma cidadania global". Paper presented in INNODOCT - INTERNATIONAL CONFERENCE ON INNOVATION, DOCUMENTATION AND EDUCATION, Valência, 2022.
    Published • 10.4995/inn2021.2021.13322
  6. Piedade, Ana; Raposo, Albertina; Silveira, Margarida; Pataca, Teresa. "Cidadania global no IP Beja: aprendizagem cooperativa entre pares e metodologias ativas". Paper presented in INCTE22 - International conference on teaching education, Bragança, 2022.
    Published
  7. Raposo, Albertina; Piedade, Ana; Silveira, Margarida; Pataca, Teresa; Martins, Cristina; Rodrigues, Maria; Bergano, Sofia; et al. Corresponding author: Raposo, Albertina. "Escolas Transformadoras: uma oportunidade de integração e desenvolvimento institucional no ensino superior . .". Paper presented in INCTE22 - International conference on teaching education, Bragança, 2022.
    Published
  8. Uva, M.; Albertina Raposo; Bergano, Sofia; Ana F. Piedade; Silveira, Margarida; Colaço, Susana; Teixeira, Leonor; Coelho, LaSalete; Fernandes, Sandra. "¿Escolas transformadoras: uma oportunidade de integração institucional da educação para o desenvolvimento¿". Paper presented in VI Encontro International de Formação na Docência - "Incertezas e Desafios na Investigação em Educação", Bragança, 2022.
    Published
  9. Raposo, Albertina; Piedade, Ana P.; Silveira, Margarida; Pataca, Teresa; Martins, Cristina; Rodrigues, Maria José; Bergano, Sofia; et al. "Escolas transformadoras: uma oportunidade de integração institucional da educação para o desenvolvimento". 2022.
  10. Raposo, Albertina; Piedade, Ana; Silveira, Margarida; Pataca, Teresa; Teixeira, Leonor; Uva, Marta Andreia de Sousa Jacinto ; Colaço, Susana; et al. "Escolas transformadoras: uma oportunidade de integração institucional da educação para o desenvolvimento no Ensino Superior". Bragança, 2022.
    Published
  11. Albertina Raposo; Anabela Durão; Abreu dos Santos, Isabel; Marinez de Oliveira Xavier; Vasconcelos, Lia. "Novos desafios educativos: (re)significar o processo de ensino-aprendizagem no caminho para uma cidadania global". Paper presented in International Conference on Innovation, Documentation and Education - 9th Edition, Valência, 2021.
    Published • DOI: http://dx.doi.org/10.4995/INN2021.2021.13322
  12. Albertina Raposo; Abreu dos Santos, Isabel; Anabela Cândida Ramalho Durão; Vasconcelos, Lia. Corresponding author: Albertina Raposo. "5 chaves para uma construção de conhecimento com significado no ensino superior". Paper presented in Dar Asas ao Saber - Investigação, construção de conhecimento e práticas profissionais, Setúbal, 2021.
    Published
  13. Albertina Raposo. "Pandemic and disruption: opportunities for learning and social transformation". 2021.
    10.26352/F701_2384-9509
  14. Raposo, Maria Albertina Amantes; Durão, Anabela Cândida Ramalho; Santos, Isabel Abreu dos; Xavier, Marinês de Oliveira; Vasconcelos, Lia Maldonado Teles de. "Novos desafios educativos : (re)significar o processo de ensino-aprendizagem no caminho para uma cidadania global". 2021.
    DOI: http://dx.doi.org/10.4995/INN2021.2021.14026
  15. Isabel Abreu dos Santos; Anabela Durão; Albertina Raposo. "A Educação em 2050: Uma visão co-construída com estudantes de Ambiente". 2020.
  16. Raposo, A.; Durão, A.; Estradas, A.; Ribeiro, I.. "Technology as a tool to enhance motivation and learning". 2020.
    10.1051/e3sconf/202017101011
  17. Ié, Adilson Mendes, Amarildo Raposo, Albertina Tomaz, Alexandra Durão, Anabela Carvalhos, Teresa Patanita, Maria Isabel. "Preservação da biodiversidade e valoração dos serviços ecossistémicos". 2020.
  18. Fernandes, Sandra; Gonçalves, Teresa; Silveira, Margarida; Uva, Marta; Marques, Hugo; Coelho, La Salete; Raposo, Albertina; et al. "Escolas transformadoras: uma experiência de colaboração como contributo para novos paradigmas educativos". 2020.
  19. Estradas, Ana Raposo, Albertina. "Homemade modelling clay as a tool to introduce a critical thinking point of view". 2020.
  20. Ié, Adilson; Mendes, Amarildo; Raposo, Albertina; Tomaz, Alexandra; Durão, Anabela; Carvalhos, Teresa; Patanita, Maria Isabel. "Preservação da biodiversidade e valoração dos serviços ecossistémicos". 2020.
  21. Raposo, Albertina; Durão, Anabela; Estradas, Ana; Ribeiro, Ivana. "Technology as a tool to enhance motivation and learning". 2019.
  22. Saúde, Sandra; Zarcos, Ana Paula; Raposo, Albertina. "Descobrir as emoções para potenciar as aptidões: uma aplicação no ensino superior". 2019.
  23. Cordeleanu, Mihaela; Lopes, Tânia; Raposo, Albertina; Espirito Santo, Adelaide. "A Roda dos Alimentos como Recurso Pedagógico Inclusivo e Acessível". 2019.
  24. Raposo, Maria Albertina; Mira, Paula; Ribeiro, Ivana. "Da ecologia do montado a uma pedagogia dos afetos". 2019.
  25. Cordeleanu, Mihaela Lopes, Tânia Raposo, Albertina Espirito Santo, Adelaide. "A Roda dos Alimentos como Recurso Pedagógico Inclusivo e Acessível". 2019.
  26. Saúde, Sandra Zarcos, Ana Paula Raposo, Albertina. "Descobrir as emoções para potenciar as aptidões: uma aplicação no ensino superior". 2019.
  27. Raposo, Albertina; Marques, Hugo; André, Céu; Coelho, La Salete; Colaço, Susana; Fernandes, Sandra; Gonçalves, Teresa; Margarida, Silveira; Uva, Marta. "A dimensão colaborativa da educação para o desenvolvimento: uma proposta de reflexão". 2019.
  28. Raposo, Albertina Durão, Anabela Estradas, Ana Ribeiro, Ivana. "Technology as a tool to enhance motivation and learning". 2019.
  29. Raposo, Maria Albertina Mira, Paula Ribeiro, Ivana. "Da ecologia do montado a uma pedagogia dos afetos". 2019.
  30. Raposo, Albertina; Durão, Anabela; Morais, M Manuela; Vasconcelos, Lia. "Public participation: A tool for water conservation and environmental management". 2018.
    https://doi.org/10.1007/978-3-319-70272-8_47
  31. Raposo, Albertina; Tomaz, A.; Durão, Anabela. "Eco-escolas e participação da comunidade educativa: O caso do IPBeja". 2018.
  32. Raposo, Maria Albertina; Vasconcelos, Lia; Caser, Ursula; Fragoso, Sónia; Silva, Natasha; Ventura, Sueli; Alcazar, Rita. "Stakeholders sustainable management in agriculture: lessons from participatory processes". 2018.
  33. Raposo, Albertina Tomaz, A. Durão, Anabela. "Eco-escolas e participação da comunidade educativa: O caso do IPBeja". 2018.
  34. Raposo, Maria Albertina Vasconcelos, Lia Caser, Ursula Fragoso, Sónia Silva, Natasha Ventura, Sueli Alcazar, Rita. "Stakeholders sustainable management in agriculture: lessons from participatory processes". 2018.
  35. Raposo, Albertina Durão, Anabela Morais, M Manuela Vasconcelos, Lia. "Public participation: A tool for water conservation and environmental management". 2018.
    https://doi.org/10.1007/978-3-319-70272-8_47
  36. Durão, Anabela; Pardal, Ana; Raposo, Maria Albertina; Silveira, Margarida; Gomes, Margarida. "Eco-Escolas: contributo de um programa desenvolvido à escala mundial e implementado à escala local – o caso do IPBeja". 2016.
  37. Durão, Anabela Pardal, Ana Raposo, Maria Albertina Silveira, Margarida Gomes, Margarida. "Eco-Escolas: contributo de um programa desenvolvido à escala mundial e implementado à escala local – o caso do IPBeja". 2016.
Conference poster
  1. Albertina Raposo; A. Ié; Anabela Cândida Ramalho Durão; Alexndra Tomaz; Teresa Carvalhos; Patanita, Maria Isabel. "Atividades ambientais desenvolvidas nos pomares do Centro Hortofrutícola do Instituto Politécnico de Beja". Paper presented in VI Congresso Internacional de Educação Ambiental dos países e comunidades de lingua portuguesa, 2021.
  2. Albertina Raposo. "Eco-citizenship as a Way of Responding to the Challenges of the 2030 Agenda". Paper presented in 2nd International Scientific Conference on Ecological and Environmental Engineering, 2021.
  3. Albertina Raposo. "Environmental Education for Sustainability - Some Actions Carried out at IPBeja". Paper presented in 2nd International Scientific Conference on Ecological and Environmental Engineering, 2021.
  4. Albertina Raposo. "A Roda dos Alimentos como Recurso Pedagógico Inclusivo e Acessível". 2019.
Edited book
  1. Albertina Raposo. Imagens do ambiente natural e humano na literatura de ficção. Portugal. 2021.
  2. Albertina Raposo. Teaching and Learning Practices That Promote Sustainable Development and Active Citizenship. United States. 2020.
    10.4018/978-1-7998-4402-0
Journal article
  1. Franco, Sílvia; Raposo, Albertina; Santos, Mario; Gonçalves, Rita; Morais, Teresa; Vasconcelos, Lia; Mesquita, Mônica. Corresponding author: Franco, Sílvia. "Conversas à deriva: expressões da Educação Comunitária Ambiental para uma sociedade sustentável integral". Revista Lusófona de Educação 53 53 (2022): 65-80. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/issue/view/809.
    Open access • Published
  2. Santos, Isabel Abreu dos; Raposo, Maria Albertina Amantes; Durão, Anabela Cândida Ramalho; Vasconcelos, Lia Maldonado Teles de. "Construções colaborativas para a sustentabilidade : uma reflexão crítica". (2022): http://hdl.handle.net/10437/13083.
  3. Franco, Sílvia; Raposo, Maria Albertina; Santos, Mário Pedro; Morais, Teresa; Vasconcelos, Lia; Mesquita, Mônica. "Conversas à deriva: expressões da Educação Comunitária Ambiental para uma sociedade sustentável integral". (2022): http://hdl.handle.net/10437/13047.
  4. Franco, Sílvia; Raposo, Albertina; Santos, Mário; Gonçalves, Rita; Morais, Teresa; Vasconcelos, Lia; Mesquita, Mônica. "Conversaciones a la deriva". (2021): http://hdl.handle.net/10362/144656.
    https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle53.04
  5. Franco, Sílvia Raposo, Albertina Santos, Mário Gonçalves, Rita Morais, Teresa Vasconcelos, Lia Mesquita, Mônica. "Conversas à deriva: Expressões da educação comunitária ambiental para uma sociedade sustentável integral". (2021): https://hdl.handle.net/20.500.12207/5576.
    https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle53.04
  6. Coelho, La Salete; Raposo, Albertina; Piedade, Ana; Marques, Hugo; Teixeira, Leonor; Uva, Marta Andreia de Sousa Jacinto ; Fernandes, Sandra; et al. "Escolas Transformadoras: colaboração, transformação e políticas educativas em Educação para a Cidadania Global". Sinergias ¿ diálogos educativos para a transformação social 11 (2021):
    Published
  7. Albertina Raposo; Isabel Abreu dos Santos; Lia Vasconcelos. "Sustentabilidade e Cidadania: Um Olhar Sobre Estratégias Nacionais no Convergir para uma Sociedade mais Sustentável". Sinergias ¿ diálogos educativos para a transformação social 11 (2020): 13-28. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/efc271a0-f7da-41fa-898e-0e4c935d73f3.
  8. Durão, Anabela; Raposo, Albertina. "Desafios do Ensino Remoto de Emergência". (2020): https://doi.org/10.25755/int.20999.
    10.25755/int.20999,title
  9. Raposo, Albertina Abreu dos Santos, Isabel Vasconcelos, Lia. "Sustentabilidade e cidadania: Um olhar sobre estratégias nacionais no convergir para uma sociedade mais sustentável". (2020): https://hdl.handle.net/20.500.12207/5580.
  10. Raposo, Maria Albertina Amantes; Santos, Isabel Abreu dos; Vasconcelos, Lia Maldonado Teles de. "Sustentabilidade e cidadania : um olhar sobre estratégias nacionais no convergir para uma sociedade mais sustentável". (2020): http://hdl.handle.net/10437/11767.
  11. Dias, Alfredo Raposo, Albertina Costa, Joana Borges, Sara. "Pensando colaborativamente “os futuros da educação”". (2020): https://hdl.handle.net/20.500.12207/5582.
  12. Coelho, La Salete; Raposo, Albertina; Piedade, Ana P.; Marques, Hugo; Teixeira, Leonor Dias; Uva, Marta; Fernandes, Sandra Cristina; et al. "Escolas transformadoras: Colaboração, transformação e políticas educativas em educação para a cidadania global". (2020): http://hdl.handle.net/10198/27127.
  13. Raposo, Albertina; Abreu dos Santos, Isabel; Vasconcelos, Lia. "Sustentabilidade e Cidadania: Um Olhar Sobre Estratégias Nacionais no Convergir para uma Sociedade mais Sustentável". (2020): http://hdl.handle.net/10362/117473.
  14. Coelho, La Salete Raposo, Albertina Piedade, Ana Marques, Hugo Teixeira, Leonor Uva, Marta Fernandes, Sandra Gonçalves,. "Escolas transformadoras: Colaboração, transformação e políticas educativas em educação para a cidadania global". (2020): https://hdl.handle.net/20.500.12207/5581.
  15. Durão, Anabela; Raposo, Albertina. "Desafios do Ensino Remoto de Emergência: Da Prática à Teoria". Revista Interacções 6 55 (2020): 28-40. https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20999.
    10.25755/int.20999
  16. Durão, Anabela; Raposo, Albertina. "Desafios do Ensino Remoto de Emergência". (2020): https://doi.org/10.25755/int.20999.
    10.25755/int.20999,title
  17. Raposo, Albertina; Marques, Hugo; André, Céu; Coelho, LaSalete; Colaço, Susana; Fernandes, Sandra; Gonçalves, Maria Teresa Martins; Silveira, Margarida; Uva, Marta. "A dimensão colaborativa da educação para o desenvolvimento: uma proposta de reflexão". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4954.
  18. Saúde, Sandra; Zarcos, Ana Paula; Raposo, Albertina. "Descobrir as emoções para potenciar as aptidões: uma aplicação no ensino superior". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4953.
  19. Raposo, Albertina Marques, Hugo André, Céu Coelho, LaSalete Colaço, Susana Fernandes, Sandra Gonçalves, Maria Teresa Mar. "A dimensão colaborativa da educação para o desenvolvimento: uma proposta de reflexão". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4954.
  20. Saúde, Sandra Zarcos, Ana Paula Raposo, Albertina. "Descobrir as emoções para potenciar as aptidões: uma aplicação no ensino superior". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4953.
  21. Mendes, Amarildo Raposo, Albertina Tomaz, Alexandra Durão, Anabela Baer, Isabel. "Educação ambiental no IPBeja - exemplos de eco-atividades desenvolvidas com os estudantes". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.12207/5278.
  22. Mendes, Amarildo; Raposo, Albertina; Tomaz, Alexandra; Durão, Anabela; Baer, Isabel. "Educação ambiental no IPBeja - exemplos de eco-atividades desenvolvidas com os estudantes". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.12207/5278.
  23. Saúde, Sandra; Zarcos, Ana Paula; Raposo, Albertina. "Empowering more Proactive Citizens through Development Education: The Results of Three Learning Practices Developed in Higher Education". (2018): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4746.
  24. Ribeiro, Ivana de Campos; Firmino, Ana; Raposo, Maria Albertina; Ilhéu, Maria; Franco, Silvia. "Caminhadas na natureza como exercício de auto conhecimento: conduzindo à felicidade autêntica". (2018): http://hdl.handle.net/20.500.12207/5046.
  25. de Campos Ribeiro, Ivana; Firmino, Ana Maria Viegas; Raposo, Albertina; Pacheco Ilhéu, Maria Antónia; franco, Silvia; Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA - NOVA FCSH); Departamento de Geografia e Planeamento Regional (DGPR). "Caminhadas na Natureza como Exercício de Autoconhecimento". (2018): https://nutecca.webnode.com/revista-hipotese2/.
  26. Raposo, Maria Albertina; Mesquita, Mônica. "A construção colaborativa de conhecimento: será a transformação social um processo pedagógico?". (2018): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4766.
  27. Saúde, Sandra Zarcos, Ana Paula Raposo, Albertina. "Empowering more Proactive Citizens through Development Education: The Results of Three Learning Practices Developed in Higher Education". (2018): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4746.
  28. Ribeiro, Ivana de Campos Firmino, Ana Raposo, Maria Albertina Ilhéu, Maria Franco, Silvia. "Caminhadas na natureza como exercício de auto conhecimento: conduzindo à felicidade autêntica". (2018): http://hdl.handle.net/20.500.12207/5046.
  29. de Campos Ribeiro, Ivana; Firmino, Ana Maria Viegas; Raposo, Albertina; Pacheco Ilhéu, Maria Antónia; franco, Silvia. "Caminhadas na Natureza como Exercício de Autoconhecimento". (2018): https://nutecca.webnode.com/revista-hipotese2/.
  30. Raposo, Maria Albertina Mesquita, Mônica. "A construção colaborativa de conhecimento: será a transformação social um processo pedagógico?". (2018): http://hdl.handle.net/20.500.12207/4766.
  31. Saúde, Sandra; Ana Paula Zarcos; Albertina Raposo. "Empowering more proactive citizens through Development Education: results of three learning practices developed in Higher Education". Policy & Practice 27 (2018): 109-126. https://www.developmenteducationreview.com/issue/issue-27/empowering-more-proactive-citizens-through-development-education-results-three.
    Published
Magazine article
  1. Abreu dos Santos, Isabel; Vasconcelos, Lia; Durão, A ; Raposo, Albertina. Corresponding author: Abreu dos Santos, Isabel. "Risco, Sustentabilidade e Humanidade - Uma educação transformadora", CEIPC — inform@ Newsletter, 2022
Thesis / Dissertation
  1. Palma, Liliana Filipa. "O contributo dos manuais escolares do estudo do meio do 1º ano do 1º ciclo do Ensino Básico para uma melhor educação ambiental". Master, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.12207/4635.
  2. Raposo, Maria Albertina Amantes. "Participação pública e conservação da natureza: contributo para o estudo da avaliação de processos participativos colaborativos: o caso do Margov". PhD, 2015. http://hdl.handle.net/10174/13045.
  3. Raposo, Maria Albertina Amantes. "Participação pública e conservação da natureza: contributo para o estudo da avaliação de processos participativos colaborativos: o caso do Margov". PhD, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.12207/746.
  4. Raposo, Maria Albertina Amantes. "Participação pública e conservação da natureza: contributo para o estudo da avaliação de processos participativos colaborativos: o caso do Margov". PhD, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.12207/746.
  5. Raposo, Maria Albertina. "Estudo da utilizaçäo dos glúcidos em dietas para robalo (Dicentrarchus labrax)". Master, 1995. http://hdl.handle.net/10400.1/8599.

Other

Other output
  1. Sustainability and humanity : in search for harmonized disruptions. The profound changes that are now taking place require new ways to be in a classroom to teach and to learn. Educational communities must adapt to a new and unplanned disruptive reality and there are no doubts that teachers must be active agents for change. And more that put the effort on implementing technological and social innovations, there is a need to design them too. So, the creation of scen. 2022. Raposo, Maria Albertina Amantes; Santos, Isabel Abreu dos; Vasconcelos, Lia Maldonado Teles de; Durão, Anabela Cândida Ramalho. http://hdl.handle.net/10437/13069.
  2. 5 chaves para uma construção de conhecimento com significado no Ensino Superior. 2021. Raposo, Albertina Santos, Isabel Abreu dos Durão, Anabela Xavier, Marinêz de Oliveira Vasconcelos, Lia. https://hdl.handle.net/20.500.12207/5595.
  3. Plasticina caseira: um exercício de reflexão entre pares. Este trabalho pretende refletir, a partir da proposta de fabrico de plasticina caseira, sobre as questões que os (futuros) professores têm em conta quando fazem a planificação de uma atividade. A plasticina é uma substância muito plástica tendo por vezes, na sua composição, materiais tóxicos para as crianças e/ou o ambiente. Uma boa alternativa pode ser o próprio professor fazer a plasticina para. 2019. Estradas, Ana; Raposo, Albertina. http://hdl.handle.net/20.500.12207/5141.
  4. Plasticina caseira: um exercício de reflexão entre pares. Este trabalho pretende refletir, a partir da proposta de fabrico de plasticina caseira, sobre as questões que os (futuros) professores têm em conta quando fazem a planificação de uma atividade. A plasticina é uma substância muito plástica tendo por vezes, na sua composição, materiais tóxicos para as crianças e/ou o ambiente. Uma boa alternativa pode ser o próprio professor fazer a plasticina para. 2019. Estradas, Ana Raposo, Albertina. http://hdl.handle.net/20.500.12207/5141.
  5. Eco-escolas e participação da comunidade educativa: o caso da ESAIPBeja. O programa Eco-escolas é há muito reconhecido pelo potencial que as (eco) escolas representam no caminho para uma educação ambiental orientada para a sustentabilidade. Partindo da sala de aula, o programa encoraja a comunidade escolar em geral, e os mais jovens em particular, a envolverem-se no seu ambiente, protegendoo ativamente. Idealmente, o trabalho deve expandir-se a toda a escola e eventual. 2018. Raposo, Maria Albertina; Tomaz, Alexandra; Durão, Anabela. http://hdl.handle.net/20.500.12207/4747.
  6. Educação Ambiental no IPBeja-exemplo de eco-atividades desenvolvidas com os estudantes. 2018. Mendes, Amarildo; Raposo, Albertina; Tomaz, Alexandra; Baer, Isabel; Durão, Anabela; Isabel, Patanita. http://hdl.handle.net/20.500.12207/5016.
  7. Contributo para a validação do Referencial para Capacitação em Educação para o Desenvolvimento: Uma proposta Sinergias ED. Esta memória tem como foco a reflexão sobre o processo colaborativo decorrente da implementação desta ação. Para tal, partimos de um relato do processo colaborativo onde se descreve como começou, as principais reflexões e ações do grupo, sintetizando os momentos das reuniões, preparações e formações. A partir daqui, partilhamos as principais aprendizagens identificadas pelo grupo com base num exer. 2018. Raposo, Maria Albertina; Coelho, Dalila; Salema, Helena; Marques, Hugo; Cardoso, Jorge; Uva, Marta. http://hdl.handle.net/20.500.12207/5047.
  8. Eco-escolas e participação da comunidade educativa: o caso da ESAIPBeja. O programa Eco-escolas é há muito reconhecido pelo potencial que as (eco) escolas representam no caminho para uma educação ambiental orientada para a sustentabilidade. Partindo da sala de aula, o programa encoraja a comunidade escolar em geral, e os mais jovens em particular, a envolverem-se no seu ambiente, protegendoo ativamente. Idealmente, o trabalho deve expandir-se a toda a escola e eventual. 2018. Raposo, Maria Albertina Tomaz, Alexandra Durão, Anabela. http://hdl.handle.net/20.500.12207/4747.
  9. Contributo para a validação do Referencial para Capacitação em Educação para o Desenvolvimento: Uma proposta Sinergias ED. Esta memória tem como foco a reflexão sobre o processo colaborativo decorrente da implementação desta ação. Para tal, partimos de um relato do processo colaborativo onde se descreve como começou, as principais reflexões e ações do grupo, sintetizando os momentos das reuniões, preparações e formações. A partir daqui, partilhamos as principais aprendizagens identificadas pelo grupo com base num exer. 2018. Raposo, Maria Albertina Coelho, Dalila Salema, Helena Marques, Hugo Cardoso, Jorge Uva, Marta. http://hdl.handle.net/20.500.12207/5047.
  10. Educação Ambiental no IPBeja-exemplo de eco-atividades desenvolvidas com os estudantes. 2018. Mendes, Amarildo Raposo, Albertina Tomaz, Alexandra Baer, Isabel Durão, Anabela Isabel, Patanita. http://hdl.handle.net/20.500.12207/5016.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/10/26 Processos colaborativos para a construção coletiva de conhecimento: Um olhar a partir do Projeto Sinergias ED
Universidade Lusófona de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2023/07/04 Educar para o risco: governância para a emergência de riscos costeiros VII Congresso Internacional de Educação Ambiental dos países e comunidades de lingua portuguesa
University of Maputo (Maputo, Mozambique)
2023/05/06 O livro cartonero como ferramenta de educação para o desenvolvimento e cidadania global INCTE'23 - International Conference on Teaching Education
Instituto Politécnico de Bragança (Bragança, Portugal)
2022/11/23 “Ser”: A relevância de educar para a esperança num mundo melhor – reflexões a partir de evidências recolhidas em contexto de ensino superior 12.ª Conferência FORGES - DESAFIOS DO ENSINO EM NOVOS CONTEXTOS SOCIAIS E GEOPOLÍTICOS
Universidade de Cabo Verde (Praia, Cape Verde)
2022/09 Coastal communities: global citizenship strategies 16ª International Conference Littoral
(Costa da Caparica, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2023 - 2023 "Brincar e aprender com a natureza: possibilidades experimentadas em contexto de prática profissional"
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Politécnico de Beja Escola Superior de Educação, Portugal
2022 - 2022 "A Transversalidade dos Materiais Recicláveis no processo de Ensino-Aprendizagem: possibilidades de aproveitamento como recursos pedagógicos"
Supervisor
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Master)
Instituto Politécnico de Beja Escola Superior de Educação, Portugal
2015 - 2015 O Contributo do 1º Ciclo do ensino básico para uma melhor educação ambiental
Supervisor
Educação Especial - Domínios Cognitivo e Motor (Master)
Instituto Politécnico de Beja Escola Superior de Educação, Portugal

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2023 - 2024 Instituto Politécnico de Beja
2022 - 2023 VII Congresso Internacional de Educação Ambiental dos países e comunidades de lingua portuguesa University of Maputo

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2023 - 2023/07/14 During the SDG-Challenge Portugal, multidisciplinary student teams from Dutch and Portuguese universities join forces to come up with innovative solutions to urgen local challenges: the drought in the Portuguese Alentejo region due to climate change. This project, in collaboration with QXote and the Dutch Embassy in Portugal, is aimed at connecting academic knowledge with practical expertise. The fresh perspective of students will help local organisations deal with the changing climate. The supporting partnering business, both Dutch and Portuguese
Evaluator
Qxote - Knowledge exchange for Sustainable Development, Portugal